Wonen en werken in Thailand
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
Wonen en werken in Thailand
Ik ben druk bezig om binnen nu en 2 jaar naar Thailand te verkassen. Heb het hier in NL helemaal gehad. Ik ben al een aantal maanden druk bezig om info in te winnen. Ik weet al hoe een bedrijf op te zetten en wat daar bij komt kijken. Ik kom al jaren in Thailand. Ik heb al veel boeken gelezen en met veel Thai gesproken. Buiten het toerisme om is er een heel ander Thailand. Corrupt, geen sociale regelingen en voor vele Thai een strijd om iedere dag weer te overleven. Toch ben ik ondanks dat ik dat weet verliefd op het land. Het is een gevoel wat je niet uit kunt leggen. Ik ben druk bezig de taal onder de knie te krijgen in zowel woord als geschrift. En heel veel geld sparen! Want het kost wel wat om iets op te zetten. Waar ik nog op zoek ben is NL die al ervaring hebben met het runnen van een guesthouse, hotel etc. Ik zou graag met deze mensen in contact willen komen. Praktijk ervaring is toch vaak heel anders dan het lezen van info op de vele sites. Ik zit ook te denken aan een stage periode om te kijken of ik het wel echt leuk vindt en aankan om een tent te runnen. Wie kent er NL die dit al doen of gedaan hebben?
Je toekomst begint nu!
-
- Expat
- Contacteer:
-
- Volwaardig lid
Re: Wonen en werken in Thailand
Als je dit forum doorzoekt zal je zien dat er verscheidene expats zijn die je kunnen en willen helpen en misschien al enkele vragen beantwoord hebben in sommige gevallen (zoekfunktie!).Olaf schreef:Waar ik nog op zoek ben is NL die al ervaring hebben met het runnen van een guesthouse, hotel etc. Ik zou graag met deze mensen in contact willen komen. Praktijk ervaring is toch vaak heel anders dan het lezen van info op de vele sites. Ik zit ook te denken aan een stage periode om te kijken of ik het wel echt leuk vindt en aankan om een tent te runnen. Wie kent er NL die dit al doen of gedaan hebben?
Ik ben er hellaas (nog) geen 1 van
Johan
-- Happiness is a choice that requires effort at times --
-- Happiness is a choice that requires effort at times --
- jumbo
- Expat
Re: Wonen en werken in Thailand
Ik hoop dat je vooronderzoek goed gedaan is, maar uit de inhoud, bijvoorbeeld over het gedeelte geen sociale regelingen, blijkt dat neit alles goed is overgekomen of begrepen door jeOlaf schreef:Ik ben druk bezig om binnen nu en 2 jaar naar Thailand te verkassen. Heb het hier in NL helemaal gehad. Ik ben al een aantal maanden druk bezig om info in te winnen. Ik weet al hoe een bedrijf op te zetten en wat daar bij komt kijken. Ik kom al jaren in Thailand. Ik heb al veel boeken gelezen en met veel Thai gesproken. Buiten het toerisme om is er een heel ander Thailand. Corrupt, geen sociale regelingen en voor vele Thai een strijd om iedere dag weer te overleven. Toch ben ik ondanks dat ik dat weet verliefd op het land. Het is een gevoel wat je niet uit kunt leggen. Ik ben druk bezig de taal onder de knie te krijgen in zowel woord als geschrift. En heel veel geld sparen! Want het kost wel wat om iets op te zetten. Waar ik nog op zoek ben is NL die al ervaring hebben met het runnen van een guesthouse, hotel etc. Ik zou graag met deze mensen in contact willen komen. Praktijk ervaring is toch vaak heel anders dan het lezen van info op de vele sites. Ik zit ook te denken aan een stage periode om te kijken of ik het wel echt leuk vindt en aankan om een tent te runnen. Wie kent er NL die dit al doen of gedaan hebben?
Vragen kan, je bent niet de eerste met een dergelijk idee en zeker niet de laatste.....wat mij altijd verbaasd is dat zoveel mensen die geen horecaervaring of opleiding hebben plotseling een horecagelegenheid in Thailand denken te kunnen opstarten....maar wellicht ben je een van de uitzonderingen.......veel succes met je planning
J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- jumbo
- Expat
hangt af van het type bedrijf, de aandelen verdeling, jouw evaring/kennis in de branche, je positie e.d.sammy schreef:Hey,
Kan ik als belg medeeignaar worden van een zaak in Thailand van een thai en er definitief gaan wonen?
