Voorbereiding Visum-aanvraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
karel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 53
Lid geworden op: donderdag 19 april 2007, 19:15

Voorbereiding Visum-aanvraag

#1 Bericht door karel » zaterdag 12 juni 2021, 13:48

Goedendag beste mensen,

Ik wil in januari 2022 definitief naar Thailand vertrekken en wil daarom het visum O-A aanvragen bij de Thaise ambassade in Den Haag.
Ik heb van hun site een lijst van benodigde documenten gedownload waarvan ik op een paar punten wat vragen heb.

Vooraf even over mezelf;
-Ik ben gehuwd met uiteraard een Thaise vrouw
-Ik heb een huis in Thailand en ook in mijn gemeente ingeschreven. Ik heb dus het gele boekje.
-Ik ben nu 65 en krijg mijn eerste AOW oktober 2022.
-Ik heb een Thaise bankrekening (Bangkok Bank)

Volgens de site van de ambassade nodig;
1.Aanmeldingsformulier visumaanvraag (reeds gedownload)
2.Paspoort en foto's = duidelijk
3.Verklaring geboorte, gelegaliseerd in Engels - te regelen bij CDC
4.Verklaring huwelijk, gelegaliseerd in Engels - te regelen bij CDC
5. Gezondheidsverklaring - te regelen bij huisarts
6.Vliegticket
VRAAG 1 : Moet ik bij de visumaanvraag al een vliegticket aantonen? Of is dit pas aan de orde bij de CoE aanvraag?

7.Bewijs van voldoende financiele middelen. Hierover bij mij wat onduidelijkheid.
VRAAG 2 : Moet ik voor de visumaanvraag mijn Hollandse bankrekeningen laten zien? Van laatste 2 maanden?
Ik heb naast mijn priverekening ook nog een pensioenreserverings rekening (zit in mijn Holding) en een beleggingsrekening.
Het totale bedrag van deze rekeningen is omgerekend naar THB een veelvoud van de vereiste 800.000,-
Is het zinvol om gewoon alles maar mee te nemen?
Of moet ik eerst op mijn Thaise rekening storten en dat zij vanuit Thailand een bevestiging van voldoende saldo zenden?
Lijkt mij moeilijk en vraag mij af of dit uberhaupt wel kan.

8. Ziektekostenverzekering.
Vanaf de datum van vertrek zal ik mijn Hollandse verzekering opzeggen en moet een Thaise verzekering ingaan.
VRAAG 3 : Voor hoelang moet de verzekering gelden?
VRAAG 4 : Ik zal prijzen aanvragen bij AA Assurantie en Pacific Cross. Iemand ervaring met een van deze?

9. Certificaat van binnenkomst (CoE)
Als ik alles goed begrepen heb kun je deze pas aanvragen als je het visum hebt.
VRAAG 5 : Iemand een goede referentie voor een hotel mocht in januari nog steeds de quarantaine verplichting zijn? (wat ik niet hoop)

Sorry voor het lange verhaal maar ik wil mij goed voorbereiden en wil alles graag in 1 keer goed doen.

Bij voorbaat dank voor uw reacties.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#2 Bericht door wpdl » zondag 13 juni 2021, 10:48

Je had in 2008 al plannen wat is er mis gegaan Karel.
Dump 400000 Baht op je thaise rekening en alles komt goed moet met jouw achtergrond geen punt zijn.
Heb met veel plezier 250000 Euro uit 2007 gelezen leuk onderwerp met veel leden die hier niet meer schrijven of het leven gelaten hebben.

Succes.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#3 Bericht door jomel17 » zondag 13 juni 2021, 14:19

Ik ben pas in 2007 lid geworden van ons forum en had de plannen van Karel dus nog niet gelezen.
Nu wel en het viel me op dat er toch heel Mensen zijn die niet meer schrijven terwijl ze toch niet zijn bijgezet in The Wall off Fame.
Mis de commentaren van Willem KK (bijna buurman ), Dutch en Mart toch nog wel eens .
Maar het terug lezen van Karel's plannen was interessant !
หลงรัก

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#4 Bericht door Joep » zondag 13 juni 2021, 15:45

Denk ook dat het advies van WPL het beste is.
Gewoon gaan voor Non Imm O op basis van huwelijk.
3 maanden visum en in Thailand om zetten in een jaarextensie. Evt op basis van retirement. Dan wel thb 800.000 op de bank.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#5 Bericht door sjeng » zondag 13 juni 2021, 15:51

