Nieuwe belastingregels 2024

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#46 Bericht door jumbo » dinsdag 10 oktober 2023, 00:14

erik-kuijpers schreef: maandag 09 oktober 2023, 08:22 Joep, Jumbo, zover ik weet is Jumbo meer dan tien jaar uit NL. Dan kan NL niet meer heffen over schenkingen in geld.

Wat de nieuwe regeling in TH betreft, Lammert heeft elders in de media verteld dat mensen met inkomen uit landen waar TH een verdrag mee heeft geen last van die regel gaan krijgen.
23 in Thailand....

Maak me geen zorgen maar voorbereiding is het halve werk en ik laat forumleden graag meegenieten met dergelijke zoektochten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#47 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 30 november 2023, 13:40

Er is een belangrijke mededeling gekomen van het Thaise Min van Fin in deze maand november. Ik geef je de Engelse tekst, geplaatst in Lexology.com en afkomstig van zowel Baker McKenzie als Tilleke & Gibbins.

'Thailand’s Revenue Department has issued an order clarifying its recent order imposing personal income tax (PIT) on the offshore-sourced income of Thailand tax residents whenever it is brought into Thailand.

The clarifying order, which was issued on November 20, 2023, confirms that the new rule will not apply to offshore-sourced income earned before January 1, 2024, which is the date the order comes into effect. This means that offshore-sourced income earned before January 1, 2024, will not be subject to PIT if it is brought into Thailand after the year 2023.

This grandfather protection means that Thai tax residents will not have to pay PIT on offshore-sourced income earned before 2024 and brought into Thailand at any time after 2023. This is favorable to many who have earned income from offshore sources but may not have had sufficient time to revise their tax planning in response to the new rule.'

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#48 Bericht door jumbo » vrijdag 01 december 2023, 01:46

Was er een nieuw belastingverdrag in ontwkkeling tussen NL en TH?

Tot die tijd zal de oude nog gelden

Dus ik verwacht niet dat iemand zich zorgen hoeft te maken
maar.... voorbereiding is het halve werk dus....

Ik ga maandelijks/kwartaal geld overmaken over naar mijn vrouw....family support

Ik voorzie met het verdrag geinstalleerd geen problemen voor NL expats/retirees
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#49 Bericht door pjotter » vrijdag 01 december 2023, 02:43

Het verhaal van Erik gaat gaat over de gewijzigde THAISE belasting wet. Het belasting verdrag tussen NL en Thailand is iets anders en wordt volgens mijn laatste weten voorlopig uitgesteld. Toevallig ? lopen deze 2 verschillende zaken tegelijk.

Wat hier eerder is aangegeven is dat het mss verstandig is om voor 1 januari 2024 (wat meer ?) geld naar Thailand over te maken. Aan de andere kant vind ik de 'belasting schade (PIT)' in Thailand wel meevallen. Als vuistregeltje zijn de eerste 500k฿ (leeftijd 65-plus) of 560k฿ (leeftijd 65-plus + getrouwd) per jaar, zijn vrij van belasting. We zullen zien wat het ons allemaal gaat brengen.
jumbo schreef: vrijdag 01 december 2023, 01:46 Was er een nieuw belastingverdrag in ontwkkeling tussen NL en TH?

Tot die tijd zal de oude nog gelden

Dus ik verwacht niet dat iemand zich zorgen hoeft te maken
maar.... voorbereiding is het halve werk dus....

Ik ga maandelijks/kwartaal geld overmaken over naar mijn vrouw....family support

Ik voorzie met het verdrag geinstalleerd geen problemen voor NL expats/retirees

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#50 Bericht door jumbo » vrijdag 01 december 2023, 06:05

De 2 zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Thailand wil heffen over buitenlands inkomen van in Thailand wonende expats per 1.1.24
Het belastingverdrag (Double Tax Treaty) voorkomt dat...
Dus het is wel belangrijk dat of de oude nog wordt geaccepteerd, of de nieuwe op tijd gereed is...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#51 Bericht door sjeng » vrijdag 01 december 2023, 07:00

Gisteren een interessant artikel op Thailand blog omtrent de verandering per 1-1-2024.
Voor wie get niet heeft gelezen kont het er op neer dat spaargeld of inkomen uit het buitenland wat is verworven voor
1-1-2024 NIET in Thailand wordt belast. So don't panic het is tenslotte voor Thailand gratis geld wat elk jaar met bakken binnenstroomt. :clap:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#52 Bericht door wpdl » vrijdag 01 december 2023, 08:01

Schrijft Erik hier toch ook [zelfde artikel en opsteller]

Even door Google translate halen en het is duidelijk ook al kwebbel je aardig Engels.
‘De Thaise belastingdienst heeft een bevel uitgevaardigd ter verduidelijking van haar recente bevel om personenbelasting (PIT) op te leggen aan de inkomsten uit het buitenland van belastingplichtigen van Thailand wanneer deze naar Thailand worden gebracht.

Het verduidelijkende bevel, dat op 20 november 2023 werd uitgevaardigd, bevestigt dat de nieuwe regel niet van toepassing zal zijn op inkomsten uit het buitenland die zijn verdiend vóór 1 januari 2024, de datum waarop het bevel van kracht wordt. Dit betekent dat offshore-inkomsten verdiend vóór 1 januari 2024 niet onderworpen zullen zijn aan PIT als deze na het jaar 2023 naar Thailand worden binnengebracht.

