Stemmen voor de Eerste Kamer

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2896
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#16 Bericht door wpdl » maandag 30 januari 2023, 03:09

Belasting technisch gebonden aan mij thuisland.
Familie zeer klein en niet echt 'Close'
Zie het nut ook niet zo in met deze toch moeizame handelingen om mijn mening kenbaar te maken via de Eerste Kamer.

Pjotter mis ik iets?

erik-kuijpers
Laatst actief:
dinsdag 13 december 2022, 20:13

PS die vraag kan beter aan andere gesteld worden.
Dooie boel al een tijdje.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#17 Bericht door pjotter » maandag 30 januari 2023, 06:01

Mmm, zie nu idd dat de vorige post in dit draadje van Erik van September 2022 stamt 🙄. "Foutje". "Ik word oud"....Maar sommigen maten zeggen al "je BENT oud" ! :Whistle:
wpdl schreef: ↑maandag 30 januari 2023, 03:09
Pjotter mis ik iets?

erik-kuijpers
Laatst actief:
dinsdag 13 december 2022, 20:13

PS die vraag kan beter aan andere gesteld worden.
Dooie boel al een tijdje.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#18 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 februari 2023, 01:34

Vorige week na het sluiten van de registratie heb ik informatie gevraagd bij het betreffende bureau van de gemeente Den Haag.
Gisteren kreeg ik het volgende persbericht toegestuurd:

PERSBERICHT

25 Leden voor eerste kiescollege niet-ingezetenen
Gepubliceerd: 8 februari 2023Laatste wijziging: 8 februari 2023

Na het tellen en keuren van registraties van Nederlanders die in het buitenland wonen blijkt dat 37.173 kiesgerechtigden zich geregistreerd hebben voor het eerste kiescollege niet-ingezetenen ooit. Tot 1 februari konden Nederlanders in het buitenland zich bij de gemeente Den Haag laten registreren om te stemmen voor de nieuwe verkiezing van 15 maart. Op basis van dit aantal registraties kunnen er 25 kiescollegeleden gekozen worden.

Deel via Whatsapp (opent in een nieuw venster)Deel via Facebook (opent in een nieuw venster)Deel via Twitter (opent in een nieuw venster)Deel via E-mail (opent uw standaard e-mailapplicatie)
De verkiezing kiescollege niet-ingezetenen voor de Eerste Kamer is nieuw en de gemeente Den Haag had 4 maanden om de nieuwe soort verkiezingen op te tuigen. Burgemeester Jan van Zanen:

In de ogen van de leden van het centraal stembureau, is de nieuwe kiescollegeverkiezing al behoorlijk in de belangstelling van kiezers en politieke partijen. Het is gelukt om een groot aantal kiezers in het buitenland in korte tijd te registreren voor deze nieuwe verkiezing. We vinden dat belangrijk, omdat iedere stem telt.

Op 5 juli 2022 stemde de Eerste Kamer in met een grondwetswijziging die deze verkiezing mogelijk maakte. De kiezers die in het buitenland wonen kunnen stemmen voor 129 kandidaten uit 27 landen; 12 politieke partijen en 1 onafhankelijke kandidaat. Registratie is nodig per soort verkiezing, dat is landelijk bepaald. Daarom moesten kiezers die al geregistreerd stonden voor een andere verkiezing, tÃģch nog een aanvraag doen voor de nieuwe kiescollegeverkiezing. Nog niet alle huidige kiezers in het buitenland zijn dus geregistreerd voor de kiescollegeverkiezing. De geschiedenis leert dat het aantal geregistreerde kiesgerechtigden met iedere verkiezing groeit. De gemeente Den Haag voert elke verkiezing campagne om Nederlanders in het buitenland te informeren over de verkiezing en registratie.

Eindtotaal stemmen: 37173

Landen van waaruit geregistreerd is:

Duitsland 7096
BelgiÃŦ 5861
Frankrijk 3870
Groot-BrittanniÃŦ 2674
Verenigde Staten van Amerika 2370
Spanje 2193
Zwitserland 2122
Zweden 876
AustraliÃŦ 704
Portugal 703
ItaliÃŦ 696
Oostenrijk 577
Canada 568
Noorwegen 484
Curaçao 449
Denemarken 426
Thailand 330
enz.

Ik blijf het maar een matig aantal vinden dat zich heeft geregistreerd, nog geen 10 %. Maar goed, het is een beginnetje.
Uit Thailand dus 330, maar geen enkele kandidaat van welke partij dan ook komt uit Thailand.
Gisteren kreeg ik namelijk ook het stembiljet en de kandidatenlijst toegestuurd. De rest als enveloppen en zo komt per post.
Een paar partijen doen hier niet mee zoals de PVV van Geert Wilders. Dat kan ik me voorstellen want die wil het liefst de AOW van de in het buitenland wonende Nederlanders afschaffen... Of je dan hier nog veel stemmen haalt betwijfel ik.
Ook BBB, DENK en Christenunie doen niet mee.

Wel, op naar 15 maart!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#19 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 februari 2023, 10:33

Ruud, dank. Vraagje.

De kiezers die in het buitenland wonen kunnen stemmen voor 129 kandidaten uit 27 landen; 12 politieke partijen en 1 onafhankelijke kandidaat.

