Nu vraag ik me het volgende af:
-Maakt het wat uit dat dat ding in Nederland gekocht is?
-Meteen op Suvarnabhumi een micro-sim kopen of beter wachten tot in Isan, om aldaar rond te vragen welke provider het beste '3G' (LEES: het minst langzame, nog geen 200kbps!!) heeft in de regio.
-Rekening houdend met deze belachelijke internetsnelheden: welk internetpakket raden jullie aan bij normaal gebruik (ik neem aan dat youtube-filmpjes absoluut uitgesloten zijn in de isaan en dat zelfs de facebook-app het zeer zwaar heeft!!!)
zouden jullie dan gaan voor bijv. 150MB of 500 of 1000? En volgens mij bij de goedkopere pakketten van zeg 150MB schijn je geen '3G te hebben, dus dat zou maximaal 64Kbps betekenen!!!!
http://thaiprepaidcard.com/3g-data-plan ... -and-true/
-En hoe doen jullie (de expats dan) het met updaten. Bijvoorbeeld van android 4.2 naar 4.3 of gewoon bijwerken van apps? Kan dat via '3G' en hoeveel dagen moet je telefoon dan wel niet downloaden??
Het is allemaal lastig te vinden op internet en de ervaringen verschillen. Mijn eigen ervaringen met mobiel internet in Thailand zijn niet zo best. Aircard in de PC en dan een halfuur op Nu.nl wachten en dat soort grappen, wordt je niet vrolijk van. Mijn vrouw had half jaar geleden haar mobiel mee op vakantie en kon net aan wat foto's via whatsapp sturen, maar daar was alles geloof ik ook mee gezegd.
Al met al vraag ik me uberhaupt af of je wel wat aan een smartphone hebt in Isaan. Net zoiets als een mooi nieuwe pickup alleen is er nergens brandstof te krijgen.

En dan heb ik het nog niet over de geweldige service in de diverse telecomwinkels. Ik heb me vaak geoeg afgevraagd of ze het zelf allemaal wel snappen daar!!