Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#1 Bericht door Eric Donkaew » woensdag 02 november 2022, 03:12

Stel, een Nederlandse man wil scheiden van zijn Thaise vrouw. De vrouw gaat akkoord met een redelijk bedrag en ze gaan naar de 'borisat' voor de makkelijke scheiding. Maar hoe gaat het in zijn werk met dat bedrag? Moet daar eerst een contract voor worden gemaakt? Kan dat bij de borisat? Is het onderdeel van de echtscheidingsconvenant (of hoe dat mag heten)?

Er moet immers en moment zijn van 'gelijk oversteken'. Dus niet: eerst scheiden en dan dat geld niet overmaken. Of ook niet: eerst geld overmaken en dan niet scheiden. Maar vooral ook niet: eerst scheiden en overmaken, en dan blijkt een van hen, de dame meestal, nog een heleboel schulden te hebben.

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#2 Bericht door wpdl » woensdag 02 november 2022, 03:57

Wat is een 'borisat' Eric?

Ik denk dat een derde persoon zeg een Lawyer de oplossing zou zijn.
Als een notaris zeg maar die men in Nederland voor het officieel overdragen van geld gebruikt na ..............
Die zijn betrouwbaar voor beide partijen als tussen station.
Paar duizend baht kan er ook nog wel bij.

Maar goed zit niet in die problematiek, dus misschien is het allemaal onzin.

Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#3 Bericht door Eric Donkaew » donderdag 03 november 2022, 01:28

Borisat is een overheidskantoor. Of zo.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#4 Bericht door brake0345 » donderdag 03 november 2022, 02:21

Zover ik weet betekent "borisat" bedrijf, onderneming, waarschijnlijk een advocatenkantoor.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#5 Bericht door jumbo » donderdag 03 november 2022, 02:57

Je moet idd een overeenkomst laten opmaken bij een advocaat (Brake geeft de juiste definitie van 'borisat') en beiden ondertekenen en bij de scheiding bij Amphur indienen zodat het wettelijk is vastgelegd
Kosten tussen de 5,000 en 30,000 thb
Zorg wel dat jij een engelse versie krijgt van de advocaat en die ook wordt geregistreerd wordt bij de Amphur
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#6 Bericht door wpdl » donderdag 03 november 2022, 04:12

En dus afgesproken bedrag vooraf bij de laywer '['borisat'] storten die het bij ondertekening overmaakt naar de andere partij :roll:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#7 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 03 november 2022, 08:16

บอริสัด bo-ri-sat, bedrijf, onderneming.
ทนาย tha:-naai, jurist, advocaat.

Dat laatste woord gebruikte mijn ex altijd voor juridische zaken.

Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#8 Bericht door Eric Donkaew » donderdag 03 november 2022, 18:12

wpdl schreef: donderdag 03 november 2022, 04:12 En dus afgesproken bedrag vooraf bij de laywer '['borisat'] storten die het bij ondertekening overmaakt naar de andere partij :roll:
Is dat standaard? Ik vroeg me al af hoe dat in zijn werk gaat.
Het afgesproken bedrag is te groot om in 1 keer (op 1 dag dus) over te maken, en ik wil er toch wel op de dag van de scheiding van af zijn, en ik denk dat mijn vrouw het ook niet prettig vindt om het gehele bedrag pas enkele dagen na de scheiding in haar bezit te hebben. Bij Bangkok Bank kan ik maar 250.000 baht per dag overschrijven, volgens mij.

Overigens heb ik al met een advocaat gesproken, maar hij had het niet over het overmaken van geld naar hem.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#9 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 03 november 2022, 23:19

Eric, maar 250 k per dag? Ga eens navragen bij die bank. Een beetje huis kost al meer. Bovendien is Thailand een land met regels waarmee je na overleg wat kunt 'ritselen'. Ik twijfel aan dat bedrag. Bij Kasikorn namen we het geld voor mijn huis+grond ineens op en dat was meer dan een half miljoen thb.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#10 Bericht door jumbo » vrijdag 04 november 2022, 00:43

Eric Donkaew schreef: donderdag 03 november 2022, 18:12
wpdl schreef: donderdag 03 november 2022, 04:12 En dus afgesproken bedrag vooraf bij de laywer '['borisat'] storten die het bij ondertekening overmaakt naar de andere partij :roll:
Is dat standaard? Ik vroeg me al af hoe dat in zijn werk gaat.
Het afgesproken bedrag is te groot om in 1 keer (op 1 dag dus) over te maken, en ik wil er toch wel op de dag van de scheiding van af zijn, en ik denk dat mijn vrouw het ook niet prettig vindt om het gehele bedrag pas enkele dagen na de scheiding in haar bezit te hebben. Bij Bangkok Bank kan ik maar 250.000 baht per dag overschrijven, volgens mij.

Overigens heb ik al met een advocaat gesproken, maar hij had het niet over het overmaken van geld naar hem.
Ik denk dat Willem eea met de gang van zaken in Nederland wil vergelijken...

Ik zou NOOIT mijn geld bestemd voor derden hier aan iemand anders als de persoon die er recht op heeft geven en zeker niet aan een veelal schimmige advocaat, vandaar ook het engelstalige kopietje.

