Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 26 november 2014, 07:30

De VVD gaat verder met de afbraak van de sociale verzorgingsstaat die Nederland toch is en wil na het aanpassen van bijv. de kinderbijslag aan de levensstandaard van het betreffende land - het zgn. woonlandbeginsel - nu ook de WGA-uitkering (onderdeel WAO) stopzetten voor uitkeringsgerechtigden die naar het buitenland verhuizen.
Dit betekent dus dat mensen met een gedeeltelijke afkeuring voor de WAO/WIA die daarmee een gedeeltelijke uitkering ontvangen deze uitkering moeten inleveren bij vertrek naar het buitenland.
Het is het zoveelste proefballonnetje dat de VVD oplaat om de minima te treffen en uitkeringen te beperken tot in Nederland wonende personen. Daarmee gaat ze hard de PVV achterna helaas! :evil:
Wanneer komt de AOW aan de beurt :?: :shock:

Van EénVandaag:

De VVD wil de export van uitkeringen naar het buitenland nog verder aan banden leggen. VVD-Tweede Kamerlid Anoushka Schut wil dat minister Asscher van Sociale Zaken de uitkering stopzet van mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en naar het buitenland verhuizen.

Asscher beperkte eerder de export van sociale verzekeringen (zoals kinderopvang en kinderbijslag) naar het buitenland al door deze afhankelijk te maken van de levensstandaard in het betreffende land. De VVD wil nu een stap verder gaan en de export van de zogenaamde WGA-uitkering voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten geheel onmogelijk maken. WGA staat voor ‘regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’.

De gedeeltelijk afgekeurde werknemer heeft binnen die regeling de verplichting om te werken aan herstel en weer (gedeeltelijk) aan de slag te gaan. Volgens de VVD is het niet te doen om dat goed te controleren als de ontvanger van de uitkering in het buitenland zit. Daarom willen de liberalen er nu vanaf. Ze noemen het een ‘weeffout’ dat deze mogelijkheid in de wet nog bestaat.

VVD-Tweede Kamerlid Anoushka Schut is straks in Radio EenVandaag te gast voor tekst en uitleg.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#2 Bericht door Gardensafari » woensdag 26 november 2014, 08:23

RuudThai schreef:
WGA staat voor ‘regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’. De gedeeltelijk afgekeurde werknemer heeft binnen die regeling de verplichting om te werken aan herstel en weer (gedeeltelijk) aan de slag te gaan. Volgens de VVD is het niet te doen om dat goed te controleren als de ontvanger van de uitkering in het buitenland zit.
Duidelijke regeling, dus waar zit volgens jou dan het ongelijk van de VVD?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#3 Bericht door RuudThai » woensdag 26 november 2014, 08:36

Ik denk dat de VVD eerst maar eens moet denken om een rijkeluisbelasting in te voeren in plaats van wat miljoenen van minima te schrapen. :evil:

Als je op een gegeven moment gedeeltelijk bent afgekeurd en je komt voor de rest niet meer aan de bak in het bedrijfsleven en herstel is niet mogelijk, dan moet je toch kunnen gaan en staan waar je wilt? Er zit toch geen muur om Nederland, we worden toch veel meer wereldburgers? Als jij met die uitkering goed denkt te kunnen leven in het buitenland dan moet je de vrijheid hebben om dat te kunnen doen. Bovendien doe je dan in Nederland geen beroep meer op aanvulling van de WAO-uitkering via een WW-uitkering of de bijstand, dus dan is Nederland nog goedkoper met je uit dan wanneer je blijft.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#4 Bericht door elst99 » woensdag 26 november 2014, 08:39

Ach ze kunnen in Nederland altijd nog vrijwilligerswerk doen en in het buitenland niet, zou jij toch moeten weten.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#5 Bericht door Hua Thale » woensdag 26 november 2014, 09:11

WGA staat voor ‘regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’.
Dus je moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt wil je dat niet vervallen je rechten lijk mij duidelijk.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#6 Bericht door prajak » woensdag 26 november 2014, 09:51

Mensen met WIA (de oude WAO) kunnen wel naar het buitenland mits met toestemming; er wonen WIA-ers in dit land.

Als de WGA te vergelijken is met een regeling voor langdurig werklozen die beschikbaar moeten blijven voor de arbeidsmarkt, al weet iedereen dat je boven de 50? 40? 30? nooit meer aan de slag komt, dan is er voor dat standpunt wel wat te zeggen.

Mijn vraag in dit kader is: hoe hard piept de PvdA nu?

De PvdA die glashard de partnertoeslag eerst afschaft voor de groep geboren in 1950 en later en nu ook de groep die ontzien zou worden (geboren voor 1950) aanpakt met het afschaffen van nieuwe toekenningen ingaand 1-1 a.s. behoudens de uitzondering voor partners met inkomen dat incidenteel wat stijgt.

