Tourist visa

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Tourist visa

#1 Bericht door Duiker » maandag 04 juli 2022, 20:27

Voor het aanvragen van een tourist visa lees ik dat ik een uitnodigingsbrief van een persoon in Thailand met een volledig adres en de identiteitskaart van de gastheer + Huisregistratie (Tabian Baan) of huurcontract/leaseovereenkomst (die allemaal “Certified True Copy” moeten zijn, ondertekend en gedateerd).

Het zit 'm in dat “Certified True Copy”. Die uitnodigingsbried, ID, en Tabien Baan is me wel duidelijk. Hoe gaat de Thai die me die brief gaat sturen e.e.a. Certified True Copy maken? weet iemand dat?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Tourist visa

#2 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 juli 2022, 22:01

Is er iets veranderd dan? Ik herinner me dat een hotelreservering al voldoende was. Als je weet hoeveel miljoen mensen TH bezoeken ieder jaar hebben die allemaal een uitnodigingsbrief? Toen ik nog als toerist ging had ik nooit een uitnodiging alleen een hotelreservering via de reisorganisatie. En nog wel certified ook? Dat betekent een hoop stempels van een lokale ambtenaar. Kan het me niet voorstellen, Leon. Heb je een link naar jouw tekst?

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Tourist visa

#3 Bericht door Duiker » maandag 04 juli 2022, 22:30

Jazeker heb ik een link.
https://www.thaiembassy.be/2021/09/21/t ... a/?lang=en
Kijk maar eens onder punt 6.

Op de genoemde site zal ik een visa moeten aanvragen.

Zonder pensioen aan te tonen kom je Thailand helemaal niet meer in met een Non-O of non O-A. Dat dat vroeger ander was, dat geloof ik wel. Alleen heb ik daar niets aan. Alle verhalen waar de leeftijd van 50 genoemd wordt kunnen de vuilnisbak in. Geen idee waarom men dat schrijft. Pensioen, dat moet je kunnen aantonen.

Mijn mogelijke escape is een tourist visa dat ik misschien ter plekke kan laten omzetten.
Van een visa kantoor ga ik geen gebruik maken. Voor €800.- kun je een valse stempel kopen. Om het jaar daarna dik problemen te hebben. Vroeger, dat was de tijd van toen. Nu is dat allemaal anders.

Zijn er hier mensen die recent, 2021, of 2022 een visa hebben bekomen, en die nog niet gepensioneerd waren? Daar zou ik wel eens contact mee willen hebben.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Tourist visa

#4 Bericht door pjotter » dinsdag 05 juli 2022, 02:09

Denk dat Erik gelijk heeft als ik punt 6 lees. Er staat "OR" !! Dus 1e nacht hotelboeking, lijkt me nog steeds voldoende.
Duiker schreef: maandag 04 juli 2022, 20:27 Voor het aanvragen van een tourist visa lees ik dat ik een uitnodigingsbrief van een persoon in Thailand met een volledig adres en de identiteitskaart van de gastheer + Huisregistratie (Tabian Baan) of huurcontract/leaseovereenkomst (die allemaal “Certified True Copy” moeten zijn, ondertekend en gedateerd).

Het zit 'm in dat “Certified True Copy”. Die uitnodigingsbried, ID, en Tabien Baan is me wel duidelijk. Hoe gaat de Thai die me die brief gaat sturen e.e.a. Certified True Copy maken? weet iemand dat?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Tourist visa

#5 Bericht door wpdl » dinsdag 05 juli 2022, 04:02

Pensioen, dat moet je kunnen aantonen.
Schijnbaar kan jij geen van twee aantonen.
Een Thaise bankrekening of een voldoende inkomen uit het thuisland.
Net als huisvesting met of zonder partner.
Ja dan kom je met een handvol gebakken lucht aanzetten.
Voor zo ver ik begrijp totaal geen relatie in de vorm van een partner.

Je moet je financieel kunnen verantwoorden meestal wordt dat gedaan met pensioen, maar met een bankrekening in Thailand kan ook.
Dat kan in 'begripvol Thailand' officieel en wat minder officieel.
Aan jouw de keuze.

Voor zover mijn kennis gaat kan je gewoon naar Thailand komen met een 30 dagen stempel (een visumvrijstelling) ga je daarna op dag achtentwintig naar Laos en koop een single visum van 60 plus dertig dagen na je vakantie in laos van ..............een paar weken laat je daarna voordat je single verloopt omzetten naar een jaarvisum in Thailand bij de IMM.
Uiteraard moet je je bankaccount met het benodigde bedrag voor jouw gewenste visum [de 400000 baht of de 800000 baht regeling of je pensioen] correct [lees optijd vooral] hebben plus een huisvesting adres.
Staat beschreven op vele sites de meerdere vereiste regels.
Tijd genoeg om de diverse door jouw genoemde punten in Thailand te verkrijgen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Tourist visa

#6 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 05 juli 2022, 06:52

Leon, dan heb je pech en is dat veranderd. Ga dan voor de reservering en probeer een guesthouse of volg het plan van Willem. Ik ben 10 jaar gegaan (dus voor mijn emigratie) op een 30-d stempel en toen kon je niet in het land zelf verlengen maar moest je even het land uit. Toen ik emigreerde nam ik een non-O maar had ik wel pensioen, op 55, al vroeg toen nog niemand daarnaar.....

