erik-kuijpers schreef: ↑donderdag 13 februari 2020, 17:53
Lammert, de laatste tijd in het nieuws: de
Stichting Goed komt regelmatig langs in Tblog, en SNBN,
Stichting Nederlanders Buiten Nederland heeft iets bereikt zoals ik vandaag hier plaatste onder
emigreren naar.....
SNBN heeft meen ik de roots in de zorgverzekeringswet die in eerste opmaak NL-ers in buitenlanden dupeerde. NL-ers in Frankrijk en Spanje zijn toen toch gaan procederen?
Er zijn dus waakhonden voor het belang van emigranten en bundeling van krachten levert wat op zoals je weet.
Stichting Nederlanders Buiten Nederland heeft totaal niets bereikt t.z.v. het behoudt van Nederlanderschap en waar jij een bericht over plaatste onder
emigreren of je moet hier mee bedoelen het simpelweg plaatsen van een uitspraak van de Raad van State op haar website. Maar dat is dan ook alles en stelt dus niets voor. Deze uitspraak hadden wij hier ook kunnen plaatsen.
Voordat ik het bericht zag op de website van SNBN had ik de uitspraak al gelezen. Dat is iets waar ik elke morgen mee begin.
SNBN is een jaar geleden pas opgericht, terwijl de betreffende gerechtelijke procedure al zo’n 5 jaar geleden opgang is gebracht via de Rechtbank Den Haag, de Raad van State, het EU-HvJ en weer terug bij de Raad van State voor de einduitspraak.
Zie voor de uitspraak:
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 201508588/
Ook op het punt van de Zorgverzekeringswet heeft deze jonge organisatie nog niets kunnen bereiken. Dat kan ook niet anders daar de werking van deze wet buiten onze landsgrenzen in z’n geheel wordt beheerst door het internationaal Verdragenrecht.
Stichting GOED (Stichting Grenzeloos Onder Één Dak) timmert inderdaad behoorlijk aan de weg met haar berichtgeving in Tblog. Dit is echter net als SNBN een nog zeer jonge organisatie (ook pas vorig jaar opgericht). Wat mij in haar eerste jaarverslag opvalt is dat er met geen woord wordt gerept over “belastingen”. Het lijkt er echter op dat zij hieraan meer handen en voeten wil geven. Zo heeft haar voorzitter mij al een paar keer benaderd om deel te nemen aan een werkgroep “loonbelasting”.
De oudste en meest actieve organisatie die de belangen van in het buitenland wonende Nederlanders behartigt, is de VBNGB (de Vereniging Belangenbehartiging Nederlands Gepensioneerden in het Buitenland), opgericht in januari 2016.
Haar scoop was aanvankelijk geheel gericht op Europa. Gelet met name op de opkomst van andere organisaties wil zij dit echter verbreden.
Zo heeft haar voorzitter mij diverse malen benaderd om “Thailand/Z.O.-Azië” voor mijn rekening te nemen en wat ik ook reeds heb toegezegd. Haar website bevat reeds een “Thailand Portal” maar moet echter nog gevuld worden. De landenvertegenwoordiger van de VBNGB voor Thailand ken jij wel. Dat is nl. dr. Maarten Vastbinder, landenvertegenwoordiger a.i.
erik-kuijpers schreef: ↑zaterdag 15 februari 2020, 22:59
Ik lees
elders dat de vertrouwelijkheid een vraag is van enkele mensen die reageren. Maar waarom als de serviceverlener alleen maar de deur naar de belastingsite openzet na controle van password en betaling? Omdat het een 'derde' partij is en niet de overheid zelf?
Lammert reageerde daar ook over de vertrouwelijkheid. DigiD overigens is een systeem dat wel volledig in handen van de overheid is.
Misschien ben ik te goed van vertrouwen en wie in hemelsnaam zou mijn inkomen willen weten? In het ziekenhuis waar ik geregistreerd sta kan iedere baliepersoon zien of ik een probleem aan een onderdeel heb gehad en wanneer en welke pil ik ervoor heb gehad. Daar vertrouw ik de mensen ook.
