Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#1 Bericht door Herbergier » zondag 04 september 2022, 04:13

Verkeersboetes zullen veel hoger zijn, met het maximale tarief van 4.000 baht, op 5 september wanneer de onlangs gewijzigde Land Traffic Act van kracht wordt, volgens de politie.

Plaatsvervangend nationaal politiechef Pol Gen Damrongsak Kittipraphat zei dat het amendement de straf verhoogde op de verkeersovertredingen die de belangrijkste factoren waren achter verkeersongevallen.
Ze omvatten de overtreding van snelheidslimieten, verkeerslichten en voetgangersoversteekplaatsen, zei hij.
De maximale boete van dergelijke overtredingen steeg van 1.000 naar 4.000 baht, zei Pol Gen Damrongsak.
De nieuwe wet verhoogde ook de maximale boete van 500 naar 2.000 baht voor het rijden in de verkeerde richting en het niet dragen van een helm of een veiligheidsgordel.
De wet vereist echter niet dat pick-uptruckpassagiers op uitgebreide ruimte achter de bestuurdersstoel en vrachtbedden een veiligheidsgordel gebruiken, maar hun aantal mag de limiet niet overschrijden.
Kinderzitjes zullen niet verplicht zijn op 5 september en het Royal Thai Police Office en het Department of Land Transport zouden tegen 4 december relevante regels voor het gebruik van kinderzitjes aankondigen, zei Pol Gen Damrongsak.

Vertaald via Google translate.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 04 september 2022, 06:50

Wordt een drukke tijd voor de verstelnaaisters. Al die kontzakken zullen ook groter moeten.. :giggle:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#3 Bericht door Herbergier » zondag 04 september 2022, 11:19

Sinds dat men de boete nu meestal op het politiebureau moet gaan betalen, i.p.v. aan een tafeltje langs de weg of via de broekzak van een agent, zijn ze niet meer zo fanatiek met het controleren op helmpjes of papieren, een jaar of tien geleden stonden ze hier aan de grote wegen in Buriram zeker drie maal per week te controleren, nu nog geen een maal per maand.
Hier rijdt zeker 50% van de motorbike rijders nog zonder helm en 75% van de schoolgaande studenten rijdt zonder helm, die ook nog eens regelmatig met drieën op zo'n motorbike zitten.

Ik woon zelf dichtbij de zesbaansweg van de stad naar het voetbalstadion, waarover ik regelmatig via de vluchtstrook naar de stad of het stadion loop en daar is de maximum snelheid 60 km/u, volgens mij wordt dit gelezen als de minimum snelheid, ik denk dat daar de gemiddelde snelheid 80 km/u is.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#4 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 september 2022, 06:32

Acting Prime Minister of Thailand Prawit Wongsuwan – aka “Big Pom” – has ordered an end to corruption within the Royal Thai Police. Big Pom has wasted no time stepping up to his temporary ministerial duties after Thailand’s Constitutional Court suspended Prayut Chan-o-cha from the position last week. (The Taiger)

Ach, een einde aan de corruptie bij de Thaise politie? Al zijn voorgangers hebben dat al met ferme taal geprobeerd, zonder enig meetbaar resultaat. De vorige keer, bij het aantreden van Prayuth, werden er zelfs militairen bij politiechecks gezet om te controleren of die agenten niks in eigen zak stopten. Dat was dus na 2 maanden voorbij en ging het op de oude voet verder. "Meneer, u bent over de dubbele doorgaande streep gereden", "Meneer, u heeft uw auto scheef geparkeerd", "Meneer, uw nummerbord is onleesbaar", en zo nog meer van die flauwekul. Dan kreeg je een boete die je normaal op het bureau moest betalen maar tegen gereduceerd tarief ook bij de dienstklopper, meestal 200 baht en geen recuutje. Ja, dan wist je het wel, weer een fles lao kao (witte whisky) voor de corrupte diender!
Dus het zal mij benieuwen... 😜

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#5 Bericht door Joep » dinsdag 06 september 2022, 07:15

Tegenwoordig kun je boetes ook betalen via je bankapp op je telefoon.
Ook bij Krung Thai bank kun je je boete betalen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#6 Bericht door wpdl » dinsdag 06 september 2022, 08:34

In dorpen en gehuchten waar vele van ons nog wonen zijn er natuurlijk vele buitenlanders die daar met liefde aan meewerken,onder de tafel betalen.
Vaak zit dat 'beetje' geld al basic tussen de te tonen papieren.

