6 maanden Thailand - 2 tal vragen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Job de Graaff
komt net kijken
komt net kijken

6 maanden Thailand - 2 tal vragen

#1 Bericht door Job de Graaff » maandag 26 juni 2006, 16:21

Hallo,

Ik vertrek begin november naar Bangkok voor een periode van 6 maanden. Mijn vriendin woont net buiten Bangkok en werkt in Bangkok op de ambassade. Ik zal hier naar school gaan om de Thaise taal onder de knie te krijgen. En natuurlijk om bij mijn vriendin te zijn!

Ik ben momenteel bezig met sparen en zal eind oktober, als ik die kant op ga, zo’n 25.000 bath per maand te besteden hebben. Dit is leefgeld en woonkosten. Ticket, verzekering etc heb ik hier al afgehaald. Ik ben van plan om een appartement te huren in de omgeving van Ekamai tussen de 7000 en 10000 bath.

2-Tal vragen:

1. Is het slim om een Thaise bankrekening te openen en daar mijn geld op zetten, zodat ik niks betaal als ik steeds moet pinnen? Is dit überhaupt mogelijk als “farang”? Of is het slimmer om mijn geld gewoon op mijn Nederlandse rekening te laten staan?
2. Ga ik het overleven met 25.000 bath leefgeld per maand? Ik ga niet erg veel uit.. Wel lekker biertje pakken natuurlijk, maar ik ben niet zo van de clubs en discotheken, dus daar bespaar ik al op. Maar met gewoon een simpele lifestyle.. zal ik er dan genoeg aan hebben?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Groet,

Job de Graaff
24 jaar - Hilversum

Manuel
Expat
Expat
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » maandag 26 juni 2006, 18:26

Nu al laat hiert en geen zin om een lang verhaal te schrijven....
Even kort...
25.000 THB is niet veel in Bangkok. Ik geef makkelijk het dubbele uit of meer zonder de clubs.

Morgen meer.

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door PaulV » maandag 26 juni 2006, 18:59

Een ieder beschikt natuurlijk over een eigen budget, maar stel dat je voor 10.000 bath aan woonruimte kwijt zult zijn, dan blijft er dus 15.000 over om van te leven. Dat is 500 bath per dag. Niet onmogelijk, zeker als je zelf boodschappen doet en zelf kookt, maar zeker geen vetpot. Als je ook nog dagelijks een biertje wilt drinken dan ga je het moeilijk krijgen.
De andere kant is dat er zat Thai zijn die het met minder moeten doen, maar die zullen mogelijk wat makkelijker aan hun dagelijks rantsoen komen dan jij.

succes,
Paul

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#4 Bericht door PaulV » maandag 26 juni 2006, 19:08

Overigens voegt een eigen bankrekening in Thailand niets toe als je er geen periodieke betalingen moet doen of in supermarkten met je lokale creditkaart wilt betalen. In alle andere gevallen kun je prima volstaan met je eigen vertrouwde nl bankrekening. Pinnen kun je op elke straathoek, ook met je nl bank(wereld)pas. Let op: met je gewone bankpas kun je in Thailand niet pinnen.

groet,
Paul

renerrr
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door renerrr » maandag 26 juni 2006, 23:58

Job: wel een bankrekening openen, paspoort meenemen en klaar.

Met de wereldpas van de nl bank betaal je in veel gevallen nl opname kosten.

Kleine moeite dus om Thai bank te openen en daar wat bahts op te zetten toch.
M vr gr Rene.

Job de Graaff
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door Job de Graaff » dinsdag 27 juni 2006, 09:39

Bedankt voor de reactie zover...

Als ik naar de salarissen kijk van mijn vriendin en haar vrienden, ligt dat zo tussen de 10.000 en 25.000 per maand. Maargoed, die onderhouden ook nog de hele familie. Dus als ik het zo bekijk is het niet onmogelijk... Tsja.. Het zal inderdaad wel zuinig leven worden, maar zolang ik een plek om te slapen heb en voldoende eten kan kopen, hoor je mij niet klagen...

