Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#1 Bericht door erik-kuijpers » maandag 06 januari 2020, 16:22

Las ik vandaag met dank aan Ruudthai op de facebook pagina van de stichting nederlanders overzee. De FB naam is /nederlandersoverzee. De site is van Rudolf van der Lubben en ik meen dat hij hier ook lid is.

Dit is de tekst overgenomen, in dank, van zijn FB pagina.

*** Opnieuw inschrijven in Nederland ***
Opnieuw inschrijven in Nederland en vervolgens weer een zorgverzekering afsluiten, bankrekening openen, zorgtoeslag, huurtoeslag, heffingskorting en weer alle voordelen van een domicilie in Nederland hebben.

Stichting Nederlanders Overzee wil dit jaar een oplossing gaan bieden. We zijn voornemend een groot huis te huren op de naam van de stichting en kamers te gaan verhuren. Om je in te mogen schrijven bij een gemeente, moet je namelijk een huurcontract overleggen.

We gaan hier dan zorg voor dragen en proberen het zo te organiseren dat u niet hiervoor naar Nederland hoef te gaan.

Voordat we een hoop tijd en geld gaan investeren willen wij graag polsen hoeveel Nederlanders in Thailand daadwerkelijk hierin interesse hebben.


***


Nu is 'bevolking' niet mijn vak maar ik denk, dit lezend:
1. Je vergeet dat je naast de toeslagen ontvangen ook inkomstenbelasting en volksverzekering gaat betalen. En Thailand heft ook dus tel uit je 'winst'.....
2. Inschrijven in NL moet IN PERSOON en niet alleen de hoofdbewoner, ook alle partners en kinderen.....
3. Je moet 4 maanden in NL zijn in een kalenderjaar en de overheid kan dat controleren aan het reisgedrag en aan het energiegebruik van die kamer; kinderen hebben schoolplicht, en de verklikker slaapt nooit......
4. Je zit tegen fraude aan en ik zal dat nooit adviseren.

Maar, jullie mening?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#2 Bericht door RuudThai » maandag 06 januari 2020, 17:08

Nu was "Bevolking" wel mijn vak dus toen ik dit artikel van Stichting Nederlanders Overzee in Facebook las heb ik daar direct enkele kritische aantekeningen betreffende de aanmelding en de bewoning bij vermeld.
Dit werd daar niet zo gewaardeerd want na een korte discussie werd deze in het geheel verwijderd en kon men doorgaan met de leden daar gouden eieren te beloven.

Want: komende uit het buitenland ben je bij de 1e aanmelding verplicht om je in persoon + je medevestigende gezinsleden te melden bij de balie van het gemeentehuis. Verhuizingen van de ene gemeente naar de andere, binnen de gemeente en vertrek naar het buitenland kunnen schriftelijk worden gedaan of digitaal.

Verder moet je binnen een termijn van een half jaar tenminste 4 maanden in Nederland daadwerkelijk verblijf houden. En moet je worden uitgeschreven als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Controle daarop is eenvoudig via de paspoortcontrole op de luchthavens in Europa waar de data worden geregistreerd en tussen de landen worden uitgewisseld
.

Sinds vorig jaar uitkwam dat in sommige gemeenten er tientallen Oosteuropese arbeidsmigranten werden ingeschreven op 1 adres wat een simpel 3-kamerflatje bleek is de controle op dit soort spookbewoning sterk toegenomen. Dus als daarmee fraude wordt gepleegd dan worden de fraudeurs vervolgd. Ook de verhuurder kan worden vervolgd wegens het geven van gelegenheid tot fraude.

Dusss.... lijkt mij dit een wat onzinnig idee.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#3 Bericht door erik-kuijpers » maandag 06 januari 2020, 21:53

Huurtoeslag voor een kale kamer kan niet eens.......

Je moet er een 'eigen' keuken en badkamer bij hebben. Een studio heeft dat; EEN kamer met keuken en badfaciliteit. Maar een kamer huren met gedeelde keuken en bad - zoals studenten doen- geeft geen recht op huurtoeslag.
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op dinsdag 07 januari 2020, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#4 Bericht door printen44 » maandag 06 januari 2020, 22:00

Ik snap het niet. De wetgeving is heel duidelijk. Dat is iemand blij maken met een dooie mus. Pagina's zijn hier al volgeschreven wat je wel en niet kan doen als je in Thailand wil gaan wonen. Of al woont. Duidelijke misleiding, vindt ik.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 06 januari 2020, 22:55

Rudolf bedoelt het goed; ik ken de man. Maar hij heeft geen goeie backup als het om belastingzaken gaat en ook over de zaken die Ruudthai aanhaalt.

