AOW aanvragen wonende in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#16 Bericht door pjotter » dinsdag 05 juli 2022, 10:52

Had afgelopen zondag samen met een kennis (al AOW) nog eens door het formulier gelopen en hij vertelde mij dat de laatste 4 pagina's nagenoeg hetzelfde zijn als wat de svb naar hem stuurt elk jaar als levensbewijs.

Dus vandaag naar de SSO geweest met deze 4 pagina's en idd afgestempeld 👍👍👍 De leidinggevende zat nog wat te muggenziften dat het formulier NET wat anders was, maar oké. Tja, dat was er zo eentje die zou nog controleren of een kopie wel hetzelfde was als het origineel :giggle:

Zojuist alles ge-upload naar de svb dus......ik ben er uit (voorlopig ? ) Dacht me te herinneren dat men bij een aanvraag ook alle originelen wil hebben per reguliere post, maar ik wacht maar even af.

Bedankt allen :worshippy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#17 Bericht door Herbergier » dinsdag 05 juli 2022, 12:44

de SVB heeft inderdaad een nieuw levensbewijs, deze is nog maar 2 pagina's, ik heb dat vorige maand al gebruikt en opgestuurd.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#18 Bericht door pjotter » woensdag 06 juli 2022, 01:29

Aha. Goed alvast te weten voor volgend jaar.

Tot nu toe kon ik elk jaar mijn levensbewijs (bedrijfspensioen) laten afstempelen in mijn lokale Amphur (nadat ik het had laten vertalen in Thai). Mijn bedrijfspensioen heeft toegang c.q. krijgt bericht van de SVB zodat ik dat maar 1 keer hoef te regelen. Ach, 1 keer per jaar naar de SSO is goed te doen zeker nu ik weet dat men de SVB kent 👍
Herbergier schreef: dinsdag 05 juli 2022, 12:44 de SVB heeft inderdaad een nieuw levensbewijs, deze is nog maar 2 pagina's, ik heb dat vorige maand al gebruikt en opgestuurd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#19 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 06 juli 2022, 07:03

Pjotter, mijn bedrijfspensioen had af en toe kuren. Ik dat eens nagevraagd. 'Voor dat levensbewijs moeten we iemand vrijmaken, dat is geen vaste persoon en geen vaste termijn'. Nou, lekker dan, en dus kreeg ik er soms twee per jaar.

Daarom ben ik begonnen met het SVB bewijs, dat in NL kwam bij mijn broer en die scande het in, te bewaren op de PC en ik hoefde het maar uit te printen. Bij de SSO kreeg daar een keer een vraag over (ben je er alweer?) en daar moest ik een smoes voor verzinnen maar ze werkten het wel voor me af.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#20 Bericht door pjotter » woensdag 06 juli 2022, 13:57

Ach....die hadden dus TOEN al 'personele Schiphol problemen' :cheesy: :giggle:
erik-kuijpers schreef: woensdag 06 juli 2022, 07:03 Pjotter, mijn bedrijfspensioen had af en toe kuren. Ik dat eens nagevraagd. 'Voor dat levensbewijs moeten we iemand vrijmaken, dat is geen vaste persoon en geen vaste termijn'. Nou, lekker dan, en dus kreeg ik er soms twee per jaar.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#21 Bericht door Herbergier » donderdag 07 juli 2022, 03:53

pjotter schreef: woensdag 06 juli 2022, 01:29 Aha. Goed alvast te weten voor volgend jaar.

Tot nu toe kon ik elk jaar mijn levensbewijs (bedrijfspensioen) laten afstempelen in mijn lokale Amphur (nadat ik het had laten vertalen in Thai). Mijn bedrijfspensioen heeft toegang c.q. krijgt bericht van de SVB zodat ik dat maar 1 keer hoef te regelen. Ach, 1 keer per jaar naar de SSO is goed te doen zeker nu ik weet dat men de SVB kent 👍
Herbergier schreef: dinsdag 05 juli 2022, 12:44 de SVB heeft inderdaad een nieuw levensbewijs, deze is nog maar 2 pagina's, ik heb dat vorige maand al gebruikt en opgestuurd.
Voor het levensbewijs van de SVB ga ik al 10 jaar naar het SSO kantoor hier in Buriram en mijn levensbewijs voor mijn bedrijfspensioen (PMT) liet ik gratis afstempelen en ondertekenen bij mijn dokter, maar sinds enkele jaren krijgt mijn bedrijfspensioen een berichtje van de SVB dus werd er door het PMT niet meer om een levensbewijs gevraagd, alleen dit jaar ging dat fout en kreeg ik in januari al een bericht van het PMT dat ik mijn levensbewijs moest opsturen, mijn dokter is inmiddels weg, dus ben ik met een kopie van mijn toen nog 4 pagina's tellende SVB levensbewijs naar het SSO kantoor gegaan en dat ondertekend doorgemaild, maar in mei kreeg ik weer het levensbewijs van de SVB opgestuurd, nu maar 2 pagina's, dat ook weer laten ondertekenen door het SSO kantoor en doorgemaild naar de SVB, maar van dit levensbewijs ook maar gelijk een kopie opgestuurd naar het PMT en van beide instanties heb ik het bericht gehad dat het goedgekeurd is.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#22 Bericht door Piehans » vrijdag 10 februari 2023, 09:23

