Nederlands woongemeenschap in Thailand?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#61 Bericht door printen44 » zondag 10 oktober 2021, 10:13

Bronbeek is natuurlijk iets van "vroeger". Men ging naar de "Kolonien" om daar in het legere te dienen. Tropenjaren telde dubbel, maar voordat je aan de "welverdiende" pensioen kon genieten, was je al dood, niet zozeer van krijgshandelingen, maar aan tropische ziektes, leveraandoeningen van de drank, etc. Bronbeek werd gesticht om oud-militairen uit het "Oost" een tehuis te geven. Later kwamen er ook oud-militairen naar Bronbeek. Bronbeek stamt uit de tijd dat er weinig sociale voorzieningen waren. Het zal eventueel wel zijn tijd uitdienen en een andere bestemming krijgen.

Zou ik hulpbehoevend worden, kan ik een beroep doen op Defensie. Ik ben officieel "Dienstslachtoffer", sta ook als zodanig geregistreerd bij Defensie, krijg een uitkering van Defensie en in principe kan ik Defensie aanspreken op gebreken die ik zou kunnen krijgen. Ik krijg dan ook regelmatig de nieuwsvoorziening voor veteranen en dienstslachtoffers. Zolang ik mij nog vrij kan bewegen en ik nog lichamelijk redelijk ben, zal ik nog geen gebruik maken van de voorzieningen de Defensie aan Veteranen en dienstslachtoffers biedt. Ik blijf nog lekker in Friesland wonen. [$) [$) [$) [$)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#62 Bericht door wpdl » zondag 10 oktober 2021, 10:21

Bovenste stukje tekst zeg je dus in het kort
WEG ERMEE

Onderste stukje JA NATUURLIJK moet je voor je mensen zorgen die in de strijd...........maar niet zo anno 20021

Einde reacties in dit onderwerp van mij.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#63 Bericht door genesis » maandag 11 oktober 2021, 05:09

Leuk topic! :thumbsup:

Marcel wat jij voorsteld is leuk, maar onbetaalbaar voor de meeste mensen, ook ik ben van 63 dus ik heb nog wel wat jaartjes te gaan, maar zelfs als ik het zou kunnen betalen, en dat kan ik wel, maar wil dat niet, want dat gaat dan wel ten koste van onze spaarcentjes en dat vind ik geen goed idee, te meer omdat mijn vrouw jonger is, laat ik haar & onze jongen liever achter met een hoop centen achter de hand

Als we zulk een maandelijks huurbedrag zouden moeten ophoesten zouden we er liever voor kiezen om een eigen woning te kopen en dat in gemeenschapszin met wat extra faciliteiten die je benoemde

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#64 Bericht door jumbo » maandag 11 oktober 2021, 05:55

genesis schreef: maandag 11 oktober 2021, 05:09 Als we zulk een maandelijks huurbedrag zouden moeten ophoesten zouden we er liever voor kiezen om een eigen woning te kopen en dat in gemeenschapszin met wat extra faciliteiten die je benoemde
Een bestuur van bewoners die een stichting managen, de stichting wordt opgezet door 1 of meerdere investeerders

De stichting of organisatie koopt een fors stuk land, uiteraard wordt het een discussie waar, maar criteria als strand, natuur en winkel mogelijkheden en bereikbaarheid zijn criteria

De bewoners kopen of huren O/G op het land er dienen dan verschillende keuzes te zijn van standaard tot luxe

Er wordt een Thaise arts ingehuurd en een aantal zusters die 24/7 een kliniekje met een aantal bedden beheren, daar betalen bewoners een vaste fee voor en/of de zkv kan de kosten dragen en/of we starten een fonds met een vaste bijdrage waaruit onkosten worden betaald. Contract en contact met een locaal ziekenhuis voor spoedeisende hulpt en ambulance
En er kunnen zaken zoals physiotherapie e.d. via ziekenhuis geregeld worden...

Onderhoud en klusjes is een handy man voor aanwezig of op afroep beschikbaar , zelf te betalen
Transport hetzelfde

Mogelijkheden zat... kwestie van een businessplan maken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#65 Bericht door stille » dinsdag 12 oktober 2021, 06:41