Er is een oud spreekwoord: schoenmaker blijf bij je leest. Rudolf is als podoloog een vakman, een van de weinige vakmensen in Thailand, maar in zijn dadendrang plast hij nu naast het potje............

Overigens, Ruudthai als je meeleest, ik dacht dat die 4 maanden per kalenderjaar waren? Mij is trouwens niks gevraagd toen ik me inschreef op 1 mei 2018 op het stadhuis van Sneek.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#6 Bericht door RuudThai » dinsdag 07 januari 2020, 15:55

Vroeger moest je 4 maanden in een periode van 1 jaar (niet noodzakelijk een kalenderjaar) in Nederland verblijven om te worden ingeschreven in de gemeente. Dan kon je bijv. 2 maanden in NL blijven, vervolgens een halfjaar terug naar Thailand en dan nog eens 2 maanden in NL.
Nu moeten die 4 maanden binnen een halfjaar worden genomen.maar omdat je pas nadat je langer dan 8 maanden in het buitenland bent geweest uitgeschreven moet worden blijft het verder hetzelfde.

Dus: 4 maanden Nederland en dan 8 maanden Thailand en dat herhalen, dan kun je ingeschreven worden en blijven.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#7 Bericht door jumbo » woensdag 08 januari 2020, 02:26

RuudThai schreef: maandag 06 januari 2020, 17:08 Verder moet je binnen een termijn van een half jaar tenminste 4 maanden in Nederland daadwerkelijk verblijf houden. En moet je worden uitgeschreven als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Controle daarop is eenvoudig via de paspoortcontrole op de luchthavens in Europa waar de data worden geregistreerd en tussen de landen worden uitgewisseld
.
Hi Ruud

Is het idd zo dat eea in Europa wordt geregistreerd op de luchthaven?? Ik kan me niet herinneren dat er ooit een douane, in NL of andere aankomst luchthaven, mijn paspoort informatie heeft
ingetyped dan wel mijn paspoort heeft gescanned. Ze kijken naar je foto, jou, je visa en de andere stempels en je mag door gaan....
Alleen bij de automatische poortjes gebeurd dat en dan is de vraag of die informatie dan beschikbaar komt voor derden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#8 Bericht door stevenl » woensdag 08 januari 2020, 05:08

jumbo schreef: woensdag 08 januari 2020, 02:26
RuudThai schreef: maandag 06 januari 2020, 17:08 Verder moet je binnen een termijn van een half jaar tenminste 4 maanden in Nederland daadwerkelijk verblijf houden. En moet je worden uitgeschreven als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Controle daarop is eenvoudig via de paspoortcontrole op de luchthavens in Europa waar de data worden geregistreerd en tussen de landen worden uitgewisseld
.
Hi Ruud

Is het idd zo dat eea in Europa wordt geregistreerd op de luchthaven?? Ik kan me niet herinneren dat er ooit een douane, in NL of andere aankomst luchthaven, mijn paspoort informatie heeft
ingetyped dan wel mijn paspoort heeft gescanned. Ze kijken naar je foto, jou, je visa en de andere stempels en je mag door gaan....
Alleen bij de automatische poortjes gebeurd dat en dan is de vraag of die informatie dan beschikbaar komt voor derden
Paspoort wordt altijd gescand.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#9 Bericht door jumbo » woensdag 08 januari 2020, 05:16

stevenl schreef: woensdag 08 januari 2020, 05:08
jumbo schreef: woensdag 08 januari 2020, 02:26
RuudThai schreef: maandag 06 januari 2020, 17:08 Verder moet je binnen een termijn van een half jaar tenminste 4 maanden in Nederland daadwerkelijk verblijf houden. En moet je worden uitgeschreven als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.
Controle daarop is eenvoudig via de paspoortcontrole op de luchthavens in Europa waar de data worden geregistreerd en tussen de landen worden uitgewisseld
.
Hi Ruud

