Cultuur

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Cultuur

#1 Bericht door robi6 » vrijdag 15 november 2019, 06:42

Cultuur.
Tja, Daar dacht Ik even niet aan, dat de gemiddeld nederlander bij cultuur het eerst, en soms ook het laatst, aan eten denkt.
Zelf denk Ik aan onderlinge verhoudingen, omgang met elkaar. Vergeleken met Thailand zijn wij barbaren, niet eens in staat beschaving te zien. Denken dat t allemaal pose is, toneel, die beleefdheid en zorgzaamheid van de Thai. Berekenend zelfs. Tja, de hollandse koopmansgeest,in alles een transactie zien.
Kijk eens naar de dieren in Thailand, de honden. Beschaafd i.v.m. de gemiddelde hollander.
Oké neem een kat die slaapt. Aai m zachtjes en hij/zij lijkt gewoon door te slapen. Dan een hollandse kat, die schrikt, kijkt op, o, ben jij ,t. Een basisgevoel van onveiligheid, de ander als potentiele vijand of tenminste concurrent, de competitiedwang. Status als vlucht voor de eenzaamheid, veilig achter de massa aan. Nog een tattootje bij meneer/mevrouw?
En zie het resultaat, het bijna hoogste inkomen, een narcostaat waar de immigrant vlucht in de mafia, of in een pre- historische religie.
Respect is een vies woord geworden, het kind met het badwater van de discipline in de jaren 70 weggegooid. Politie kan de orde niet meer handhaven, politiek is machteloos, rijp voor een dictator. IK zeg niet dat de Thai het onderscheid tussen respect en discipline maakt, dat is ook best ingewikkeld.
Nóg een staaltje cultuurverschil: de hollander is beleligd als je om zn fouten lacht, óf vind dat de chinees beledigd móet zijn als ie flie lie zegt. DE THAI houdt de eer aan zichzelf, en heeft zichzelf al uitgelachen voor jij op t idee komt.

Nóg eentje. Joe krijgt net 20 bath fooi. Oh no, too much, is zijn reactie. Is er een ander land waar fooien ongebruikelijk zijn, bijna een belediging? Ach, dit begrijpt géén hollander.Plat volk. Boeren, waarmee Ik geen agrariers bedoel, hoewel dat soms samenvalt.

Ik had eens een vriend, was op zijn feestje, stond te praten met iemand, komt hij voorbij: kijk, twee ouwehoeren bij elkaar!
Dan is t eind van de vriendschap wel in zicht, dat begrijp je. Niet Dat ie mij beledigde dat lukt niemand. Maar Hij had Het geduóf niet om naar.mij té luisteren.Als Ik.over een vrouw vertelde die Ik ontmoet had, was t ná 2 zinnen: En, heb je haar geneukt? Óf, als Ik hem naar een vriendin wilde meenemen: is t een lekker ding? Maar ja Hij had Wel psychoanalyse gestudeerd,En les gegeven op de universiteit ( Maar ontslagen wegens een affaire met een studente). Dus daar Kijk je tegenop, net als veel vrouwen trouwens. Maar Hij was óók een fervent Dylan- liefhebber, En heeft gezorgd dat mijn gitaar weer van de muur kwam. Een kunstenaar. In Zomerhuis met zwembad van Herman Koch komt er óók een Voor. Sprekend, zoals die tegen vrouwen aankijkt. Maar uiteindelijk een boer
, óók in zn bouw, die dat meesterlijk kon camoufleren met academisch jargon.
Hij had al een paar keer een hint gegeven, dat ie óók naar Koh Chang wilde komen, maar dan flink wat luxer. IK hield de boot af, Ik vond m gewoon Thailand niet waard. Parel voor het zwijn.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Cultuur

#2 Bericht door wanadee » vrijdag 15 november 2019, 09:37

Dromen zijn bedrog

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Cultuur

#3 Bericht door ron » vrijdag 15 november 2019, 11:14

Begrijp niet dat dit gezwets onder de noemer CULTUUR geplaatst moet worden,is m.i. praathuiswaardig en zelfs dan nog....... :neus:
Iets van hak en tak.........
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Cultuur

