Moeten we oppassen met het eten?

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Moeten we oppassen met het eten?

#1 Bericht door Imperium » donderdag 17 juli 2014, 07:41

Op reis door Oezbekistan werd ons dringend aangeraden geen rauwkost te eten. Dat wordt afgespoeld met lokaal water en Westerse darmen kunnen daar niet tegen: diarree.

Hoe zit dit in Thailand? Waar moet je daar als Westerling op letten om darmproblemen te voorkomen? Bijvoorbeeld beter niks kopen van straatverkopers, maar alleen in restaurants eten? Rauwkost in restaurants is geen probleem?

Alvast bedankt.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#2 Bericht door elst99 » donderdag 17 juli 2014, 08:11

Let op dat het goed verhit wordt, dan kan het ook aan straattentjes!
Salades mee uitkijken! Ijsklontjes alleen met een gat erin!
Ach niet te bang zijn, zelf altijd flessenwater gebruiken ook bij tandenpoetsen ;)
Veel plezier!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 17 juli 2014, 08:28

Bedenk dat er een uitspraak is dat "De Thai is schoon op z'n lichaam maar een viespeuk in de keuken".
Dus eten in een restaurant geeft geen garantie dat het veilig is.
Vermijd het eten in rustige restaurants, ga liever ergens naar toe waar het druk is dus een hoge omzetsnelheid heeft, daar is het meestal verser.
Bij straattentjes idem dito en altijd uitkijken met vlees, vooral kip. Die straatverkopers hebben wel eens aan het eind van de dag het idee om het zonde te vinden om vlees weg te gooien en het dan nog maar een dagje te gebruiken. En dan ga jij áf...! :Whistle:
Ik heb zelf wat gevoelige darmen dus ondanks alle goede voorzorgsmaatregelen en in 8 jaar verworven ervaring ga ik nog regelmatig voor de bijl en heb dan een wc-dagje.... :(

Leidingwater is niet om te drinken maar ik poets er wel m'n tanden mee, het ruikt stevig naar chloor dus zal dat wel veilig genoeg zijn. Maar dat kan plaatselijk verschillen.

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#4 Bericht door Imperium » donderdag 17 juli 2014, 09:07

elst99 schreef:jsklontjes alleen met een gat erin!
Deze snap ik niet. IJsklontjes met een gat zijn veilig en zonder gat niet? Geeft het gat aan dat het ijsklontje uit bevroren flessenwater bestaat? Is dat zo afgesproken daar?

Maar omdat ik lees dat we moeten opletten dat alles goed verhit wordt betekent dit dan dat je daar als Westerling continu warm eet? Brood en beleg is toch wel veilig?

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#5 Bericht door v@go » donderdag 17 juli 2014, 09:23

Vaak worden ijsklontjes gekocht en bezorgd. Ook in de supermarkt koop je voor een paar Baht zakken met ijsklontjes, natuurlijk zul je er altijd bij hebben die zelf die dingen maken van kraantjes water.

Als je drankje gekoeld geleverd wordt vraagt mrs v@go altijd "mai naam keng" (geen ijs) en wordt er een leeg glas geserveerd.

Eten in restaurant is geen garantie. Zelf aten we in een druk steegje in Bangkok bij een stalletje terwijl de kok van een restaurant via de achterzijde ook met een leeg bord kwam en een volledige maaltijd vertrok om vervolgens deze in het restaurant te serveren alleen 10 keer duurder. :clap:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#6 Bericht door RuudThai » donderdag 17 juli 2014, 09:52

Een foto van een kennis van ons.... zelfs bij de Mc D moet je oppassen, hun broodjes zijn niet altijd jofel:

Afbeelding

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#7 Bericht door Hua Thale » donderdag 17 juli 2014, 10:03

De meeste ijsklonten zijn 'gewoon' kraantjeswater.
Alleen gaat het wel eerst door een reverse osmosis machine heen.
Bepaalde lichtsoort die bacterieen binnen een sec. grotendeels om zeep helpt.
Gebruik dit water gewoon om gekoeld te drinken.
Het gebruik door de bediening in restaurant is vele male belangrijker.
Een koelbox die nooit schoon gemaakt wordt of het graven in het ijs met blote handen vlak na toiletbezoek heeft vele malen meer inpact.
Net als het terug deponeren van halve bakjes met ijs na het schoonmaken van de tafel.
Iets wat niet ongewoon is.
Ijs met 6 kantjes halve bollen of gaten onzin helaas als garantie.
Ruud heeft een wijze opmerking gemaakt maar ook beperkt in garantie hoge omloop snelheid geeft weinig tijd tot minder Hygiëne.
Zorg dat je snel de plaatselijke Tesco lotes weet of drogisterij.
Kans dat je ergens last van krijg als je niet als een blinde alles maar consumer is in mijn ogen niet groter als in Zuid Europa.
Zonnesteek heb je sneller te pakken.
Ook daar weet de tesco lotus en de drogisterij raad mee.

