uitschrijven uit thailand

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

uitschrijven uit thailand

#1 Bericht door gerrit11 » woensdag 16 augustus 2023, 12:59

Hoi heren,

Mijn lieve zoon hield t toch niet uit hier en is als 17 jarige terug naar nl gegaan enkele maanden terug.
Na wat omzwerven is ie bij een neef van mij terecht gekomen in Amsterdam.
Nou wilde ie zich inschrijven daar en dat ging niet omdat ie volgens die ambtenaar in thailand ingeschreven stond,, kan dat?
Ik heb zelf natuurlijk een visa en hij heeft de nlse en thaise nationaliteit.
Ik kan me niet herrineren dat ik of mijn partner dat ooit gedaan hebben?
Maar mocht dat aut zijn gebeurt,, kunnen wij m hier uitschrijven?

Wie heeft raad, thanks..

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#2 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 16 augustus 2023, 13:22

Gerrit, ik maakte de stap terug in 2018 en kreeg geen dergelijke vraag in Nederland. Had een huisboek dus stond wel ergens ingeschreven. Of is in NL de wet veranderd? Misschien helpt het dat hij als 17-jarige in Thailand minderjarig is (tot 20) en hij niet ingeschreven kon staan? Maak er maar wat van, is mijn suggestie. Of stuur hem een kopie van jouw huisboek op. Of er zit daar in Amsterdam een ambtenaar met een grote fantasie misschien?

Of stel jouw vraag aan forumlid Ruudthai. Hij komt uit de afdeling Burgerzaken ergens in NL en misschien weet hij het wel.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#3 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 16 augustus 2023, 13:51

Hier staat het wel genoemd maar niet als verplichting. Link: https://www.nederlandwereldwijd.nl/terug-naar-nederland

Ik neem aan dat jouw zoon nu onverzekerd rondloopt? Dat is ongewenst dus maak er haast mee.

Verder kan jouw zoon nog inbrengen aan de hand van zijn paspoort dat hij in Thailand wel stond geregistreerd op de Immigration maar dat uitschrijven daar niet kan; het vertrek is de uitschrijving. In een gemeente ingeschreven staan in Thailand kan pas als je een huisboek hebt.

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: uitschrijven uit thailand

#4 Bericht door gerrit11 » woensdag 16 augustus 2023, 14:39

Hij is hier verzekert en nog steeds, heb pas nog voor een jaar betaald..
Ja wij hebben hier een huis dus ook dat boek.
Mijn neef is en vanaf vorige donderdag mee bezig om m in te schrijven daar.
morgen gaat mijn vrouw naar de stad om te vragen om m uit te schrijven of iets dergelijks ?
Ik wist niet of dat zo is maar volgens de gemeente Amsterdam stond ie hier in thailand ingeschreven, ze dachten dat ie geen Sofi nr had, wel dus en zo kon ze dus zien dat ie in thailand stond ingeschreven..
Ik hoop dat dit gewoon kan zonder dat ie hier is..
Hij was nu ook illegaal in nl, hij is er al langer dan 3 maand..
Ook werken zou niet kunnen maar dat zeker van wel, nlse vriend werkte ook terwijl ie hier al jaren woont..
Blij dat ik daar weg ben zeg...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 16 augustus 2023, 16:47

'Hij is hier verzekerd' zeg je. In Thailand? En geeft die polis internationale dekking? Met tarieven die in NL gebruikelijk zijn?

Hoe kan men in Amsterdam zien dat hij in Thailand ingeschreven is? Aan zijn BSN? Daar geloof ik niks van. Ze zullen hebben gezien dat hij geregistreerd is, in NL, in het RNI, het Register Niet-Ingezetenen. Dat heeft zijn laatste woongemeente geregeld bij emigratie. Ik geloof ook niet dat hij in een Thaise gemeente is ingeschreven. Maar we horen wel wat de gemeente in Thailand morgen zegt.

Een Nederlander kan nooit illegaal in NL zijn! Bovendien kan hij bezig zijn aan een lange vakantie; maar of dan de inschrijfplicht geldt? Enfin, ik heb de naam genoemd van een forumlid dat daar verstand van heeft. En je kunt het probleem ook voorleggen aan Nederland Wereldwijd of aan een ander Nederlandstalig internetmedium.

Tot slot. Ik weet niet of je je als minderjarige zelf kunt registreren in NL. Die beer op de weg kun je ook nog tegenkomen. Of heb je dat van tevoren nagevraagd?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: uitschrijven uit thailand

#6 Bericht door printen44 » woensdag 16 augustus 2023, 20:28

Twee opmerkingen: Hij heeft de Nederlandse nationaliteit. Heeft hij ook de Thaise nationaliteit en wordt dat door Nederland erkend?.

