Non O Visa....geen tabien baan

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Non O Visa....geen tabien baan

#1 Bericht door jumbo » dinsdag 22 augustus 2023, 01:51

en toen liepen we tegen een technisch probleempje op

Ik werk het laatste jaar met een Non B via de IEAT en daarnaan gekoppelde work permit (of andersom) welke eindigt in November
22 jaar lang Non B of NOn O marriage gehad, nu pensioen
De huidige Non B was geregeld omdat ik geen Tabien Baan beschikbaar had via vrouw vanwege verkoop,
noch van apartement in Bangkok of huis in Cha am, beiden rentals. Beide eigenaren zijn wat huiverig (tax denk ik)

Nu wil/moet ik terug naar Non O, retirement of marriage, maar de bouw is nog niet gereed en we hebben dus nog geen Tabien Baan
Mijn vrouw heeft een TB op een andere woning van haar in Ayutthaya.
MIjn TM 30 loopt op apartement waar ik 80% vd tijd doorbreng, weekenden naar Cha am.

Non O aanvragen in Ayutthaya betekend dat ik, naast het omzetten van de TM30, op enig moment in het huis moet zijn voor
de controle van immigratie. Vanuit Bangkok een stief uurtje karren, maar de vrouw moet vanuit Cha am komen.
Zelfde geldt voor Cha am, alleen dan moet ik een paar uur karren. Controle op afspraak is niet mogelijk, al eerder geprobeerd
in de tijd in Ayutthaya.
Teveel gedoe dus allemaal.

Agent gevraagd om eea te regelen, kosten (cancel Non B en start Non retirement) 40,000 thb. Maar het grootste probleem, voor mij, is dat
je de volgende aanvraag die we zelf willen doen dus land in en uit moet....

Nu dacht ik de volgend oplossing te hebben gevonden;
Ik vraag na afloop Non B een 60 dagen extension for visiting Thai spouse aan
We verwachten dat de bouw dan gereed is en de Tabien Baan dus beschikbaar, en dan de Non O aanvragen zonder poespas
Mocht de bouw nog niet gereed zijn kan ik altijd in- en uitvliegen, 30 dagen exempt en weer 30 dagen verlengen

Mario, Ronny enig advies als zijnde experts? Of een alternatief wat ik over het hoofd zie?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#2 Bericht door jodokus » dinsdag 22 augustus 2023, 05:11

Jumbo, mag ik vragen waarom je controle verwacht van de Immigratie, waar hangt dat vanaf?
Toch wel...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#3 Bericht door Joep » dinsdag 22 augustus 2023, 05:14

Jumbo, je dochter heeft toch een zaak in Hua hin/Chaam.
Is het geen optie om je tijdelijk daar te registreren mits zr natuurlijk over een eigen woonruimte beschikt.
Enige wat ze dan hoeft te doen is een verklaring opmaken dat jij bij haar woont (althans in BKK volstaat dat, anders een huurcontract, pluk je zo van internet) en een TM30 melding maken. Wij hebben daar trouwens nog nooit controle op gehad.
Als je op basis van retirment gaat hoeft je vrouw in principe niet mee. BKK immigration waardeert het wel als ze erbij is, is voor hun makkelijker qua taal.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 22 augustus 2023, 06:09

jodokus schreef: dinsdag 22 augustus 2023, 05:11 Jumbo, mag ik vragen waarom je controle verwacht van de Immigratie, waar hangt dat vanaf?
Buiten Bangkok is het gebruikelijk dat bij Non O marriage immigratie aan huis komt voor controle
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#5 Bericht door jumbo » dinsdag 22 augustus 2023, 06:18

Joep schreef: dinsdag 22 augustus 2023, 05:14 Jumbo, je dochter heeft toch een zaak in Hua hin/Chaam.
Is het geen optie om je tijdelijk daar te registreren mits zr natuurlijk over een eigen woonruimte beschikt.
Enige wat ze dan hoeft te doen is een verklaring opmaken dat jij bij haar woont (althans in BKK volstaat dat, anders een huurcontract, pluk je zo van internet) en een TM30 melding maken. Wij hebben daar trouwens nog nooit controle op gehad.
Als je op basis van retirment gaat hoeft je vrouw in principe niet mee. BKK immigration waardeert het wel als ze erbij is, is voor hun makkelijker qua taal.
Ze woont in een woning op het terrein van bedrijf schoonvader, een kleine woning en naar alle zekerheid niet geregistreerd.
Ook zij heeft dus geen tabien baan, maar staat ingeschreven in ons huis in Ayutthaya.

Zoals eerder gezegd controle in Bangkok is er niet, maar in de dorpen daarbuiten dus wel..
In ieder geval Ayutthaya, nog niet gevraagd over Cha am, ik wil nog even wachten met contact tot ik een redelijke oplossing heb

Mijn TM30 is gelinked aan het appartement in Bangkok waar ik woon voor mijn werk, maar de TM30 is mijn minste zorg.
Die kan elk moment worden gewijzigd....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#6 Bericht door jodokus » woensdag 23 augustus 2023, 04:31

jumbo schreef: dinsdag 22 augustus 2023, 06:09
jodokus schreef: dinsdag 22 augustus 2023, 05:11 Jumbo, mag ik vragen waarom je controle verwacht van de Immigratie, waar hangt dat vanaf?
Buiten Bangkok is het gebruikelijk dat bij Non O marriage immigratie aan huis komt voor controle
:worshippy:
Toch wel...