Hierin de 'big city' Korat was het jaren terug ook nog wel de 'vrijdagavond' verdienste.
Vooral bij kruispunten met stoplicht en een Police hut kon je er overdag op wachten.

Tegenwoordig heeft men vele radarcontrole apparatuur waarna je thuis een aanmaning krijgt met een mooie foto.
Weet je ook gelijk op wie zijn naam de auto staat :Whistle:
En ja via de bank on the road of thuis betalen.

Zie het met wat jaartjes nog wel op zijn pootjes terecht komen, de solisten onder de mannen in bruin blijven het nog wel proberen.
De helm waar men 'goudgeld' mee kan pakken blijft nog 'no problemo'

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#7 Bericht door pjotter » dinsdag 06 september 2022, 09:37

Voorlopig 🤷‍♂️ 3 maanden uitgesteld. Dus we kunnen nog even...😜

Traffic police will push back the enforcement of new traffic fines for three months, citing more time being needed to publicise the new fine rates. Pol Gen Preecha Charoensaha­yanon, deputy director of...

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... r-3-months

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#8 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 06 september 2022, 22:28

Heb er nooit een gehad in TH. Nu reed ik in de stad altijd rustig en op de autobaan letten ze niet op brommers. Maar .. wel altijd de papieren op zak en helm op. In de stad kenden ze me al van verre; grote vent en een oranje koffer. Rij maar door...

En nu rij ik op een stoffig 25 km snorbrommertje. Volgend jaar mei de keuring en dan nemen ze geheid mijn AM af; misschien mag ik het brombewijs houden. Wel helm op per 1-1 aanstaande. In NL gebeuren veel ongelukken met de 700.000 helmloze snorfietsen; de 600.000 echte brommers hebben wel helmplicht.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#9 Bericht door pjotter » woensdag 07 september 2022, 02:22

Wow. Netjes Erik !! Tja, ik ben echt geen scheurneus, maar toch 2 officiële en 3 'onderhandelings boetes' gehad in bijna 5 jaar hier, ha ha.

De 2 officiëlen in Korat, waren een parkeerboete (Denk met een 10-tal anderen in een rij, waar men dus blijkbaar toch niet mocht parkeren op dat moment) en een roodlicht met foto opgestuurd gekregen. Echt niet gezien. "Jeugdig enthousiasme" zullen we maar zeggen. De parkeerboete was formuliertje onder de ruitenwisser en kon die betalen bij de Krungtai bank na enkele dagen met 20฿ service kosten. Korat politiebureau kon ook maar is 25km dus even geen zin in toen.

De andere gekregen op een plek die ervoor is gemaakt denk ik. Rijstrook voor rechtdoor en rechts afslaand verkeer en 20m voor het verkeerslicht, alleen maar een pijl naar rechts. Toch rechtdoor gereden. Dit terwijl er NOG een rijstrook rechts naast ligt om rechtsaf te slaan. Paar keer ingestonken tijdens zeveren. De agenten staan al aan de kant om je op te vangen. Het hoort natuurlijk niet, maar vind het toch wel grappig dat je wat kunt onderhandelen, zonder bonnetje uiteraard. 200฿ Na onderhandelen.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#10 Bericht door weyde4 » zaterdag 01 oktober 2022, 14:46

Pijlen niet volgen kost in Nederland 250 euro.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#11 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 01 oktober 2022, 21:58

Ja, NL is duur wat boetes betreft. Thailand is goedkoper en je kunt wat onderhandelen over op rekening of direct in de kontzak. Maar loop je in een fuik dan valt er niks te ritselen want aan die tafel zitten dikke hotemetoten en die zien alles.... Alles cash dokken en de poen wordt verdeeld niet tussen kloterige lage smerissen maar tussen de kolonels en generaals op headoffie.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verkeersboetes in Thailand fors omhoog.

#12 Bericht door jumbo » zaterdag 01 oktober 2022, 23:16

mijn road tax sticker was verlopen, 100 thb naar de kontzak..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”