Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#1 Bericht door genesis » maandag 20 februari 2023, 05:46

Ik heb een paar vragen voor onze kleine jongen die 4,5 jaar geleden in Nederland is geboren (wij zijn woonachtig in Nederland)

1) tot welke leeftijd van onze zoon hebben we de tijd om te beslissen of hij ook de Thaise nationaliteit kan aannemen?

2) indien er gekozen word voor ook de Thaise nationaliteit, houd dat dan automatisch in dat hij verplicht is bij 17 jaar? Dienstplicht te vervullen?

3) is de dienstplicht zo gevaarlijk voor dienstplichtigen als ik op het internet (soms) lees, en in het bijzonder voor onze jongen omdat die mix westers/Aziatisch is?

Ik hoor van jullie graag wat jullie ervaring & kennis is mbt tot mijn vragen

Al vast bedankt voor de moeite [|)

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#2 Bericht door KhunSugar » maandag 20 februari 2023, 07:39

2) indien er gekozen word voor ook de Thaise nationaliteit, houd dat dan automatisch in dat hij verplicht is bij 17 jaar? Dienstplicht te vervullen?
Zolang de jongen niet ingeschreven staat bij een Thaise gemeente (Amphur) zal hij niet opgeroepen worden om deel te nemen aan de loting.
Laat hem dus niet registreren in een Tabien Baan.

[|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#3 Bericht door jumbo » maandag 20 februari 2023, 08:03

Waar woont hij tegen die leeftijd
Sugar heeft gelijk als hij in NL blijft wonen
Maar in TH kan hij zonder Thai ID niets tenzij je hem overal als farang laat registreren; school bijvoorbeeld
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#4 Bericht door wpdl » dinsdag 21 februari 2023, 02:04

1] Zolang die leeft, Genesis

Bron https://www.thaicitizenship.com/thai-ci ... -overseas/

2] Ja tenzij

bron https://www.thaicitizenship.com/thai-military-service/

3] Thailand is geen 'beschermt' land, zeker niet voor onbezonnen pubers in vergelijk met Nederland.
Ga het rijtje niet oprakelen waar men mee in de goot terecht kan komen of erger, weet je zelf ook wel op te noemen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#5 Bericht door wpdl » zondag 26 februari 2023, 04:53

En 'Genesis' toch maar een visum aanvragen tot zijn dertgste verjaardag richting Thailand, om dan over te gaan op de dubbele nationaliteit?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#6 Bericht door jumbo » maandag 27 februari 2023, 05:23

Afkopen, ervaring van zwagers, na enkele maanden, kost 30,000 thb
Motor werd er voor in de finance gezet...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#7 Bericht door erik-kuijpers » maandag 27 februari 2023, 09:08

Jumbo, ik hoorde al bedragen van een ton en meer. Kwestie van vraag en aanbod.... MIjn pleegzoon is uitgeloot.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#8 Bericht door wpdl » maandag 27 februari 2023, 10:17

De zoon van mijn vrouw heeft dat kunstje 17 jaar geleden gedaan.
Wilde officier worden had die zijn moeder vertelt helaas was zijn school opleiding daar niet echt op afgestemd.
Een magere B officier had hem ook al erg leuk geleken achter een bureau met een leuk salaris en oude dag voorziening.
Ingekocht voor aardig wat duiten na drie maanden bleek dat zijn interesse niet het gewenste niveau was om de opleiding af te maken.
Maandje erna zat die thuis hoefden geen twee jaar dacht ik, gewoon soldaat te zijn.
Heb hem er altijd van verdacht dat die iets beter geïnformeerd was gezien zijn, interesse in zijn verdere levensloop, als zijn moeder en ik.

Wat Genesis betreft volgens mij is het 'gewoon' een kwestie van na je dertigste de Thaise nationaliteit aanvragen en voor die tijd ben je Nederlander.
Visum plichtig dus of de dertig dagen regeling indien je naar Thailand af wenst te reizen.
Ieder voordeel hep zijn nadeel.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 28 februari 2023, 01:21

erik-kuijpers schreef: maandag 27 februari 2023, 09:08 Jumbo, ik hoorde al bedragen van een ton en meer. Kwestie van vraag en aanbod.... MIjn pleegzoon is uitgeloot.
De locale officieren die zak vullen weten echt wel wie je bent en passen de prijs aan
1 vd zwagers (tweeling) werd uitgeloot, de ander deed paar maanden en na 1e show exercitie was hij thuis
Grappig genoeg bleef hij een tijdje daarna aan zijn fitness werken, enthousiasme is al gedimd
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#10 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 28 februari 2023, 11:10

Jumbo, heb jij weet van hoe het echt werkt? Ik niet. Ik heb gehoord dat het primair er om gaat een kandidaat te zoeken die wel graag wil (of waarvan de ouwelui de centen hard nodig hebben...) en dat je daarmee moet onderhandelen. Of daarna de militaire autoriteiten nog een stem in het geheel hebben (en een vragende kontzak...) heb ik nog nooit van gehoord maar het zal me niet verbazen. Hoe dan ook, mijn pleegzoon (nu 20) is vrijgesteld en aangezien ze niet barsten van de poen neem ik aan dat ie gewoon netjes is uitgeloot.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#11 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 01:47

Ja, want het ging om mijn zwagertje
Hij informeerde bij een officier, die kwam na ruggespraak terug met een prijs
Het is een normale gang van zaken

Zelf desertie wordt niet opgevolgd, geval van een neef met een hard hoofd
Die bleef na een half jaar gewoon thuis wachtend op de MP die nooit kwam
Registratie op locatie 1 en wonen op locatie 2 leek een aardige oplossing

En het zoek apparaat hier is nog niet zo ontwikkeld dat ze een link leggen tussen bijvoorbeeld werk, belasting en SSO en adres..

Sterker, recent heeft men verordend dat onbetaalde , 'niet incasseerbare boetes' worden bijgeteld op de 'Car Tax'
Dat berijder/overtreder en eigenaar niet dezelfde persoon hoeven te zijn doet er niet toe.... daar is een mogelijkheid op een goede legale positie :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zoon geboren in Nederland tot welke leeftijd Thaise nationaliteit aanvragen?

#12 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 04:03

De corrupte mentaliteit van vele van hoog tot laag is een minpuntje natuurlijk wat optreden betreft door overheid.
Het registratieapparaat idem.
Overheids baantje gaat niet meer lukken natuurlijk.
En als je tegen de 'lamp' aanloopt kan je een aantal maanden gaan zitten en een vette boete. [ergens gelezen]
Conclusie het is een systeem van niets.
Het tempert je gedachte over de toekomst ernstig als je het wil ontlopen als jongmens.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”