Motor huren IN de bergen

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dikkertjedap
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: zondag 23 november 2014, 18:32

Motor huren IN de bergen

#1 Bericht door Dikkertjedap » woensdag 03 juli 2019, 15:11

Hoi allemaal,

Hele tijd terug alweer dat ik iets poste op het forum. Maar daar ben ik weer :). Zoals de titel al zegt wil ik een motor huren in een dorp of stad IN (of aan de voet van) de bergen. Laat mij uitleggen wat ik wil en waarom zodat er wat over te adviseren valt:
Ik wil weer naar de bergen voor sea of mist foto's. Hoog in de bergen dus waardoor je 's morgens kans hebt op het sea of mist verschijnsel (als het koud is geweest 's nachts). Nu heb ik dat twee keer eerder gedaan en het was mij erg goed bevallen. Beide keren was ik aangewezen op goede gidsen die mij met de auto van viewpoint naar viewpoint brachten. Dat is een vrij kostbare aangelegenheid (enkele honderden euro's voor twee dagen of zo). Daarnaast is het minder genieten als er iemand "in je nek staat te hijgen". Want zo voelt het een beetje (al betaal je zo iemand ervoor om je rond te rijden). Ik ben ook een paar keer met de motor op pad geweest maar wil geen onnodig lange trips maken omdat ik dat too much vind qua billenknijpen. Ik heb geen zin om lang op de motor te zitten; omdat dat riscico's met zich mee brengt is dat niet relaxed. Een uurtje (misschien iets langer) door de bergen rijden om op een toplocatie te komen vind ik echter geen enkel probleem.

Wat ik zoek is plekken waar ik een motor/scooter kan huren EN in de buurt ben van spectaculaire bergtoppen die hoog gelegen zijn. Ik weet niet precies vanaf welke hoogte je het "sea of mist" verschiijnsel kunt waarnemen. Op sommige plekken is 900 meter al genoeg. Maar in het algemeen genomen is het natuurlijk spectaculairder als je vanaf een ECHT hoog gelegen berg neerkijkt op lager gelegen toppen die boven de mist uitsteken. Maar goed... hoog gelegen betekent natuurlijk al gauw dat je een ritje zult moeten maken vanaf een plek waar een motor te huren valt tot aan je bestemming in de bergen.. Dat is geen probleem voor mij. Vanaf Chiang Mai naar Chiang Dao rijden en vervolgens nog de bergen in moeten wordt echter een veel te lange rit voor mij. Wie heeft er een paar goeie tips voor mij? De plekken waar ik naartoe ga zijn Chiang Mai, Chiang Dao (Doi Luang Chiang Dao gebied) en Thong Pha Phum National Park, Kao Yai National Park en misschien het Phu Chi Fah gebied (de vier Phu's in Chian Rai). Ik sta zeker open voor totaal andere suggesties. Hoe minder toeristisch hoe beter..

Ik ben erg benieuwd naar wat tips, dorpjes waar ik een motor kan huren, of hoe ik verder kan zoeken. Ik heb al heeeel veel gezocht maar misschien niet goed. Tot nu toe lijkt het erop dat de hooggelegen gebieden die ik in gedachte heb (zie hierboven te afgelegen zijn voor wat ik wil). Een scooter verhuren levert daar waarschijnlijk geen toeristen/klanten op ;)

Greetz,
Dikkertje!

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Motor huren IN de bergen

#2 Bericht door brake0345 » donderdag 04 juli 2019, 06:11

Dikkertje,

Ikzelf woon aan de voet van Phu Chi Fah, vanaf mijn huis is het zeker een uur rijden naar boven.

Zoals je zelf al zegt, de mist is vooral vroeg in de ochtend zichtbaar, vandaar dat de meeste toeristen een overnachting doen op Phu Chi Fah.
Vanaf de bungalowtjes rijden vroeg in de ochtend pickup's de gasten de top op, dan nog een stukje lopen (neem een zaklamp mee!) en je bent op het plateau.
Dan is het nog mazzel hebben om de mist te zien, ik was er een paar keer maar geen geluk.

De bekendste officiële motorverhuur zit in Chiang Rai stad, das van mijn huis ook een uur, dus reken 2 uur vanuit de stad de berg op.

Wat ook een optie is om vanuit Phu Chi Fah door te rijden naar Doi Pa Tang om daar Pratu Siam te bekijken, er is gedurende de Vietnam oorlog zwaar gevochten in dat gebied.
Het is een mooi plaatje om via Pratu Siam de Mekong te zien en Laos aan de overkant. Na Doi Pa Tang zak je naar beneden en kun je via Phu Sang National Park terug naar Chiang Rai.
Maar dat is een flinke rit, geen drukke weg overigens maar minder goed onderhouden.

Vanuit Phu Chi Fah kun je ook naar Chiang Khong of via de steile weg naar Phaya Phitak forrest park rijden.

Tip, probeer de GT Rider kaart van Noord Thailand te pakken te krijgen, ik heb er een paar op voorraad en de meeste verhuurbedrijven in Chiang Mai hebben hem ook.

Nog vragen over Chiang Rai? Laat me maar weten.

Dikkertjedap
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: zondag 23 november 2014, 18:32

Re: Motor huren IN de bergen

#3 Bericht door Dikkertjedap » vrijdag 05 juli 2019, 08:02

Ha Brake,
Dank voor je antwoord... Aan de voet van de Phu Chi Fah woon je? Wow gaaf om in zulk bergachtig gebied te wonen...

Zo te horen is het inderdaad lastig om een motor te huren en dan al in de buurt van bergen te zijn. Als ik dat zo hoor ontkom je niet aan een uur of 2 rijden op zijn minst, als je in een keer goed rijdt tenminste. Anders misschien nog wel veel langer.. Dan wordt het wellicht de bungalow optie en per pickup truck. Voor veel bergen de overnachting ook om 's morgens foto's te kunnen nemen van de zonsopkomst.

Ik heb een keer geluk gehad met de sea of mist. Het beste wat je kunt doen is kijken naar de nacht met de laagste nachttemperatuur/minimumtemperatuur. Als de grond is afgekoeld en warmere vochtige lucht komt daarmee in aanraking dan gaat het vocht in de lucht van gasvorm/dampvorm over in kleine druppelvorm; de mist. Dus als de grond 's nachts het meest is afgekoeld heb je er de meeste kans op volgens mij (en er moet warme lucht hangen kennelijk ook). Afijn, ik ben geen klimatoloog, maar het is fantastisch om te zien en foto's van te maken. Helemaal als de zon een beetje rood op komt.

Dank voor je beschrijving! En geniet ervan daar :)
groet,
Dikkertje

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”