Gefermenteerde vis

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Gefermenteerde vis

#1 Bericht door wpdl » vrijdag 29 mei 2020, 11:56

Gefermenteerde en gepekelde vis vol parasieten

Het Parasitic Disease Research Center van Suranaree University of Technology (PDRC) heeft gefermenteerde vis getest uit 73 markten in de provincies van de noordoostelijke regio (Isan) Thailand.
PDRC maakte de resultaten bekend op hun Facebook-pagina op 24 mei 2020.
Er zijn veel soorten gefermenteerde vis en gepekelde vis in Thailand die in alle provincies in het hele land te vinden zijn.
Een van de bekendste gerechten met gefermenteerde vis is Papaya Salad genaamd Som Tam Plara in Thai.
Velen geven er misschien de voorkeur aan om de vis rauw te eten, dit onderzoek zal ons eraan herinneren om dergelijke gerechten te eten die voor onze eigen veiligheid zijn gekookt.

Volledig interview thairesidents

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Gefermenteerde vis

#2 Bericht door KhunSugar » vrijdag 29 mei 2020, 12:15

Ik eet dolgraag Papaya Salad (Somtam) dan wel zonder plara.
In landelijk Thailand is dit goedje in soorten te koop op de plaatselijke markten, alleen al de geur doet mij een ommetje maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Gefermenteerde vis

#3 Bericht door wpdl » vrijdag 29 mei 2020, 12:38

Slim Heer Suiker.

9,58% van de gefermenteerde en gepekelde vismonsters van Sisaket, Khon Kaen, Mukdahan, Sakon Nakhon en Udon Thani worden aangetroffen met leverbot en darmbotten, dit is een polyphyletische groep parasieten.
De meeste van deze parasieten worden aangetroffen in gefermenteerde vis.
Monsters van gepekelde vis werden verzameld uit 20 provincies in de noordoostelijke regio van Thailand, metacercaria werd gevonden in 20,2% van deze monsters.
De definitie van metacercaria volgens Merriam-Webster is een staartloze ingekapselde late larve van een digenetische trematode die meestal de vorm is die infectieus is voor de definitieve gastheer.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Gefermenteerde vis

#4 Bericht door godzilla » vrijdag 29 mei 2020, 15:31

Volgens dat ik ergens gelezen heb, sorry ik weet niet meer waar...
Het probleem zou er in zitten dat het niet lang genoeg fermenteert, en dan voordat het klaar is geconsumeerd wordt.
Tja, als ze kunnen verkopen, zeker nu, hopsakee.
Maar voor mij geen probleem, ik pas er ook voor.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Gefermenteerde vis

#5 Bericht door wpdl » zaterdag 30 mei 2020, 01:00

Fermentatie wordt bij veel producten gedaan het moet wel correct en hygiënisch gedaan worden.


Monsters van gefermenteerde en gepekelde vis werden verzameld in 5 districten in Udonthani en 7 districten in Kalasin.
9,1% gefermenteerde vis en 42,9% ingemaakte vis werd aangetroffen met parasieten.
Deze besmette monsters waren afkomstig uit Kumpawapee en Kudjub in de provincie Udonthani.
De monsters van gepekelde vis vertoonden parasieten op dag 1-4 wanneer ze bij kamertemperatuur werden bewaard.
Hamsters kregen de monsters met leverbot, 52% was besmet met de parasiet als ze monsters kregen van dag 1, 44,7% werd besmet met de parasiet als ze monsters kregen van dag 2, het infectiepercentage voor dag 3 en 4 was 11,3% en 1 %.
De monsters van ingemaakte vis die gedurende 3 dagen bij een temperatuur van 4 ° C waren bewaard, toonden aan dat 3,3% van de hamsters besmet was bij het nemen van monsters van dag 1, en 12,7% was besmet bij het nemen van monsters van dag 2.
Hamsters waren niet besmet bij het nemen van monsters van dag 3-5.

Er zijn gemakkelijke manieren om deze parasieten te doden die voorkomen in karpervissen.
Magnetron het voedsel gedurende 5 minuten op 400W of 800W, of kook het voedsel gedurende 5 minuten op 90C.
Vries het voedsel 48 uur in bij -20 ° C.
Ingemaakte vis die 24-48 uur bij 4 ° C is bewaard, vertoonde een infectiepercentage van 40% wanneer het aan hamsters werd gegeven.


Googeliaanse vertaling

Bron: Khaosod, PDRC

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”