Zure bommen, Thaise augurken.....

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Zure bommen, Thaise augurken.....

#31 Bericht door brake034 » woensdag 08 februari 2017, 09:10

Conclusie na een aantal maanden, batch 2 was lekker, batch 1 veeeeeeeeeeel te zout :Whistle:
Potten leegmaken en klaar voor batch 3, in lijn met recept voor batch 2 maar met mosterdzaad.....
Marcel

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: Zure bommen, Thaise augurken.....

#32 Bericht door gjastip » maandag 13 februari 2017, 12:51

Beste Brakel,
Ik heb laatst van een Duitser een pot gekregen, en de smaak was voortreffelijk alleen ook niet knakkerig.
Afgelopen week heb ik met enkele wijzigingen ook enkele potjes gemaakt, maar ik weet nog niets over het resultaat omdat het zo kort geleden is.
Voor mij staat de uitkomst vast voortreffelijk, goed van kleur en de smaak zal wellicht hetzelfde als van hem zijn, bovendien zullen ze ook knakkerig zijn vanwege de aluin.
Hier volgt het recept; 1 ltr water 0,5 ltr azijn 6 eetlepels mosterdzaad, 60 peperkorrels, 2 theelepels dille, 250 gr suiker 2 uien 70 gr zout 6 laurierblaadjes knoflook en enkele (bv) 3 pimentkorrels. een weinig aluin
Ik heb de augurken gewassen, daarna afgedroogd en een nacht op het zout, maar ik heb om de kleur te behouden wat kleurzout gebruikt (verkrijgbaar bij de apotheek (nitritzout) zomaar een snuifje.
De volgende dag afgedroogd en het water met azijn en suiker aan de kook gebracht, hierna alle ingrediënten erbij alleen de ui knoflook en dille onder in de pot gedaan, potten vullen met de warme azijn en daarna op z'n kop zetten voor het vacumeren.
Ik kan bijna niet wachten om ze te testen want ze zien er heerlijk uit.
Ik hoop dat je hier iets mee kan en succes
Gerard

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2874
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zure bommen,met WP als keukenchef.

#33 Bericht door wpdl » vrijdag 09 juni 2017, 04:44

Ben ook maar weer eens met de zure bommen gestart voor de inmiddels derde keer.
Heb wat problemen met foto's downloaden maar dan maar in een verkorte versie.
Potten waar twee kilo in kan tijdje terug op de markt gekocht zijn amerikaanse potten waar al zure produckten in hebben gezeten.
Tweede hands dus 140 baht stuk koopje.
Mijn vrouw heeft de augurken op een grote markt gekocht in de vreselijke ochtend uren rond zes uur.
Zak van zes kilo voor drie potten.



Afbeelding

Foto een het schoonmaken van de augurken en de kop en kont snij actie

Afbeelding

Foto twee via een andere site gedownload waar ik niet verder kwam als een stuk.
Het schoonmaken in het water zeventig graden met zeezout volgens zeggen.
Enkele uren tot het water koud is.
Kul van 36 uur geloof ik niet in.
De oude meneer verkoop dat vanaf zijn steekwaren het liefst per 5 kilo in die kleine zakjes aardige meneer en goedkoop beter zegt men en je doet nog eens wat voor de kleine man.


Afbeelding

Het al aangegeven zout in de kleine pakketjes.
Voor wie het kan lezen mag het even vertalen.


Afbeelding

Foto drie de kruiden zwarte peper stuk minder als de eerste keer gedaan aangezien de vorige ronde wel heel pittig was
Had daar ook nog verse pepers bij gedaan stuk of zes per pot en dat was zeg stevig gepepert ietsje minder dus maar deze ronde.
Suiker daarintegen heb ik stevig verhoogd ben naar ongeveer 70 gram per pot gegaan.
Pepers zullen er ook ongeveer 70 per pot zijn de afgebeelde foto als inhoud.
Heb daarnaast nog corianderzaad toegevoegd zal ongeveer het dubbele zijn geweest.
En een potje met een vijftien knoflook zal bij elkaar een zestig teentjes zijn dingen stonden al op zuur in de winkel in een klein potje.
Twintigtal verse paarse uitjes nog erbij.
Dat was het deze ronde
Het vocht mengsel azijn/water was vijftig vijftig alles op zeg negentig graden gebracht zonder de knoflook en uien die doe je op het afvullen erbij.

Afbeelding

Uiteraard gebruiken wij hier geen kraanwater maar mijn voorkeur [wie zegt dat je geen smaakverschil heb met water] dit merk.
Zweefvuil wat in kraanwater zit wat vaak niet te zien is is hier niet aanwezig dus kans op bacteriën is kleiner

Afbeelding

Afgevuld en wel vacuum trekken dus volgens zeggen even op de kop een vijftien minuten augurken verkleuren de eerste dagen naar een geelachtige kleur worden daarna zit nu op een week weer iets groener heb de vorige acties na drie weken weer als eetbaar bestempelt dus kan de vijfentwintigste deze maand pot een weer open trekken.
Mijn verslaving ligt op twee zure bommen per dag indien voorradig dus gedeelt door 120 met een kleine maand nieuwe voorrraad maken en dus even afkicken ligt op drie maanden per keer.
Ach ja het is beter als roken.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zure bommen, Thaise augurken.....

#34 Bericht door De Beweerder » vrijdag 09 juni 2017, 06:00

:clap: dat ziet er weer smakelijk uit !
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”