Nieuwe belastingregels 2024

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#16 Bericht door erik-kuijpers » maandag 25 september 2023, 08:18

Jumbo, 'stop mooi op tijd' is niet mogelijk als je van die centen moet leven.

Maar je hebt het commentaar van Lammert gelezen; geen probleem. Ook deze link https://kpmg.com/us/en/home/insights/20 ... ents1.html heeft Lammert (in een e-mail aan mij) afgedaan als risicoloos voor farang in Thailand. Thailand heeft en behoudt wel het recht van -wat wij noemen- 'progressievoorbehoud' voor buitenlands inkomen als dat samenvalt met Thais binnenlands inkomen; daarbij blijft een deel van de progressie in de tabel hangen in jouw aanslag.

Willem, zie mijn opmerking afgelopen woensdag. Ook ik denk dat men de 'eigen' Thais op het oog heeft.

Maar wie toch wil gaan bouwen -of een investering wil doen- zou voor de zekerheid die centen nog dit jaar binnen kunnen halen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#17 Bericht door jumbo » donderdag 28 september 2023, 03:02

Hypothetisch

Indien je geld via WISE binnenkomt hebben sommige leden problemen gehad met aantonen dat het geld van het buitenland komt.
En dit omdat WISE via een KBank account in Thailand uibetaalt. Is dat nog steeds zo??
Lijkt me dus een voordeel dat men/immi nu niet kan aantonen dat het geld van buitenaf komt??

Anderzijds kan je het geld dus naar bankrekening Bank K betalen vanuit NL en dan via Bank K naar Bank S voor je proof of income of wat dan ook
Er staan geen referenties in je bankbook dacht ik die aantonen wie dat geld heeft getransfereerd...



Grappig
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#18 Bericht door jumbo » donderdag 28 september 2023, 05:24

mmmmm... wordt met geen woord gerept over pensioen al dan niet governmental

https://www.bangkokpost.com/business/ge ... come-taxed
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#19 Bericht door wpdl » donderdag 28 september 2023, 05:59

Als dit allemaal feiten zijn in de toekomst zal men echt wel als eis gaan stellen dat je ook moet aantonen bij je visum verlenging dat je in het thuisland ook echt belasting betaald.
Denk zo maar eens over enkele jaren als men tot de conclusie komt dat er toch wel weer goochelaars zijn die zowel Hier als Daar dat even vergeten zijn.
Moet het allemaal nog zien in 2024 of later, het zijn plannen niets meer en wij weten hoe dat gaat in Thailand.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#20 Bericht door jumbo » donderdag 28 september 2023, 06:11

wpdl schreef: donderdag 28 september 2023, 05:59 Als dit allemaal feiten zijn in de toekomst zal men echt wel als eis gaan stellen dat je ook moet aantonen bij je visum verlenging dat je in het thuisland ook echt belasting betaald.
Als er een DTA is zal dat overbodig zijn
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#21 Bericht door wpdl » donderdag 28 september 2023, 06:19

Denk jij en ja, dat zou logisch moeten zijn, maar in Nederland of zelfs België heb je ook boze jochisch en meissies die die dat liever niet doen of zo min mogelijk.
Thailand is daarnaast gek op de ambtenaar uit hangen, dus wees niet verbaasd als men zegt even een belastingpapiertje bijsluiten met een legalisering natuurlijk.
Blauwe ogen zijn voor de meisjes.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#22 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 28 september 2023, 08:22

Jumbo, artikel 40 ad (1) van de revenue code zegt wat inkomen is:

Section 40 Assessable income is income of the following categories including any amount of tax paid by the payer of income or by any other person on behalf of a taxpayer.

(1) Income derived from employment, whether in the form of salary, wage, per diem, bonus, bounty, gratuity, pension, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by an employer, payment of debt liability of an employee made by an employer, or any money, property or benefit derived from employment.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#23 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 28 september 2023, 08:34

Jumbo, zie ook https://shorturl.at/bcpq3 van vandaag in Lexology.

Ik neem aan dat je weet dat je je daar GRATIS kunt abonneren op de e-mail berichten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#24 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 28 september 2023, 09:38

Jumbo, 'hypothetisch' schrijf je, kijk eens in jouw bankboekje, achterin bij Kasikorn, daar staat wat de codes betekenen. Ik maakte destijds geld over van bank naar bank en dan komt in het Kasikorn bankboekje een code voor 'international transfer'. Wise gebruikte ik niet in die tijd.

