Zonnescherm

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Zonnescherm

#1 Bericht door jomel17 » zaterdag 23 maart 2024, 14:14

Vandaag airco in de keuken laten installeren, er werd door de vakman gezegd dat er toch teveel zon binnenkomt door die hoge ramen ( met dank aan mijn schoonmoeder ) zodat de temperatuur in de hete maanden toch te hoog blijft.
Ramen zijn ongeveer 2x2 meter en dat 2 x..
Ik heb op internet gekeken voor zonneschermen zo als we die in NL ook hebben. Wel vlakschermen gevonden die je dus als een gordijn voor je raam laat zakken.
Maar geen uitval schermen.
Iemand ervaring mee?
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zonnescherm

#2 Bericht door wpdl » zaterdag 23 maart 2024, 14:24

Ik heb mijn schoonmoeder vijf keer gezien in twintig jaar, dus weinig tot geen ervaring mee.
Wil dat ook graag zo houden. :Whistle:

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Zonnescherm

#3 Bericht door jomel17 » zaterdag 23 maart 2024, 15:41

555 Willem, mijn schoonmoeder is een goed mens.
In 2016 hebben mijn vrouw en ik toen we nog allebei werkten in NL geld overgemaakt naar jaay...
Zij heeft toen een stuk land gekocht voor ons en daar een huis op gebouwd.
Ik werkte toen bij TCR deze betaalde vakantie geld en dagen iedere maand uit, dus je spaarde niets op, daarom kon ik zelf niet gaan kijken naar de bouw..

Helaas even niet goed opgelet en de keuken met die grote ramen aan de verkeerde kant van het huis gezet.
Hele middag zon .
Haar slaapkamer is naast de keuken en heeft wel kleine ramen ...waar de gordijnen altijd dicht zijn
in Baan jaay zoals wij het noemen slapen we eigenlijk alleen maar...alleen ik zei de gek, gebruik die keuken ook voor het koken en invriezen van mijn hollands eten.
En loop dus behoorlijk te zweten terwijl ik mijn balletjes gehakt maak .. of de bolognesesaus, pindasaus, gemarineerde varkenshaas.... enzovoort.
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zonnescherm

#4 Bericht door wpdl » zondag 24 maart 2024, 00:45

Ja, begrijp het Jos.
Zonwerend glas gordijnen dat soort zaken die schaduw geven werken natuurlijk.
Heb zelf het eerste door renovatie paar jaar terug en trek ook de gordijnen dicht bij felle zon.
Beetje airco trekt het toch ook niet meer als max., tien graden minder en dat is al stevig.
De link biedt een vaste luifel aan die regen zon blokkeert.

https://www.homepro.co.th/p/1015465

Er zijn wel uitrolbare luifels zo te zien te koop.

https://www.homepro.co.th/homeguru/how- ... of-awnings

Diverse andere foto's geven een indruk hoe iets door de handy man te laten maken.

Kwestie van alles eens op een rijtje zetten wat je wil en wie het goedkoopste is, indien gewenst.

PS alu en plastiek maakt lawaai tijdens regen.

Succes.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Zonnescherm

#5 Bericht door pjotter » zondag 24 maart 2024, 03:10

Flinke ramen, pfff. Tja, met die luifels die wpdl noemt zal het zeker schelen, alleen na een uurtje of 4 'smiddags schijnt de zon, net als op mijn terras, er net onderdoor denk ik. Het is niet de meest elegante oplossing maar denk dat die kunststof rol 'screens' (niet doorzichtbaar zeil), het beste resultaat bieden. Zelf heb ik een raampje van 1 bij 1 meter en daar heb ik van die houten 'luxaflex' lamellen binnen, wat al scheelt.

Als je die kunstof screens een half uurtje voordat je wilt gaan koken naar beneden doet en dan ook een half uurtje vantevoren de airco aan zet, zou het toch mee moeten vallen met de temperatuur in de keuken.
Mijn vriendin heeft die 'screens' ook in ons oude huis laten hangen. 1,500฿ per stuk, gemonteerd.

Denk dat een plaat perspex voor de ramen (soort 'dubbel glas' dan), ook zal schelen, maar dat is weer een heel geklooi vermoed ik. Bovendien lastig als er ramen open moeten kunnen.

Ik heb een open keuken, met de woonkamer dus, en heb een flinke airco (7kw/25.000btu) welke vanaf de raamzijde van de woonkamer, ook de keuken in blaast. Na een half uurtje is het best koel. Wat Willem zegt, 10 graden koeler, is al heel wat. De airco's hebben meestal een maximum van 30°C, ha ha. Dus bij 40 graden buiten is het al een hele opgaaf voor die dingen om dan zelfs 30°C te krijgen.

Suc6

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Zonnescherm

#6 Bericht door jomel17 » zondag 24 maart 2024, 04:14

Bedankt Heren .
หลงรัก

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Zonnescherm

#7 Bericht door Joep » zondag 24 maart 2024, 04:48

Wij zetten op warme dagen de airco aan in de woonkamer.
Deze is 12x4 meter, maar kunnen het voorste gedeelte sfsluiten middels schuifdeuren. Dan hoeft de aitco allerm het gedeelte waar de tv staat te koelen (7×4). Ook de trap naar boven schermen we af mifdels een gordijn.
Mochten we dan een keer zelf koken op zo'n warme dag zetten we een ventilator richting keuken, die dan binnen een paar minuten fris asnvoelt.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Zonnescherm

#8 Bericht door jomel17 » zondag 24 maart 2024, 13:55

Mijn schoonmoeder heeft gewoon niet goed opgelet tijdens de bouw of alleen gekeken naar wat mooi zou zijn.
Als ze de keuken en haar slaapkamer aan de kant waar de zon opkomt had geplaatst was dit allemaal niet nodig.
maar achteraf kijk je een koe in haar kont... voor de rest is het een best mens.. stookt zelf wisseky....
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zonnescherm

#9 Bericht door wpdl » zondag 24 maart 2024, 15:14

Yaa Dong – Drink like a local

Street liquor locally known as Yaa Dong is a herb infused Thai alcohol made from local Lao Khao (white spirit) and a number of 'health enhancing' herbs.