Hij is 17 jaar, dus minderjarig. Hij kan, zonder toestemming van zijn ouders of aangewezen voogd geen paspoort aanvragen. De ouder(s) of aangewezen voogd ,moeten de aanvraag daarvoor mede ondertekenen. Op basis van zijn Nederlandse nationaliteit heeft het recht op een paspoort. Zijn ouder verblijven in Thailand en zijn dus niet in staat zijn aanvraag te ondertekenen. Er moet een voogd worden aangesteld, die namens de zoon een paspoort aanvraagt. Doordat de zoon minderjarig is, mag hij niet eigenhandig dit doen. Pas wanneer hij 18 is hij wettelijk volwassen. Leg het bij de gemeente uit. Maar wijst ook een voogd aan. Wettelijk dan, want die voogd is ook verantwoordelijk voor die zoon, tot hij 18 jaar is.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#7 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 16 augustus 2023, 22:29

Printen44 Kees, hij is niet zo lang geleden met zijn ouders uit NL naar TH vertrokken. Dus hij zal een NL paspoort hebben.

Het probleem is het aanvragen van inschrijving in NL; kan hij dat als minderjarige? Of moet hij wachten tot hij 18 is, en zo ja, hoe lang duurt dat nog. Gerrit zal dat wel weten. En kan Gerrit een voogd aanstellen zonder in NL te zijn? Geen idee, eerlijk gezegd.

Ik heb jou hierover gebeld; ook jij bent na remigratie niet gevraagd naar een bewijs van uitschrijving uit TH. Daar ligt probleem nummer EEN want zonder inschrijving krijgt hij geen recht op een zorgpolis. Bij mijn remigratie kostte het vier werkdagen voordat de gemeente de gegevens uit het RNI beschikbaar had maar ik kreeg wel een briefje mee dat inschrijving lopende was. Daarmee kreeg ik direct mijn zorgpolis.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 767
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: uitschrijven uit thailand

#8 Bericht door pjotter » donderdag 17 augustus 2023, 00:28

Is er ooit een DigID voor hem geregeld ? Mss dat er dan iets te zien is waar hij momenteel is ingeschreven ? En dan ook te wijzigen naar het huidige adres. Denk idd dat Erik 'warm zit' met dat RNI, buiten het 17 jaar zijn waar mss ook "de schoen wringt".

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: uitschrijven uit thailand

#9 Bericht door brake0345 » donderdag 17 augustus 2023, 01:46

Gerrit, staan jullie nog in Nederland in een gemeente ingeschreven of zijn jullie officieel uit Nederland uitgeschreven?

Als jullie uitgeschreven zijn dan staan jullie geregistreerd in het registratie niet ingezetenen (RNI) en waarschijnlijk is jullie zoon dan automatisch meegegaan in het RNI omdat hij minderjarig is.

Waarschijnlijk kan hij zonder toestemming van jullie niet zelfstandig inschrijven in een Nederlandse gemeente omdat hij minderjarig is.

De Thaise autoriteiten kunnen hier niets aan doen, het heeft niets te maken met in Thailand ingeschreven staan.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: uitschrijven uit thailand

#10 Bericht door wpdl » donderdag 17 augustus 2023, 03:12

Wat Brake al aangeeft hij staat uitgeschreven bij het RNI samen met zijn ouders.
Hij is minderjarig dus er gebeurd op papier niets zonder toestemming van ouder of voogd.

Een reisverzekering is niet jaarrond geldig voor zover ik weet trouwens [een beperkte tijd in dat jaar dat de verzekering is afgesloten]
Kortom hij gaat onverzekerd rondlopen, vroeg of laat.

Simpelste en goedkoopste en minst stressvolle oplossing haal hem terug naar Thailand tot die achttien is regel zijn terugkeer van daar uit met het familielid [neef]
Gewoon illegaal [dus nergens registratie] kan ook maar die deksel krijg die dan later op zijn neus als die legaal wil worden met huisvesting et cetera.

https://www.kinderrechten.nl/jeugd/leeftijdsladder/

Het blauwe en het gele boekje zijn trouwens twee totaal verschillende zaken die Nederland echt niet gaat controleren.
Het blauwe boekje is voor Thaise wat een kwestie is van inschrijven, klopt op enkele uitzonderingen na voor een buitenlander met een appartement.
Gele boekje is niet verplicht en vaak een drama om het te krijgen als buitenlander, heb het sterke vermoeden dat jij dat niet heb.
Huis registratie via de Imm en eindigt als je Visum eindigt.


