Huis bouwen op een rijstveld

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#16 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 mei 2022, 07:17

Aan het begin van ons dorpje staat een levensgrote trafo die van hoogspanning 220 maakt en misschien wel drie fasen want er zit ook wat industrie. Maar er is zoveel bijgebouwd, aan de randen van het dorp zakte de spanning regelmatig onder de 180 en da's niet goed voor je spullen.

Dus er kwam een 'steuntrafo' nabij onze huizen met een automatisch schakelkastje dat 'inkomt' als de spanning zakt. Wij hebben sinds die tijd weer 220-230 ongestoord.

Daarna had men ons dorp herontdekt en kwam een ambtenaar van de PEA alle huizen langs om de stroomveiligheid te controleren. Die moet zich een hartverzakking zijn geschrokken want ik weet hoe het bij de buren zit; de 'groepenkast' bestaat uit een houten plankje met daarop een schuif om aan- en uit- te zetten en een centrale smeltveiligheid bestaande uit een flinterdun scheermesje.... Als dat doorbrandt heeft de lokale ijzerwinkel voor 1 baht per stuk een nieuwe voor je. Ja, er zit gelukkig wel een hoofdschakelaar voor....

Bij mij was ie snel klaar. Een NL groepenkast met dubbele aardlekken en alles NEN gekeurd. Alleen de hoofdzekering is Thais en alleen dat ding gaat van tijd tot tijd kapot..... Ik heb gelukkig goeie aardleiding kunnen leggen en die is getest en goedgekeurd door een NL elektricien. Maar ik ben nu 4 jaar weg dus hoe het er nu uitziet..... Enfin, ze leven nog.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#17 Bericht door Herbergier » dinsdag 10 mei 2022, 07:29

Meestal zijn de drie hoogste kabels in een mast de drie fasen R, S en T + een nul de hoogspanningskabels van 50 KVA of i.d., daaronder zie je dan ook weer drie kabels drie fasen R, S en T + een nul die door een trafo zijn gereduceerd naar 380 V en daaronder zie je dan die kluwen van kabeltjes voor telefoon en/of internet, bij de meeste huizen gaat er een een fase kabel de R, S of T + nul naar binnen en dat maakt 230 V, als ze dat per fase onder alle huizen niet goed verdelen heb je kans dat de stroom regelmatig uitvalt, dus dan kunnen ze je even overzetten van bv de fase R naar de S of de T, het kan ook zijn dat je in je huis vanwege een kookplaat e.d. 380 V nodig hebt en dan krijg je een aansluiting van drie fasen + nul.

In Nederland krijg je altijd drie fasen + nul (380 V) in huis binnen en daar wordt in de groepenkast, door gebruik te maken van verschillende groepen, de drie fasen verdeelt naar een fase + nul (230 V) of groepen van 380 V.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”