mijn ervaring met elektrisch rijden.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#16 Bericht door driver » zondag 21 mei 2023, 20:39

serpay schreef: zondag 21 mei 2023, 17:05
driver schreef: zondag 21 mei 2023, 06:37 Ik zou bij dat China spul zelf wel graag willen weten hoe veilig een auto is.
Botsproef. kreukelzones of crashtest oid.
De merken die in Thailand rijden zijn veelal in Europa nog niet leverbaar dat heeft ongetwijfeld een reden of denk ik dat verkeerd?
MGB is wel in Nederland te koop.
byd is te koop in europa en heeft volgens de richtlijnen voldaan aan alle veiligheidseisen.
alleen koop je een atta3 in thailand voor 27.000 euro hier in Duitsland beginnen ze met 40.000 euro.
waarom omdat anders de Duitse markt kapot wordt gemaakt. vandaar het groote prijsverschil.
Byd poste Herbergier ook zag ik net nadat ik reageerde.
Ook in Nederland las ik nu sorry 🙏 😊.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#17 Bericht door jomel17 » maandag 22 mei 2023, 09:16

BYD maakt zelfs (stads)bussen voor NL
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#18 Bericht door jumbo » dinsdag 23 mei 2023, 00:39

serpay schreef: zondag 21 mei 2023, 17:05 byd is te koop in europa en heeft volgens de richtlijnen voldaan aan alle veiligheidseisen.
alleen koop je een atta3 in thailand voor 27.000 euro hier in Duitsland beginnen ze met 40.000 euro.
waarom omdat anders de Duitse markt kapot wordt gemaakt. vandaar het groote prijsverschil.
BYD wordt net als vele andere merken in Thailand in elkaar gezet en valt derhalve onder
de BOI; Import vrij op onderdelen. Dat maakt de prijs hier lager als in andere landen, maar
voornamelijk de westerse landen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#19 Bericht door wpdl » dinsdag 23 mei 2023, 01:01

Ik blijf toch nog even op de Neta V hangen.
Vergelijkbaar met een Toyota Yaris op alle fronten die wij al vier jaar hebben zegt mijn vrouw en volgend jaar vernieuwd zou moeten worden volgens mij.
Touchscreen ben ik nog niet helemaal stuk van naast het stuur maar voor de rest top autootje.

Vraag aan sjeng wat zijn de irritatie punten als gebruiker van een elektrische auto ongeacht het merk.
Als die er al zijn natuurlijk.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#20 Bericht door Herbergier » dinsdag 23 mei 2023, 02:35

Ik zou eerst kijken of er al voldoende service centra zijn in Thailand voor een elektrisch aangedreven auto, want je kan onderweg natuurlijk altijd problemen krijgen en dan is het wel fijn als je vakkundig geholpen kan worden, ik ben namelijk bang dat veel onafhankelijke garages nog niet de knowhow hebben om een elektrisch aangedreven auto vakkundig te repareren, vooral vanwege alle moderne elektronische technieken die in die nieuwe auto's worden toegepast.

Met bv een Toyota, Honda en nog een paar andere auto merken, kan je in vrijwel elk stadje een erkend service centrum vinden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#21 Bericht door jumbo » dinsdag 23 mei 2023, 03:08

Herbergier schreef: dinsdag 23 mei 2023, 02:35 Ik zou eerst kijken of er al voldoende service centra zijn in Thailand voor een elektrisch aangedreven auto, want je kan onderweg natuurlijk altijd problemen krijgen en dan is het wel fijn als je vakkundig geholpen kan worden, ik ben namelijk bang dat veel onafhankelijke garages nog niet de knowhow hebben om een elektrisch aangedreven auto vakkundig te repareren, vooral vanwege alle moderne elektronische technieken die in die nieuwe auto's worden toegepast.

Met bv een Toyota, Honda en nog een paar andere auto merken, kan je in vrijwel elk stadje een erkend service centrum vinden.
Goed gezien Herbergier, en dan de roadservices van of de Highway services of van je verzekering, hebben die de kennis???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#22 Bericht door wpdl » dinsdag 23 mei 2023, 03:48