Zijn er meer mensen die niet in Thailand wonen, maar voor langere tijd daar zitten of geweest zijn, die ook een bangrekening in thailand hebben geopend voor de tijd dat ze er zaten? Is het niet zo dat je een grote eerste inleg moet hebben om zo'n rekekning te openen?

Thanks! :D

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Jim » dinsdag 27 juni 2006, 09:43

bij de bangkok bank kan je gewoon een rekening openen.
je moet 350 baht betalen voor je atm card dus dat zal de minimale inleg wel zijn en je moet een adres in thailand opgeven (bijv. van je vriendin).

kan je niet goedkoper huren of bij je vriendin intrekken?
15.000 pm om van te leven is geen vetpot als je farang bent.

Job de Graaff
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door Job de Graaff » dinsdag 27 juni 2006, 10:21

Jim schreef:bij de bangkok bank kan je gewoon een rekening openen.
je moet 350 baht betalen voor je atm card dus dat zal de minimale inleg wel zijn en je moet een adres in thailand opgeven (bijv. van je vriendin).

kan je niet goedkoper huren of bij je vriendin intrekken?
15.000 pm om van te leven is geen vetpot als je farang bent.
Intrekken is geen optie omdat ze al met een vriendin en dr zusje 1 studio moet delen. Ze moet voor dr zusje zorgen tot die is afgestudeerd... Dus ik ga wel zelf iets huren. Iets goedkoper.. tsja als ik iets zie voor tussen de 5000 tot 7000, dan zal ik die kans zeker aangrijpen. Ik zoek een studio, dus is misschien wel mogelijk voor dat geld...

Thanks

jumbo
Expat
Expat

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 27 juni 2006, 10:26

[quote="Job de Graaf Ik zoek een studio, dus is misschien wel mogelijk voor dat geld...

Thanks[/quote]

hier een link voor je zoektocht

http://www.mrroomfinder.com/search_resu ... ts_bangkok

uiteraard kan je met je vriendin en een brommertje wellicht iets goedkopers\
vinden hoewel ekkamai/thonglor niet de goedkoopste area is

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ben
Expat
Expat

Re: 6 maanden Thailand - 2 tal vragen

#10 Bericht door Ben » maandag 10 juli 2006, 18:48

Job de Graaff schreef:Hallo,

Ik vertrek begin november naar Bangkok voor een periode van 6 maanden. Mijn vriendin woont net buiten Bangkok en werkt in Bangkok op de ambassade. Ik zal hier naar school gaan om de Thaise taal onder de knie te krijgen. En natuurlijk om bij mijn vriendin te zijn!

Ik ben momenteel bezig met sparen en zal eind oktober, als ik die kant op ga, zo’n 25.000 bath per maand te besteden hebben. Dit is leefgeld en woonkosten. Ticket, verzekering etc heb ik hier al afgehaald. Ik ben van plan om een appartement te huren in de omgeving van Ekamai tussen de 7000 en 10000 bath.

2-Tal vragen:

1. Is het slim om een Thaise bankrekening te openen en daar mijn geld op zetten, zodat ik niks betaal als ik steeds moet pinnen? Is dit überhaupt mogelijk als “farang”? Of is het slimmer om mijn geld gewoon op mijn Nederlandse rekening te laten staan?
2. Ga ik het overleven met 25.000 bath leefgeld per maand? Ik ga niet erg veel uit.. Wel lekker biertje pakken natuurlijk, maar ik ben niet zo van de clubs en discotheken, dus daar bespaar ik al op. Maar met gewoon een simpele lifestyle.. zal ik er dan genoeg aan hebben?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Groet,

Job de Graaff
24 jaar - Hilversum
De Ambasade De ambasade der Nederlanden ????????????

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Sis » maandag 10 juli 2006, 19:43

Hoi Job,

Naar mijn mening moet je makkelijk met 25.000 bath per maand kunnen redden, inclusief huur van apartement. Ik ken die buurt niet, maar 7.000 tot 10.000 bath p/m voor huur vind ik nogal veel. Als je wensen iets lager zou liggen, zeg: kamer met fan, eigen douche, kom ik op zo'n 3.000 bath. Eten en drinken zo'n 150 bath per dag. Bier haal je bij 7 eleven of famliy mart. Reken uit je winst.
Je vriendin heeft een inkomen en jij, dus samen kom je er wel uit.