Wat je kunt onderzoeken is een 30-d stempel, ga op dag 29 naar Laos, blijf 4 dagen en zoek een bemiddelaar die in Vientiane een T-visum koopt voor jou (anders sta jij dagenlang in de rij buiten). Vier jaar terug was de enige eis 8 ton (of 4 bij trouwen) in de bank. Hotelreservering toen nooit van gehoord. Zoek de site eens op van de Thaise ambassade in Vientiane, die hebben vast ook een visumpagina.

Hum, en als je Vientiane doet hou rekening met Thaise en Laotiaanse feestdagen en dat zijn er heel veel.... Uitvalsbasis kan Nongkhai zijn; daar zijn plenty guesthouses en ook goedkope hotels onder de 1.000 pd. Zoek maar eens naar Mut Mee Guesthouse van mijn vriend Julian Wright. Hij kan je zeker ook aan hulp voor jouw visum in Laos helpen. Laos kom je binnen op een maandstempeltje net zoals Thailand.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Tourist visa

#7 Bericht door Duiker » dinsdag 05 juli 2022, 07:45

@ Pjotter,

Dit is de volledige tekst van punt 6:

Proof of accommodation in Thailand
a confirmed hotel reservation (confirmation for at least half of your stay !) OR
an invitation letter from a person in Thailand with a full address and the host’s identity card + House Registration ( Tabian Baan) or rental contract/lease agreement (all of which must be “Certified True Copy”, signed, and dated).

Een hotel reservering voor de 1e dag is niet genoeg. Minstens de helft van de trip moet bevestigd zijn. Daarom leek me de uitnodingingsbrief makklijker.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Tourist visa

#8 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 05 juli 2022, 08:31

Leon, ik wil best mijn ex vragen jou die uitnodiging te sturen. ID en huisboek heeft ze allemaal en er wordt alleen een uitnodiging gevraagd, er zal geen controle op zijn. Bovendien ken jij mijn gezin want je bent toch een keer mee gaan eten toen Yandre nog in de buurt zijn restaurant had?

Maar wat is a certified true copy? Mag de kamnan of de phujai dat ook afgeven? Ken je mensen met een huisboek in die regio die je zou kunnen vragen?

Toch zou ik de Laos route eerst onderzoeken.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Tourist visa

#9 Bericht door pjotter » dinsdag 05 juli 2022, 11:01

Pfff, idd Duiker, ik zie het. Vervelende wijzigingen allemaal hoor. Helemaal met dat je een echt pensioen moet aan kunnen tonen bij een non imm O. Tja, succes zou ik zeggen. Kan hierover weinig bijdragen behalve de genoemde scenario's.
Duiker schreef: dinsdag 05 juli 2022, 07:45 @ Pjotter,

Dit is de volledige tekst van punt 6:

Proof of accommodation in Thailand
a confirmed hotel reservation (confirmation for at least half of your stay !) OR
an invitation letter from a person in Thailand with a full address and the host’s identity card + House Registration ( Tabian Baan) or rental contract/lease agreement (all of which must be “Certified True Copy”, signed, and dated).

Een hotel reservering voor de 1e dag is niet genoeg. Minstens de helft van de trip moet bevestigd zijn. Daarom leek me de uitnodingingsbrief makklijker.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Tourist visa

#10 Bericht door Herbergier » dinsdag 05 juli 2022, 12:39

Informeer eens bij dit visa bureau, misschien kunnen die je helpen, ze krijgen veel positieve recensies over hun hulp bij het verkrijgen van een visum.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien een van de andere leden wel.

https://www.facebook.com/thaivisacentre
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Tourist visa

#11 Bericht door jumbo » woensdag 06 juli 2022, 02:52

Duiker schreef: maandag 04 juli 2022, 20:27 Voor het aanvragen van een tourist visa lees ik dat ik een uitnodigingsbrief van een persoon in Thailand met een volledig adres en de identiteitskaart van de gastheer + Huisregistratie (Tabian Baan) of huurcontract/leaseovereenkomst (die allemaal “Certified True Copy” moeten zijn, ondertekend en gedateerd).