De kosten van de advocaat staan los van het bedrag dat je met je a.s. ex afspreekt
Bij de bank laat een cash check maken van het bedrag in haar naam, en haar naam alleen, documentje van ontvangst (ook via advocaat) en ook kopietje deponeren (als dat kan) bij de Amphur en anders zelf
heel goed bewaren

IK weet niet waar je woont maar ik ken een advocaat in Saraburi die je zonder meer verder kan helpen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#11 Bericht door Eric Donkaew » vrijdag 04 november 2022, 01:01

Ik heb al een advocaat. Ik ga het hem vandaag vragen. Ik vraag het bewust ook hier, omdat ik goed beslagen ten ijs wil zijn. Bedankt!

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#12 Bericht door pjotter » vrijdag 04 november 2022, 01:07

Max 2,000,000 per dag.
Weet niet of je internet ontsluiting of de app hebt van de Bangkok bank ?

B.v. in de Bangkok bank app:
Inloggen > more > Personal Limits > Change Limits (Achter het woord "Transfer") > 'pijltje naar beneden' achter de huidige limit > Kies bedrag. MAX 2,000,000฿ per dag.

Eric Donkaew schreef: donderdag 03 november 2022, 18:12
wpdl schreef: donderdag 03 november 2022, 04:12 En dus afgesproken bedrag vooraf bij de laywer '['borisat'] storten die het bij ondertekening overmaakt naar de andere partij :roll:
Is dat standaard? Ik vroeg me al af hoe dat in zijn werk gaat.
Het afgesproken bedrag is te groot om in 1 keer (op 1 dag dus) over te maken, en ik wil er toch wel op de dag van de scheiding van af zijn, en ik denk dat mijn vrouw het ook niet prettig vindt om het gehele bedrag pas enkele dagen na de scheiding in haar bezit te hebben. Bij Bangkok Bank kan ik maar 250.000 baht per dag overschrijven, volgens mij.

Overigens heb ik al met een advocaat gesproken, maar hij had het niet over het overmaken van geld naar hem.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#13 Bericht door wpdl » vrijdag 04 november 2022, 01:46

Ik heb hier ook geen werkervaring met dat soort zaken.
Mijn huis hier heb ik [nieuwbouw] gewoon in drie delen betaald.
In Nederland wel ervaring met aankoop/verkoop.
Scheiding niet aan de orde.

Als je in Nederland zaken als onroerend goed of afkoop bedragen officieel regelt met een [in Nederland] notaris iets wat hier bij een Lawyer onder gebracht is, breng je niet alleen de officiële overdracht op papier onder maar ook de betaling.
Uiteraard niet bij een 'schimmig' bedrijfje, maar een gerespecteerd bedrijf.
Reden geen van beide partijen kan elkaar in de haren vliegen over bedrog tijdens het tekenen, staat in de papieren overdracht dat het gewenste bedrag daar [notaris] gedeponeerd is en overgemaakt gaat worden naar de tegenpartij.
Naderhand dus geen vragen mogelijk over een van de partijen.
Maar goed This is Thailand je kan het ook 'gewoon' in een plastiek tasje van de Tesco meenemen en dat daar en op dat moment overdragen mag de Lawyer het natellen.
Die dan zijn of haar handtekening erbij zet van voldaan.

Papieren moeten uiteraard begrijpelijk en leesbaar zijn, dus Thais en Engels als het even kan gelegaliseerd.
Verkoop van mijn huis in Nederland waar mijn vrouw gratis eigenaar van was voor de helft vanwege huwelijk kreeg een kleine test of ze Nederlands beheerste en begreep dat het om de verkoop ging.
Lijk mij hier ook logies handtekening zetten op een niet begrijpelijke verklaring is niet wijs.

De meeste Lawyers geven een gratis advies, Jumbo heeft er een voor je maar er zijn meerdere grote kantoren.
Zou zeker hun uitleg met elkaar vergelijken of de tegenpartij daar vrede mee moet hebben wat jouw keuze is met de Lawyer, is mij onbekend.

Eric Donkaew
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: maandag 27 september 2010, 20:20

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#14 Bericht door Eric Donkaew » vrijdag 04 november 2022, 02:43

jumbo schreef: vrijdag 04 november 2022, 00:43 Bij de bank laat een cash check maken van het bedrag in haar naam
Ja, zulks mailde mijn advocaat met ook net: Yes i had experienced before, you just make cashier cheque in her name and give her when we go to district office to registration divorce.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe juridisch 'gelijk oversteken' bij echtscheiding met wederzijdse toestemming?

#15 Bericht door jumbo » dinsdag 08 november 2022, 08:25

Eric Donkaew schreef: vrijdag 04 november 2022, 02:43
jumbo schreef: vrijdag 04 november 2022, 00:43 Bij de bank laat een cash check maken van het bedrag in haar naam
Ja, zulks mailde mijn advocaat met ook net: Yes i had experienced before, you just make cashier cheque in her name and give her when we go to district office to registration divorce.
Dat is de enige goede oplossing, ook voor grotere aankopen als auto, land en huis
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”