Nu er iets verteld omtren het KTOMM Bronbeek, weet ik er alles van.
Heb me reeds aangemeld en moet alleen nog enkele dagen proef draaien, doe dat in 2022 ben dan 80..
Heb 43 pensioen jaren, vanwege tropen jaren, (Als Militair) daadwerkelijk 39 jaren.
2 jaar Nw.Guinea, 1.1/2Curacao,( tellen als dubbele jaren) 8 jaar marine, 31 jaar KLU
Zie hier onderwat de voorwaarden van zijn.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/bro ... n-bronbeek

file:///C:/Users/Administrator/Desktop/Downloads/Informatie+aspirant+bewoners+KTOMM+Bronbeek%20(1).pdf

enkele Sitaten, wat ik gedownload heb van hier boven, het eerst blauw gemaakt, later gecopieerd.
Dat is meer uitgebreider.
TOELATINGSVOORWAARDEN
De voorwaarden zijn vastgelegd bij o.a. Koninklijk Besluit en luiden als volgt:
* men moet alleenstaand zijn
* Minimaal 65 jaar oud zijn;
* Behorende tot de categorie onderofficieren/korporaals of soldaten
* Beschikken over minimaal 15 voor pensioen tellende jaren als militair
* onder oorlogsomstandigheden of andere naar het oordeel van de Minister van
Defensie daarmede vergelijkbare omstandigheden hebben gediend; in krijgsgevangenschap hebben verkeerd of hebben deelgenomen aan het verzet,
dan wel buiten Nederland vrijwillig hebben gediend bij een eenheid die door de
Nederlandse regering ter beschikking is gesteld van de Verenigde Naties of van
andere internationale organisaties;
N.B. In november 2007 heeft de Minister van Defensie ingestemd met het voorstel om ook ouddiensplichtigen en Kort Verband Vrijwilligers uit de periode 1940-1962
(Nederlands-Indië, Korea en Nederlands Nieuw-Guinea) toe te laten tot KTOMM
Bronbeek. Hiertoe vervalt voor hen de eis ‘minimaal 15 pensioenjaren als
militair’
* De oud-militair dient in staat te zijn de algemene dagelijks verrichtingen (wassen/
douchen, aankleden) bij binnenkomst zelfstandig te kunnen verrichten;
N.B. men kan niet rechtstreeks worden opgenomen op de verpleegafdeling.
De aspirant-inwoner die aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, dient tevens te
passen in de woongemeenschap van het tehuis en zich bereid te verklaren, zich na
opname, te zullen houden aan de voor bewoners van het tehuis geldende regels.
TOELATINGSCOMMISSIE KTOMM BRONBEEK
Teneinde vast te stellen of de oud-militair, die zich als aspirant inwoner heeft aangemeld,
toegelaten kan worden, wordt een onderzoek ingesteld.

Dit reeds gedaan. Al mijn documenten opgestuurd.
Gesprek gehad met de Maatschappelijk werker, de Manager, de commandant, alles met viedeo bellen.
Heb dat geprek wel opgenomen, zodat ik later kan weten wat zij gezegd en ik gezegd heb.
Later per email bericht gekregen, dat ik daar enkele dagen kan logeren

Voor de liefhebbers, men betaald 60% van je netto belastbaar inkomen.^
Laatst gewijzigd door stille op dinsdag 12 oktober 2021, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#66 Bericht door stille » dinsdag 12 oktober 2021, 07:25

Heb dit jaar weer contact gehad dat ik in 2022 naar Nederland gaat en dat ik in februari dan meer weet.
Laatst gewijzigd door stille op dinsdag 12 oktober 2021, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#67 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 oktober 2021, 08:57

netto belastbaar inkomen

Dat begrip ken ik niet. Men zal bedoelen netto inkomen, of belastbaar inkomen?

Ik ken de regels in NL nog niet want ben nog niet aan de beurt voor een bejaardenhuis. Ik weet wel dat in de particuliere sector (Valuas e.a.) de prijzen al snel beginnen bij 2.500 euro pm tot over de 6.000 pm en dat is dan voor wonen, eten en drinken, de was (maar niet het stoomgoed...), vertier en basisdingen.

Voor andere zaken wordt beroep gedaan op de zorgverzekering, de WMO, en de WLZ als die indicatie is afgegeven.

Maar als je het naar je zin hebt dan is geld bijzaak.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#68 Bericht door stille » dinsdag 12 oktober 2021, 09:32

Zo hebben ze mij het uitgelegd.
Stel jou belastbaar jaar inkomen is 30000 euro.
Je heb aan belasting betaald 6000 euro - .
heb je dus 24000 / netto p/j 24000/ 12= 2000 p/m
Daar gaat de ZKV af 200
dat is 1800 euro daarvan betaald je dan 60% aan Bronbeek.
Lammert de Haan heeft in 2017 voor mij een mooie specificatie gemaakt wonen in Nederland en wonen in Thailand, weet dan ook hoeveel ik netto p/m heb

Daarom wil ik ook alleen naar Bronbeek, omdat mijn uitkering van de WUBO niet Worden ingehouden.
Vraaag altijd alles schiftelijk aan betreffende instantie, hier het antwoord, krijgt zelf nog meer.
Heb tijdens de 2de wereld oorlog toen mijn vader gevangen werd genomen, en daarna de Bersiap periode, 8 jaar in een internernerings kamp gezeten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#69 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 oktober 2021, 13:34