Er is hier in Korat een dealer van het genoemde merk door mij maar meerdere, MG bijvoorbeeld ook.
Service centra zullen in de grotere steden geen punt zijn, en uitbreiding in de komende jaren zal stevig zijn.
Denk dat het pech onderweg een syndroom is, een lege batterij kan natuurlijk altijd vraagje voor Sjeng dus hoedan?
Elektronisch probleem is ophalen en naar de merkgarage Tedje van Es mag daar niet aankomen natuurlijk ook nu al niet met onze verbrandingsmotor in de Toyota
En ja wat kost een verzekering van een elektrische wagen?
De toekomst heren, zie het allemaal wat minder somber.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#23 Bericht door sjeng » dinsdag 23 mei 2023, 04:21

wpdl schreef: dinsdag 23 mei 2023, 03:48 Er is hier in Korat een dealer van het genoemde merk door mij maar meerdere, MG bijvoorbeeld ook.
Service centra zullen in de grotere steden geen punt zijn, en uitbreiding in de komende jaren zal stevig zijn.
Denk dat het pech onderweg een syndroom is, een lege batterij kan natuurlijk altijd vraagje voor Sjeng dus hoedan?
Elektronisch probleem is ophalen en naar de merkgarage Tedje van Es mag daar niet aankomen natuurlijk ook nu al niet met onze verbrandingsmotor in de Toyota
En ja wat kost een verzekering van een elektrische wagen?
De toekomst heren, zie het allemaal wat minder somber.
Je accu leeg, wat dan ?
Om te beginnen is het instrumentarium zo ingericht dat er niet overheen kan lezen hoe de toestand van de batterij is.
Naast uiteraard de snelheid wordt het percentage van je accu op zeer indringende wijze aangegeven je zou er bijna bang van worden, als je de 25 % nadert veranderd de kleur in rood. je hebt echter nog 80 km te gaan.
Mocht je zo stom zijn om de accu helemaal leeg te rijden dan heb je in de kofferbak een kleine lader die je in een gewoon stopcontact kunt steken en laden maar. duurt wel lang want laad maar 2 kw per uur.
Auto defect onderweg road assist via de 1 class verzekering, die kost 15 k gelijk aan benzine of diesel.
En het is dan afvoeren naar de dealer want slepen kan/mag niet.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#24 Bericht door jumbo » dinsdag 23 mei 2023, 08:29

sjeng schreef: dinsdag 23 mei 2023, 04:21 Auto defect onderweg road assist via de 1 class verzekering, die kost 15 k gelijk aan benzine of diesel.
Die snap ik effe niet Sjeng?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#25 Bericht door Joep » dinsdag 23 mei 2023, 09:07

Als ik in NL ben rijd ik altijd in de electrische Nissan Leaf van mijn broer.
Qua rijden fijn, alleen ff wennen. Een EV remt veel harder af op de motor om energie te regenereren.
Qua afstand om te rijden ff wennen, max 400 km op een lading,
Bij koud weer en flink doorrijden wordt die afstand wel snel minder en zul je vaker een keer een pitstop moeten maken.
Voor in TH hebben we ook een EV overwogen, maar omdat we een keer of 4 per jaar van BKK naar Hat Yai rijden toch maar gekozen voor een hybrid, actieradius van een kleine 700 km. Verbruik is ook zeer zuinig, in BKK gemiddeld 1 op 19, dat komt mede omdat je toch vaak de motor laat draaien als je ergens staat te wachten (airco) en op de grote route 1 op 23. Moet je wel aan de max. snelheid houden van ± 90 km/h.

Moet wel zeggen dat het aantal laadpunten voor EV het laatste jaar drastisch is gestegen, als ik dat had geweten bij de aanschaf van de auto in 2021 was de keuze misschien anders geweest, maar als zuinige Hollander kijk j etoch naar de prijs per km. Dat is bij onze hybrid qua benzinekosten minder dan 2 thb/km en bij electrisch ligt dat denk ik hoger. In NL rijdt ik gemiddeld 4,5 km per Kwh wat in TH zou neerkomen op ongeveer 1 thb/km echter ik denk dat je verbruik hoger ligt, mede door het permanente aircogebruik en ook het laten draaien van de airco bij stilstaand, cq wachten.

Maar daar kan Sjeng misschien iets over vertellen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#26 Bericht door Herbergier » dinsdag 23 mei 2023, 09:17

Ik zou toch nog maar een paar jaar wachten met het kopen van een op een elektromotor aangedreven auto, het elektriciteitsnet in Thailand is hier nog lang niet op ingericht, bij een flinke onweersbui valt hier de elektriciteit nog regelmatig uit en nu er steeds meer normaal bewoonbare huizen worden gebouwd met alles erop en eraan wordt er veel meer elektriciteit gebruikt dan ongeveer 10 jaar geleden, dit vanwege airconditioning, elektrisch koken en verdere elektrische huishoudapparaten, alleen de verlichting is vanwege de Ledlampen minder gaan gebruiken, de Thaise mensen die nu nog in hun hutje wonen gebruiken nu nog meestal alleen een TL-lamp, koelkast, TV en koken op een gasstel, maar die gaan over enkele jaren ook steeds meer in een normaal huis wonen met alle beschikbare moderne faciliteiten.