Heb ooit wel eens gelezen dat je een pen heb met dat lampje.licht??
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#8 Bericht door v@go » donderdag 17 juli 2014, 10:16

Hua Thale schreef:De meeste ijsklonten zijn 'gewoon' kraantjeswater.
Alleen gaat het wel eerst door een reverse osmosis machine heen.
Dan is het toch geen "Gewoon" kraantjes water meer. Anders kun je het ook wel "gewoon" zeewater of rioolwater noemen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#9 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 10:17

Grappig deze OP, ben benieuwd waar het allemaal naar toe gaat!
Gay scene, broekhoest van het eten, het is me wat :mrgreen:
Marcel

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#10 Bericht door Imperium » donderdag 17 juli 2014, 10:27

brake034 schreef:Grappig deze OP, ben benieuwd waar het allemaal naar toe gaat!
Gay scene, broekhoest van het eten, het is me wat :mrgreen:
Maar het is toch verstanding dat je van te voren informeert of je wel alles kunt eten? Is toch niet gek van me die vraag?

Ontbijt is ook warm daar? Kan beter gewoon continu warm eten? In drukke restuarants dus. En beter geen rauwkost. Dan zullen we wel save zijn. Geen zin die paar dagen dat we er zijn continu aan de diarree te zitten. Vandaar de vraag.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#11 Bericht door Hua Thale » donderdag 17 juli 2014, 10:34

Water wat bij mij uit de kraan komt v@ga.
Wat dus door de gemeente gefilteerd is dat bedoel ik met 'gewoon'
Tap dat water bij een plaatselijke middenstander moet naar zeggen bacterie vrij zijn.
Zal eens een foto maken als ik het niet vergeet van die kast.
Dacht trouwens dat 'ons' lid NBreeker zoiets heeft aan huis.

Die fabriek in Eindhoven verkoopt die lampen die je zo mee kan nemen op vakantie.
Bied natuurlijk geen honderd % vermoed ik maar goed dicht erbij is erg leuk.
Zeker als je gevoelig ben op dat punt.
Ook te gebruiken voor je prak.

O trouwens bij de tesco of drogisterij is ook drie dubbel dik rubber met ribbels te koop als advies richting OP.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Kalebath
kenner
kenner
Berichten: 102
Lid geworden op: maandag 08 augustus 2011, 12:55
Locatie: Delft

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#12 Bericht door Kalebath » donderdag 17 juli 2014, 10:38

in mijn jaren dat ik in thailand komt ben ik en mijn vrouw 1 keer ziek geweest van het eten. Dat was van het eten van vlaams stoofvlees in een goed lopent vlaams resturant. eet meestal bij de stalletjes op straat. neem wel bijna nooit ijs in mijn drinken. Maar dat is meer omdat ik de neiging hebt om de ijsklontjes op te eten en dat is niet echt goed voor je als het zo warm is.

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#13 Bericht door max » donderdag 17 juli 2014, 10:41

De paniek voor diarree zorgt ervoor dat je diarree zult krijgen omdat je teveel hierover zult nadenken.

Gewoon eten wat je lekker lijkt. Eet wel bij de drukkere zaken, dan heb je meestal geen probleem. Door de grote omzet zijn/blijven de produkten verser. Ontbijt in hotels is prima. Er staat in ieder geval Thais op het menu maar ook toast met jam, ham, bacon, knakworstjes, een fruit en salad bar. Zit je in een luxe hotel, dan is het ontbijt uitgebreider. Lunch en diner in hotels sla ik altijd over, hier is vaak het eten minder lekker dan op straat

Tip: houd je van kaas bij ontbijt, neem dan vacuumpakjes mee.
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Imperium
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 23 maart 2014, 13:50

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#14 Bericht door Imperium » donderdag 17 juli 2014, 10:43

Hua Thale schreef:Die fabriek in Eindhoven verkoopt die lampen die je zo mee kan nemen op vakantie.
Wat voor een lampen heb je het over? Lampen die je op je eten moet laten schijnen, en waarvan het licht dan schadelijke bacteriën doden? Nooit van gehoord.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Moeten we oppassen met het eten?

#15 Bericht door brake034 » donderdag 17 juli 2014, 10:47

Nee, de vraag is niet zo gek maar het antwoord ook niet zo makkelijk!

Diarree is een reactie het lichaam, met name van de darmen, op bepaalde prikkels.
Stress kan tot diarree leiden, veel soorten medicatie ook, temperatuur verschillen spelen vaak een rol.
Reizigers diarree is een bekend verschijnsel en komt voor zonder dat voedsel de oorzaak is.

Ben je een culinair liefhebber of eet je om je maag te vullen? Ben je een groot eter of een matige?

Kom je in Thailand op bestemming aan, koop wat plastic bordjes, een scherp mes en een blik/flesopener.
Ben je minder afhankelijk van het hotel of waar je ook verblijft. Bier is goedkoper in de 7/11 maar in je kamer is geen opener!
Douw de minibar ijskast vol met je eigen koude spullen, dan bespaar je op je minibar kosten in het hotel.

Als je het in Thailand veilig op eetgebied wil doen dan ga je 's morgens naar de 7/11 en neem je wat yoghurt of andere zuivel en koopt op straat wat vers fruit, in de schil.
In de 7/11 verkopen ze ook diverse broodjes die je maag veilig vullen. Herhaal dit naar behoefte voor lunch en diner.

Wil je graag eten wat een Thai eet, dan meegaan met de flow, zoek dan de drukste plekjes in de stad uit en vraag gewoon lokaal advies.
In de toeristengebieden zijn ook veel westerse restaurants die een goede en veilige maaltijd voorschotelen.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”