Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#61 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 november 2023, 10:30

pjotter schreef: woensdag 01 november 2023, 09:13 Aha. Dus punt 2 brengt mijn verklaring aan wpdl "Dat kun je idd het volgende jaar belastingvrij naar Thailand overmaken voor zover je wilt", om zeep vanaf jan. 2024. We zullen zien hoe e.e.a. uitpakt.
Pjotter, je hebt de link niet of niet goed gelezen. Doe het nog eens en zie de nuances tussen die punten. Of wacht het advies van Lammert met mijn vertaling af elders in de media.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#62 Bericht door wpdl » woensdag 01 november 2023, 15:21


Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#63 Bericht door jumbo » donderdag 02 november 2023, 01:56

wpdl schreef: woensdag 01 november 2023, 04:23 Punt een trappen ze niet in, denk ik.
Ze kijken naar binnenkomend geld mag ik van uit gaan en dat belasten ze.
Nee, bij bank (deposito) kijken ze niet naar inkomend bedrag, dat is het voordeel dat meesten gebruiken
Punt twee zou kunnen.
Zolang het een redelijk bedrag is wat onder family support kan vallen.
Een Thai heeft een bovengrens belastingvrij met arbeid of ondersteuning in Thailand.
Wat is die mij onbekende bovengrens??
Een addertje onder het gras is dat ze domweg je gaan aanslaan voor de bedragen die visa verlengend gebruikt worden.
Oftewel de 40/65000 Baht per maand of die 400000 om 800000 baht.
Dat denk ik niet voor de deposito want het gaat over belasting over inkomen, spaargelden is een andere sectie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#64 Bericht door wpdl » donderdag 02 november 2023, 02:59

Het is mij onduidelijk waar ze dan naar kijken als belastbaar inkomen als visumhouder.
Ik heb geen inkomen in Thailand tenzij men mijn inkomend geld van uitkeringen als inkomen zien.

Thailand tax rates vary depending on your personal income. Rates are progressive and range from 0% for those who earn less than 150,000 baht to 35% for those who earn more than 5,000,001 baht. The currency used in Thailand is the baht, and its abbreviation is THB.
Mijn vrouw 'rommelt' al jaren in een winkeltje met zoon en vermeldt mij dat het weinig tot niets kost met het inkomen aangaande belastingheffing.
Het is op zijn 'Thais' aantonen is ruim voorbij secondair, soort van handje klap.
Zolang jij geld overmaakt naar je vrouw uit het buitenland met een redelijk bedrag zullen er geen vragen over komen is mijn stelling dus.

Het is allemaal, maar gissen voor mij en vele andere, zo gauw het enige werkelijkheid krijgt kan men de messen slijpen of er vrede mee sluiten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#65 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 02 november 2023, 10:19

Willem, in item 56 van dit onderwerp staat een link. Zie daar vraag 4 over steun aan verwanten.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#66 Bericht door wpdl » donderdag 02 november 2023, 13:00

Er staat 'elders' net een bericht dat het minstens een jaar zo niet meerdere jaren uitgesteld is dus wij mogen allemaal op het reservebankje plaats nemen.

Puntje vier gelezen, zal het eens optellen of ik daar aan kom :giggle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#67 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 02 november 2023, 14:34

Willem, niet uitgesteld maar nog niet door de politieke molen aan beide zijden. Afwachten dus.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#68 Bericht door jumbo » donderdag 02 november 2023, 23:19

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#69 Bericht door wpdl » vrijdag 03 november 2023, 02:10

Kan je nagaan hoe snel mensen elkaar verkeert begrijpen, Erik.
(stelde uit, heeft uitgesteld), 1. opschorten, verschuiven tot later, niet op de vastgestelde tijd doen plaats hebben: stel niet uit tot morgen, wat ge heden kunt bezorgen; de voltrekking van een vonnis uitstellen; voor onbepaalde tijd uitgesteld; — (R.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#70 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 03 november 2023, 09:37

Jumbo, twee adviseurs dus twee visies. Zie mijn opmerking van vandaag aan de heer Soi in een medium elders. Het wordt nog spannend voorjaar 2025 als de ambtenaren de bankrekeningen opvragen...

Ik wacht het advies van Lammert af over de relatie met de verdragen. Wat Thailand uiteindelijk gaat doen ligt naar verwachting snel bij de rechter in Thailand en dan horen we het wel over tig jaar.... Jammer genoeg betekent dat dikke aanslagen, de fiscus die toch de centen wil innen, onzekerheid en jarenlang wachten. Maar dat is in NL ook zo.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#71 Bericht door jumbo » vrijdag 03 november 2023, 23:01

erik-kuijpers schreef: vrijdag 03 november 2023, 09:37 Jumbo, twee adviseurs dus twee visies. Zie mijn opmerking van vandaag aan de heer Soi in een medium elders. Het wordt nog spannend voorjaar 2025 als de ambtenaren de bankrekeningen opvragen...

Ik wacht het advies van Lammert af over de relatie met de verdragen. Wat Thailand uiteindelijk gaat doen ligt naar verwachting snel bij de rechter in Thailand en dan horen we het wel over tig jaar.... Jammer genoeg betekent dat dikke aanslagen, de fiscus die toch de centen wil innen, onzekerheid en jarenlang wachten. Maar dat is in NL ook zo.
Je zegt het zelf, ALS

Maar nogmaals, met een verdrag en kijkend naar de Thai hun eigen insteek zie ik geen problemen
Afgezien nog van de loopholes...
Ik ga in ieder geval niet uit vrije wil mijn inkomen tonen en ga voor de bankrekening/deposit methode
Met maandelijkse storting via Skype aan de vrouw...1 maal per jaar trekt door bedrag wellicht wat meer aandacht
IK heb recent een paar forse bedragen overgemaakt, een paar jaar geleden toen ik hetzelfde deed werd ik gebeld met een vraag over het doel van de transfer
Nu via Wise, dus via KBank, niet gecontacted.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nieuw belastingverdrag Nederland-Thailand.

#72 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 04 november 2023, 07:56

Jumbo, dan heb je geluk. Er zijn ook Immi-kantoren die naast de x ton in de bank ook maandelijks inkomen willen zien binnenkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”