Boerenkool

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Boerenkool

#1 Bericht door jumbo » maandag 19 oktober 2020, 01:25

Kwam dit dus tegen in de shop ผักคะน้า
Terugvertaald naar engels; Kale, naar NL; Boerenkool

Iemand als eens geprobeerd??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Boerenkool

#2 Bericht door erik-kuijpers » maandag 19 oktober 2020, 06:21

Ja; is een standaardgroente in Thailand. Maar verwacht geen boerenkoolsmaak; boerenkool is echt iets anders. Doch als je het 'groen' wilt op tafel is dit een goeie groente vol pitamientjes..... :giggle:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1424
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Boerenkool

#3 Bericht door Joep » maandag 19 oktober 2020, 07:19

Ik heb de echte boerenkool toch ook al zien groeien in Thailand.
In Chiangrai, in het Singhapark.
Dit is een grote botanische tuin.

Heb het niet gekocht dus weet niet of het smaakt

https://bit.ly/3569Rfi

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Boerenkool

#4 Bericht door erik-kuijpers » maandag 19 oktober 2020, 08:20

'Boerenkool, daar moet de vorst over' is een NL gezegde en met vorst bedoelt men de vrieskou..... Het uiterste noorden is koud genoeg voor vorst aan de grond en heuvelachtige provincies als Loei trouwens ook. De smaak zal best anders zijn want de grond en de regen zijn anders maar wat maakt het uit? Als 't maar lekker is.... Vette jus en een stuk rookworst er bij en smullen maar. Ik maakte in Thailand zelf snert en hutspot en dat was prima in orde hoor.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Boerenkool

#5 Bericht door serpay » maandag 19 oktober 2020, 17:34

ik heb het 1 keer gekocht op de markt in Laos toen ik nog in NK woonde.
de smaak is anders het stukje bitterheid is niet daar en het word te snel overgaar ,dat wil je immers niet.
maar het smaakt als er niets anders om hande is.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Boerenkool

#6 Bericht door jumbo » dinsdag 20 oktober 2020, 01:28

erik-kuijpers schreef: maandag 19 oktober 2020, 08:20 'Boerenkool, daar moet de vorst over' is een NL gezegde en met vorst bedoelt men de vrieskou..... Het uiterste noorden is koud genoeg voor vorst aan de grond en heuvelachtige provincies als Loei trouwens ook. De smaak zal best anders zijn want de grond en de regen zijn anders maar wat maakt het uit? Als 't maar lekker is.... Vette jus en een stuk rookworst er bij en smullen maar. Ik maakte in Thailand zelf snert en hutspot en dat was prima in orde hoor.
Snijden en in de vriezer, daar is je vorst... doen we in NL toch ook.. voor de winter...

Snert, hutspot, andijviestamppot (met salad), bruine bonen soep, spruites en spruitenstamppot alles staat al op het menu en de dames genieten ervan..

Zelfs een keer zoute haring gemaakt, (te dunne) haring gekocht en gezouten.. was niet verkeerd, maar het vet ontbrak

Ik ga de boerenkool een keer proberen, eventjes laten meekoken met de piepers, om het niet te verknoeien Serpay...
Biefstukje van de markt erbij...heerlijk...

Overigens zit ik laatste tijd wat meer op de MIdden Oosten keuken met humus, pita, flatbread, fallafel en dat soort zaken... vinden de dames ook lekker
Zelfs de US keuken met Macaroni and Cheese gaat erdoor...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Boerenkool

#7 Bericht door foppo » dinsdag 20 oktober 2020, 11:05

Eerst in de vriezer zodat de plant suikers aan kan maken om zichzelf te beschermen en dan pas snijden en verder verwerken.
Die suikers verminderen de bittere smaak, snijd je eerst fijn dan komt dat proces door de beschadiging van cellen niet meer goed op gang...

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Boerenkool

#8 Bericht door serpay » dinsdag 20 oktober 2020, 17:50

foppo schreef: dinsdag 20 oktober 2020, 11:05 Eerst in de vriezer zodat de plant suikers aan kan maken om zichzelf te beschermen en dan pas snijden en verder verwerken.
Die suikers verminderen de bittere smaak, snijd je eerst fijn dan komt dat proces door de beschadiging van cellen niet meer goed op gang...

maar boerenkool moet een beetje zuur smaken, moet vet zijn met smalt en uitgebakken spek.
maar tegenwoordig willen alle mensen vetarm en dat gaat bij een goede stamppot niet...
ik noem het de verkrachting van Nederlands boeren eten.
vreet het dan niet en laat mensen die dit wel kunnen waarderen eten..
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Boerenkool

