Eet U mee Vandaag.

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Eet U mee Vandaag.

#1 Bericht door wpdl » donderdag 30 september 2021, 13:17

1. Larb Leuat Neua (rauw rundvlees met ongekookt bloed)

Afbeelding

Mensen, dit is helemaal RAUW. Ja, want verstandige doen en het boven een vlam zetten om de bacteriën te doden, is niet macho genoeg.

Wat zeg je? Wat dacht je van steak tartaar? Om hun westerse tegenhangers te verslaan, wordt larb leuat neua geserveerd met een gezonde klodder ongekookt bloed.

2. Mok Huak ( ontwikkelende kikkervisjes)

Afbeelding

Op het eerste gezicht zal het eten van een bord met zich ontwikkelende kikkervisjes de doorgewinterde exotische voedseljager misschien niet afschrikken.
Ze hebben tenslotte een beetje de vorm van een kleine vis.
Behalve dat sommigen van hen misschien benen en voeten begonnen te laten groeien.
Maar dan komt de geur je tegemoet.
Het gerecht is bedekt met een royale portie gefermenteerde vissaus.

3. Schorpioenen

Afbeelding

Je moet hier voorzichtig mee zijn, zorg ervoor dat de verkoper de angel uit de staart van de schorpioen heeft verwijderd.
Een vreselijke, bittere nasmaak volgt al snel, waardoor je jezelf die avond voor de 10e keer afvraagt "waarom heb ik dit in godsnaam weer gedaan?"

4.Gong Chae Nam Pla (Rauwe Mantis Garnalen)

Afbeelding

Dit kan een van de meest intimiderende gerechten zijn die je ooit zult eten.
Zorg ervoor dat u niet per ongeluk een piercing krijgt terwijl u het vlees probeert op te slurpen, anders zou u een ongeplande reis naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kunnen maken.

5. Luu Muu (Rauw Varkensbloed)

Afbeelding

Dit is er een die je een ijzeren maag en een gebrek aan gezond verstand nodig hebt om te proberen. Luu Muu is rauw varkensbloed gecombineerd met een kruidenmengsel en gegeten met noedels.
De consumptie van rauw varkensbloed een "Streptococcus suis-infectie" veroorzaken, die kan leiden tot een fatale afloop in meer dan 15-20 procent van de gevallen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 758
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Eet U mee Vandaag.

#2 Bericht door pjotter » vrijdag 01 oktober 2021, 02:42

Mooie samenvatting wpdl :o
De Larb Leuat Neua, zie ik hier in de Isaan, 20km onder Korat, ook regelmatig. Heb me er ook wel eens aan gewaagd en moet zeggen dat het niet echt slecht smaakt.
Vreemd is, dat toen mijn vriendin in Nederland was, ze het maar eng vond als ik roastbeef op mijn brood at, of in een restaurant een medium biefstuk at, beide rood in het midden natuurlijk, ha ha.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eet U mee Vandaag.

#3 Bericht door wpdl » vrijdag 01 oktober 2021, 03:18

Hoe durf je het aan pjotter of was het een theelepeltje om de goegemeenschap niet te beledigen.
Denk niet dat men dit soort menuutjes in een restaurant serveert meer thuis voor de buis lijk mij.
Kippenpoten zie ik mijn vrouw wel eens consumeren daar blijft het dan ook wel bij.

Dat Thaise dames vaak vreemd kijken naar Nederlandse prakkies en eetgewoonte weet ik ja mijn vrouw wilde dat ook niet half gebraden zaken en bloederige vleeslappen al helemaal niet.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1424
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Eet U mee Vandaag.

#4 Bericht door Joep » vrijdag 01 oktober 2021, 03:22

Hier eten ze dat gelukkig ook niet.
Zelf ik ik mijn bief ook altijd "well done".
Maar de liefhebber mag van mij hoor.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Eet U mee Vandaag.

#5 Bericht door jumbo » vrijdag 01 oktober 2021, 05:59

Larb Neua eet ik met regelmaat, maar zonder het bloed, gekookt of ongekookt... maar ook de larb moo editie net als vele anderen met mij
Wel eens rauwe vis met rode garnalen geprobeerd, kon me niet echt bekoren, vis uit de klong...
De vrouw eet gelukkig ook 'normaal' dus geen gesprekken over de ongezondheid of gevaren
Dan maar een bal gehakt bij de hutspot
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Eet U mee Vandaag.

#6 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 oktober 2021, 06:58

In TH at ik wel 'laab moe' en een beetje pittig mag van mij. Van rauw vlees bleef ik af.

In NL neem ik wel eens filet Americain op de boterham; erg lekker maar ik heb gemerkt dat mijn darmen daar erg enthousiast op reageren.... Dus dat komt er niet meer in....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eet U mee Vandaag.

#7 Bericht door wpdl » vrijdag 01 oktober 2021, 08:30

Larb Mote Daeng (Eieren van rode mieren)

Afbeelding

Een conservatieve schatting heeft het aantal mieren op de planeet geschat op ongeveer 10.000 biljoen mieren.
Larb mote daeng, of rode mieren en miereneieren, is een exotische delicatesse die verrassend beter smaakt dan het klinkt of eruit ziet.

