Welke bank in Thailand nemen?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Welke bank in Thailand nemen?

#1 Bericht door driver » woensdag 17 mei 2023, 21:46

Zowaar een serieuze vraag :

Sukanya mijn vrouw gaat binnenkort naar Thailand.
Haar huidige bank wil ze blijkbaar opzeggen.
En ze wil wslijk in BKK een nieuwe bankrekening openen.
Bij welke bank weet ze (nog) niet.
Ik heb het liefste een bank waar ze ook via haar telefoon via een app alles kan zien en regelen in Nederland waar ze nu woont.

Punt is dus dat haar nieuwe Thaise bankrekening nauwelijks gebruikt wordt daar en alleen om vanuit Nederland geld over te maken naar deze rekening. Of in Nederland bijvoorbeeld via de telefoon app geld naar iemand anders overmaken oid . En als ze in Thailand is dat ze daar dan deze bankrekening kan gebruiken om te pinnen of geld over te maken oid.

Kortom.. Kan dit allemaal wat ze wil een zo ja welke bank is dan de minst dure qua kosten? 🤔.

En zo nee.. Wat kan niet?.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr driver

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#2 Bericht door jumbo » donderdag 18 mei 2023, 00:08

Banken gaan ervanuit dat je vanuit Thailand overmaakt/betaalt etc. dus er zijn geen kosten anders dan voor een terugboeking naar NL
Ik heb SCB en Bangkok Bank en ik vind SCB de meest gebruikersvriendelijke.
Ze moet wel een Thai adres afgeven, maar dat zal geen probleem zijn want statements e.d. bestaan nagenoeg niet meer of kan je uitzetten op de app
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#3 Bericht door driver » donderdag 18 mei 2023, 05:37

jumbo schreef: donderdag 18 mei 2023, 00:08 Banken gaan ervanuit dat je vanuit Thailand overmaakt/betaalt etc. dus er zijn geen kosten anders dan voor een terugboeking naar NL
Ik heb SCB en Bangkok Bank en ik vind SCB de meest gebruikersvriendelijke.
Ze moet wel een Thai adres afgeven, maar dat zal geen probleem zijn want statements e.d. bestaan nagenoeg niet meer of kan je uitzetten op de app
Oke bedankt voor je reactie.
Geen kosten.. Vlgs mij betaald ze nu bij haar huidige bank een x bedrag per maand.
In Nederland bij de Sns bank 2,55 euro per maand. Is dit bij de SCB of Bangkok Bank dan gratis of lees ik verkeerd?.
Thai adres lukt wel.
Statement en uitzetten in de app? 🤔.

Gr driver

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#4 Bericht door wpdl » donderdag 18 mei 2023, 06:12

Ik heb zelf twee rekeningen een bij TTB voorheen TMB weinig kosten, maar geven ook weinig rente.
Online bankieren, melden iedere ingelogde handeling, iets wat wel prettig is.

SCB gebruik ik hoofdzakelijk voor dagelijkse betalingen online zo ongeveer alles mogelijk.

https://www.ttbbank.com/en

https://www.scb.co.th/en/personal-banking.html

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#5 Bericht door driver » donderdag 18 mei 2023, 06:49

wpdl schreef: donderdag 18 mei 2023, 06:12 Ik heb zelf twee rekeningen een bij TTB voorheen TMB weinig kosten, maar geven ook weinig rente.
Online bankieren, melden iedere ingelogde handeling, iets wat wel prettig is.

SCB gebruik ik hoofdzakelijk voor dagelijkse betalingen online zo ongeveer alles mogelijk.

https://www.ttbbank.com/en

https://www.scb.co.th/en/personal-banking.html
Oke, ook alvast bedankt voor je reactie.
Net de Bangkok en SCB ap geopend.

SCB vindt ik wel mooi overzichtelijk.
Account aanmaken op Sukanya haar naam vanuit Nederland lukt wslijk niet? 🤔.
Telefoon nummer moet ook ingevuld worden en ID identificatie.
Thailand identificatie met Nederlands telefoonnummer lukt wslijk niet?.

