90 dagen online

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

90 dagen online

#1 Bericht door Joep » donderdag 24 augustus 2023, 05:42

Ik doe mijn 90 dagen netjes online, al een keer 8 nu.
Gaat altijd goed en makkelijk om te doen
Echter de laatste 3x is het altijd kantje boord.
Doe mijn melding 14 dagen van te voren en krijg dan 1 of 2 dagen voor het verstrijken van de 90 dagen mijn goedkeuring per mail.

Zijn er meer die dat zo ervaren?

PS

Om problemen te voorkomen maak ik wel altijd een afspraak bij Immigration voor de laatse dag mocht de goedkeuring niet op tijd komen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 90 dagen online

#2 Bericht door wpdl » donderdag 24 augustus 2023, 06:45

Je mag er toch ook wat dagen VOOR en wat dagen NA je datum je adres vermelden.
Of geldt dat niet met online.
Zit trouwens op enkele kilometers van de IMM vandaan dus laat het voorbij gaan, online.
En het is een inloop bij ons.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: 90 dagen online

#3 Bericht door pjotter » donderdag 24 augustus 2023, 10:49

Persoonlijk is idd 2 weken vooraf tot 1 week achteraf. Online is het alleen maar 2 weken vooraf, dus tot de echte datum op het papier in het paspoort.
wpdl schreef: donderdag 24 augustus 2023, 06:45 Je mag er toch ook wat dagen VOOR en wat dagen NA je datum je adres vermelden.
Of geldt dat niet met online.
Zit trouwens op enkele kilometers van de IMM vandaan dus laat het voorbij gaan, online.
En het is een inloop bij ons.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: 90 dagen online

#4 Bericht door jomel17 » donderdag 24 augustus 2023, 13:57

Ik krijg altijd 14 dagen voor de deadline een mailtje van de Immi.
Doe dan gelijk de melding online en krijg meestal de volgende dag al antwoord.
De laatste keer had ik bij adres iets verkeerd ingevuld, kreeg een mail daarover, kwam in spambox terecht.
2 dagen na de deadline lees ik die mail ben naar Immi gegaan 15 minuten rijden, zonder commentaar oid ter plaatse nieuwe melding gemaakt
หลงรัก

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 90 dagen online

#5 Bericht door RuudThai » donderdag 24 augustus 2023, 14:10

Vreemd, gisteren en vandaag geprobeerd om mijn 90 dagen melding online te doen maar het lukte niet.
Ik kwam bij het inloggen tot de pagina waarop je je paspoort nummer moet invullen maar toen stopte het.
De vorige keer, in mei, ging het wel goed. Dat was trouwens de 1e keer dat ik het online deed. In februari hadden ze me een papiertje met de QR code gegeven en dat werkte dus.
Maar nu niet dus zit er niets anders op dat ik maar weer naar het kantoor moet morgen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 90 dagen online

#6 Bericht door wpdl » vrijdag 25 augustus 2023, 01:25

Wat ik er van begrijp, is dat je de eerste keer na een visum verlening sowieso dat aan de balie moet doen?
Daarnaast zie ik het als een regeling voor mensen die echt een stevig eind van het IMM-bureau af wonen.
Of daar fysiek niet toe in staat zijn.
Reden voor mij om het niet te doen voorlopig, de vele fouten van afhandeling die je toch blijft lezen zijn voor mij voldoende om op safe te spelen.
Men kan en mag je keihard afrekenen als je deze melding niet correct en/of op tijd doet, schijnbaar.

Voor de rest blijft het een vorm van werkverschaffing.
Logischer lijkt mij, eens per jaar met je verlening in de vragenlijst bevestigen waar men verblijft, tussentijds verhuizen zelf melden via de al bestaande TM-formulieren.
Iets wat je eigenlijk al moet doen als je even uit gaat uitwaaien waar dan ook en niet in je eigen bed slaapt of je verlenging aanvraag.

Er zijn trouwens diverse manieren om je te melden per post kan ook bijvoorbeeld.
2000 baht als je zelf meldt en 5000 boete bij controle als je het vergeet, per keer uiteraard. :Whistle:

https://www.immigration.go.th/en/?page_id=1666

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 90 dagen online

#7 Bericht door jumbo » vrijdag 25 augustus 2023, 04:04

recent tm 30 online aangepast en paar weken erna online de 90 dagen gedaan en, tot mijn verbazing, werkte het :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: 90 dagen online

#8 Bericht door jodokus » vrijdag 25 augustus 2023, 04:09

Doe de 90 dagen altijd een week van te voren, altijd 1 of 2 dagen later goedkeuring.
Behalve de laatste keer deed ik het vrijdags voor de feestweek met alle Buhdda en Koningsdagen... toen kreeg ik goedkeuring precies een week later op de dag van verstrijken.
Toch wel...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: 90 dagen online

#9 Bericht door pjotter » vrijdag 25 augustus 2023, 06:18

90 dagen melding te laat is normaal gesproken 2,000฿ boete. Ditzelfde bedrag of je nu een week, of 2 maanden te laat bent. Er zijn er zelfs (die ver weg van een imm. bureau wonen) die betalen 'gewoon' de boete na een jaar. Zelf denk ik dan "Dat MOET een keer fout aflopen".
wpdl schreef: vrijdag 25 augustus 2023, 01:25 Wat ik er van begrijp, is dat je de eerste keer na een visum verlening sowieso dat aan de balie moet doen?
Daarnaast zie ik het als een regeling voor mensen die echt een stevig eind van het IMM-bureau af wonen.
Of daar fysiek niet toe in staat zijn.
Reden voor mij om het niet te doen voorlopig, de vele fouten van afhandeling die je toch blijft lezen zijn voor mij voldoende om op safe te spelen.
Men kan en mag je keihard afrekenen als je deze melding niet correct en/of op tijd doet, schijnbaar.

