Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sjeffrey
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 66
Lid geworden op: vrijdag 26 augustus 2005, 22:46

Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#1 Bericht door Sjeffrey » woensdag 29 april 2009, 12:18

Hoi allemaal,

Ik weet dat hier een aantal 'deskundigen' zitten dus hoop ik hier het juiste antwoord te vinden, alle hulp is zeer welkom.

Er is een visum aangevraagd voor een periode van 3 mdn. Deze is geweigerd. Weigeringsreden:
De reden is dat niet voldoende is komen vast te staan dat u tijdig zult terug keren naar het land van herkomst.

Binnen 4 weken kan er bezwaar worden gemaakt. Mij lijkt het handig hier gebruik van te maken?!

Maar let op: er is nooit een uitnodiging geschreven (invitation letter). Is het alsnog handig om dit te doen? Wat zijn alle mogelijke middelen die de kans op een visum vergroten, zo moeilijk kan het toch niet zijn om iemand een vakantie te laten genieten??

Extra info:
- Ik schrijf dit namens degene die iemand in Thailand uitnodigd.
- De Thaise is net klaar met studeren en heeft dus geen eigendom als een huis of stuk land
- Degene die uitnodigd vanuit Nederland heeft een Thaise vrouw die in NL woont, de uitgenodigde is een kennis/vriendin van deze vrouw

als er nog meer info nodig is hoor ik het graag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen, bedankt zover

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#2 Bericht door Jim » woensdag 29 april 2009, 12:28

ze zal in bezwaar moeten gaan.
een nieuwe aanvraag zonder bewijs dat ze daadwerkelijk terug gaat is redelijk kansloos.

de uitnodigingsbrief is verplicht.
zo moeilijk kan het toch niet zijn om iemand een vakantie te laten genieten??
wel dus.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#3 Bericht door max » woensdag 29 april 2009, 12:52

Inderdaad zoals Jim zegt in bezwaar gaan.

Zorg dan wel dat de dame alle papieren in orde heeft, ook de uitnodingsbrief moet zij op dat moment in haar bezit hebben en kunnen overleggen. Destijds heb ik in ons geval deze brief getypt en ondertekend, vervolgens gescand en via de mail opgestuurd. Zorg wel dat uit de inhoud blijkt wat hun reden en motivatie is om hier met elkaar te zijn en dat je kennis er persoonlijk zorg voor zal dragen dat de visumplichtige het land zal verlaten.

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#4 Bericht door Geert S » woensdag 29 april 2009, 13:06

Sjeffrey schreef: - De Thaise is net klaar met studeren en heeft dus geen eigendom als een huis of stuk land
Klinkt slecht, je moet een goede reden hebben om terug te keren anders is het kansloos, en uitnodigingsbrief (via de gemeente te krijgen) en garantstelling is verplicht in dit soort gevallen.

Heeft ze kinderen die in Thailand achter blijven?
Heeft ze familie, oude moeder of zo, die zorgbehoevend zijn?
Is er niet iets van een baan te bedenken waar ze op een bepaalde datum moet starten?
Kan ze zich niet inschrijven voor een vervolgstudie die op een bepaalde datum begint?
Heeft ze geen andere eigendommen die ze in Thailand achter laat (bankrekening, scooter, noem maar wat)?
Hond, kat, marmot, goudvis, iets waar ze gek op is en naar terug wil?

Hoe meer redenen er zijn die aantonen dat ze heel erg graag terug wil naar Thailand hoe beter, er moeten gewoon duidelijke redenen zijn om terug te keren, anders maak je zo goed als geen kans. Let op, je moet niet alleen met het verhaal maar ook met bewijzen komen, dus als ze eigendommen in Thailand achter laat moeten daar papieren van zijn, idemdito van school, werk, grootmoeder, noem maar op, het moet aantoonbaar zijn.

Dit is echt niet simpel, was 't maar waar...

Sjeffrey
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 66
Lid geworden op: vrijdag 26 augustus 2005, 22:46

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#5 Bericht door Sjeffrey » woensdag 29 april 2009, 13:25

bedankt allemaal...

Wat trouwens vreemd is, is dat het bezwaar naar Rijswijk ( hoofd visadienst) moet worden gestuurd. Dus Max, dan hoeft de genodigde niet alle papieren op orde te hebben, maar zij moet dit dan naar NL sturen per scan/mail, toch?
Ik vind dit vreemd, nu opeens via Rijswijk.. Misschien is het logisch voor jullie, maar ik zie de link niet, ik ben hier trouwens ook nog heel niet in thuis dat Visum gedoe!!

En ja, bedankt voor de redenen, het is inderdaad een goed idee om zeveel mogelijke goede redenen te verzinnen...

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#6 Bericht door Jim » woensdag 29 april 2009, 13:33

in rijswijk zit het hoofdkantoor van de IND.

bij het bezwaar zou ik wel alle rommel waar max en geert het over hebben toevoegen, want anders maakt ze geen kans.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 150
Lid geworden op: dinsdag 14 april 2009, 08:03

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#7 Bericht door joris » woensdag 29 april 2009, 15:23

eigenlijk best raar he"
ik heb ook een thaise vriendin en ben al een aantal keren naar thailand gegaan om haar op te zoeken!!
nog nooit geen rare vragen op het vliegveld
veel mensen vragen wel eens , wanneer ze een keer hier naar toe komt!!
ik moet dan uitleggen , dat dit niet zomaar even een vlucht boeken is voor haar en klaar is kees!!
maar hoe vaker ik dit moet zeggen , hoe meer moeite ik er mee krijg!!
wat heb je aan vorbereiding nog om dit soepel te laten verlopen
ik hoor al: brief schrijven , zorg dat je een reden heeft om terug te keren ( wat is de beste )
of zou het ook mogelijk zijn dat ik bv mijn gegeven achterlaat op schiphol en garant sta voor terugkeer

