we kunnen (eindelijk) gaan.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#46 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 25 augustus 2022, 05:19

Net wat je zegt, Herbergier! Vandaar mijn opmerking over een voogd tot 18 jaar. En dat is lastiger goed te regelen dan die zeecontainer maar gaat het wel over je eigen kind dus die inspanning loont. Het gezin had ook twee jaar kunnen wachten met de emigratie.

Iemand van 16 denkt dat ie wat is maar weet niet wat ie gaat tegenkomen. Gerrit weet vanaf het begin dat ie niet mee wil en had tijd zat om dat rustig en in overleg te regelen. Nu zit hij met de gebakken peren... Dit geeft alleen maar verliezers.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#47 Bericht door Joep » donderdag 25 augustus 2022, 06:33

In ieder geval voor Gerrit en zijn gezin een fijne reis en op naar de nieuwe toekomst.
Hoop dat het goed komt met zijn zoon.
Dat die jongen in Nederland wil blijven snap ik wel, vrienden-school-toekomst-taal en wie weet wat nog meer.
In Thailand zal het voor een 16 jarige moeilijk zijn om een goede toekomst op te bouwen, de taal in de eerste plaats en de portemonnee van Pa om een goede school te betalen een tweede drempel. Goed onderwijs in TH is duur en voor weinige weggelegd. De echte rijkaards sturen hun kinderen niet voor niets naar het buitenland om een goede opleiding te behalen.

W horen wel van Gerrit hoe het afgelopen is.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#48 Bericht door jomel17 » donderdag 25 augustus 2022, 06:51

Toen ik 16 was, lang geleden want ik ben van 1951, werkte ik en werd door mijn vader op straat gezet omdat ik mijn loonzakje niet af wilde geven.
Daarna op kamers gaan wonen en toch nog een goed leven gehad.
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#49 Bericht door driver » donderdag 25 augustus 2022, 07:32

jomel17 schreef: donderdag 25 augustus 2022, 06:51 Toen ik 16 was, lang geleden want ik ben van 1951, werkte ik en werd door mijn vader op straat gezet omdat ik mijn loonzakje niet af wilde geven.
Daarna op kamers gaan wonen en toch nog een goed leven gehad.
Ik idem dito. Ben zelf weggegaan toen ik 17 was. Niet altijd een goed leven gehad overigens maar ik ben er nog steeds en altijd gedaan wat ik zelf wou. Ook nu nog.

Wat de zoon van Gerrit betreft.. Minderjarig en Gerrit zal mijns inziens hoe dan ook opdraaien voor alles wat zoonlief nog doet tot zijn 18 de verjaardag.
Hoop dat zijn zoon gewoon zijn eigen ding gaat doen op een goede manier.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#50 Bericht door Adrie » donderdag 25 augustus 2022, 07:52

gerrit11 schreef: woensdag 24 augustus 2022, 19:14 Bij transpack was ik voor 10 m3 4600 kwijt, das net zo veel als een 20 ft container.
Nu was ik bij windmill voor 8 m3 2500 kwijt,, zonder verzekering.
Nu lever ik t zelf aan scheelde dat 500,- , das best geld dus busje gehuurd a 125 en alles gebracht, zonder tijdsdruk.
Verzekering was 200 wat nu dus 500 is geworden, das 2.5 % van de waarde wat behoorlijk is!!
Maar ja, het staat dan straks in mijn huis voor 2500 euro….

Morge vliegen.

Tis best aan de prijs, maar begrijp dat je van sommige dingen nu eenmaal niet graag afstand doet,

Goede reis vandaag

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#51 Bericht door paknampo » donderdag 25 augustus 2022, 16:59

Gerrit, succes met de grote stap.
Goeie reis en veel geluk in je nieuwe thuisland :thumbsup:


Gr.

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#52 Bericht door gerrit11 » zaterdag 27 augustus 2022, 08:57

Nou ja,, ik ben m gaan zoeken op de dag van vertrek en we hebben een emotionele gesprek gehad. Hij is uiteindelijk meegegaan, koste nog wat moeite, maar hij is hier nu.
Kijken wat de tijd ons gaat brengen straks…

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#53 Bericht door jomel17 » zaterdag 27 augustus 2022, 10:17

Ik wens jullie allebei veel geduld en sterkte...
หลงรัก

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#54 Bericht door Joep » zaterdag 27 augustus 2022, 10:35

Sluit mee aan bij de woorden van Jomel17, maar heb begrip voor de jongen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#55 Bericht door driver » zaterdag 27 augustus 2022, 11:18

gerrit11 schreef: zaterdag 27 augustus 2022, 08:57 Nou ja,, ik ben m gaan zoeken op de dag van vertrek en we hebben een emotionele gesprek gehad. Hij is uiteindelijk meegegaan, koste nog wat moeite, maar hij is hier nu.
Kijken wat de tijd ons gaat brengen straks…
Toch fijn dat hij alsnog is mee gegaan.
Hoop dat hij het toch leuk gaat vinden bij en samen met jullie.
Beetje aandacht en liefde geven en laten merken dat je van hem houdt doet soms wonderen.
Ook al pubert hij nu een arm om zijn schouder doet soms meer dan 1000 woorden.