:?: :?: :?: :?:

Heel veel jaren terug werd hier bij een buurtwinkeltje nog een borrelglas Lao Khao verkocht voor vijf baht.
Goede oude tijden toen men nog begrip had voor de arme mensen nu moet je gelijk een fles kopen :giggle: :giggle: :giggle:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zonnescherm

#10 Bericht door jumbo » maandag 25 maart 2024, 04:53

Allerlei vormen en maten, google is je vriend
retractable awmings, zip awnings, vertical awnings, alles wat je maar wilt hebben
Goede kwaliteit is niet goedkoop.... locals komen met hun plastic schermen aan, wel weer transparant
Normaal blindeert het tegelijk

Waarom geen 91% reflecterende folie, kan je echt nog wel naar buiten kijken.
En voor 1000 thb ben je klaar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Zonnescherm

#11 Bericht door sjeng » maandag 25 maart 2024, 07:02

jomel17 schreef: zaterdag 23 maart 2024, 14:14 Vandaag airco in de keuken laten installeren, er werd door de vakman gezegd dat er toch teveel zon binnenkomt door die hoge ramen ( met dank aan mijn schoonmoeder ) zodat de temperatuur in de hete maanden toch te hoog blijft.
Ramen zijn ongeveer 2x2 meter en dat 2 x..
Ik heb op internet gekeken voor zonneschermen zo als we die in NL ook hebben. Wel vlakschermen gevonden die je dus als een gordijn voor je raam laat zakken.
Maar geen uitval schermen.
Iemand ervaring mee?
begrijp het probleem niet zo direct.
heb je last van direct zonlicht dat via de ramen naar binnen valt? is er dan geen dakoversteek bij je keukenraam.
ik heb een dakoversteek van 1.2 m en nergens kan de zon direct op de muur schijnen. m.u.v. zons opkomst en ondergang maar dan is de zon minder krachtig.
Je zou ook kunnen overwegen om wat bomen te planten in de tuin voor wat schaduwwerking voor het raam.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Zonnescherm

#12 Bericht door jomel17 » maandag 25 maart 2024, 14:49

Sjeng, dakoversteek zit te hoog er is een verdieping in dit huis, Ooy en ik slapen boven jaay beneden .
Boompje groot planter dood, wel eens van gehoord?
Naast ons huis aan de zon kant is nu nog open terrein , pas verkocht, volgens zeggen worden daar wat huizen gebouwd misschien dat die wat zon tegen kunnen houden.
@ Jumbo toen ik mijn vrouw voorstelde om folie op de ramen te laten plakken heeft ze 2 dagen niet meer gepraat met me, wel lekker rustig natuurlijk .
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zonnescherm

#13 Bericht door wpdl » dinsdag 26 maart 2024, 01:05

Schaduw door beplanting is natuurlijk een optie Jos.

Aangezien jij meerdere dagen 'radio stilte' niet leuk vindt, is een goh 'Oja joh' misschien handig als er later vragen komen.
Mijn vrouw wilde deze plant [boom] graag, hoewel het een invasieve soort is.
De gele bloementjes zijn de Thai gek op.
Ding groeit nogal stevig zet ieder tweede jaar de zaag erin, maar presteert het zonder problemen om de vier meter aan te tikken.
Bloeit vele maanden per jaar.
Ooy en Yaay vinden dat geweldig vermoed ik zo.
Metertje of drie van het huis en uit elkaar.
Succes.


https://en.wikipedia.org/wiki/Tecoma_stans

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zonnescherm

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 26 maart 2024, 06:13

jomel17 schreef: maandag 25 maart 2024, 14:49
@ Jumbo toen ik mijn vrouw voorstelde om folie op de ramen te laten plakken heeft ze 2 dagen niet meer gepraat met me, wel lekker rustig natuurlijk .
Dus er is niets wat je tegenhoudt :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zonnescherm

#15 Bericht door jumbo » dinsdag 26 maart 2024, 06:15

wpdl schreef: dinsdag 26 maart 2024, 01:05 Schaduw door beplanting is natuurlijk een optie Jos.

Aangezien jij meerdere dagen 'radio stilte' niet leuk vindt, is een goh 'Oja joh' misschien handig als er later vragen komen.
Mijn vrouw wilde deze plant [boom] graag, hoewel het een invasieve soort is.
De gele bloementjes zijn de Thai gek op.
Ding groeit nogal stevig zet ieder tweede jaar de zaag erin, maar presteert het zonder problemen om de vier meter aan te tikken.
Bloeit vele maanden per jaar.
Ooy en Yaay vinden dat geweldig vermoed ik zo.
Metertje of drie van het huis en uit elkaar.
Succes.


https://en.wikipedia.org/wiki/Tecoma_stans
Heb er ook twee in de tuin, maar ver weg van het huis...Thai zijn dol op die boom om mij onbekende reden
Ook geen zin om te vragen want dan krijg je weer van die langgerekte l*lkoek verhalen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”