En vergeet het afschaffen van heffingskorting niet waar wij in Thailand volgend jaar allemaal mee te maken krijgen. Dat gaat vrijwel iedereen hier in de knip voelen.

En het uitkleden van de zorg, thuiszorg, langdurig zieken en gehandicapten.

Heb je die nationale stakingen en protesten gezien? Ik niet op BVN.....

Wat België nu krijgt onder de nieuwe regering en wat leidt tot nationale stakingen is in NL al enkele jaren aan de hand: pak de werkenden, pak de zieken en invaliden, pak de mensen die 'van onze centen op de rug in de zon liggen' en pak niet de grote vermogens en vooral bij de zuiderburen de grote fraudeurs.

Maar Nederland laat over zich lopen. Het 'netjes polderen' is zo diep verankerd dat men zich in de portemonnee laat naaien en de solidariteit is zoek.

hanshu

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#7 Bericht door hanshu » woensdag 26 november 2014, 10:13

Wat je zegt Prajak...wij nederlanders zijn slappelingen. Als je dit in frankrijk doet gooien ze direkt alle kruispunten op slot.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#8 Bericht door driver » woensdag 26 november 2014, 11:24

Nederlanders denken alleen aan zichzelf als het er op aan komt.Fransen denken collectief en komen ook daadwerkelijk in actie als het te gek wordt vlgs hun.Zit via mijn telefoon dus ffr beknopt nu.Met volledig Wao kun je ook weg uit Nederland met behoud ervan mits Nederland er een verdrag mee heeft

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#9 Bericht door carpediem » woensdag 26 november 2014, 15:13

Gardensafari schreef:
RuudThai schreef:
WGA staat voor ‘regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’. De gedeeltelijk afgekeurde werknemer heeft binnen die regeling de verplichting om te werken aan herstel en weer (gedeeltelijk) aan de slag te gaan. Volgens de VVD is het niet te doen om dat goed te controleren als de ontvanger van de uitkering in het buitenland zit.
Duidelijke regeling, dus waar zit volgens jou dan het ongelijk van de VVD?
Zo is dat.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 26 november 2014, 15:15

driver schreef:Nederlanders denken alleen aan zichzelf als het er op aan komt.Fransen denken collectief en komen ook daadwerkelijk in actie als het te gek wordt vlgs hun.Zit via mijn telefoon dus ffr beknopt nu.Met volledig Wao kun je ook weg uit Nederland met behoud ervan mits Nederland er een verdrag mee heeft
Dat is wel eens anders geweest, Arie. Vroeger, zeker in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, was men ook in Nederland nog solidair met door bezuinigingen getroffen minima-groepen in de samenleving en ging men de straat op.
Maar nu heerst vooral het liberaal-kapitalistisch individualisme c.q. egoïsme en gaat men voorbij aan de door de VVD gehanteerde salami-tactiek om telkens weer iets te beknibbelen op de koopkracht van jan-met-de-pet.

Dit is ook weer zo'n voorstel, een relatief kleine onmachtige groep pakken, ondertussen appellerend aan het populistische onderbuikgevoel van veel Nederlanders dat uitkeringsgerechtigden vooral dankbaar moeten zijn en niet op hun rug in de zon mogen potverteren, zoals Prajak al zo ongeveer verwoordde.

En ach, de PvdA, wat heb je daar nu nog aan? Die hebben het te druk met hun interne twisten zoals het tegenvallende leiderschap van Diederik Samsom, afhakende Tweede Kamerleden, dissidente burgemeesters (Aboutaleb, Van der Laan) en hoofdpijnverwekkende peilingen.
Daar hoef je dus niet op te rekenen als WAO/WIA'er die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is en naar Thailand wil vertrekken om daar definitief te gaan wonen.... [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#11 Bericht door prajak » woensdag 26 november 2014, 16:22

En vooruitlopend, ik zag het net op BVN, wat gebeurt er in maart na de statenverkiezingen?

Niet te voorspellen want dat zijn kommaneukers (dat woord staat in de dikke) tot ver achter de komma en daarin spelen ook andere belangen een rol waaronder regionale partijen. Maar de tendens kan gaan worden dat het kabinet samen met de gedoogcoalitie krapper komt te zitten en de verhouding kabinet:gedoogclubs scheef komt te lopen. Dan grijpt Alexander zijn kans en gaat eisen stellen en dan kunnen we zien hoe links D'66 nog is. En ik vrees dat ook daar het rode randje wat aan het verdwijnen is.

Maar dan is deze maatregel al door de kamers heen en kunnen die mensen niet meer buiten de EU wonen of zelfs niet meer buiten NL.

Tja, er zit niks anders op dan de Staatskloterij te gaan winnen, dames en heren. Nou, ik ben bescheiden zoals altijd, een/vijfde van de jackpot op 10 december (25 M !) mag ook hoor.....