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#7 Bericht door jomel17 » woensdag 23 augustus 2023, 13:52

Mariage verlenging al 3 maal gehad in Khon Kaen, nooit controle gezien ..
หลงรัก

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#8 Bericht door Herbergier » donderdag 24 augustus 2023, 01:58

Ik heb op mijn single verlenging hier in Buriram zelfs al een keer controle gehad, maar zoals iedereen wel weet elk immigratie kantoor heeft zijn eigen co-wetjes, waar ze wat extra bahtjes aan kunnen verdienen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#9 Bericht door jumbo » donderdag 24 augustus 2023, 02:22

jomel17 schreef: woensdag 23 augustus 2023, 13:52 Mariage verlenging al 3 maal gehad in Khon Kaen, nooit controle gezien ..
Uitzondering bevestigt de regel?? :P :P
Maar zelfs Khon Kaen, Chiang Mhai kunnen te groot zijn
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#10 Bericht door RuudThai » donderdag 24 augustus 2023, 08:31

Toen ik in 2006 in Thailand ging wonen had ik de eerste jaren Non O marriage visum. We woonden toen in het geboortedorp van mijn vrouw in de provincie Sakon Nakhon. En het immigratiekantoor was in Nakhon Phanom.

Na een paar jaar verhuisden we naar de stad Sakon Nakhon en ook werd er daar een immigratiekantoor gevestigd. Daar constateerde men dat ik beter een Non O retirement visa kon hebben want dan zou ik niet meer afhankelijk van mijn vrouw zijn. Dus sindsdien zit ik hier op dat visum en ik ben ook nog steeds getrouwd... 😊

Maar ik heb nooit controle aan huis van de immigratiedienst gehad en ook nooit foto's van ons huis en zo hoeven te tonen.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#11 Bericht door euromonkey » donderdag 24 augustus 2023, 09:54

in udon thani 2x controle gehad.
eerste keer was op marriage visa in 2003
en 4 jaar geleden werden bij ons in de buurt alle huizen van buitenlanders bezocht.
foto's gemaakt van huis en uiteraard van ons en de leiding gevende.
ik heb het gele adresboek maar daar heeft de immigratie dienst nooit naar gevraagd.
mijn vrouw gaat altijd mee en ze willen haar blauwe boek zien

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 25 augustus 2023, 04:14

De oplossing is, na moeizaam overleg met Immi Chamchuri Square, CW en IEAT, eigenlijk vrij simpel,
ik moet 7 november land uit en kom dan de 8e terug, liever niet gedaan maar het was de simpelste en legale oplossing

Vervolgens kan ik de 30 dagn exempt verlengen met 60 dagen family ruine en dan zou de TB van de woning gereed moeten zijn
Moet de 60 dagen verlenging wel in Ayutthaya doen, daar heeft de vrouw nog een TB, geen huisbezoek, dus in en uit bij immi aldaar.

Ga de 7e eind van de middag naar Phnom Penh, effe de bekende kroegjes in, elk nadeel heeft zo zijn voordeel :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#13 Bericht door jumbo » zaterdag 26 augustus 2023, 00:11

Is er iemand die ooit vanuit de 60 dagen family extension een Non O heeft aangevraagd?
Ik lees gemengde reacties op het web
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#14 Bericht door Mario08 » zondag 27 augustus 2023, 10:06

Als je een non-immigrant visa hebt maakt het eigenlijk niet uit wat de reden is. Op een enkele uitzondering na (zoals studeren met een ED-visa) wijzig je je gewoon de reden van je aanvraag voor een verlenging van verblijf van "werk" naar "huwelijk" of "pensioen" en lever je de daarbij behorende papieren in en klaar is kees. Dat kan anders zijn als je te maken hebt met Chumchuri-square.

Kijk ook eens hier: https://aseannow.com/topic/1299345-swit ... t-18174498

Als je naar het buitenland gaat kom dan terug met een O visum en niet een toristen visum of visa exempt. Ook deze zijn te verlengen met 60 voor familie bezoek dagen maar het probleem is dat evenwel je toeristen visum of visa exempt entry aan het einde van de 60 dagen extensie voor familie bezoek moet gaan omzetten naar een non-O visa. Dat moet je 30 dagen van te voren doen en zal je in Bangkok moeten doen en kost uiteraard 1900 THB. Na een aantal weken krijg je dan de conversie en je krijgt dan toestemming voor een verblijf van 90 dagen in Bangkok. Welke je daarna kan verlengen bij je reguliere immigratie kantoor voor een 1 jaar voor opnieuw 1900 THB. Het leevrt dus wat extra wek en kosten op, bovendien zit je vast aan je reden voor extensie. Ga je voor "huwelijk" dan kan je deze niet zoals wel het geval is als je Thailand binnenkomt met een regulier NON-O visa omzetten naar bijvoorbeeld retirement.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Non O Visa....geen tabien baan

#15 Bericht door jumbo » maandag 28 augustus 2023, 06:23

Thanks Mario

Ik heb te maken met IEAT (Industrial Estate) waar de locale immi een Non B heeft afgegeven
Nu geven CW en Chumchuri aan dat ik deze Non B niet kan omzetten naar Non O

IK wil geen tijd verspillen in Cambodia of waar dan ook, dus ga in en uit in 2 dagen
Dan kan ik zoals je aangeeft een Non O verkrijgen en daar ga ik direct mee beginnen

Maar, ik woon nu in Cha am, door de bouw nog geen Tabien Baan.
We gaan binnenkort naar immigratie met mijn paspoort en dan kijken wat er mogelijk is.
Omdat ik uiteindelijk daar mijn visa's ga verlengen lijkt het mij het handigst om daar wat inzicht en advies
te krijgen.
Bangkok verlenging zit ik niet mee, das in 1 dag afgewerkt mits je de juiste documenten aanlevert,
maar dat hebben we al 12 jaar eerder gedaan dus moet lukken.

De link is informatief, maar BOI is weer iets anders dan IEAT, zelfde gebouw, zelfde verdieping, andere regels
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”