veranderde instelling tov westerse farangs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

veranderde instelling tov westerse farangs

#1 Bericht door Pieter » vrijdag 28 oktober 2016, 13:25

Ik ben alweer twee jaar uit thailand en nu krijg ik signalen van mensen die daar zitten dat er een (gestuurde)
verandering van de kijk op westerse buitenlanders gaande is...
Is dat zo ?? b.v. in het thaise onderwijs
en hoe zit het met dat leger opperhoofd t.o.v. farangs

ik ben namelijk bang dat door grote onkunde het land naar de kloten geholpen wordt en dat dadelijk
bij weglopende americano's, bedrijven en toeristen het overgebleven spul de schuld gaat krijgen van de maleise
en dan helpt het niveau van wat er op de kroon gaat komen waarschijnlijk ook al niet

ben ik nu te doemdenkerig of zou dat best wel eens zo kunnen zijn
en krijgen we dadelijk een soort van philipino achtige malloot 2.0 ????

Pieter

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#2 Bericht door Arietwee » vrijdag 28 oktober 2016, 14:27

Ik denk dat de staatsgreep de redding van thailand was. Een hele opluchting voor veel farang. Thailand wordt in de gaten gehouden door de chinezen. Die willen controle en geen gedonder. Het houdt onze tijd wel uit denk ik.
En thai hebben het niet zo op buitenlanders. Dat klopt. Thailand is van thai. Lekker makkelijk. Je hebt geen zwartepieten discussie en ander gezeik. Zwarte piet is zwart en ander donder je maar op. :thumbsup:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#3 Bericht door stevenl » zaterdag 29 oktober 2016, 04:16

Is dat zo ??
Nee, ik denk het niet.

Niet westerse farang bestaan trouwens niet., wel niet westerse buitenlanders.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#4 Bericht door elst99 » zaterdag 29 oktober 2016, 08:01

Steven wat zijn dan Chinezen, Russen en Japanners?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#5 Bericht door stevenl » zaterdag 29 oktober 2016, 08:07

elst99 schreef:Steven wat zijn dan Chinezen, Russen en Japanners?
Dat zijn allemaal buitenlanders. Russen kunnen farang zijn, afhankelijk van hun uiterlijk, Chinesen en Jappaners niet.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#6 Bericht door Arietwee » zaterdag 29 oktober 2016, 11:53

Blanke russen zijn ook farang. Zwarte pieten zijn geen farang. Blanke pieten weer wel. Schoorsteen piet is een twijfel gevalletje. Ga ik uitzoeken. :crazy:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#7 Bericht door jumbo » zondag 30 oktober 2016, 01:07

Pieter schreef:Ik ben alweer twee jaar uit thailand en nu krijg ik signalen van mensen die daar zitten dat er een (gestuurde)
verandering van de kijk op westerse buitenlanders gaande is...
Is dat zo ?? b.v. in het thaise onderwijs
en hoe zit het met dat leger opperhoofd t.o.v. farangs

ik ben namelijk bang dat door grote onkunde het land naar de kloten geholpen wordt en dat dadelijk
bij weglopende americano's, bedrijven en toeristen het overgebleven spul de schuld gaat krijgen van de maleise
en dan helpt het niveau van wat er op de kroon gaat komen waarschijnlijk ook al niet

ben ik nu te doemdenkerig of zou dat best wel eens zo kunnen zijn
en krijgen we dadelijk een soort van philipino achtige malloot 2.0 ????

Pieter
Je bedoelt Thaksin v. 3.0?? Die had ook zo zijn oorlog tegen de drugs..
Duterte en de Phillipino's ondeschatten de US inbreng in hun herstellende economie en anderen zullen ook
effe achter de oren krabben voor ze gaan investeren. Hij schiet het land in de voet, die achterlijke dwaas
China kiest voor een ander pad, hij ziet dat niet. Ik was laatst in Vietnam en daar zag ik giga industrie terreinen
met toegang tot de rivier, en met grote namen... maar nagenoeg allemaal aziatisch omdat ze VC 2e generatie niet vertrouwen
En terecht want corruptie viert er nog hoogtij, bedrijf opzetten met farang minderheid duurt 45-60 dagen tenzij....
dan kan het in drie dagen, hehehehe, dus we gaan voor de 45-60 want als je eenmaal toegeeft dan ben je de melkkoe
Infrastructuur, zowel digitaal als analoog, zijn in ontiwkkeling, maar door de slimme planning niet zo een belemmering als
in Myanmar, Loas, Cambodia etc...

In Thailand schijnt men (de farang) niet te begrijpen dat er weinig personeel te vinden is in plaatsen waar ze nodig zijn
Het gros werkt al, kijk naar werkloosheidcijfer, natuurlijk zijn er beschikbaar in nakhon nowhere, maar ja, daar staan geen fabrieken
dus daar het is rijst...

Iedere opgeleide Thai weet dat er zonder de investering en vaak de kennis van de farang of andere buitenlanders weinig overblijft van
de Thaise fabrieken...daarop worden ook de investeringswetgevingen afgesteld en hernieuwd...