Aanvulling

Gerrit dit moet jou dan bekend voorkomen ging er toen geen belletje rinkelen dat dat voor meer zaken geldt?
Mag er tenminste vanuit gaan dat, dat een internationale regel is.

https://ap.lc/UpbfR

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: uitschrijven uit thailand

#11 Bericht door gerrit11 » donderdag 17 augustus 2023, 08:06

Hoi heren,,

Hij heeft een nederlands en thaise pas en i.d.. Ook een sofinummer in Nederland.
Verzekering wereldwijd, weer ik t, me vrouw regelde dat, betaalde 30.000 per kind voor een jaar..
Ik heb mij uitgeschreven uit nederland, ik neem aan de kids zijn dan aut meegegaan..
wat betreft dat alleen reizen als 17 jarige, op zijn 16e vloog hij al eens heen en weer naar hier, er werd Nergens om gevraagd.
wij hadden idd zo formulier ingevuld maar niks. Hij werd laatste x in nl door douane aangesproken, bleek een dagvaarding open te staan, rijden zonder scooter rijbewijs, is ie begin dit jaar voor vrijgesproken in nl..
Dus stelde niks voor, dat alleen reizen.
Mijn vrouw is vanmorgen bij gemeente hier geweest, die zeggen hij staat Niet ingeschreven hier.

Natuurlijk, toen mijn partner in nl kwam wonen heeft ze tog ook niet zich uitgeschreven hier!!
Ik denk idd dat degene bij de gemeente maar wat aankletste,, of heeft iemand van julie die zijn partner naar nl nam zich hier ook uitgeschreven,, denk t niet he.. [|(

Hij kon zich wel in utrecht of ijsselstein inschrijven, als ie daar adres had gehad waar dat kon, of een bief/post adres.
Maar ze hebben de 24e een afspraak, benieuwd of t dan goed gaat..

bedant nog voor jullie info.

Groet Gerrit

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#12 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 17 augustus 2023, 08:48

Gerrit, laat jouw familielid dat gesprek goed voorbereiden.

" Deze jongen (naam....) heeft ook de Thaise nationaliteit en kan visumvrij het land in en uit. Hij staat niet geregistreerd in de Thaise gemeente; zijn moeder heeft dat nagevraagd in de woonplaats in Thailand.

Ook een buitenlander wordt standaard niet ingeschreven in een Thaise gemeente; de inschrijving is bij de lokale vreemdelingenpolitie, de Immigration. Die controleert de buitenlander iedere 90 dagen fysiek of online. Van het verblijf krijgt een buitenlander als bewijs een stempel in het paspoort. Die verblijfstitel moet hij ieder jaar verlengen. "

Nou, zoiets. Misschien heeft iemand een beter idee? E-mail dit stukje naar de familie in NL.

Succes! En denk er aan, na inschrijving is een zorgpolis verplicht! Dan kun je de Thaise polis opzeggen als je wilt, of opschorten wegens verblijf in een buitenland.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: uitschrijven uit thailand

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 18 augustus 2023, 05:36

De vraag is of er wel iets is als inschrijven bij een gemeente in TH
Overal wordt daartoe de ID en/of de tabien baan gebruikt, deze laatste is vaker uptodate dan de ID

De buitenlander wordt ook op adres gecontroleerd en niet via registratie bij gemeente, maar via visum aanvraag en adres via TB

Iemand zei al eerder dat de RNI inschrijving aangepast/verwijderd moet worden en omdat de jongeman minderjarig is moet dat nagenoeg
alles instemming van ouders of met power of attorney een andere volwassene

En het hangt er ook een beejte vanaf op welk paspoort hij is binnengekomen in NL, als hij bijvoorbeeld op een Thai document is binnengekomen
moeten er daar ook weer actie voor volgen en de betreffende gemeente kan er uitsluitsel over bieden
Hij kan, ongeacht zijn adres, met arrival op NL paspoort nooit een visa termijn oid overschrijden.....of als illegaal rondlopen.

Maar de belangrijkste facor hier is zijn minderjarigheid... een (tijdelijke) POA of voogdijschap kan hier een oplossing bieden

Dit had allemaal voorkomen kunnen worden door vooraf zaken te regelen en niet achteraf.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: uitschrijven uit thailand

#14 Bericht door wpdl » vrijdag 18 augustus 2023, 06:09

Zoals ik al vermelden zorg dat die weer even naar Thailand komt en geheel legaal [want zonder inschrijving als bewoner in Nederland ben je illegaal, nergens recht op.] op zijn achttiende plus een dag kan die doen en laten wat dit wil in de BV.nl.
Tot die tijd blijft Gerrit aansprakelijk.

Ik sluit hem af dit onderwerp net als die vorige zeer interessante onderwerpen van Gerrit 11

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: uitschrijven uit thailand

#15 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 18 augustus 2023, 07:47

Willem, wat Jumbo ook al zegt, een NL-er is nooit illegaal in NL. Hij zou wel de wetten terzake 'burgerzaken' kunnen overtreden door zich niet in te schrijven. En aangezien hij het voornemen heeft in NL te blijven is hij nu inderdaad in overtreding al komt dat door de weigering van een ambtenaar.

Enfin, het is gebeurd en zijn pa en ma mogen het oplossen. Er zijn nu genoeg adviezen gegeven.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”