#4 Bericht door wanadee » vrijdag 15 november 2019, 11:22

ron schreef: vrijdag 15 november 2019, 11:14 Begrijp niet dat dit gezwets onder de noemer CULTUUR geplaatst moet worden,is m.i. praathuiswaardig en zelfs dan nog....... :neus:
Iets van hak en tak.........
Ben dus niet de enige :thumbsup:

Weet ook niet in wat voor omgeving robin heeft gewoond maar lijkt niet op de mijne. Mijn vrienden vroegen niet of ik lekker gen..kt had of dat het een lekker vrouw was. Mijn katten schrikken ook niet en thaise honden vergelijken met de nederlandse moraal, belachelijk.
En over beschaving gesproken, heb jij in thailand wel eens iemand niet voor zie proberennte dringen?
Als je met een bediende aan het praten was dat de thai daar gewoon doorheen begint te kletsen?
Dat voorang krijgt van iemand terwijl je daar geen recht op had.

Allemaal onzin. Misschien is robin aan het oefenen met zijn schrijfstijl maar laat hem dat doen over iets waar hij wel wat vanaf weet.

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Cultuur

#5 Bericht door robi6 » woensdag 27 november 2019, 00:51

Wanadee denkt aan eten? Óf aan kunst? Kan allemaal hoor. Cultuur is Voor mij, Hoe mensen met elkaar omgaan, En Hoe Dat zó gegroeid is. Dingen waarover je kan nadenken.En eens wát over weg kan zwetsen Op een forum, Maar sorry als Ik je tijd verspild heb hoor, zelf lees Ik Graag iemands hersenspinsels. Ach, wát een werk he, denken.. Dát je eigen kat niet schrikt in zijn huis, nogal wiedes.

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Cultuur

#6 Bericht door robi6 » woensdag 27 november 2019, 00:55

IK heb in de 40. Weken Dat Ik in T rondgezworven[ heb. 1x iemand zien voordringen. Een monnik Op Hua Lampong. Kan aan de omgeving liggen denk Ik, in sommige gebieden zijn de Thai aardig aangepast aan de westerse hebberigheid..

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Cultuur

#7 Bericht door robi6 » woensdag 27 november 2019, 01:01

Als Ik Mijn verhalen vergelijk met Dat hierboven, vraag Ik mij af, wát is Nou zwetsen. Iets wát teveel denkwerk kost? Want ja, blijft er iets hangen van een verhaal over een rare douche, wát is Daar leuk aan? Kijk ieder zn meug, Maar Ik snap deze reacties niet.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Cultuur

#8 Bericht door sjeng » woensdag 27 november 2019, 04:07

wanadee schreef: vrijdag 15 november 2019, 11:22
ron schreef: vrijdag 15 november 2019, 11:14 Begrijp niet dat dit gezwets onder de noemer CULTUUR geplaatst moet worden,is m.i. praathuiswaardig en zelfs dan nog....... :neus:
Iets van hak en tak.........
Ben dus niet de enige :thumbsup:

Weet ook niet in wat voor omgeving robin heeft gewoond maar lijkt niet op de mijne. Mijn vrienden vroegen niet of ik lekker gen..kt had of dat het een lekker vrouw was. Mijn katten schrikken ook niet en thaise honden vergelijken met de nederlandse moraal, belachelijk.
En over beschaving gesproken, heb jij in thailand wel eens iemand niet voor zie proberennte dringen?
Als je met een bediende aan het praten was dat de thai daar gewoon doorheen begint te kletsen?
Dat voorang krijgt van iemand terwijl je daar geen recht op had.

Allemaal onzin. Misschien is robin aan het oefenen met zijn schrijfstijl maar laat hem dat doen over iets waar hij wel wat vanaf weet.
Nou, nou, ik vind de Thai best aardige mensen, ik krijg altijd vrij baan en meestal voorrang. :giggle3:
Om even een vergelijk te maken met de Thaise beleefdheid en de Nederlandse, moet je eens even naar een treinparon gaan op een willekeurig station en het geduw en getrek bij het instappen vergelijken met het gedrag van de Thai bij het instappen van de BTS lekkere line up en geen getrek of geduw.