Als Wise niet leidt tot een internationale code in jouw bankboek dan kun je bij jouw Thaise bank de 'fax' opvragen waaruit dan blijkt dat het Wise-geld van een Thaise bank komt. Als de Immigration dat niet aanvaardt dan kun je een kopie maken van de Wise-site die aangeeft van welke buitenlandse bank het geld afkomstig is. Maar ja, als men dan weer gaat emmeren over legalisatie...

Thailand is bekend om de bureaucratie en die houdt er veel aan het werk...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#25 Bericht door wpdl » donderdag 28 september 2023, 13:50

Heb het eens even nagekeken en bij TTB staat het netjes uitgetypt wat de betekenis van een transactie code is.
SCB heeft geen uitleg in het boekje.
Moet ze eens even updaten zie ik, deze week dus zal eens vragen waar ik die uitleg kan vinden van de codering.
Sowieso wel handig om te weten.
Paspoort even mee staat mij nog iets bij van gezichtsherkenning wat je op het SVB-kantoor moet doen.
Andere banken heb ik niet in Thailand.
Als en zeg als in mijn gedachte zulk soort eisen doorgaat, zal een legalisatie zeker gewenst zijn.
Is al zo ongeveer met veel zaken wenselijk.
Kopietje van je bankgegevens en je saldo even laten zien op je mob schieten ze ook in de lach.
Werkverschaffing, correcte kreet Erik.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#26 Bericht door Herbergier » vrijdag 29 september 2023, 02:25

Bij de SCB staat de uitleg van de betekenis van een transactiecode, met hele kleine lettertjes, onderaan op pagina 1 in het boekje.
Bij de KTB staat de uitleg ook onderaan op alle pagina's, maar alleen in het Thais.
Bij de Bangkok Bank staat de uitleg op de laatste pagina.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#27 Bericht door pjotter » vrijdag 29 september 2023, 13:44

Artikel van iemand in "ASEAN NOW". Was vandaag bij Korat immigratie voor de jaarverlenging.

Arrived at 1000 after bank visit. No student helpers but not busy. Paper work handed into booth 3. Lady took about 15 mins going though it all. Needed more photo copies.

There was a new form included which had to be filled out listing how much was deposited in your Thai bank for the last 12 months from abroad. The source of the payments from your pensions are added at the top of the form and the total amount and average at the bottom.


When this was all completed we where asked to sit down and for the next 45 mins she went all though the figures again. Finally got a ticket No at 1130. Left small tip.
In front of the IO at 1140. My thoughts where, we're here for lunch but no the IO worked till 1215 and gave me the stamp. She did happen to mention that she was late for lunch so hand into pocket again.

Overall not a bad experience. Golden rule. Stay Calm.

Kan dit ermee te maken hebben ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#28 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 september 2023, 14:20

Pjotter, ik verwacht al jaren een koppeling tussen fiscus en Immi in TH maar of dat er nu ineens is.... Dan had ik er meer over gelezen in een ander NL-talig medium en daar is het stil. Jij hebt er daar ook niets van gezien anders hadden we het wel gehoord. Ik denk dat ze willen controleren of iemand zijn 8 ton wel tot tenminste de helft laat staan zoals de regels zeggen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#29 Bericht door wpdl » vrijdag 29 september 2023, 15:01

Heb het invullen van je overboekingen vanuit het buitenland jaren terug ook al eens moeten doen.
Geschatte bedragen verder geen controle of dat correct was de opgegeven cijfers.
Is dus geen nieuw formulier.
Tevens het aangeven wat je totale pensioen is in het Thuisland ook geschat verders geen bevestiging gevraagd.
Kreeg meer de indruk dat ze een overzicht willen hebben van uitkeringen van hun geliefde buitenlanders.
Staat ook geheel los van je 800000 Baht als bedrag op je bankaccount wat ik toen had en nu.
Dat is de missing link bij mensen met een visum op basis van een bankaccount.
Een zwart gat in de financiële controle.
Heeft ook niets met fiscus te maken, dit soort losse gegevens.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#30 Bericht door pjotter » zaterdag 30 september 2023, 02:09

Het schijnt toch wel een nieuw formulier te zijn (foto op FB) maar zat later te denken, zeker omdat die persoon zijn verhaal in Engelse taal schrijft, dat dit dus een formulier is voor mensen waarvan de ambassade geen inkomensverklaring meer afgeeft zoals UK, US etc. Dit als een extra bewijs voor de internationale transfers van 12x 65/40k฿ welke zij moeten laten zien als ze geen 800/400k฿ op de bank hebben. Denk dat dit het is. Ik zal het wel zien in december. Idd Erik, zou een 'piece of cake' zijn om Imm. en belasting systemen aan elkaar te koppelen om belastingzaken te controleren. Ook al als men per jaar meer dan de bekende 180 dagen verblijft. W'll see.....

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”