Joep schreef: zondag 13 juni 2021, 15:45 Denk ook dat het advies van WPL het beste is.
Gewoon gaan voor Non Imm O op basis van huwelijk.
3 maanden visum en in Thailand om zetten in een jaarextensie. Evt op basis van retirement. Dan wel thb 800.000 op de bank.
slip of the pen.
De helft 400.000 thb is genoeg voor non O op basis van huwelijk.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#6 Bericht door godzilla » maandag 14 juni 2021, 00:29

Een non O heeft ook het voordeel dat je geen ziekteverzekering moet voorleggen.
En je kan het bij mijn weten in nederland aanvragen.
Als je genoeg inkomen kan aantonen is non O, retirement de beste optie.
Of 8000000bath op de bank.
Op basis van huwelijk is véél meer rompslomp (papierwerk)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#7 Bericht door wpdl » maandag 14 juni 2021, 00:50

Evt op basis van retirement.
Staat er bij sjeng bij joep,

Heb die methode ook in 2008 gedaan het minste aan zorgen eenmalig ritje Den Haag.
Een single op basis van huwelijk daarna omzetten.
Thailand tijd zat om je zaken te regelen bank is eigenlijk het eerste en grootste punt nu dat is vandaag de dag een kwestie van overmaken als je al een rekening heb.
Je kan het zelfs officieel in je binnenzak steken met wat wisselgeld het is net iets meer dan 10.000 Euro keer twee maakt het gewenste bedrag voor retirement.
Alle biljetnummers worden wel gekopieerd in Thailand bij inwisselen en ondertekend.

Thaise vrouw naast je is ook handig men spreekt niet altijd Engels bij de IMM.
Geen idee of Karel ook in het bezit is van een officieel Thais document van zijn huwelijksbelofte.
Ik niet trouwboekje met Nederlandse acte accepteren ze net hoe het uitkomt.
Lees als het op ze aankomt is alles oké en als het van ze af gaat is het niet oké.
Op het eerste jaar na toen men het wel accepteerde deze papieren van mij na heb ik retirement.
Raad ik eenieder aan bij gevraagde of ongevraagde problemen staat dat gelijk stevig.
Extension of stay zoals stevenl altijd wenste te schrijven dacht ik, is ook makkelijker.
Heb voor de rest door langdurig aanwezigheid geen ervaring met Visum-aanvraag dus nogmaals.

succes

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#8 Bericht door pjotter » maandag 14 juni 2021, 09:30

"wil daarom het visum O-A aanvragen bij de Thaise ambassade in Den Haag"
Zoals al aangegeven een NON IMM O Single Entry werkt goed en heeft niet zoveel documenten nodig. (Ik had visum op basis retirement)
Helaas nu in "Covid tijd" is ook hierbij nu een verzekering (NL) nodig.
Ook een jaarverlenging (Extensie) via een NON IMM OA, eist een ziektekosten verzekering !
Na 60 dagen naar de Thaise imm. en daar je financiën aantonen. Bij huwelijk 400k฿ op een Thaise bank OF via een visumondersteuningsbrief (NL Ambassade Bangkok) met meer dan 40k฿ per maand. (combinatie van de 2 opties mag ook, als het samen maar meer dan de 400k฿ is)

"ben nu 65 en krijg mijn eerste AOW oktober 2022"
Ik heb begrepen dat ooit moeilijk gedaan wordt als je nog geen 'pensioen' krijgt. Tegenwoordig ook bij het Consulaat A'dam heb ik begrepen. "Den Haag" deed in mijn tijd (4 jaar geleden) al moeilijk daarover en ben daarom naar het Consulaat in A'dam gegaan. Geen probleem daar TOEN !!
Mss op basis van huwelijk dat dit geen probleem is. Weet ik niet.

VRAAG 1 : Moet ik bij de visumaanvraag al een vliegticket aantonen?
DACHT het niet, maar herinner me het niet meer en zeker in "Covid tijd" het vragen waard.

VRAAG 2 : Moet ik voor de visumaanvraag mijn Hollandse bankrekeningen laten zien? Van laatste 2 maanden?
Heb ik toen wel gedaan met 2 salaris stortingen erop.
Geld Thaise bankrekening is pas relevant als je jaarverlengingen gaat aanvragen.

VRAAG 3 : Voor hoelang moet de verzekering gelden?
VRAAG 4 : Ik zal prijzen aanvragen bij AA Assurantie en Pacific Cross. Iemand ervaring met een van deze?
Weet ik niet in "Covid tijd". Heb gelezen gedurend looptijd van het verblijf in eerste instantie. Dus vanaf het moment dat je ingestempeld wordt in Thailand, 90 dagen. Daarna niet meer nodig bij jaarverlenging op basis van NON IMM O visum.
Ook weer gelezen .... dat Pacific Cross na Claims de premie flink omhoog gooit. Let wel op bij een verzekering voor Covid, dat ook 'asymptomatische' claims (Dus GEEN klachten, WEL positieve test en WEL ziekenhuisopname) worden vergoed. Er zijn al mensen geweest die dus toch alles moesten betalen ondanks een 'Covid verzekering'.