Zie ik het goed dat zowel het extra college als de Provinciale Statenleden uit dezelfde lijst kiezen? Of kiest het extra college alleen uit de mensen die zich als extra kandidaat hebben geregistreerd? In het laatste geval wordt de spoeling uit de nieuwe kandidaten wel erg dun als de Statenleden voor 'vertrouwde gezichten' stemmen. Maar goed, dit is een stapje vooruit naar het totaal afschaffen van getrapte verkiezingen. Ouderwets en betuttelend, net als het systeem van kiesmannen aan de andere kant van de oceaan.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#20 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 februari 2023, 12:01

Erik, de Eerste Kamerleden worden gekozen door de Statenleden van de 12 provincies plus de leden van het door de buitenlandse kiezers gekozen kiescollege. O, en ik vergeet de Caribische gemeenten maar ik weet niet precies hoe dat is geregeld.

Die partijlijsten zijn voor iedereen gelijk. Alleen wordt aan elk Statenlid een bepaalde zwaarte per provincie toegekend, dus vermoedelijk ook aan de leden van "ons" kiescollege. Een stem uit Noord-Holland weegt zwaarder dan een stem uit Drenthe. Ik denk dat die van het kiescollege het lichtst gaan wegen want die vertegenwoordigen het laagste aantal kiezers.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#21 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 februari 2023, 12:50

Klopt, Ruud, de Eerste Kamer is een kwestie van achter de komma. En van afspraakjes en geneuzel in achterkamertjes, met name over de Friese partij en de onafhankelijke leden. Tijd dat dit achterhaalde gezelschap zichzelf opheft...

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1562
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#22 Bericht door jomel17 » dinsdag 14 februari 2023, 13:49

Heren, ik had mij best als kiezer in willen schrijven maar als ik dan zie dat de verkiezing zelf nog per briefpost gaat in 2023 zakt mijn broek toch af.
Als ik per email of via Digid had kunnen stemmen had ik wel mee gedaan ... maar per brief !!!!
āļŦāļĨāļ‡āļĢāļąāļ

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#23 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 14 februari 2023, 14:28

Jos, dat heeft alles te maken met de geheimhouding. Er zijn bezwaren tegen stemmen per internet en eerdere proeven zijn helaas niet herhaald. Jammer maar als dat een reden is jouw stem verloren te laten gaan: soit, dat is dan jouw keus.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#24 Bericht door Gardensafari » dinsdag 14 februari 2023, 14:41

jomel17 schreef: ↑dinsdag 14 februari 2023, 13:49 Heren, ik had mij best als kiezer in willen schrijven maar als ik dan zie dat de verkiezing zelf nog per briefpost gaat in 2023 zakt mijn broek toch af.
Als ik per email of via Digid had kunnen stemmen had ik wel mee gedaan ... maar per brief !!!!
Je had gewoon bretels kunnen aanschaffen. Net zo ouderwets als briefpost.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#25 Bericht door RuudThai » donderdag 02 maart 2023, 17:27

Kiezers Buiten Nederland - Gemeente Den Haag

Gemeente Den Haag Verkiezing Kiescollege niet-ingezetenen | 2 maart 2023



Verkiezing kiescollege niet-ingezetenen 2023


Vergeet niet te stemmen voor de verkiezing kiescollege niet-ingezetenen!

Beste R. Bottinga


Op 15 maart vindt de verkiezing kiescollege niet-ingezetenen plaats. Als het goed is, heeft u uw stempapieren van de gemeente Den Haag ontvangen.

Heeft u uw stempapieren nog niet opgestuurd?
Vergeet dan niet uw briefstem zo snel mogelijk te versturen, zodat deze op tijd – vÃģÃģr woensdag 15 maart om 15.00 uur Nederlandse tijd – het briefstembureau bereikt.
Versturen via ambassade of consulaat-generaal?
Zorg dat uw stem daar uiterlijk op 10 maart 2023 om 10.00 uur binnen is. U kunt uw briefstem opsturen naar of afgeven bij iedere Nederlandse ambassade of consulaat-generaal (niet een honorair consul). De ambassade of het consulaat stuurt uw stem dan door naar het briefstembureau in Den Haag. Een overzicht van alle ambassades en consulaten-generaal vindt u op: Nederland Wereldwijd.
Contact
Heeft u een vraag over stemmen vanuit het buitenland? Op onze website www.stemmenvanuithetbuitenland.nl vindt u meer informatie. U kunt ons ook e-mailen: kbn.verkiezingen@denhaag.nl of bellen : 
+31 70 - 353 44 00‮ (8.30 -17.00 uur, Nederlandse tijd).
Met vriendelijke groet,
Team Kiezers buiten Nederland
Unit Verkiezingen, gemeente Den Haag

Ik heb inmiddels mijn stem verzonden!

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#26 Bericht door serpay » zondag 05 maart 2023, 09:32

Ik helaas niet heb de stembrief nog niet ontvangen. En ben nu in Thailand dus deze keer geen stem. Bedankt laks Den Haag.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#27 Bericht door erik-kuijpers » zondag 05 maart 2023, 12:30

RuudThai schreef: ↑donderdag 02 maart 2023, 17:27 Ik heb inmiddels mijn stem verzonden!
Voor mij geldt het normale kiezersleven weer. Mijn stembriefje ligt bij buurvrouw want ik kan me nauwelijks verplaatsen. Voor de PS stemt ze mijn keus, voor het waterschap mag ze het zelf weten. Nou ja, eigenlijk mag ze alles zelf kiezen maar ze volgt voor de PS mijn voorkeur en dat waardeer ik.

Maandagavond, voor de liefhebbers, zit Mark Rutte aan tafel bij Vandaag Inside. Ik hoop dat Johan Derksen dan opgeknapt is want hij is toch de smaakmaker van dat programma.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”