Vaak stoort mij zelfs de ingetogen nederigheid van de Thai het buigen en waaien.
Waar zie je bv in Nederland nog dat kinderen respect hebben voor ouderen en groeten is al helemaal uit de boze want ze zijn te druk met hun i pad of gsm. Hier in Thailand wordt bij binnenkomst altijd gegroet.
Geef mij maar Thailand, al heb je natuurlijk overal boeren die het een beetje verpesten, de Farang niet uitgezonderd.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Cultuur

#9 Bericht door sjeng » woensdag 27 november 2019, 04:07

wanadee schreef: vrijdag 15 november 2019, 11:22
ron schreef: vrijdag 15 november 2019, 11:14 Begrijp niet dat dit gezwets onder de noemer CULTUUR geplaatst moet worden,is m.i. praathuiswaardig en zelfs dan nog....... :neus:
Iets van hak en tak.........
Ben dus niet de enige :thumbsup:

Weet ook niet in wat voor omgeving robin heeft gewoond maar lijkt niet op de mijne. Mijn vrienden vroegen niet of ik lekker gen..kt had of dat het een lekker vrouw was. Mijn katten schrikken ook niet en thaise honden vergelijken met de nederlandse moraal, belachelijk.
En over beschaving gesproken, heb jij in thailand wel eens iemand niet voor zie proberennte dringen?
Als je met een bediende aan het praten was dat de thai daar gewoon doorheen begint te kletsen?
Dat voorang krijgt van iemand terwijl je daar geen recht op had.

Allemaal onzin. Misschien is robin aan het oefenen met zijn schrijfstijl maar laat hem dat doen over iets waar hij wel wat vanaf weet.
Nou, nou, ik vind de Thai best aardige mensen, ik krijg altijd vrij baan en meestal voorrang. :giggle3:
Om even een vergelijk te maken met de Thaise beleefdheid en de Nederlandse, moet je eens even naar een treinparon gaan op een willekeurig station en het geduw en getrek bij het instappen vergelijken met het gedrag van de Thai bij het instappen van de BTS lekkere line up en geen getrek of geduw.

Vaak stoort mij zelfs de ingetogen nederigheid van de Thai het buigen en waaien.
Waar zie je bv in Nederland nog dat kinderen respect hebben voor ouderen en groeten is al helemaal uit de boze want ze zijn te druk met hun i pad of gsm. Hier in Thailand wordt bij binnenkomst altijd gegroet.
Geef mij maar Thailand, al heb je natuurlijk overal boeren die het een beetje verpesten, de Farang niet uitgezonderd.

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Cultuur

#10 Bericht door robi6 » vrijdag 29 november 2019, 01:18

Kijk, die vergelijking met zuurkool was natuurlijk een beetje flauw. “ Ij zijn een volk van dominees en schoolmeesters”. Zei Beatrix. Dat weet jij niet, want jij hebt je huiswerk niet gemaakt. Ik wel. Mijn vader was schoolmeester. Dat is cultuur, volksaard. Normen en waarden. Wat wij in de jaren 70 als het kind met het badwater hebben weggegooid. Wat we hebben teruggekregen is cynisme, nihilisme en drugsmafia. Dat gaat ons nog opbreken. Dat gat gaat opgevuld worden door de islam en rechtse beunhazen. Dat fascineert me zo aan Thailand, dat ze hun grenzen goed bewaken, en het boeddhisme. Dat heeft weinig met kunst of blingbling te maken, maar met de monniken. Respect hebben voor de mindere, die alle luxe afwijst, soms blootsvoets door het leven gaat, dat is regelrecht in strijd met de aard van de mens, die aanbidt de winnaar.
Met Joe, de baas van Long Beach Resort, rijdt ik de boot af. Daar staat een blinkende Harley klaar om op te rijden. Een Rolls Royce onder de motoren, dit exemplaar. Wauw, een Harley,roept Joe, en maakt zijn bekende gebaar met 2 handen in elkaar, geheven naar de eigenaar, die net komt aanlopen. Terwijl, wat staat hier, wat heeft die vent daarvoor gedaan, 5 coffeeshops gerund? Ook hard werk ja, maar mijn respect geldt andere bezigheden. Dat is mijn calvinisme. Ook cultuur.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Cultuur