Certificaat van binnenkomst (CoE)
Als ik alles goed begrepen heb kun je deze pas aanvragen als je het visum hebt.
Klopt.

Suc6 !!
Ik herinner me een hele waslijst 'Te doen in NL" en "Te doen in Thailand"....


karel schreef: zaterdag 12 juni 2021, 13:48 Goedendag beste mensen,

Ik wil in januari 2022 definitief naar Thailand vertrekken en wil daarom het visum O-A aanvragen bij de Thaise ambassade in Den Haag.
Ik heb van hun site een lijst van benodigde documenten gedownload waarvan ik op een paar punten wat vragen heb.

Vooraf even over mezelf;
-Ik ben gehuwd met uiteraard een Thaise vrouw
-Ik heb een huis in Thailand en ook in mijn gemeente ingeschreven. Ik heb dus het gele boekje.
-Ik ben nu 65 en krijg mijn eerste AOW oktober 2022.
-Ik heb een Thaise bankrekening (Bangkok Bank)

Volgens de site van de ambassade nodig;
1.Aanmeldingsformulier visumaanvraag (reeds gedownload)
2.Paspoort en foto's = duidelijk
3.Verklaring geboorte, gelegaliseerd in Engels - te regelen bij CDC
4.Verklaring huwelijk, gelegaliseerd in Engels - te regelen bij CDC
5. Gezondheidsverklaring - te regelen bij huisarts
6.Vliegticket
VRAAG 1 : Moet ik bij de visumaanvraag al een vliegticket aantonen? Of is dit pas aan de orde bij de CoE aanvraag?

7.Bewijs van voldoende financiele middelen. Hierover bij mij wat onduidelijkheid.
VRAAG 2 : Moet ik voor de visumaanvraag mijn Hollandse bankrekeningen laten zien? Van laatste 2 maanden?
Ik heb naast mijn priverekening ook nog een pensioenreserverings rekening (zit in mijn Holding) en een beleggingsrekening.
Het totale bedrag van deze rekeningen is omgerekend naar THB een veelvoud van de vereiste 800.000,-
Is het zinvol om gewoon alles maar mee te nemen?
Of moet ik eerst op mijn Thaise rekening storten en dat zij vanuit Thailand een bevestiging van voldoende saldo zenden?
Lijkt mij moeilijk en vraag mij af of dit uberhaupt wel kan.

8. Ziektekostenverzekering.
Vanaf de datum van vertrek zal ik mijn Hollandse verzekering opzeggen en moet een Thaise verzekering ingaan.
VRAAG 3 : Voor hoelang moet de verzekering gelden?
VRAAG 4 : Ik zal prijzen aanvragen bij AA Assurantie en Pacific Cross. Iemand ervaring met een van deze?

9. Certificaat van binnenkomst (CoE)
Als ik alles goed begrepen heb kun je deze pas aanvragen als je het visum hebt.
VRAAG 5 : Iemand een goede referentie voor een hotel mocht in januari nog steeds de quarantaine verplichting zijn? (wat ik niet hoop)

Sorry voor het lange verhaal maar ik wil mij goed voorbereiden en wil alles graag in 1 keer goed doen.

Bij voorbaat dank voor uw reacties.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 14 juni 2021, 09:50

Pjotter, je schrijft ' Bij huwelijk 400k฿ op een Thaise bank OF via een visumondersteuningsbrief (NL Ambassade Bangkok) met meer dan 40k฿ per maand. (combinatie van de 2 opties mag ook, als het samen maar meer dan de 400k฿ is) '

Ik twijfel. Ik denk dat de combi alleen kan in de 8 ton regeling.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#10 Bericht door jomel17 » maandag 14 juni 2021, 10:07

erik-kuijpers schreef: maandag 14 juni 2021, 09:50 Pjotter, je schrijft ' Bij huwelijk 400k฿ op een Thaise bank OF via een visumondersteuningsbrief (NL Ambassade Bangkok) met meer dan 40k฿ per maand. (combinatie van de 2 opties mag ook, als het samen maar meer dan de 400k฿ is) '

Ik twijfel. Ik denk dat de combi alleen kan in de 8 ton regeling.
Klopt Erik, ik ben hier op een marriage verlenging en heb dat in maart nog gevraagd bij de Immi.
Is alleen mogelijk op retirement dus idd de 8 ton regeling
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#11 Bericht door pjotter » maandag 14 juni 2021, 12:36