Dan mag je er een komen drinken hier. En wel twee ook.....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7577
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#12 Bericht door driver » woensdag 26 november 2014, 17:22

RuudThai schreef:
driver schreef:Nederlanders denken alleen aan zichzelf als het er op aan komt.Fransen denken collectief en komen ook daadwerkelijk in actie als het te gek wordt vlgs hun.Zit via mijn telefoon dus ffr beknopt nu.Met volledig Wao kun je ook weg uit Nederland met behoud ervan mits Nederland er een verdrag mee heeft
Dat is wel eens anders geweest, Arie. Vroeger, zeker in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, was men ook in Nederland nog solidair met door bezuinigingen getroffen minima-groepen in de samenleving en ging men de straat op.
Maar nu heerst vooral het liberaal-kapitalistisch individualisme c.q. egoïsme en gaat men voorbij aan de door de VVD gehanteerde salami-tactiek om telkens weer iets te beknibbelen op de koopkracht van jan-met-de-pet.

Dit is ook weer zo'n voorstel, een relatief kleine onmachtige groep pakken, ondertussen appellerend aan het populistische onderbuikgevoel van veel Nederlanders dat uitkeringsgerechtigden vooral dankbaar moeten zijn en niet op hun rug in de zon mogen potverteren, zoals Prajak al zo ongeveer verwoordde.

En ach, de PvdA, wat heb je daar nu nog aan? Die hebben het te druk met hun interne twisten zoals het tegenvallende leiderschap van Diederik Samsom, afhakende Tweede Kamerleden, dissidente burgemeesters (Aboutaleb, Van der Laan) en hoofdpijnverwekkende peilingen.
Daar hoef je dus niet op te rekenen als WAO/WIA'er die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is en naar Thailand wil vertrekken om daar definitief te gaan wonen.... [|(
Wat Prajak beschrijft klopt ook wel en wat jij zo,n beetje aangeeft ook maar dit wordt weer materie waar we toch niet uitkomen met de anti wia en wao figuren hier die de overheids maatregelen blijkbaar steunen dus ik ga er geen discussie over beginnen heb ik geen zin in dat helpt hier toch niks .
Het bekende ja en nee gezever krijg je dan weer.

gr driver

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2400
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#13 Bericht door serpay » woensdag 26 november 2014, 17:52

RuudThai schreef:Ik denk dat de VVD eerst maar eens moet denken om een rijkeluisbelasting in te voeren in plaats van wat miljoenen van minima te schrapen. :evil:

Als je op een gegeven moment gedeeltelijk bent afgekeurd en je komt voor de rest niet meer aan de bak in het bedrijfsleven en herstel is niet mogelijk, dan moet je toch kunnen gaan en staan waar je wilt? Er zit toch geen muur om Nederland, we worden toch veel meer wereldburgers? Als jij met die uitkering goed denkt te kunnen leven in het buitenland dan moet je de vrijheid hebben om dat te kunnen doen. Bovendien doe je dan in Nederland geen beroep meer op aanvulling van de WAO-uitkering via een WW-uitkering of de bijstand, dus dan is Nederland nog goedkoper met je uit dan wanneer je blijft.
kijk als je voor het gedeelte wat je arbeids ongeschikt bent een uitkering krijgt en behoud vind ik ok.
maar voor het gedeelte dat je arbeid kunt verrichten hoeven ze van mij niet uit te betalen na vertrek naar buitenland.
dit gedeelte kun je immers arbeid verrichten.
dit is mijn mening en denk ook van vele andere werkende die hun gedeeltelijk betelen..............
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#14 Bericht door Gardensafari » woensdag 26 november 2014, 19:25

carpediem schreef:
Gardensafari schreef:
RuudThai schreef:
WGA staat voor ‘regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’. De gedeeltelijk afgekeurde werknemer heeft binnen die regeling de verplichting om te werken aan herstel en weer (gedeeltelijk) aan de slag te gaan. Volgens de VVD is het niet te doen om dat goed te controleren als de ontvanger van de uitkering in het buitenland zit.
Duidelijke regeling, dus waar zit volgens jou dan het ongelijk van de VVD?
Zo is dat.

Links, rechts, allemaal niet interessant. Deze regeling beoogt: WERKHERVATTING. Klip en klaar.
En dat wordt verdomd moeilijk vanuit het buitenland, zeker verder weg.
Dus geen asociale maatregel, maar zo eentje waarvan ik mij afvraag: "was die er nog niet dan?"
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: Stopzetting export gedeeltelijke uitkering WAO?

#15 Bericht door janjaap » woensdag 26 november 2014, 19:44

Omscholing
dan kan je wat anders gaan doen voor je geld
als je in het buitenland woont wordt dat moeilijk dat is toch niet raar
moet iedereen dan zomaar een uitkering krijgen
en lekker de rest van zijn leven vakantie gaan vieren op kosten van de werkende
Kijk dat is raar
Ubi bene, ibi patria

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”