Gr driver

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#56 Bericht door gerrit11 » zaterdag 27 augustus 2022, 18:26

Ja klopt, we doen nu hier veel samen. Geef m meer vertrouwen en betrek m bij dingen. Hij is hier ze kamer aan opknappen, nu nog aant schoonmaken En morgen schilderen.
Morge beetje winkelen buriram en zo.laat m t naar ze zin krijgen hoe mogelijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#57 Bericht door driver » zondag 28 augustus 2022, 08:27

gerrit11 schreef: zaterdag 27 augustus 2022, 18:26 Ja klopt, we doen nu hier veel samen. Geef m meer vertrouwen en betrek m bij dingen. Hij is hier ze kamer aan opknappen, nu nog aant schoonmaken En morgen schilderen.
Morge beetje winkelen buriram en zo.laat m t naar ze zin krijgen hoe mogelijk.
Mooi om te lezen.
Goed begin is het halve werk zeggen ze toch. :thumbsup:

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#58 Bericht door Adrie » zondag 28 augustus 2022, 09:28

gerrit11 schreef: zaterdag 27 augustus 2022, 18:26 Ja klopt, we doen nu hier veel samen. Geef m meer vertrouwen en betrek m bij dingen. Hij is hier ze kamer aan opknappen, nu nog aant schoonmaken En morgen schilderen.
Morge beetje winkelen buriram en zo.laat m t naar ze zin krijgen hoe mogelijk.



Gerrit, ik vind het knap dat je de stap genomen hebt maaar

Je zoon is 16 jaar oud, en wat voor toekomst heb je voor hem in gedachten.
School in NL niet afgemaakt.

Een oud kennis die inmiddels is overleden is jaren geleden ook naar Thailand gegaan met Thaise vrouw en 2 kinderen
die toen nog klein waren.
Kinderen zijn toen daar naar school gegaan en spreken vloeiend Thais en toen wat minder Nederlands.

Ben bij hun wel eens op bezoek geweest in een klein dorpje 40 km van Udon Thani.
Dochter ging naar school en zoon niet meer, die had wat werk bij een ambulance dienst.

Toen we daar waren hadden ze zoveel vragen over Nederland dat ik wel merkte dat ze heimwee naar Nederland hadden.

Zoon had gehoord dat je in NL wel 50000 bath in 1 maand kon verdienen ( was toen de bath op 50 stond rond de 1000 euro.
Enof wij niet iets konden regelen zodat hij in NL kon gaan werken wat daar verdiende hij niet veel.

Dochter heeft nog enige tijd in Pattaya bij een Nederlandse horeca gewerkt ( pension en restaurant ) om toch maar
wat onder de mensen te zijn ipv in the middle of nowere.

Thaise vrouw had geen Thaise ID en paspoort meer ( In NL toen nooit meer up to date gehouden ) en moest ook voor
haar verblijf naar de immigration.

Toen die kennis is gestorven zijn ze binnen niet al te lange tijd terug naar Nederland gekomen, dochter met Nl viend getrouwd
en zoon heeft zijn draai ook weer gevonden

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#59 Bericht door Joep » zondag 28 augustus 2022, 10:36

Wij zaten in de omgekeerde situatie, dochterlief 15 en wou ook niet zo graag naar NL.
Met de hand op het hart beloofd dat mocht ze het niet leuk vinden ze ten alle tijden terug mocht naar TH, oma zou dan voor haar zorgen.
De eerste twee jaar heeft ze wel eens getwijfeld om terug te gaan, maar daarna nooit meer.
Toen ze klaar was met school (MBO nivo 4) wou ze wel graag terug, mede omdat ze stage had gelopen in TH en het werk daar leuker vond dan de stage in NL. Heb toen gezegd dat ze eerst in NL een paar maanden moest werken om een soort buffer op te bouwen en na een maand of 6 heeft ze de stoute schoenen aangetrokken en de sprong gemaakt. Was toen inmiddels wel 23.
De eerste maanden natuurlijk lang leve de lol (groot gelijk) tot haar spaarpot leeg begon te raken en toen is ze gaan werken.
Niet in haar vakgebied, maar flyers uitdelen/verkopen. Dit deden haar vriendinnen ook, verdient niet onaardig en komen overal en veelal hebben ze middels de flyers nog veel korting.
Na 1 jaar is ze toch weer terug gegaan naar haar eigen vakgebied om er toch wat meer van op te steken alvorens ze een eigen zaak wou beginnen. Na een 2tal jaar was ze er wel klaar voor en hebben we een leuk pandje gekocht voor haar waar ze inmiddels al ruim 12 jaar haar eigen zaak heeft en goed draait.
Soms heeft ze er wel eens spijt van dat ze toch niet wat langer in NL heeft gewerkt (en gewoond) omdat daar toch veel meer structuur en regelmaat is. Hier maakt ze lange dagen en klanten schromen niet om 's avond na sluitingstijd nog te bellen en bestellen. Dit kun je bijna niet weigeren, want de concurrentie is harder dan in NL.
Maar al met al is ze, zij het met wat hulp van pa en ma toch nog goed terecht gekomen en verdiend ze een goede boterham/bak rijst.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#60 Bericht door Adrie » zondag 28 augustus 2022, 12:44

Joep, mooi dat het uiteindelijk toch is goed gekomen.
Maar zoals je zegt omgekeerde situatie.

Denk dat het voor een 16 jarige jongen van Hollandse komaf ( teminste ik ga er vanuit dat hij in NL geboren is )
niet meevalt om daar bij Thaise vriendengroepen te komen.

Maar zoals gezegd, wacht het antwoord van Gerrit wel ff af.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”