Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Loempia
Moderator
Moderator
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 13 oktober 2017, 10:42

Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#1 Bericht door Loempia » woensdag 02 oktober 2019, 05:27

Sinds Chang zijn “Forumcultuur”draadje plaatste in Juni 2015 zie wij als moderatie team een aantal trends de kop (weer) opsteken die volgens die “Forumcultuur” post niet door de beugel kunnen, o.a.:
• Je reageert op het bericht en niet op de persoon;
• Je valt een ander niet persoonlijk aan;
• Je schrijft respectvol naar en over een ander,
• Opruiing resulteert in een permanente ban;
• Persoonlijke veten horen niet op het forum thuis;
• Off topic is niet bedoeld om je persoonlijk (politieke) frustratie te delen.

Naast de regels in “Forumcultuur” staat in de forumregels o.a.:
“Gebruikers zijn niet toegestaan om andere gebruikers of gebruikers groepen te Flamen. Flaming omvat, maar is niet beperkt tot: belachelijk maken, beledigen of vernederen van gebruikers of gebruikersgroepen.”

“Gebruikers zijn niet toegestaan om Flame baits te posten. Baiting is een poging om woede en of het provoceren van een andere gebruiker.”

“Racisme - op welke manier dan ook - hoort niet thuis op dit forum. Wij pleiten voor verdraagzaamheid over alle grenzen van rasverschillen, geslachten en/of meningen. “

Daarbij staat er dat Flaming, Flame Baiting en Racisme kan leiden tot een waarschuwing of ban.

Flamers weten zelf heel goed wat ze doen en waarom ze het doen. Soms een verborgen agenda, soms vinden ze de beledigende of polariserende discussie prachtig.
Jammer genoeg lopen "onschuldige" forumleden vaak onbewust mee in flaming discussies welke vervolgens dan leiden tot een veegactie en vragen waarom er toch geveegd is.

Voorbeelden van discussies op dit forum die geleid kunnen hebben tot Flaming, Flame Baiting en Racisme, in willekeurige volgorde?
* Het boerka verbod
* De discussie over de PERSOON Greta Thunberg
* De islam (daar waar het niet over de islam in Thailand gaat)
* De Zwarte Pieten discussie anno 2019

Hierbij valt op te merken dat er weinig tot geen Flaming onderwerpen over Thailand gaan, wat nog niet wil zeggen dat ze in Off Topic wel zijn toegestaan.
Flaming en Racisme is nooit toegestaan op dit forum! Er zijn vast andere forums waar zulke Flaming onderwerpen met open armen worden ontvangen!

De rest van de posts verwijdert in 2019 waren of respectloos of persoonlijke aanvallen en vetes, Forumcultuur punten dus.

We blijven de verdere opkomst van Racisme, Flaming en Flame Baiting posts middels een strakke moderatie monitoren en waar nodig verwijderen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#2 Bericht door wanadee » woensdag 02 oktober 2019, 08:17

Voorbeelden van discussies op dit forum die geleid kunnen hebben tot Flaming, Flame Baiting en Racisme, in willekeurige volgorde?
* Het boerka verbod
* De discussie over de PERSOON Greta Thunberg
* De islam (daar waar het niet over de islam in Thailand gaat)
* De Zwarte Pieten discussie anno 2019

Alle onderwerpen kunnen tot FFR leiden, onzin om er hier een paar uit te halen. Bovendien kloppen sommige dingen niet.
Er is geen boerkaverbod, er is een gezichtsbedekkende kleding verbod.
Greta thunberg is geen persoon maar een merknaam.
Dus als we het over de islam in thailand hebben kan er geen FFR ontstaan?
En het laatste punt stel ik wel op prijs. Zwarte Piet mag dus goortaan niet meer racistis h genoemd worden :thumbsup:

Veel plezier verder

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#3 Bericht door Herbergier » woensdag 02 oktober 2019, 10:10

Kan dit schrijven niet gewoon in het Nederlands, dan is het wat duidelijker voor de gewone Nederlandse man/vrouw, ik heb nu bij Google translate opgezocht naar de betekenis van de woorden Flaming en Flame Baiting.

Flaming = vlammende, vurig, hartstochtelijk of berucht.
Flame Baiting = vlam lokken

Maar ik heb verder gezocht en de echte betekenis van Flame Baiting gevonden, zo heb ik toch weer wat Engelse taal bij geleerd.

https://whatis.techtarget.com/definition/flamebait
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#4 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 oktober 2019, 11:48

Herbergier, het komt daarin neer op uitlokken van heftig commentaar. En vaak weet je dat van tevoren maar ook kan de posting juist zijn maar het commentaar fout. Niet goed begrepen of gelezen.

Ik had het toen ik in een bijdrage het woord Kristallnacht liet vallen. Dat woord leidde alleen hier tot reacties, elders niet, mogelijk omdat elders het hele artikel in de bedoelde context werd geplaatst en het woord hier gevoelig ligt bij enkelen.

In opiniestukken zal het lastig laveren blijven. Ik schrijf op twee plaatsen en op twee facebook-pagina's en overal zijn de reacties anders dus moet ik me aanpassen aan het medium waarin ik doorplaats. Overigens, waar ik schrijf zit een redactie van drie heren en die geven me ook wel eens op mijn oren hoor..... Nobody is perfect!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#5 Bericht door printen44 » woensdag 02 oktober 2019, 14:33

Het stuk van Loempia vind ik juist. Ik hou zelf van een discussie, met voor- en tegenstellingen. Heb totaal geen moeite als mijn mening niet gedeeld wordt door een schrijver of schrijvers. Maar persoonlijke aanvallen vind ik niet juist. Zoals ik al meerdere keren schreef, kritiek over de boodschap, mening of opvatting is goed, maar om de persoon die die boodschap, mening of opvattring verkondigd te verguizen, belachelijk te maken of te beledigen gaat mij te ver.

De regels gelden voor iedereen, dus ook voor mij. Wanneer ik een van die regels overtreedt, mag men mij gerust een "tik" op de vingers geven.

Maar hou een discussie "clean". Dan zullen er ook geen schrijvers afhaken. En blijf het "gezellig", zoals een van de schrijvers onlangs terecht schreef.

Prima dat Loepmpia de regels nog eens goed uitlegt, ook met wat "moeilijke woorden. [$)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Flaming, Flame Baiting en Racisme, strakkere moderatie

#6 Bericht door driver » woensdag 02 oktober 2019, 17:29

Chang heeft mij netjes een berichtje gestuurd dus voor mij is het nu weer helder.

Plaats reactie

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”