Alles met haar Nederlandse gegevens invullen zou dat kunnen om daar een bankrekening te openen? 🤔
Als ik het in Nederland al kan aanmaken kan ze in Thailand gelijk geld pinnen met de barcode begreep ik?.

Maar ik heb zo'n voorgevoel dat ze dit in Thailand moet doen allemaal?

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#6 Bericht door jomel17 » donderdag 18 mei 2023, 14:08

Ik heb een rekening bij de Kasikornbank die kost 300 baht per jaar.
Prima werkende app op mijn telefoon, met Thais nummer
maar die moet wel in Thailand bij een ATM geactiveerd worden
หลงรัก

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#7 Bericht door Joep » donderdag 18 mei 2023, 14:46

Ik gebruik Krung Thai Bank, KTB.
Dit is die blauwe bank.
Makkelijke app en ook in NL te gebruiken om geld in TH over te maken.
Mijn vrouw heeft de SCB app en is ook makkelijk in gebruik.
Denk dat wat je gewend bent al snel makkelijk is.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#8 Bericht door brake0345 » donderdag 18 mei 2023, 16:23

driver schreef: donderdag 18 mei 2023, 06:49 Maar ik heb zo'n voorgevoel dat ze dit in Thailand moet doen allemaal?
Ja driver, Sukanya moet eerst in Thailand een nieuwe bankrekening openen en pas dan kun je de app registreren.

Ikzelf gebruik de SCB voor dagelijks verkeer, spaar via de Krungsri en heb ook de TTB nog :neus:

De apps zijn alle 3 een beetje anders maar werken prima in het Engels dus het is maar wat je prettig vindt en waar je het makkelijkst de rekening kan openen en onderhouden.

Of je de apps met een Nederlandse mobiel kunt registreren weet ik niet, ikzelf gebruik een Thais nummer maar ik woon hier natuurlijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#9 Bericht door driver » donderdag 18 mei 2023, 16:59

Bijgelezen en bedankt voor jullie reacties.
In Thailand registreren en ook de app oké.
Dan mag ze daar na aankomst in BKK gelijk mee aan de slag.
Ik zal haar de diverse hier genoemde opties proberen uit te leggen.

Gr driver

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#10 Bericht door jumbo » vrijdag 19 mei 2023, 01:01

Naar mijn mening kan je de SCB online registreren nadat je de rekening persoonlijk heb geopend
En de app hetzelfde, als je telefoon vingerafdruk gebruikt is dat nog eenvoudiger
Je kan op de SCB app zelf je voorkeuren instellen over je scherm na openen
Voor snelle transacties

Je hoeft niet specifiek het Thai telefoonnummer wat je gebruikt hebt om de rekening te openen, gebruiken voor de app
Dat gaat via internet en er is geen nummercheck. Ik gebruik de SCB app in NL met mijn NL nummer in de telefoon.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#11 Bericht door pjotter » vrijdag 19 mei 2023, 01:35

Denk idd dat het niet mogelijk is om een bankrekening te openen zonder dat je letterlijk bij een Thais kantoor langs gaat. Daarna de app van de betreffende bank installeren zal wel lukken denk ik.

Zelf heb ik Bangkok bank en Kasikorn. Mijn vriendin SCB. Suk is Thai, dus denk dat zij "weinig beren op de weg tegen komt" om een Thai bankrekening te openen.
Hoe anders is dat tegenwoordig voor ons Farang lees ik wel.

De apps zijn alle wel goed denk ik. De SCB en Kasikorn hebben een wat modernere uitstraling. Bangkok bank vind ik wat oubolligere uitstraling hebben en is ook wat minder modern. B.v. bij een update van het bankboekje, moet je zelf de pagina omdraaien bij zo'n 'update machine' als de vorige pagina vol is. Bij andere gaat dat automatisch.