Maar hoor graag een betere visie.
Jouw inzending in Tblog t.z.v. het “gaan betalen voor onze belastingzaken” verbaasde me, gelet op jouw opmerking in Thailand Forum dat dit onderwerp jou niet zozeer interesseerde, alsmede gelet op jouw vraag aan mij of ik dit artikel ook zou plaatsen in Tblog en waar ik vervolgens negatief op reageerde.
Jouw lezersinzending begon al zeer ongelukkig met de veel te stellige opmerking: ”Gaan we betalen voor onze belastingzaken?
Ja, als het ligt aan minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken!”
Dit is niet juist en dus was het beter geweest als je dichter bij het door mij in Thailand Forum geplaatste artikel was gebleven.
Verder vermeldde je dat “ondernemers al betalen voor hun BTW-aangifte en waarom zou de particulier dan vrijgesteld moeten blijven?”
Ook dit is onjuist. In ieder geval verandert er voor 2020 niets voor ondernemers voor wat betreft het doen van aangifte omzetbelasting. Dus zonder eHerkenning.
Op een in Tblog geplaatste reactie op jouw inzending antwoordde je met: “Harry Romijn, alleen de inlogprocedure, die nu gratis is met DigiD, wordt uitbesteed als ik goed lees wat de minister zegt.
De vertrouwelijkheid staat hoog in het vaandel in Nederland."
Dit antwoord bevat twee zaken die mij mijn wenkbrauwen deden fronsen, nl. “uitbesteden” en “vertrouwelijkheid”.
Ik heb over dit laatste, zoals jij hiervoor in jouw reactie ook al opmerkte, als volgt mijn twijfel uitgesproken:
“Staat de vertrouwelijkheid in Nederland hoog in het vaandel nu de uitgifte van eHerkenning (welke trouwens al meer dan 10 jaar bestaat) berust bij een aantal private partijen?
Daar heb ik echter een geheel andere gedachte over!”
Jij beëindigt je in TF geplaatste en bovenstaand aangehaalde reactie t.z.v. het vertrouwen met: “Maar hoor graag een betere visie.”
Die zal ik je dan ook geven maar laat dit voorafgaan door het geven van de volgende informatie.
Voor een goed begrip eerst iets over eHerkenning.
Door de reuring die is ontstaan lijkt het alsof eHerkenning uit de lucht komt vallen, maar het systeem bestaat al sinds 2009. Veel organisaties maken er al gebruik van. Zo zijn, naast de Rijksoverheid, alle provincies, 309 van de 355 gemeenten, tal van semi-overheidsorganisaties en private partijen aangesloten op eHerkenning. Zie de volgende website:
https://www.eherkenning.nl/aansluiten-o ... ganisaties
1. Wat is eHerkenning eigenlijk?
Dit systeem regelt de authenticatie en de autorisatie van haar gebruikers. Met andere woorden: het systeem controleert of een gebruiker is wie hij beweert te zijn en of deze bevoegd is.
2. Wie zitten er achter eHerkenning?
eHerkenning is niet één op zich zelfstaande technische dienst. Het is een netwerk van bedrijven die verschillende eHerkenning-middelen aanbieden, beheren en verder ontwikkelen.
De partijen die eHerkenning aanbieden moeten zich houden aan bepaalde afspraken die bedrijfsleven en overheid overeen zijn gekomen. Deze zijn vastgelegd in het “Afsprakenstelsel eHerkenning”. De overheid ziet erop toe dat de afspraken worden nageleefd, maar is dus niet verantwoordelijk voor het beheren en leveren van eHerkenning.
Nieuwe partijen moeten een toetredingsproces doorlopen als ze deel uit willen maken van het netwerk dat eHerkenning aanbiedt.
3. Wie maken gebruik van eHerkenning?
Gebruikers van eHerkenning zijn zowel private- en (semi)overheidsinstanties die eHerkenning als inlogsysteem inzetten op hun platform, als bedrijven en consumenten zaken doen met deze organisaties.