#11 Bericht door wanadee » vrijdag 29 november 2019, 07:05

robi6 schreef: vrijdag 29 november 2019, 01:18 Kijk, die vergelijking met zuurkool was natuurlijk een beetje flauw. “ Ij zijn een volk van dominees en schoolmeesters”. Zei Beatrix. Dat weet jij niet, want jij hebt je huiswerk niet gemaakt. Ik wel. Mijn vader was schoolmeester. Dat is cultuur, volksaard. Normen en waarden. Wat wij in de jaren 70 als het kind met het badwater hebben weggegooid. Wat we hebben teruggekregen is cynisme, nihilisme en drugsmafia. Dat gaat ons nog opbreken. Dat gat gaat opgevuld worden door de islam en rechtse beunhazen. Dat fascineert me zo aan Thailand, dat ze hun grenzen goed bewaken, en het boeddhisme. Dat heeft weinig met kunst of blingbling te maken, maar met de monniken. Respect hebben voor de mindere, die alle luxe afwijst, soms blootsvoets door het leven gaat, dat is regelrecht in strijd met de aard van de mens, die aanbidt de winnaar.
Met Joe, de baas van Long Beach Resort, rijdt ik de boot af. Daar staat een blinkende Harley klaar om op te rijden. Een Rolls Royce onder de motoren, dit exemplaar. Wauw, een Harley,roept Joe, en maakt zijn bekende gebaar met 2 handen in elkaar, geheven naar de eigenaar, die net komt aanlopen. Terwijl, wat staat hier, wat heeft die vent daarvoor gedaan, 5 coffeeshops gerund? Ook hard werk ja, maar mijn respect geldt andere bezigheden. Dat is mijn calvinisme. Ook cultuur.
Kun je dit topic niet beter naar de Moppentrommel verhuizen want met cultuur heeft het niets te maken. In de moppentrommel staat allemaal onzin, daar past het echt beter bij

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Cultuur

#12 Bericht door Joep » vrijdag 29 november 2019, 07:20

@ Wanadee :clap: :clap: :clap:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Cultuur

#13 Bericht door wanadee » vrijdag 29 november 2019, 07:30

Joep schreef: vrijdag 29 november 2019, 07:20 @ Wanadee :clap: :clap: :clap:
:oops: :oops:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Cultuur

#14 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 november 2019, 07:34

"...en het boeddhisme. Dat heeft weinig met kunst of blingbling te maken, maar met de monniken. Respect hebben voor de mindere,..."

Helemaal met je eens, dat mooie boeddhisme toch en die lieve brave monniken.... :mrgreen:

Aan iedere religie zit een vlekje; aan het boeddhisme ook. GELD is wat telt, en MACHT. Lees eens over wat er in de wereld gebeurt dan zeg je dit soort dingen niet, over welke religie dan ook.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Cultuur

#15 Bericht door Herbergier » vrijdag 29 november 2019, 10:52

Als jij zo begaan ben met de cultuur en de arme mensen in Thailand had je niet met een duur luchtvervuilend vliegtuig naar Thailand moeten gaan, als je een vent was geweest had je gewoon al je reisgeld opgestuurd naar een van de vele tempels of weeshuizen, dan ben je pas begaan met de arme Thaise bevolking, nu lig je daar ook met een gitaar in een hangmatje de rijke toerist uit te hangen, die zich laat bedienen door de arme bediening die het met een salaris van hooguit 15 baht per uur moet doen, incl. een bordje rijst en een slaapplaats ergens op de grond in het magazijn.

Thailand en zijn grenzen goed bewaken is ook al zo'n domme uitspraak, weet je wel hoeveel illegalen en vluchtelingen uit Laos, Cambodja, Maleisie, Filipijnen en Myanmar er in Thailand rondlopen, die in Thailand werken als slaaf of onderbetaalde werkkracht in de bouw, horeca, prostitutie, enz. waar jij vanuit je hangmatje ook van profiteer, omdat door die goedkope werkkrachten de prijzen laag kunnen blijven.

De grenzen worden alleen goed bewaakt voor buitenlanders zoals wij, omdat wij geld genoeg hebben om een flinke boete, voor overstay of werken zonder werkvergunning, te kunnen betalen.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”