Het enige wat ik weet is dat de KrungThai (de lichtblauwe), altijd heel druk is, mocht je iets willen regelen wat niet met de app of internet kan. Dit omdat deze bank wordt gebruikt voor Thaise uitkeringen, verkeers boetes, loterij app. etc.

MOCHT het ooit nodig zijn geld terug te boeken (฿ naar €), gaat dat makkelijk bij alle 3 de apps van de banken die ik noemde.

Bij registratie van de app een NL nummer invoeren weet ik niet. DACHT me te herinneren dat het soms niet mogelijk is om in het 'telefoonnummer veld' de internationale prefix (zoals +31 of +66) op te geven. Weet ik niet meer. Maar telefoon nummer wordt bijna nooit gebruikt als alles is geregistreerd. Hooguit bij een 'gevoelige' wijziging, wordt er een eenmalige code naar het nummer gestuurd. Ik kon mijn beide apps gewoon in NL gebruiken met internet verbinding.

Suc6 !

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#12 Bericht door driver » vrijdag 19 mei 2023, 19:28

jumbo schreef: vrijdag 19 mei 2023, 01:01 Naar mijn mening kan je de SCB online registreren nadat je de rekening persoonlijk heb geopend
En de app hetzelfde, als je telefoon vingerafdruk gebruikt is dat nog eenvoudiger
Je kan op de SCB app zelf je voorkeuren instellen over je scherm na openen
Voor snelle transacties

Je hoeft niet specifiek het Thai telefoonnummer wat je gebruikt hebt om de rekening te openen, gebruiken voor de app
Dat gaat via internet en er is geen nummercheck. Ik gebruik de SCB app in NL met mijn NL nummer in de telefoon.
Oke, wederom bedankt 👌

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Welke bank in Thailand nemen?

#13 Bericht door driver » vrijdag 19 mei 2023, 19:31

pjotter schreef: vrijdag 19 mei 2023, 01:35 Denk idd dat het niet mogelijk is om een bankrekening te openen zonder dat je letterlijk bij een Thais kantoor langs gaat. Daarna de app van de betreffende bank installeren zal wel lukken denk ik.

Zelf heb ik Bangkok bank en Kasikorn. Mijn vriendin SCB. Suk is Thai, dus denk dat zij "weinig beren op de weg tegen komt" om een Thai bankrekening te openen.
Hoe anders is dat tegenwoordig voor ons Farang lees ik wel.

De apps zijn alle wel goed denk ik. De SCB en Kasikorn hebben een wat modernere uitstraling. Bangkok bank vind ik wat oubolligere uitstraling hebben en is ook wat minder modern. B.v. bij een update van het bankboekje, moet je zelf de pagina omdraaien bij zo'n 'update machine' als de vorige pagina vol is. Bij andere gaat dat automatisch.

Het enige wat ik weet is dat de KrungThai (de lichtblauwe), altijd heel druk is, mocht je iets willen regelen wat niet met de app of internet kan. Dit omdat deze bank wordt gebruikt voor Thaise uitkeringen, verkeers boetes, loterij app. etc.

MOCHT het ooit nodig zijn geld terug te boeken (฿ naar €), gaat dat makkelijk bij alle 3 de apps van de banken die ik noemde.

Bij registratie van de app een NL nummer invoeren weet ik niet. DACHT me te herinneren dat het soms niet mogelijk is om in het 'telefoonnummer veld' de internationale prefix (zoals +31 of +66) op te geven. Weet ik niet meer. Maar telefoon nummer wordt bijna nooit gebruikt als alles is geregistreerd. Hooguit bij een 'gevoelige' wijziging, wordt er een eenmalige code naar het nummer gestuurd. Ik kon mijn beide apps gewoon in NL gebruiken met internet verbinding.

Suc6 !
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ik zal Suk eea proberen uit te leggen en dan moet ze in wslijk BKK maar haar keuze maken. Ik ga niet mee dus zal me uiteindelijk benieuwen wat het is geworden. En of na thuiskomst in Nederland alles goed is gegaan zonder de mij inmiddels bekende T. I. T beren op de weg of wegen 😂

Gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”