Ondanks de tsunami, birdlfu, coups, overstromingen en andere narigheid is er geen uitflux en die zal er ook niet komen athans niet om
de bedachte reden, maar meer vanwege het feit dat de miljoenen investeringen niet zomaar progressief afgeschreven kunnen worden
dan om een andere reden, ondanks de junta en hiervoor de thaksin puppets is de sfeer voor investeringen van ondernemers altijd goed
geweest en aangepast naar de nieuwe normen en is de infrastructuur een procent of duizend beter dan de buurlanden

Ik woon in Ayutthaya een bakermat van buitenlandse bedrijven en investeringen op grote schaal, er zijn er die verhuizen naar hoger
gelegen gebieden zoals Prachnburi, maar dat zijn de kleinere bedrijven, meer de toeleveranciers/technologie bedrijven en veelal
Japans want die kunnen niet zwemmen..
De groep Japanse expats is wel drastisch afgenomen in Ayutthaya en hun speciale karaokes ook, maar rond Thonglor waar de andere
grote concentratie van Japanners gehuisvest is, is die afname niet te merken, Japanese brands everywhere, restaurants, karaokes, massages

Een probleem is wel de veroudering van de arbeidersgroep en de geringen toevoeging van vers bloed, waar Thailand 20 jaar terug nog
een groeiende workforce had neemt dat nu af en de veroudering zal sociaal meer druk brengen op de werkende groep

Inmiddels hebben ze nog steeds niet begrepen dat verhoging minimumlonen meer met zich meebrengt als de gedachte toename in koopkracht
van de minima.... :shock:

Die twee bovenstaande zaken kunnen van een grotere impact zijn als roddels over de farang en hin viendinnetjes in de locale karaoke's

(vrij naar Thai economy for dummy's and other foools)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#8 Bericht door Lammert de Haan » maandag 31 oktober 2016, 00:43

jumbo schreef: Je bedoelt Thaksin v. 3.0?? Die had ook zo zijn oorlog tegen de drugs..
Duterte en de Phillipino's ondeschatten de US inbreng in hun herstellende economie en anderen zullen ook
effe achter de oren krabben voor ze gaan investeren. Hij schiet het land in de voet, die achterlijke dwaas
Hiermee sla je de spijker op z’n kop, Jumbo. Het is te hopen dat geen enkel ander Zuidoost Aziatisch land dit ‘voorbeeld’ gaat volgen: het voorbeeld van rechteloosheid!

Mijn vrouw is Filippijnse van geboorte. Veel familieleden wonen nog in de Filippijnen. Je zult wel begrijpen dat ik het nieuws in de Filippijnen op de voet volg. Volgens Duterte is Obama een ‘hoerenkind’. Hij flirt met China terwijl China aan 'landje-pik' doet, ook voor wat betreft de Filippijnse wateren! Je kunt erop wachten dat het westen, waaronder ook de VS, zich afkeert van de Filippijnen en van haar barbaarse en tegen het vrije westen gerichte regiem. Het laat zich gemakkelijk raden wat dit betekent voor de Filippijnse economie!

Duterte was voorheen burgemeester van Davou: de veiligste stad van geheel Zuidoost Azië. En hoe werd dit bewerkstelligd? Door het in het leven roepen van doodseskaders om, zonder enige vorm van proces, vermeende (drugs)criminelen te liquideren. Ja, toen al. En dit herhaalt hij, maar nu op een hoger niveau en in een hogere versnelling!

De Filippijnse bevolking wist dus wat de gevolgen konden zijn van het kiezen van Duterte als president en toch hebben ze voor hem gekozen. In Nederland zeggen we dan: “Wie een fout begaat moet op de blaren zitten.” En daar helpt geen kussen tegen. Zelfs niet een hele stapel kussens!

En is er een weg terug door bijvoorbeeld Duterte uit te schakelen? Dan zul je eerst moeten afrekenen met een heel leger van beveiligers!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#9 Bericht door jumbo » maandag 31 oktober 2016, 06:04

Lammert de Haan schreef:
En is er een weg terug door bijvoorbeeld Duterte uit te schakelen? Dan zul je eerst moeten afrekenen met een heel leger van beveiligers!
Misschien kunnen ze een parlementaire afzettingsprocedure starten, maar dan nog is het aan het leger en politie om daar kracht achter te zetten met zo een snuiter
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: veranderde instelling tov westerse farangs

#10 Bericht door driver » zondag 06 november 2016, 07:24

Beetje off topic wslijk maar toch : Als ik me even beperk tot Seagate waar Suk. werkte .
Stoppen op 55 jarige leeftijd en afhankelijk van de dienstjaren een oudedags premie mee.
Veel nieuwe jongeren die daar iedere keer weer komen werken.
Stopt er bijv. iemand van 35 komt er iemand terug van bijv. 18.

Dat zag ik ook bij omringde bedrijven die daar o.a nieuw gevestigd waren en waar woonflats gebouwd zijn waar m.i voor 70% jeugd in woont.
Deze mensen, veelal vrouwen wat ik zie als we daar zijn werken daar in de nabije omgeving en komen hun woongebied bijna niet uit omdat ze na werktijd veelal eten in hun eigen omgeving..Supermarktje en bijv. kapsalon erbij en klaar.
Als ze al weg gaan is het vaak naar de Big Male of Nightmarket in Khorat maar veel verder komen ze niet.
Jong en vaak alleen en weinig sociaal leven verder wat betreft familie /uitgaan ect.
De vergrijzing van de arbeids markt in dit gedeelte wat ik ken valt m.i wel mee binnen de bedrijven waarvan er veel ook Westers zijn vlgs mij.

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”