Mijn Thaise vriendin gaat een zaak opstarten en ik zou ze mee willen gaan runnen...mee gaan opstarten zal wel out of the question zijn zonder vergunning,vrees ik
grtz 8)
e.e.a. is gekoppeld aan elkaar, maar kan ook los van elkaar werken
J
-
- komt net kijken
Tip! Begin nooit een bar! Zeker niet in Thailand... Voor eigenwijzen... Veel succes! (Ga maar alvast sparen voor zaken als "sleutelgeld").
Als je een bar "koopt" ben je met een beetje mazzel 49% eigenaar van een inboedel ter waarde van 10.000 baht. Daarnaast moet je rekening houden dat er minimaal 20% van je omzet verloren gaat in de zakken van het personeel. (Een soort derving zeg maar
).
Als Farang eigenaar mag je niet meewerken in je bedrijf... je mag nog geen kopje naar de keuken brengen.
Mijn advies is DOE HET NIET!
Als je een bar "koopt" ben je met een beetje mazzel 49% eigenaar van een inboedel ter waarde van 10.000 baht. Daarnaast moet je rekening houden dat er minimaal 20% van je omzet verloren gaat in de zakken van het personeel. (Een soort derving zeg maar
Als Farang eigenaar mag je niet meewerken in je bedrijf... je mag nog geen kopje naar de keuken brengen.
Treinen rijden niet op tijd... maar op rails
-
- heeft ervaring
Klopt helemaal. Dat kopje naar de keuken brengen is misschien wat overdreven, maar een bar is gewoon een hoop kopzorgen en rijk word je er al helemaal niet van.Faranginnetje schreef:Tip! Begin nooit een bar! Zeker niet in Thailand... Voor eigenwijzen... Veel succes! (Ga maar alvast sparen voor zaken als "sleutelgeld").
Als je een bar "koopt" ben je met een beetje mazzel 49% eigenaar van een inboedel ter waarde van 10.000 baht. Daarnaast moet je rekening houden dat er minimaal 20% van je omzet verloren gaat in de zakken van het personeel. (Een soort derving zeg maar).
people who make no mistakes, make nothing
-
- Expat
- Contacteer:
Ikke wel.......Faranginnetje schreef:Tip! Begin nooit een bar! Zeker niet in Thailand... Voor eigenwijzen... Veel succes! (Ga maar alvast sparen voor zaken als "sleutelgeld").
Als je een bar "koopt" ben je met een beetje mazzel 49% eigenaar van een inboedel ter waarde van 10.000 baht. Daarnaast moet je rekening houden dat er minimaal 20% van je omzet verloren gaat in de zakken van het personeel. (Een soort derving zeg maar).
Je kunt voor 100% eigenaar zijn van een bar. Waarde van een inboedel kan je zelf bepalen en dan bekijken of het de vraagprijs waard is. Indien je 20 % aan 'derving' hebt, waarschijnlijk nog nooit en bar gehad. (ik zelf sta een verschil van rond 3 % toe op maandelijkse basis, wat niet altijd derving is) Peroneel moet je altijd controleren, hoeveel je ze ook vertrouwd.
Sleutelgeld. In het contract vastgelegd en daardoor zou je elke maand een reservering moeten maken om deze kosten in de toekomst te betalen. Dit is een gewoon boekhoudig item. Helaas denken sommigen alleen op een cash inkomen basis en 'vergeten' ze de toekomstige kosten.
Het is correct dat je niet kunt werken zonder werk vergunning, wat ook geld voor alle andere bedrijfstakken.
Mijn advies. Begin geen bar indien je niet weet wat je doet. Met ervaring is het zeker te doen. Indien het een reden is om 'iets te doen' om zo in Thailand te verblijven, niet doen.
- jumbo
- Expat
Check Manuel, op jouw evaring zaten we dus te wachtenManuel schreef:Ikke wel.......Faranginnetje schreef:Tip! Begin nooit een bar! Zeker niet in Thailand... Voor eigenwijzen... Veel succes! (Ga maar alvast sparen voor zaken als "sleutelgeld").
Je kunt voor 100% eigenaar zijn van een bar. Waarde van een inboedel kan je zelf bepalen en dan bekijken of het de vraagprijs waard is. Indien je 20 % aan 'derving' hebt, waarschijnlijk nog nooit en bar gehad. (ik zelf sta een verschil van rond 3 % toe op maandelijkse basis, wat niet altijd derving is) Peroneel moet je altijd controleren, hoeveel je ze ook vertrouwd.
Sleutelgeld. In het contract vastgelegd en daardoor zou je elke maand een reservering moeten maken om deze kosten in de toekomst te betalen. Dit is een gewoon boekhoudig item. Helaas denken sommigen alleen op een cash inkomen basis en 'vergeten' ze de toekomstige kosten.
Het is correct dat je niet kunt werken zonder werk vergunning, wat ook geld voor alle andere bedrijfstakken.