Is het idd zo dat eea in Europa wordt geregistreerd op de luchthaven?? Ik kan me niet herinneren dat er ooit een douane, in NL of andere aankomst luchthaven, mijn paspoort informatie heeft
ingetyped dan wel mijn paspoort heeft gescanned. Ze kijken naar je foto, jou, je visa en de andere stempels en je mag door gaan....
Alleen bij de automatische poortjes gebeurd dat en dan is de vraag of die informatie dan beschikbaar komt voor derden
Paspoort wordt altijd gescand.
Dat is niet mijn ervaring, 2 keer gevlogen dit jaar op Helsinki en daar keken ze en dat was het
Dat is ook mijn eerdere ervaring met Schiphol
Alleen bij de auto loketten moet je scannen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#10 Bericht door stevenl » woensdag 08 januari 2020, 05:22

jumbo schreef: woensdag 08 januari 2020, 05:16
stevenl schreef: woensdag 08 januari 2020, 05:08
jumbo schreef: woensdag 08 januari 2020, 02:26

Hi Ruud

Is het idd zo dat eea in Europa wordt geregistreerd op de luchthaven?? Ik kan me niet herinneren dat er ooit een douane, in NL of andere aankomst luchthaven, mijn paspoort informatie heeft
ingetyped dan wel mijn paspoort heeft gescanned. Ze kijken naar je foto, jou, je visa en de andere stempels en je mag door gaan....
Alleen bij de automatische poortjes gebeurd dat en dan is de vraag of die informatie dan beschikbaar komt voor derden
Paspoort wordt altijd gescand.
Dat is niet mijn ervaring, 2 keer gevlogen dit jaar op Helsinki en daar keken ze en dat was het
Dat is ook mijn eerdere ervaring met Schiphol
Alleen bij de auto loketten moet je scannen
Dit gaat zo snel dat je het blijkbaar niet eens merkt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 08 januari 2020, 05:35

Inderdaad, paspoort wordt altijd gescand en dat gaat heel snel. Personen tegen wie een nationaal of internationaal arrestatiebevel is uitgevaardigd of die grote openstaande boetes hebben lopen zo tegen de lamp.

Deze scans worden opgeslagen in een databank en de databanken van de landen zijn met elkaar verbonden. Ik weet niet hoe lang die gegevens worden bewaard.
Als er gerichte informatie over één bepaald persoon wordt gevraagd door justitie van een land kan die worden verstrekt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#12 Bericht door jumbo » woensdag 08 januari 2020, 05:45

stevenl schreef: woensdag 08 januari 2020, 05:22 Dit gaat zo snel dat je het blijkbaar niet eens merkt.
Ik zal er inderdaad beter op letten....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#13 Bericht door printen44 » woensdag 08 januari 2020, 11:51

In het paspoort zit een contactloze chip. Die scan kan gemaakt worden terwijl dat paspoort in de handen van de betrokken ambtenaar zit. Het hoeft echt niet op een glasplaat of zo gelegd worden.

Toen dat contactloze chip in het paspoort kwam, waren er groepen die protesteerde tegen die chip. Die zou op afstand afgelezen kunnen worden. Dat klopt wel een beetje, maar dan moet je wel de juiste apparatuur bij je hebben. De kans dat iemand met snode plannen die chip zou kunnen aflezen, is vrijwel nihil. Er zijn veiligheidskenmerken in die chip.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is dit nu het Ei van Columbus? Een kamer huren in NL?

#14 Bericht door jumbo » donderdag 09 januari 2020, 00:49

printen44 schreef: woensdag 08 januari 2020, 11:51 In het paspoort zit een contactloze chip. Die scan kan gemaakt worden terwijl dat paspoort in de handen van de betrokken ambtenaar zit. Het hoeft echt niet op een glasplaat of zo gelegd worden.

Toen dat contactloze chip in het paspoort kwam, waren er groepen die protesteerde tegen die chip. Die zou op afstand afgelezen kunnen worden. Dat klopt wel een beetje, maar dan moet je wel de juiste apparatuur bij je hebben. De kans dat iemand met snode plannen die chip zou kunnen aflezen, is vrijwel nihil. Er zijn veiligheidskenmerken in die chip.
bedankt voor de toelichting, weer wat wijzer geworden... :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”