Gerda (93) moet inburgeren

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Gerda (93) moet inburgeren

#1 Bericht door jumbo » vrijdag 05 januari 2007, 09:39

Door LUUK KORTEKAAS uit het AD

LOPPERSUM - Ze mag dan 93 zijn, dat wil niet zeggen dat Gerda Bekker-ten Damme niet precies in de gaten ...

De 93 jarige mevr. G.B. Bekker-Ten Damme krijgt een inburgeringsceremonie aangeboden omdat zij sinds kort illegaal in Nederland verblijft. FOTO KAREL ZWANEVELD
...heeft wat er aan de hand is.Vandaag is ze de oudste inburgeraar van het land, terwijl ze hier al negentig jaar woont. „Mijnheer, het is toch te gek om los te lopen! Over drie weken word ik 94, en dan moet ik nu nog Nederlandse worden! Dat ik dit allemaal nog moet meemaken!”

Ze heft spontaan ‘Oranje boven’ aan, om haar liefde voor ons land kracht bij te zetten. „Ik hou van boerenkool, van schaatsen en ik ken alle achttien coupletten van het Wilhelmus uit mijn hoofd. Wat moet ik nog meer doen?”

Gerda bracht drie jaar met haar Duitse echtgenoot door aan de andere kant van de grens. Daarvoor vroeg ze een Duits paspoort aan en bij terugkeer in Nederland hield ze dat. „Wat is daar mis mee?” zegt haar zoon Norbert (55). „We zijn toch één Europa? Onlangs verliep het paspoort, maar we hebben er niets meer aan gedaan. Ze loopt met een rollator en komt de deur bijna niet uit. Het is dan een beetje onzin om aan de regels van de identificatie te moeten voldoen. Maar toen ze bij de Postbank kwam, moest ze haar paspoort laten zien, anders kreeg ze geen geld. En toen ging het fout.”

Omdat Gerda geen Nederlandse was, moest ze een nieuw paspoort hebben. Het Duitse vernieuwen kon alleen met door slechts drie fotografen te schieten portretten en die zaten alle drie in Amsterdam; een reis die op haar leeftijd vanuit Groningen wel heel ver is. Nederlandse worden kon na een verzoek bij de gemeente Loppersum wel. Maar volgens de regels van Verdonk betekent dat een inburgeringscursus plus aansluitend het door de gemeente te verzorgen naturalisatiefeest. „Wat een land,” vindt Norbert. „Regels zijn regels!”

Burgemeester Rodenboog van Loppersum vertelt dat de inburgeringseis is vervallen, vanwege het bijzondere geval. „Maar een naturalisatieceremonie is verplicht onder de nieuwe regels. Zelfs in dit geval. Dat gaan we ook doen en dan maken we er maar een feestje van.”

Gerda houdt op haar hoge leeftijd nog wel van een feestje „Al had dit van mij allemaal niet gehoeven.” Mocht er nog twijfel aan haar Nederlanderschap bestaan, dan levert Gerda zelf het definitieve bewijs. „Ik heb de WK-finale van 1974 gezien. Wat had ik de ziekte in! Ik was die dag de enige Duitser die het erg vond dat Nederland verloor.”

Nederland op zijn 'schmalszt', ik denk trouwens dat Bernhard, Claus en Fritz Korbach (de zichzelf proclamerende enig duitser met humor) er ook flink ziek van waren
Leuk verhaaltje over de inburgeringsongein in NL......
Ik zou het verhaal toch blijven volgen en flink de tyfus laten uitbreken als ze alsnog zonder inburgeringsexamen NL schap kreeg.........mooie stok om mee te slaan, kwa discriminazie

J[/b]
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#2 Bericht door Jim » vrijdag 05 januari 2007, 11:19

regels zijn regels, mevrouwtje (ordnung muss sein).

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#3 Bericht door Mystic » vrijdag 05 januari 2007, 13:39

gggaaaaaa doe niet zo Rita!
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”