Hon Mhai (Zijdewormen)

Afbeelding

Een snelle smaaktest hiervan brengt al snel een gedachte in je achterhoofd.
Als ze zo vreselijk smaken, waarom laten we ze dan niet gewoon leven en laten ze waar ze goed in zijn - zijde spinnen.

Mang Da (waterwantsen)

Afbeelding

Waterbugs zien er beslist uit als gigantische kakkerlakken, dus veel succes met het proberen om er een in je keel te krijgen.
Zelfs als het je op de een of andere manier lukt om die mini-Hercules-prestatie te leveren, maken de squidgy binnenkant van de waterbug het moeilijk voor je om niet na te denken over wat je eet terwijl het langzaam zijn weg naar beneden door je slokdarm baant.


Rod Duan (Bamboe Wormen)

Afbeelding

Deze zien er absoluut walgelijk uit, als je je geest de vrije loop laat, zou je mogelijk met honderd verschillende gissingen kunnen komen van wat ze eigenlijk zijn.
Maar als je die amateurfout niet maakt en er snel een in je mond stopt, zul je merken dat ze echt fatsoenlijke hapjes maken.
In combinatie met wat Singha kunnen deze overeenkomen met Doritos of Pringles.


Kai Khao (Balut)

Afbeelding

Populair gemaakt in de Filippijnen, heeft die beruchte Balut op de een of andere manier ook zijn weg gevonden naar de straten van Bangkok.
Voor niet-ingewijden is dit een bevrucht eendenei met een gevormd embryo in de schaal. Deze is zeker niet voor de zwakkeren.
Wat de meeste mensen doen als ze voor het eerst een echt exotisch gerecht proberen, is hun ogen sluiten en het snel opeten.
Het bevruchte embryo betekent dat je je een weg baant door verschillende onmiskenbare texturen, waaronder botten en veren.

Content Trip Zilla

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Eet U mee Vandaag.

#8 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 oktober 2021, 08:49

Dat ei-met zag ik 30 jaar geleden al in Thailand; het was een kippenei. Niks voor mij, brrrrr....

Wat vinden jullie van dat vegavoedsel? En de 'vegetarische slager' dan? Mijn zus is 'vegan' dus nog strenger in de leer. Ik vind het net stopverf met een smaakje....

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Eet U mee Vandaag.

#9 Bericht door foppo » vrijdag 01 oktober 2021, 09:12

Ja, het is werkelijk ongelooflijk wat mensen al niet in de mond proppen, en dan laat ik het eten bij MacDonalds nog even buiten beschouwing....
Dan wel weer grappig dat sommigen zonder aarzelen kritiekloos alles in de mond stoppen en doorslikken maar als het op een vaccine prikje aankomt allerlei eisen stellen alsof ze terzake kundig zijn.

Onlangs had ik weer een grote (echt een grote en dikke) Spittingcobra in de tuin gevangen en een aantal werklui die in de buurt aan het werk waren vochten er zowat om. Lekker avondmaaltje!
(Een paar weken daarvoor hadden we er ook eentje, dat heeft één van onze hondjes het leven gekost).
En wat mij ook altijd verbaasd is dat wanneer de rijst van het veld is de mensen hier op zoek gaan naar kleine gaatjes in de grond waar ze dan krabben uithalen die, na even op een vuurtje gelegen te hebben lekker leeg geslurpt worden.
Of ik ook mee wilde eten?, Mwah, jaaaa euhh neeeee, weet je, ik heb net gegeten en ik zit een beetje vol.....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Eet U mee Vandaag.

#10 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 oktober 2021, 09:37

Ja, eet u lekker mee?

Bij onze buren ging de zeboe bevallen maar het kalf lag verkeerd. Dierenarts er bij, foto's maken, doorsturen naar ..?.., er kwamen darmen naar buiten en het advies was: slachten. Dus wordt een slachtploeg gebeld en komen een paar man met pickup en scherpe messen. Zal je de details besparen. De familie kreeg 20.000 baht voor de zeboe en 1.000 baht extra voor het niet volgroeide dode kalf.

Goed, de zeboe-koe is geslacht en een van die slachters ziet in dat vlees iets trillen. Een orgaantje? Het trilde, er zat nog leven in. Zo groot als een 1 euro muntje. Meneer snijdt het er uit, haalt uit de keuken een hete peper, hakt die peper doormidden en eet dat samen met dat trilding smakelijk op.

Nou, sorry, ieder zijn meug maar mij niet gezien...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1424
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Eet U mee Vandaag.

#11 Bericht door Joep » vrijdag 01 oktober 2021, 10:52

Kom vanavond niet bij je eten WPDL, sla een ronde over als je niet erg vind :crazy:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Eet U mee Vandaag.

#12 Bericht door wpdl » vrijdag 01 oktober 2021, 11:47

:giggle: :giggle:
Het was ook een algemene vraag niet zo zeer of je even een tafeltje wil mee prikken joep.
Sla het ook over.


De koe met een bult bedoel je Erik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Eet U mee Vandaag.

#13 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 oktober 2021, 13:15

Ja, Willem, dat is de zeboe. Een flinke maat groter dan de gewone koe.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1553
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Eet U mee Vandaag.

#14 Bericht door jomel17 » vrijdag 01 oktober 2021, 15:18

Geef mij maar een bal gehakt ........ :angel:
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”