Beste mensen,
Mijn AOW gaat per medio september van dit jaar in.
Krijg ik hiervan automatisch bericht van de SVB of moet ik mij voor de 1e aanmelding rechtstreeks bij de plaatselijke SSO (i.c. Pattaya) melden?
Thanks

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#23 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 10 februari 2023, 10:21

Piehans schreef: vrijdag 10 februari 2023, 09:23 Beste mensen, Mijn AOW gaat per medio september van dit jaar in.
Krijg ik hiervan automatisch bericht van de SVB of moet ik mij voor de 1e aanmelding rechtstreeks bij de plaatselijke SSO (i.c. Pattaya) melden?
Thanks
https://www.svb.nl/nl/aow/uw-zaken-onli ... -nederland

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#24 Bericht door pjotter » zaterdag 11 februari 2023, 00:39

Piehans, ik heb ze 6 maanden vantevoren gebeld en daarna de formulieren gekregen. Ik weet niet of je Whatsapp hebt ?
Werkt fantastisch met de SVB. Als je dit nummer toevoegd bij je contacten, zou het moeten werken : +31610646363
Door de telefoon zeiden ze dat ik de originelen moest opsturen, maar heb 'afwachtend' de formulieren alleen maar 'geupload'. Op de SVB site kun je de status zien. Na een maand nog steeds 'in behandeling'. Toen via Whatsapp contact gehad en 2 dagen later definitief bericht met het bedrag. Originelen opsturen was niet meer nodig dus. De laatste pagina's met het levensbewijs hier in Korat idd laten afstempelen door de SSO.
Piehans schreef: vrijdag 10 februari 2023, 09:23 Beste mensen,
Mijn AOW gaat per medio september van dit jaar in.
Krijg ik hiervan automatisch bericht van de SVB of moet ik mij voor de 1e aanmelding rechtstreeks bij de plaatselijke SSO (i.c. Pattaya) melden?
Thanks

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#25 Bericht door Piehans » zaterdag 11 februari 2023, 08:41

[|) Pjotter, ik heb via whatsapp contact opgenomen en kreeg binnen een paar uur de reactie dat de formulieren worden opgestuurd. Dus dat werkt inderdaad goed.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#26 Bericht door pjotter » zaterdag 11 februari 2023, 15:38

:thumbsup: Goed te lezen. Ik zou ze, als alles is ingevuld en afgestempeld/ondertekend, ook in eerste instantie 'uploaden'. Tijd zat 6 maanden als ze het alsnog met fysieke post willen hebben. (En na een maandje 'even kietelen via Whatsapp als de status nog steeds 'in behandeling" is op de SVB site :giggle: ) Suc6 !
Piehans schreef: zaterdag 11 februari 2023, 08:41 [|) Pjotter, ik heb via whatsapp contact opgenomen en kreeg binnen een paar uur de reactie dat de formulieren worden opgestuurd. Dus dat werkt inderdaad goed.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#27 Bericht door wpdl » zondag 12 februari 2023, 04:02

Een eenvoudige vraag hans zijn al je adres gegevens en telefoon nummer correct ingevuld op de SVB site.
Willen mensen nog wel eens over het hoofd zien.

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#28 Bericht door Ronny010 » maandag 13 februari 2023, 10:18

ik weet ik ben niet hans, maar waar vul ik het telnummer in? heb je een screenshotje

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#29 Bericht door wpdl » maandag 13 februari 2023, 12:15

Bij 'wijzigingen doorgeven' Ronny in de categorie 'zelf regelen' op de SVB-site.
Heb je geen 'screenshotje' voor nodig.

Lees tegenwoordig nog al eens dat meerdere lieden met regelmaat verhuizen in Thailand omdat hun vooruit kijkende blik niet verder gaat als het eerste ongenoegen met de buren.
Geen punt natuurlijk moet je zelf weten, maar als je alles Digitaal regelt wil je gewone post dan wel eens op de verkeerde deurmaat vallen.

Up to You, maar als je op een brief zit te wachten die nooit aankomt, is het wel eens lastig.
Men werkt met de gegevens die op de site staan en niet wat je op je WhatsApp schrijft.

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#30 Bericht door Ronny010 » dinsdag 14 februari 2023, 12:04

Afbeelding

schiet mij eens lek, ik heb een ander telefoonnummer en wipdl weet raad , maar hoe dan?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”