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#8 Bericht door Geert S » woensdag 29 april 2009, 15:48

joris schreef: wat heb je aan vorbereiding nog om dit soepel te laten verlopen
ik hoor al: brief schrijven , zorg dat je een reden heeft om terug te keren ( wat is de beste )
of zou het ook mogelijk zijn dat ik bv mijn gegeven achterlaat op schiphol en garant sta voor terugkeer
Er is een bende info over dit hele proces te vinden op dit forum en op andere plaatsen op Internet, ga er niet van uit dat het makkelijk is want dat is het niet, je moet een hoop papierwerk voor elkaar krijgen en je moet zorgen dat alles piekobello in orde is anders maak je geen schijn van kans. Anderszijds, als je maar zorgt dat alles exact volgens de regeltjes gedaan is en je hebt alle papieren netjes bij elkaar als ze naar de ambassade gaat dan kan het razendsnel geregeld worden, en als het een keer goedgekeurd is en goed gegaan is dan is het meestal de volgende keer veel eenvoudiger.

Ach, en of het gek of logisch is of wat dan ook, daarvoor heb je nu stemrecht in Nederland...

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#9 Bericht door Pieter » woensdag 29 april 2009, 15:49

Die reden is dus selectief en subjectief maar kan wel gebruikt worden..
Dus de NL wet is subjectief wat dus weer niet kan..
Kijk eens op buitenlandsepartner.nl en vraag het aan prado die weet het wel..

Had ongeveer hetzelfde met broertje van m'n (thaise) vrouw..
moesten papieren van school zien enzo..
en dat was voor 2 en een halve week..

Pieter

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#10 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 29 april 2009, 16:09

In bezwaar gaan kan wel, maar je begint met een zware achterstand. De eerste aanvraag klinkt als erg fout gedaan.....

De uitnodigingsbrief ontbrak en dat geeft bij mij het gevoel dat de reden voor terugkeer waarschijnlijk ook matig (of niet) gemotiveerd was.

Sowieso is het goed om in de uitnodigingsbrief te melden dat de garantsteller zorg draagt voor een tijdige terugkeer. Daarnaast kun je het argument in deze brief uitvoerig beschrijven, ;) beetje mooi opschrijven en je hebt weer wat gewonnen.

Het is goed om ook de relatie uitvoerig te beschrijven. Nog mooier zou het zijn als er ergens in de verste verte een familieband is. Probeer inderdaad ook http://www.buitenlandsepartner.nl
- -

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#11 Bericht door marceziani » woensdag 29 april 2009, 19:42

Ik ga er even vanuit dat het inkomen van de garantsteller voldoende was en dat die stukken m.b.t. het inkomen in orde waren.

Tevens benodigd voor een toeristenvisum is een zogenaamde garantstelling. Deze dien je op het gemeentehuis in je woonplaats te laten legaliseren. Dat wil zeggen dat je op het garantstellingsformulier in het bijzijn van een gemeenteambtenaar je handtekening moet plaatsen. Het gaat om dit formulier:
http://www8.eindhoven.nl/upload_product ... Engels.PDF
Print dit formulier uit en ga ermee naar het gemeentehuis. Zet daar je krabbel in het bijzijn van een gemeenteambtenaar. Het formulier wordt vervolgens gelegaliseerd door diezelfde gemeenteambtenaar.
Verder heb je ook een uitnodigingsbrief nodig. Er staan enkele voorbeelden op internet. Ik heb mijn Thaise vriendin tot tweemaal toe succesvol naar Nederland laten komen op een toeristenvisum. Stuur me maar een PM, dan zal ik beide uitnodigingsbrieven naar je doorsturen, mocht het nodig zijn.
Verder is vestigingsgevaar een vaak gebruikte reden om geen visum toe te kennen. Zorg ervoor dat er geen sprake is van vestigingsgevaar, met andere woorden zorg ervoor dat de Thaise vrouw een goede reden heeft om terug te keren naar Thailand. Succes!
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

chelobechek
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 293
Lid geworden op: vrijdag 23 mei 2008, 13:58

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#12 Bericht door chelobechek » donderdag 30 april 2009, 08:54

Zorg dat wat je in de invitiation letter schrijft, letterlijk overeenkomt met wat zij persoonlijk bij de ambassade indient/vertelt. Probeer het nog een keer, ze testen of je het echt wel wilt en bereid bent die extra moeite te doen.

succes
Laatst gewijzigd door chelobechek op zondag 11 september 2011, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

joris
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 150
Lid geworden op: dinsdag 14 april 2009, 08:03

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#13 Bericht door joris » donderdag 30 april 2009, 09:13

is dit ook nodig voor een week of 2 !!!!!!!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11625
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#14 Bericht door jumbo » donderdag 30 april 2009, 09:39

joris schreef:is dit ook nodig voor een week of 2 !!!!!!!
2 weken is tekort dat mag volgens mij niet, minimaal een maand dacht ik :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Visum (3 mnd) geweigerd, wat kan ik doen?

#15 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 30 april 2009, 10:21

joris schreef:is dit ook nodig voor een week of 2 !!!!!!!
Ja, het is zelfs nodig voor 2 minuten. Visum is visum en daar valt geen speld tussen te krijgen. 8-)
- -

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”