Je zal maar in een appartementencomplex wonen met een paar honderd appartementen, hoeveel oplaadpunten zijn daar dan beschikbaar?
Nu weet ik wel, het opladen gaat steeds sneller, maar ik zie de (Thaise)bewoners, die na hun werk eten en daarna bed induiken, echt niet na een uur hun bed weer uitkomen om hun auto te ontkoppelen van een laadpaal.
Alles van waarde is weerloos.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#27 Bericht door sjeng » dinsdag 23 mei 2023, 13:21

jumbo schreef: dinsdag 23 mei 2023, 08:29
sjeng schreef: dinsdag 23 mei 2023, 04:21 Auto defect onderweg road assist via de 1 class verzekering, die kost 15 k gelijk aan benzine of diesel.
Die snap ik effe niet Sjeng?
Zal het fff proberen uit te leggen.in de 1 class verzekering is road assist opgenomen of op zijn Nederlands, hulp bij pech onderweg.
En de 1 class verzekering kost 15 k en dat is evenveel als voor een gelijkwaardige diesel of benzine auto.
Er is dus geen toeslag voor een elektrische auto.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#28 Bericht door Korat » woensdag 24 mei 2023, 05:38

Onderhoudskosten van een EV zijn verwaarloosbaar en electro motoren gaan zelden of nooit kapot. Echter, de kostenpost is het accupakket. Als dat vervangen moet worden kun je maar beter een flesje zuurstof meenemen om weer bij te komen want dat kan behoorlijk oplopen. Momenteel in Nederland is dat voor een hybride Golf GTE 7K Euri. Je kunt ook voor een refurbished pakket kiezen en dat is tussen de 2 en 3K. Bij een Tesla (volledig EV) zit dat boven de 20 :o
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#29 Bericht door jumbo » woensdag 24 mei 2023, 06:02

sjeng schreef: dinsdag 23 mei 2023, 13:21
jumbo schreef: dinsdag 23 mei 2023, 08:29
sjeng schreef: dinsdag 23 mei 2023, 04:21 Auto defect onderweg road assist via de 1 class verzekering, die kost 15 k gelijk aan benzine of diesel.
Die snap ik effe niet Sjeng?
Zal het fff proberen uit te leggen.in de 1 class verzekering is road assist opgenomen of op zijn Nederlands, hulp bij pech onderweg.
En de 1 class verzekering kost 15 k en dat is evenveel als voor een gelijkwaardige diesel of benzine auto.
Er is dus geen toeslag voor een elektrische auto.
Ah OK, dus de kosten zijn gelijk
Nu de vraag of de mannen zijn voorbereid op een EV
maar ik lees dat er niets kapot aan kan gaan....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: mijn ervaring met elektrisch rijden.

#30 Bericht door wpdl » dinsdag 06 juni 2023, 01:32

Zoals ik al eerder aangaf die Neta V zou het voor ons gebruik zijn om volledig elektrisch te gaan.
Stadsautootje wat negentig procent van ons gebruik is.
Ik ben het nog niet helemaal met dat touchscreen eens lijkt erg groot.
De rest klinkt goed, garanties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst oftewel hebben wij wel eens van Neta V gehoord heb ik weinig moeite mee.

Niettemin niettemin gaan wij toch voor een ander merk bij inruil.
De Toyota Yaris Hybride waar ik schijnbaar flink overheen gekeken heb, is toch ook een interessante auto, ook in prijs.
Uiteraard blijft de verbrandingsmotor zijn werk en vervuiling doen, maar las dat de eerste vijftig kilometer in snelheid grotendeels door de elektromotor gedaan wordt.
Daarna de verbrandingsmotor?

Voordeel voor ons is wij hebben al een [inruil] Toyota Yaris, er is een dealer hier, en de eventuele stadsgrens overschrijdingen zijn in afstand geen probleem meer.
Verwacht bij aanvang aanvraag een positief resultaat onderaan de streep in 2024.

Rond 2030 zien wij wel weer, hoewel het autootje dan wel verleden tijd zal zijn. :neus:
Misschien een ECHT stadsautootje en niets meer, dan.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”