Zo zijn bedrijven die meedingen in aanbestedingen van de overheid op Europees niveau via de website TenderNed al langer verplicht gebruik te maken van eHerkenning. Denk ook aan bedrijven in de bouw i.v.m. aanbestedingen of horeca die een omgevingsvergunning moeten aanvragen met eHerkenning of aan gastouderbureaus of crèches die personen moeten registreren die werkzaam zijn in de kinderopvang.
4. Hoeveel kost eHerkenning en waar vraag ik het aan?
Binnen een netwerk concurreren een aantal aanbieders van eHerkenning met elkaar Als gebruiker kun je op de website van eHerkenning kiezen met welke partij je in zee gaat. Momenteel bieden zes partijen eHerkenning-middelen aan op verschillende veiligheidsniveaus. Dit aantal kan echter toenemen.
Het tarief hangt onder meer af van dat veiligheidsniveau. Zo kost eHerkenning niveau 2 rond de 20 euro per jaar, terwijl niveau 4 ongeveer 45 euro per jaar kost.
De Belastingdienst vraagt minimaal veiligheidsniveau 3.
Werkgeversportaal UWV
Vanaf 1 november 2019 kun je bij UWV alleen nog inloggen op het werkgeversportaal met eHerkenning. Daarvoor geldt als veiligheidsniveau niveau 3. En dat is dus gelijk aan dat van de Belastingdienst.
Het voordeel van eHerkenning
eHerkenning kent zeker voordelen. Zo kun je niet alleen veilig inloggen, maar ook documenten digitaal ondertekenen en op deze manier een hoop kosten en tijd besparen.
Maar zoals een bekende Nederlandse voetbalfilosoof al eens beweerde: “Elk voordeel heb z’n nadeel.”
De vertrouwelijkheid van een inlogsysteem.
Zo op het eerste gezicht lijkt de beveiliging en daarmee de vertrouwelijkheid misschien wel dik voor elkaar. Maar dat dachten de Universiteit van Maastricht, het ziekenhuis in Leeuwarden en nog een groot aantal andere organisaties onlangs ook nog totdat ze een hoofdrol kregen toebedeeld in de “Dik Voor Elkaar Show”.
Reken er vervolgens op dat, om uit de greep van hackers te geraken (want daar hebben we het dan immers over), een organisatie tonnen gaat kosten. Hacken is nl. een specialisme en zij hanteren dan ook een specialistenuurtarief met daarbij ook nog eens heel veel onproductieve uren, die echter wel betaald moeten worden.
Des temeer partijen betrokken zijn bij de uitgifte en het beheer van eHerkenning, des te groter is het gevaar dat er eens wat mis gaat!
Wat kunnen de gevolgen zijn?
Wat jou betreft schat ik die niet hoog in. Je stelt terecht de vraag wie in hemelsnaam jouw inkomen zou willen weten.
Sterker nog: ik heb er ook geen enkel belang bij om te weten of jij al dan niet last hebt van zweetvoeten.
Maar stel dat eHerkenning van een bouwondernemer in verkeerde handen te recht komt. Deze “verkeerde handen” vinden het vervolgens wel leuk om deze bouwondernemer te laten inschrijven op een Europees aanbestedingstraject voor een in Italië te bouwen flatgebouw. Om het werk ook daadwerkelijk gegund te krijgen schrijft hij in voor een hoog bedrag. Succes verzekerd zou je zeggen. De aannemer denkt hier echter anders over maar zit ondertussen wel met de gebakken of zelfs zwart verbrande peren.
Minder erg is het als de eHerkenning van een gastouderbureau in verkeerde handen te recht komt, terwijl namens dit bureau een melding wordt gedaan van het aannemen van een medewerker die geregistreerd staat als pedofiel. Dat kan immers gemakkelijk ongedaan worden gemaakt.
Al met al zie ik wel de voordelen van eHerkenning maar heb ik grote bedenkingen tegen het uitgeven en beheren van dit systeem door meerdere private partijen!
Hoe meer zielen (partijen), hoe meer kans op diepe ellende i.p.v. “hoe meer zielen, hoe meer vreugd”.