Oeps, foutje dan idd Erik en Jomel. Sry. Ach, had ik mss TOCH moeten trouwen. DAN had ik het geweten :giggle2:
erik-kuijpers schreef: maandag 14 juni 2021, 09:50 Pjotter, je schrijft ' Bij huwelijk 400k฿ op een Thaise bank OF via een visumondersteuningsbrief (NL Ambassade Bangkok) met meer dan 40k฿ per maand. (combinatie van de 2 opties mag ook, als het samen maar meer dan de 400k฿ is) '

Ik twijfel. Ik denk dat de combi alleen kan in de 8 ton regeling.

karel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 53
Lid geworden op: donderdag 19 april 2007, 19:15

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#12 Bericht door karel » maandag 14 juni 2021, 14:20

Iedereen bedankt voor de reacties. Waardeer ik zeer..

Vorige week had ik de ambassade gebeld omtrent de vragen die had over de visumaanvraag zoals ik deze heb vermeld.
Ik kreeg nogal een chagrijnige man aan de telefoon die op elke vraag beantwoorde met "look at the website, sir"
Mijn vrouw heeft vandaag weer met de ambassade gebeld en kreeg gelukkig een vriendelijker persoon aan de lijn
die wel wat antwoorden gaf. Ik ben dus een stapje verder.

1 .Ik mag gewoon mijn Hollandse bankrekeningsoverzichten meenemen als bewijs van voldoende financiele middelen.
2. De ziekteverzekering moet gelden voor 90 dagen en ingaan op de dag van vertrek
3. De vliegticket hoef ik niet te overleggen bij de visumaanvraag. Wel bij de CoE aanvraag
De CoE aanvraag kan ik pas doen na ontvangst van het visum.

Ik blijf bij mijn aanvraag voor het O-A visum (retirement) Een visum voor 3 maanden aanvragen en de long-stay in
Thailand regelen lijkt mij riskant. Dit omdat de hele lijst van overige documenten niet meer dan 3 maanden oud mogen zijn en zie
deze maar eens vanuit Thailand opnieuw aan te vragen.

Nogmaals iedereen bedankt en mochten er toch nog wat tips/adviezen zijn, hoor ik het graag.

Ik heb naast mijn hobby muziek ook een andere hobby en dat is beleggen.
Ik ben een actieve bellegger en zal hierover op dit forum een topic plaatsen.
Ik ben nieuwsgierig of er onder jullie expats zich ook hiermee bezig houden.
Kan een leuke topic worden als dat zo is. Ideen/tips uitwisselen, converseren/discussie over de financiele
markten, etc.

Tot horens,

Karel

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Voorbereiding Visum-aanvraag

#13 Bericht door Adrie » maandag 14 juni 2021, 14:49

wpdl schreef: maandag 14 juni 2021, 00:50
Evt op basis van retirement.
Staat er bij sjeng bij joep,


Je kan het zelfs officieel in je binnenzak steken met wat wisselgeld het is net iets meer dan 10.000 Euro keer twee maakt het gewenste bedrag voor retirement.
Alle biljetnummers worden wel gekopieerd in Thailand bij inwisselen en ondertekend.



Dat is tegenwoordig niet leuk meer om contant mee te nemen.
Kon voorheen bij de Rabo contant geld bestellen en na een paar dagen op halen in biljeten van 500 als je wilde.
Kan tegenwoordig niet meer, en je kan alleen nog pinnen en helaas alleen biljetten van 50.

Zie je het al voor je>> 400 biljetten van 50??

Had laatste keer voor +- 3000 aan 50 euro biljetten, en die dame bij de controlle waar je in die ronde scan moet staan
zag dat ik wat in mijn broekzak had> ja die 3000 dus.
Vroeg ze wat daar zat, ik zeg mijn vakantiegeld, en dat wilde ze zien en ze wilde dat ik haar dat overhandigde.
Ik zeg dus niet, alleen kijken maar aankomen niet en is maar 3000 dus ruim onder de vrijstelling,

Moest ik wachten want ze ging de douane bellen, en na 5 min komt er een douane man en die vroeg wat het probleem was.

Ik zeg ik heb hier 3000 euro vakantiegeld in mijn broek en die mevrouw vind dat een probleem.
Hij zegt, nou laat maar eens zien, dus ik pak dat geld en zegt hij gelijk, ooooow maar dat is op de lange na geen 10000, dus loop maar door.

Vrouw van controlle pech, want die dacht een grote witwasser te pakken te hebben :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”