Mijn advies. Begin geen bar indien je niet weet wat je doet. Met ervaring is het zeker te doen. Indien het een reden is om 'iets te doen' om zo in Thailand te verblijven, niet doen.
IK hoorde overigens van een hotel die wel een faranbarkeep had werken die was speciaal aangesteld als cocktailmaker of zoiets, dus het kan wel.....maar ja dan moet je zelf je cocktails shaken

J
-
- heeft ervaring
Ik begrijp dat Manuel z'n zaakjes goed voor elkaar heeft. Mijn negatieve reactie is gebasseerd op gesprekken die ik gevoerd heb met 5 of 6 verschillende horeca ondernemers.Die varieerden van dramatisch tot regelrechte nachtmerrie scenario's.Het is goed te horen dat het niet alleen maar kommer en kwel is. Een hart onder de riem voor aankomende bareigenaren.
people who make no mistakes, make nothing
- jumbo
- Expat
Belangrijkste tip is; ervaring, ervaring en ervaring; als je dat niet hebt dan red je het nergens.......simpel toch.javier schreef:Ik begrijp dat Manuel z'n zaakjes goed voor elkaar heeft. Mijn negatieve reactie is gebasseerd op gesprekken die ik gevoerd heb met 5 of 6 verschillende horeca ondernemers.Die varieerden van dramatisch tot regelrechte nachtmerrie scenario's.Het is goed te horen dat het niet alleen maar kommer en kwel is. Een hart onder de riem voor aankomende bareigenaren.
Kennelijk werken de zon en de dames meestal averechts op het verstandelijk vermogen van de aspirant ondernemers
J
- JohanS
- Volwaardig lid
Dit is een discussie waar ik normaal niet in tussen kom omdat ik er niets van ken maar waar moet de nieuwe starter dan zijn ervaring halen.jumbo schreef:Belangrijkste tip is; ervaring, ervaring en ervaring; als je dat niet hebt dan red je het nergens.......simpel toch.javier schreef:Ik begrijp dat Manuel z'n zaakjes goed voor elkaar heeft. Mijn negatieve reactie is gebasseerd op gesprekken die ik gevoerd heb met 5 of 6 verschillende horeca ondernemers.Die varieerden van dramatisch tot regelrechte nachtmerrie scenario's.Het is goed te horen dat het niet alleen maar kommer en kwel is. Een hart onder de riem voor aankomende bareigenaren.
Kennelijk werken de zon en de dames meestal averechts op het verstandelijk vermogen van de aspirant ondernemers
J
Hier in europa ? Dat is toch een heel andere manier van zaken doen !
- jumbo
- Expat
De horeca lijkt een eenvoudige business, maar is bijvoorbeeld in Nederland een van de meest gereguleerde bedrijfstakken met vestigingsdiploma's en noem maar op.JohanS schreef:Dit is een discussie waar ik normaal niet in tussen kom omdat ik er niets van ken maar waar moet de nieuwe starter dan zijn ervaring halen.jumbo schreef:Belangrijkste tip is; ervaring, ervaring en ervaring; als je dat niet hebt dan red je het nergens.......simpel toch.javier schreef:Ik begrijp dat Manuel z'n zaakjes goed voor elkaar heeft. Mijn negatieve reactie is gebasseerd op gesprekken die ik gevoerd heb met 5 of 6 verschillende horeca ondernemers.Die varieerden van dramatisch tot regelrechte nachtmerrie scenario's.Het is goed te horen dat het niet alleen maar kommer en kwel is. Een hart onder de riem voor aankomende bareigenaren.
J
Hier in europa ? Dat is toch een heel andere manier van zaken doen !
Vervolgens wil de eerste de beste mislukte landbouwer, gefrustreerde kantoorklerk, verliefde ambtenaar of frequente barhopper een kroeg openen omdat hij denkt dat het in een ander land 'makkelijker' zal zijn.........dacht het niet....
Ervaring is alleenstaand misschien een te beperkend woord laten we het minimaal houden op middenstands ervaring dan......maar ja inderdaad bij voorkeur horeca-ervaring, wat kan anders de drijfveer zijn, waar moet de kennis vandaan komen????
J
-
- Volwaardig lid
Ik ben het met je eens dat horeca-ervaring een vereiste is. Maar ervaring met Thailand is ook noodzakelijk. Hoeveel verhalen ken je ondertussen niet van mensen die na een paar bezoeken aan Thailand denken een horeca onderneming te kunnen beginnen?jumbo schreef:Ervaring is alleenstaand misschien een te beperkend woord laten we het minimaal houden op middenstands ervaring dan......maar ja inderdaad bij voorkeur horeca-ervaring, wat kan anders de drijfveer zijn, waar moet de kennis vandaan komen????
J
- -