Deze grootvaderbescherming betekent dat Thaise belastinginwoners geen PIT hoeven te betalen over inkomsten uit het buitenland die vóór 2024 zijn verdiend en op enig moment na 2023 naar Thailand zijn binnengebracht. Dit is gunstig voor velen die inkomsten hebben verdiend uit offshore-bronnen, maar mogelijk niet voldoende inkomsten hebben gehad. tijd om hun belastingplanning te herzien als reactie op de nieuwe regel.'
Je Nederlandse [of niet Thaise rekening] jaaroverzicht van 31-12-2023 even bewaren dus :Whistle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#53 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 december 2023, 08:54

Heren, Thailand wil al jaren belasting heffen over binnengebracht inkomen uit andere landen als je fiscaal 'resident' bent. Maar verdragen geven daar regels voor en zo is er een verdrag tussen NL en TH en daar komt binnen enkele jaren een nieuw verdrag voor. Men verwacht dat in het nieuwe verdrag alle inkomen uit NL exclusief in NL belast wordt. Is er samenloop met Thais binnenlands inkomen dan volgt waarschijnlijk progressievoorbehoud en daarvan heeft Lammert in een blog uitleg gegeven.

Thailand heft nu alleen over wat je van dat inkomen binnenhaalt IN het jaar van verdienen. Die houding wijzigt 1-1 aanstaande. Maar daar komt een grandfather regeling voor zoals ik hier heb geschreven.

De Thaise wet zegt 'income' en dat is dus geen spaargeld. Maar het aantonen daarvan kan een probleem zijn; denk maar eens aan een Thaise ambtenaar die jouw NL spaarrekening moet lezen... Bij het overmaken van geld naar TH moet je denken aan het beperkte depositogarantiestelsel in TH.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#54 Bericht door sjeng » vrijdag 01 december 2023, 09:31

Eric,
Mijn spaargeld bestaat uitsluitend uit inkomen dat in vorige jaren heb gespaart. Heb daar meer dan 40 jaar over gedaan en het is dan ook een aardig bedrag ondertussen. Voor mij is het duidelijk afkomstig uit inkomen uit het verleden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#55 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 27 december 2023, 22:57

Vandaag een tekst in Lexology over het nieuwe systeem in 2024. In het Engels:

Furthermore, for income that is exempt from tax in Thailand according to a Double Tax Treaty (“DTA”) - or if the DTA specifies the other contracting states (foreign countries) that are designated as the tax collectors and Thailand has no authority to collect tax according to the DTA - if such income is brought into Thailand in the case mentioned above, the Revenue Department has not yet issued clear criteria or guidelines to determine whether or not such income is subject to tax according to Section 41, paragraph two of the Revenue Code.

If tax exemptions are not applicable, the Revenue Department will need to determine measures or methods to eliminate the double taxes and how to use foreign tax credits if such income is brought into Thailand in a different tax year from the year in which the income was received.

Het onderwerp was de belastbaarheid van winst op beursgenoteerde aandelen; daarover heb ik elders een vraag beantwoord met een voorbehoud. Maar of en hoe Thailand rekening gaat houden met de verdragen ter voorkoming van dubbele belasting, daar is men klaarblijkelijk nog niet uit. Ik acht dat vervelend voor de mensen die het aangaat want naar 1-1 wordt het kort dag....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#56 Bericht door jumbo » donderdag 04 januari 2024, 07:37

Het blijft een beetje een pikant onderwerp en dan voornamelijk door de onduidelijkheid van beide regeringen over wat wel en wat niet

IIG kwam ik op een nieuwe gedachte. Waarom pin je gewoon je inkomen niet van je NL Bank in Thailand
Ja, er zijn extra kosten, 225 thb en een niet zo formidabele koers als WISE, maar deze zijn altijd lager als inkomsten belasting in Thaiand??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#57 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 04 januari 2024, 09:05

Jumbo, je bent een genie! Want je bent vast de eerste die op dat idee komt..... :giggle2: Dan betaal je 'pinbelasting' zoals je al zegt. Maar doe je daarna aangifte in Thailand en 'vergeet' je de pinopnames dan fraudeer je mogelijk. Overigens heb ik er dan ook nog wel een voor je: neem een creditcard op jouw NL account en doe er boodschappen mee in TH. Kraait geen haan naar...

Maar het zal de Thaise overheid niet om die peanuts gaan. Het gaat om de dikke boys en girls..

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#58 Bericht door wpdl » donderdag 04 januari 2024, 10:59

Blijf mij voorlopig vasthouden aan de info op typischthailand
Jumbo heeft wel meer 'zijstraatjes' vermeldt hier rechtstreeks aan je vriendin / vrouw over maken, vanuit de BV.nl was er ook een.
Zie het wel naar 1-1-25 gaan en heb nog 'oud' geld uit 2022.
Heb ook helemaal geen PIT nummer en heel veel buitenlanders met mij niet.
Zou ze eerst eens sieren dat soort meerdere zaken in de papierwinkel zonder frauduleuze houdinkjes eens uit te voeren, bij heren en dames ambtenaren.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#59 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 04 januari 2024, 15:43

Willem, of je nu wel of niet een TIN nummer hebt, je bent bij een verblijf van 180 dagen of meer per kalenderjaar in Thailand belastingplichtig voor binnen- en buitenlands inkomen (dat laatste: mits ingebracht) en ook voor farang geldt dat je geacht wordt de wet te kennen en na te leven. Als men echt achter die farang aan gaat dan hangen er veel en kunnen ze op de blaren zitten. Maar dat heb ik al eerder geschreven, en Lammert ook.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#60 Bericht door jomel17 » vrijdag 05 januari 2024, 13:57

Willem ik los het op door mijn vrouw wat meer te geven direct van mijn mijn Wise rekening.
tot nu toe haalde ik mijn pensioen en aow naar Thailand op mijn rekening en gaf daarna mijn vrouw haar deel.
Vanaf 23/1 stort ik dus haar deel vanaf Wise op haar rekening waardoor mijn ingebrachte bahts lager zullen worden .
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”