#9 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 20 oktober 2020, 21:48

Bij boerenkoolstamp hoort vette jus en vette rookworst! En ik heb daar graag spekkies in zoals ik ze nu heb van Noordertrots of Van Smaak, twee noordelijke producenten van stamppotten. Ik eet 2x per week stamppot boerenkool met goeie worst en een keer hutspot met runderlap EN vette jus. En 4 keer een maaltijdsalade Caeser voor de magerte die ik ook wel kan gebruiken..... Het leven is goed, mensen!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Boerenkool

#10 Bericht door jumbo » woensdag 21 oktober 2020, 01:07

foppo schreef: dinsdag 20 oktober 2020, 11:05 Eerst in de vriezer zodat de plant suikers aan kan maken om zichzelf te beschermen en dan pas snijden en verder verwerken.
Die suikers verminderen de bittere smaak, snijd je eerst fijn dan komt dat proces door de beschadiging van cellen niet meer goed op gang...
:thumbsup:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Boerenkool

#11 Bericht door jumbo » woensdag 21 oktober 2020, 01:08

erik-kuijpers schreef: dinsdag 20 oktober 2020, 21:48 Bij boerenkoolstamp hoort vette jus en vette rookworst! En ik heb daar graag spekkies in zoals ik ze nu heb van Noordertrots of Van Smaak, twee noordelijke producenten van stamppotten. Ik eet 2x per week stamppot boerenkool met goeie worst en een keer hutspot met runderlap EN vette jus. En 4 keer een maaltijdsalade Caeser voor de magerte die ik ook wel kan gebruiken..... Het leven is goed, mensen!
Vette jus is te maken, ik heb een roux gereed staan in de koelkast, spekjes koop ik bij de makro..
Alles kan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Boerenkool

#12 Bericht door johnny013 » donderdag 22 oktober 2020, 01:58

Ik heb hier bij mijn plaatselijke super Foodmart een pot Duitse Grünkohl meegenomen... weet dat het de smaak van boerenkool dicht benaderd, in Duitsland geregeld gegeten... in het weekend maar eens proberen met een dikke speklap en braadworst... ik laat het wel ff weten.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Boerenkool

#13 Bericht door jumbo » donderdag 22 oktober 2020, 03:44

johnny013 schreef: donderdag 22 oktober 2020, 01:58 Ik heb hier bij mijn plaatselijke super Foodmart een pot Duitse Grünkohl meegenomen... weet dat het de smaak van boerenkool dicht benaderd, in Duitsland geregeld gegeten... in het weekend maar eens proberen met een dikke speklap en braadworst... ik laat het wel ff weten.
Ook eens gedaan, smaakte niet verkeerd, niet te lang laten meekoken!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11582
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Boerenkool

#14 Bericht door jumbo » zondag 25 oktober 2020, 02:20

jumbo schreef: donderdag 22 oktober 2020, 03:44
johnny013 schreef: donderdag 22 oktober 2020, 01:58 Ik heb hier bij mijn plaatselijke super Foodmart een pot Duitse Grünkohl meegenomen... weet dat het de smaak van boerenkool dicht benaderd, in Duitsland geregeld gegeten... in het weekend maar eens proberen met een dikke speklap en braadworst... ik laat het wel ff weten.
Ook eens gedaan, smaakte niet verkeerd, niet te lang laten meekoken!!
Vandaag bietjes met spekjes en uitjes.... enige wat te pruimen in uit rotterdam :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Boerenkool

#15 Bericht door johnny013 » zondag 25 oktober 2020, 03:34

jumbo schreef: zondag 25 oktober 2020, 02:20
jumbo schreef: donderdag 22 oktober 2020, 03:44
johnny013 schreef: donderdag 22 oktober 2020, 01:58 Ik heb hier bij mijn plaatselijke super Foodmart een pot Duitse Grünkohl meegenomen... weet dat het de smaak van boerenkool dicht benaderd, in Duitsland geregeld gegeten... in het weekend maar eens proberen met een dikke speklap en braadworst... ik laat het wel ff weten.
Ook eens gedaan, smaakte niet verkeerd, niet te lang laten meekoken!!
Vandaag bietjes met spekjes en uitjes.... enige wat te pruimen in uit rotterdam :P
Bietjes krijg ik niet weg... de boerenkool wordt maandag of dinsdag
!x per week Hollands eten is meer dan genoeg voor mij.
Ben hier in Jomtien al 3 NL restaurants tegengekomen met een uitgebreid menu.
En onderstaande afhaal gaan we ook wel eens proberen... voorlopig woon ik hier nog wel even...

https://www.hollandse-maaltijden.com/
Het is zoals het is...

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”