Voor de rest blijft het een vorm van werkverschaffing.
Logischer lijkt mij, eens per jaar met je verlening in de vragenlijst bevestigen waar men verblijft, tussentijds verhuizen zelf melden via de al bestaande TM-formulieren.
Iets wat je eigenlijk al moet doen als je even uit gaat uitwaaien waar dan ook en niet in je eigen bed slaapt of je verlenging aanvraag.

Er zijn trouwens diverse manieren om je te melden per post kan ook bijvoorbeeld.
2000 baht als je zelf meldt en 5000 boete bij controle als je het vergeet, per keer uiteraard. :Whistle:

https://www.immigration.go.th/en/?page_id=1666

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: 90 dagen online

#10 Bericht door Joep » vrijdag 25 augustus 2023, 06:25

Inderdaad, ik probeer om alles correct te doen vwb mijn visum in TH.
Derhalve maak ik ook een afspraak om in persoon te verlengen naast het feit dat ik de melding online maak.
Niet dat het nou zo'n probleem is om in persoon naar Immigration te gaan (half uurtje rijden), maar als het makkelijk kan....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: 90 dagen online

#11 Bericht door wpdl » vrijdag 25 augustus 2023, 07:29

Ik zou je graag willen geloven pjotter, maar kan die bevestiging toch nergens vinden dat even tweeduizend Baht aftikken bij je verlenging voldoende is om het hele jaar niet je 90 dagen adresmelding te doen.
Uit de vertaling wordt het mij in ieder geval niet duidelijk, tot die tijd ga ik ervan uit dat het per keer [90 dagen] is.
Hoewel een jaartje testen het mij niet waard is. :angel:

Opmerking

– De melding van een verblijf van meer dan 90 dagen in het Koninkrijk staat op geen enkele wijze gelijk aan een visumverlenging.
– Als een buitenlander langer dan 90 dagen in het koninkrijk verblijft zonder het immigratiebureau hiervan op de hoogte te stellen of het immigratiebureau later dan de vastgestelde periode op de hoogte te stellen, wordt een boete van 2.000,- Baht geïnd. Als een buitenlander die niet heeft aangegeven langer dan 90 dagen te blijven, wordt gearresteerd, krijgt hij een boete van 5.000,- Baht.
– Als een buitenlander het land verlaat en weer binnenkomt, begint de dagtelling in ieder geval bij 1.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 90 dagen online

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 25 augustus 2023, 12:14

De boete klopt wel, maar of het voor onbeperkte tijd is betwijfel ik sinds de nieuwe regelgeving voor overstay geldt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: 90 dagen online

#13 Bericht door pjotter » zaterdag 26 augustus 2023, 02:34

Mss dat ook hier weer verschillende imm. bureau's er verschillend mee omgaan maar lees in een zeer gerenomeerde facebook groep 'Thai Visa Advice' dat dit
('90 dagen boete') zo werkt.

Volgens mij geldt het 'overstay' gebeuren alleen voor je visa/(jaar)verlenging. Heeft niets te maken met TM30 (Notification of stay) of TM47 (90 dagen melding). Maar ook ik wil geen geklooi met die zaken en woon gelukkig ook maar een kwartiertje van het imm. bureau Korat. Ach, als ik in persoon ga kom je soms eens andere farangs tegen voor een babbeltje. Wel aardig.
jumbo schreef: vrijdag 25 augustus 2023, 12:14 De boete klopt wel, maar of het voor onbeperkte tijd is betwijfel ik sinds de nieuwe regelgeving voor overstay geldt

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: 90 dagen online

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 26 augustus 2023, 08:37

Weer wat geleerd....
maar net als jij neem ik geen risico dus was eigenlijk nooit geinteresseerd in hoogte en reden
Kwam in 2001 1 een keer bij immi en toen stond er een expat naast me die de boete van 2,000 thb moest betalen
Maatkleding, eigen schuld, maar wel mopperen, moet wel een landgenoot geweest zijn :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: 90 dagen online

#15 Bericht door RuudThai » maandag 28 augustus 2023, 12:02

Update van mijn bericht hierboven: vrijdag naar het immigratiekantoor gegaan. Ik woon er maar een kwartier rijden vandaan dus dat is prima.
Ik vertelde de man achter het loket dat het me online niet lukte. Zijn antwoord was, dat het vast door de vele regen kwam.... 😂🤣
Ik heb maar niks gezegd en ik stond binnen 5 minuten weer buiten met het bekende papiertje, dus okay!

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”