Mijn vrouw huurt een apartement in Lat Phrao district, voor 2.800 bath, dat is inclusief gas, electra en water. Ze is wars van restaurants waar je voor het zelfde gerecht, als op straat, 200 of meer bath betaalt. Het lukt mij ook maar zelden om haar mee te krijgen, want ze vindt het veelste duur. Gelijk heeft ze wel.
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » maandag 10 juli 2006, 21:44

dat klinkt meer als overleven ipv leven ;)

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 11 juli 2006, 02:19

24 jaar - Hilversum[/quote]

De Ambasade De ambasade der Nederlanden ????????????[/quote]

Meer als 3/4 van de staff op de ambassade is Thai en sommigen spreken vloeiend Nederlands zoals enkele van de dames aan de loketten

J

jumbo
Expat
Expat

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 11 juli 2006, 07:19

jumbo schreef:24 jaar - Hilversum
De Ambasade De ambasade der Nederlanden ????????????[/quote]

Meer als 3/4 van de staff op de ambassade is Thai en sommigen spreken vloeiend Nederlands zoals enkele van de dames aan de loketten

J[/quote]

oeps zat ik effe mis, dacht de NL ambassade

J

Mart
Erelid
Erelid

Ja of nee ?

#15 Bericht door Mart » dinsdag 11 juli 2006, 07:26

Een vriend van mij vertelde me eens:
"Ik zit op de universiteit" ik keek hem vragend aan en toen zei hij:
"Ja als dakdekker"

Dit heeft natuurlijk niets te maken met de vraag.
Bankrekening, JA , nagenoeg alle banken.
Leefgeld, 25000 per maand.
Ik woon niet meer in Bangkok, dat is al weer vele jaren geleden en kan niets zinnigs zeggen over huurprijzen. Je bent een buitenlander! En geen Thai.
Iedere vergelijking met een Thai gaat niet op. Zij leven onder geheel andere omstandigheden.
Enige van onze medewerksters hebben een maandinkomen van 7500 B. De meeste hebben een kind waar ze voor moeten zorgen, omdat papa een ander heeft gevonden, en niets bijdraagt in het onderhoud van het kind. De meisjes hebben geen extra "avond/nacht" inkomen, en kunnen van dat bedrag redelijk rond komen, maar leven soms met drie of vier andere gezamenlijk in een huis.
Jij gaat er alleen wonen, huur ? water en electra ? tv aansluiting ? af en toe een krant? Af en toe internet ? regelmatig openbaar vervoer of brandstof voor een brommer?wasserette?.
Je eigen woorden * Wel lekker biertje pakken natuurlijk* waar ? op de stoep bij een supermarkt ? of op een stoel ergens ?
SCHOOLGELD ??
Ik ben het met Paul en Sis eens, HET KAN !!
Maar ook met Jim !

Ik woon in Cha-am en heb enige ervaring met personen die hier voor 6 maanden verblijven.
Veel hebben al een bijnaam, mister no credit, mister no money, mister kinio, en worden gerangschikt onder cheap charlie.
Zij overleven hier omdat ze de koude periode in Nederland/Europa niet kunnen overleven. Lopen vaak een beetje doelloos rond en worden erg vaak gesignaleerd op feestjes ( en die zijn er bijna ieder dag ) want daar wordt gratis voedsel verstrekt. Ze moeten wel betalen voor een pilsje of zo.

Beste Job,
Je ben waarschijnlijk smoor verliefd.
Ik gun je het meeste geluk met je vriendin. Ik wil je beslist niet ontmoedigen.
Mijn conclusie is: 17.36 euro per dag, voor wonen en overleven, nagenoeg onmogelijk.

Ik zou een andere keuze maken.
2 maanden een heerlijk verblijf in Thailand, en 4 maanden in Nederland.

Succes.
Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”