60% van het netto inkomen dus en bijzondere uitkeringen die onbelast zijn blijven buiten de verhaalsmogelijkheden zoals WUBO, de 40/45 uitkeringen en enkele andere. Daarmee hou je nog een zakcent over voor persoonlijke uitgaven. Zo gaat het in de burgermaatschappij gelukkig ook voor niet-militairen. Je hoeft niet alles wat je hebt in te leveren.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#70 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 oktober 2021, 13:41

Hans, in je eigen belang, haal jouw e-mailadres weg in jouw post van vandaag. De forumleiding heeft dit in het verleden ook al eens gevraagd.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#71 Bericht door stille » dinsdag 12 oktober 2021, 14:04

Erik kan geen email adres vinden.
Wel mijn adres in Thailand.vind dat niet erg.
Toch wel ook van bronbeek email verwijderd

Loempia
Moderator
Moderator
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 13 oktober 2017, 10:42

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#72 Bericht door Loempia » woensdag 13 oktober 2021, 04:05

Een teveel aan privé info en gegevens van derden verwijderd.

Graag de verdere discussie over Bronbeek op een al eerder geopend onderwerp: viewtopic.php?f=15&t=827758
Dit draadje gaat namelijk over een Nederlandse woongemeenschap in Thailand, Bronbeek is dat niet.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#73 Bericht door wpdl » donderdag 14 oktober 2021, 02:40

Een lijst gevonden van verzorginghuizen in Thailand waar men Engels als voertaal gebruikt voor buitenlanders.
Nou dat moet dan ook wel lukken met de Nederlandstalige.



Bureau voor Buitenlandse Zaken en Gemenebest

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#74 Bericht door stille » donderdag 14 oktober 2021, 05:19

Was in 2017 zeker wel 3x in dit verpleeghuis gaan kijken.
McKean Seniorencentrum (Dok Kaew Centrum)
Is in Hangdonk , uren met manager gesproken, is een vrouw uit San Fransico.
Ze hebben 3 grote gebouwen,
Hele grote woonruimte waar ook gegeten wordt, 3 maaltijden, kan men kiezen uit Westers, of aziatisch eten.

Redelijk grote slaapkamer, geschat 4x5 meter, volledig gemeubileerd, de badkamer voorzien van hulpmiddelen, bed senioren burau, met TV en internet, is voor. mensen die zich redelijk zelfstandig kan verzorgen.Kosten toen 33000 Th.b per maand, zij kunnen zich verplaatsen.

Voor mensen, naar een beroerte volledige verpleging,24 uur toezicht, met video ,deze deur staat wel gewoon open, kosten 45000 P/M. kamer niet gezien.

Voor mensen die dement of alzheimer zijn, deuren zij op slot , video toezicht 24 uur, wil men naar de woonruimte gaan, dan worden ze begeleid, en gaan daar de deuren opslot.45000 th.b p/m
Kosten zijn exclusief, medische, dokter, medicijnen, luiers, die mennodig heeft, enz.

Visum, men moet zelf de documenten voor zorgen, als dat OK is, regelen zij het met de emigratie.

Enkele 100 meters is een staats ziekenhuis, kamers gezien, men ligt daar men ongeveer 20 mensen op.

Mooie omgeving groot park, daar wezen toeren.
Ze gaan 1xin de week bij belangstelling naar buiten, onder begeleiding.

Men kan daar ook tijdelijk heen, als men niet voor zichzelf kan zorgen , b.v. gebroken been.
daar was toevalig 1 persoon, mee gesproken, maar niet gevraagd de kosten.

Met een Zweedse oudere vrouw gesproken, die ik met de rollator tegen kwam.
Haar kamer gezien.
De kosten weet ze niet , dat regeld haar zoon, die hier woont, die regeld alles.
Bevalt haar goed en heeft het naar haar zin.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#75 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 14 oktober 2021, 06:46

Ooit, paar jaar terug, haalde een artikel de pers over een situatie als deze al weet ik niet of dat over het huis in Hang Dong ging.

Vrouw, hoogbejaard, woonde op deze manier maar moest haar 8 ton deposito aanspreken. Haar maandelijks inkomen ging direct naar het huis en niet eerst naar haar bank. Immigration was keihard: geen verlenging meer want het geld moet op een Thaise bank binnenkomen....

Met een hoop hoempapa in de pers nam de familie haar mee naar een tehuis op de Filippijnen en men constateerde blij dat de kennis van het Engels daar beter is dan in Thailand. Ik dacht toen al, had je dit niet anders op kunnen lossen want Thaise banken kennen ook automatische betalingen voor als je dat niet meer zelf kunt.

Het cijfermateriaal van Hans geeft een beetje aan waaraan je moet denken en doe dat maal twee als je een partner hebt. Dat inkomen heeft lang niet iedereen dus je moet er een stevig banksaldo naast hebben, vrees ik.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”