Het zit 'm in dat “Certified True Copy”. Die uitnodigingsbried, ID, en Tabien Baan is me wel duidelijk. Hoe gaat de Thai die me die brief gaat sturen e.e.a. Certified True Copy maken? weet iemand dat?
een certified true copy is een kleurencopy van ID of paspoort met een handtekening in het blauw op de kopie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Tourist visa

#12 Bericht door Duiker » donderdag 07 juli 2022, 00:02

@Erik, bedankt voor het aanbod. Op dit moment heb ik een handgeschreven uitnodiging met ID kaart. Deze is gefotografeerd. Deze ga ik opsturen. Mijn dame zegt geen handtekening te hebben, maar haar naam staat er onder. Even afwachten of dat genoeg is. Voor een tourist visa aanvraag in Belgie dus. Ja, jammer dat je er niet meer woont. Het was toch fijn toen. Yandre woont weer in Tha Bo vertelde hij me.

@Jumbo, bedankt, hier kan ik mogelijk wel wat mee.

@Herbergier, ik had al een visa buro in Pattaya aangeschreven. Voor iets van €800.- maakt men alles voor je in orde. Alleen een paspoort is nodig, en een bank boek is wenselijk. Ieder weldenkend mens zal snappen dat dit (bij dit buro) niet kan. Ik denk dat men zelf een stempel in elkaar geknutseld heeft. Een paar jaar geleden las ik daar eens wat over. Het lijkt me erg gevaarlijk om dit te doen. Want voor je het weet heb je overstay hiermee.

@wpdl, Dat is zeer zeker een mogelijkheid. Hier wil ik ook gebruik van gaan maken.

De laatste tijd heb ik me redelijk wat met visa bezig gehouden. Overal lees ik dat je welliswaar 50 moet zijn, maar vooral pensioen moet ontvangen. En dat aantonen. Als ik in Thailand rondkijk, en de touristen buiten beschouwing laat, is eigenlijk ook iedereen wel gepensioneerd. Uitgezonderd diegene die het jaren geleden al geregeld hebben. Vaak zie ik visa eisen die nogal onredelijk lijken. 60 dagen tourist, en de helft van de boekingen bevestigd zien bijvoorbeeld. Maar het ergst is de onduidelijkheid. Voorbeeld hiervan is een verschil met de eisen die op de site van de ambassade staan, en bij het aanvragen van het E-Visa is het net weer wat anders. Maar dat zie je pas als je het visa aanvraagt.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Tourist visa

#13 Bericht door pjotter » donderdag 07 juli 2022, 01:47

Sorry Duiker, het is mij net niet duidelijk wat je eigenlijk wilt, maar mss zie ik iets over het hoofd :?:

Als je maar 2 maanden wilt blijven is visa exempt 30d + verlenging 30d , genoeg.

Wil je 3 of 4 maanden blijven kun je bovenstaande doen plus idd een border hop om direct weer met visa exempt binnen te komen wat wederom verlengd kan worden met 30d.

Als je echt langer wilt blijven kun je zorgen dat voordat je naar Thailand gaat 800k฿ als international transfer overmaakt naar je Thaise bankrekening. Meteen als je hier aankomt ga je naar je imm en vraagt of je een non imm. O kunt kopen (2,000฿). Als dit gaat, kun je na 60 dagen een 'normale' jaar verlenging aanvragen. Dan moet die 800k฿, 2 maanden voor die aanvraag al op je Thaise rekening staan.

Als je een toeristen visum, b.v. in Laos wilt, is dat een border run dus. Dan moet je naar een Thaise ambassade daar. Zie zelf hier niet echt een voordeel in tov bovenstaande mogelijkheden. Suc6 !!

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Tourist visa

#14 Bericht door wpdl » donderdag 07 juli 2022, 02:14

Ja je ziet wat over het hoofd dat in zijn andere onderwerp staat.
Ik wil graag permanent in Thailand gaan wonen.
De Laos route geeft vaak het minste 'gezeur' voor vele klopt en een extra vakantie.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Tourist visa

#15 Bericht door pjotter » donderdag 07 juli 2022, 06:12

Ach, idd in de post "Welk visa heb ik nodig?" zie ik. :oops:

DAT kan ook natuurlijk. Hier binnen komen met visa exempt, al dan niet verlengen met 30 dagen, naar Laos Savannakhet een non imm O kopen. (Volgens laatst gelezen berichten geen 800k฿ of zo nodig). Terug Thailand in en daarna na 60 dagen de jaarverlenging aanvragen met OF 800k฿ OF Visumondersteuningsbrief van de NL Ambassade.
wpdl schreef: donderdag 07 juli 2022, 02:14 Ja je ziet wat over het hoofd dat in zijn andere onderwerp staat.
Ik wil graag permanent in Thailand gaan wonen.
De Laos route geeft vaak het minste 'gezeur' voor vele klopt en een extra vakantie.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”