Occasion auto kopen in Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Qtr
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 06 juli 2016, 17:12

Occasion auto kopen in Thailand

#1 Bericht door Qtr » vrijdag 22 juli 2016, 13:12

Hallo iedereen

Misschien is hier al een onderwerp over. Ik kan die allen niet vinden.

Ik zit te denken om zelf een auto te kopen voor in Thailand. Dit is omdat ik voor een lange periode daar ben en ook nog langer door Thailand wil rondreizen. Ik ben benieuwt naar de ervaring van anderen met een aankoop van een gebruikte SUV/Pick-up. Heeft iemand nog advies wat voor Thailand specifiek belangrijk is om op te letten? Ik zat ook te kijken naar veilingen in Bangkok. Wat raden jullie aan of juist af.

Wat zijn ongeveer de kosten voor het verzekeren van een auto en komen er in Thailand ook nog andere vaste lasten bij?

Iedergeval bedankt voor het tijd nemen en ben benieuwt naar jullie reacties!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 juli 2016, 14:00

Qtr auto's kan je overal kopen in Thailand.
ja zelfs 'voor weinig' punt is alleen dat het spul op je naam krijgen niet altijd zo makkelijk gaat
Visum woonadres et cetera.
voor een lange periode daar ben
is een beetje vaag.

Verzekeren net als in Nederland van 'voor weinig tot veel' de 4x4 familie auto hier kost 16000 Baht verzekering.
Een redelijk 'gewone' verzekering wel te verstaan.
Sticker op de voorruit soort deel drie/belasting kost geld.
Maar verdiep mij niet al te veel in de rand betalingen dus wie weet zijn er nog meer leden met hun ervaring.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#3 Bericht door brake034 » vrijdag 22 juli 2016, 14:23

Hua Thale schreef: de 4x4 familie auto hier kost 16000 Baht verzekering
Das ook een beetje vaag, voor 16.000 baht is dat de 1st klasse oftewel All Risk verzekering neem ik aan?
Marcel

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#4 Bericht door wanadee » vrijdag 22 juli 2016, 14:33

Ik heb een zware bak en betaal ong 26000 baht verzekering en belasting. Dat is uiteraard all risk wat je voor een ouwe bak niet nodig hebt.
Maar ik vind tweedehandsautos in thailand wel erg duur.

Qtr
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 06 juli 2016, 17:12

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#5 Bericht door Qtr » vrijdag 22 juli 2016, 14:44

Een langere periode is minimaal een half jaar maar waarschijnlijk zeker een jaar in Thailand. Ik ga rond reizen dus daarom dat het niet vast staat voor hoelang.

Dit bedrag wat jullie noemen is per kwartaal...?

Ik wilde zelf max 200.000 bht spenderen voor een auto.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#6 Bericht door brake034 » vrijdag 22 juli 2016, 14:52

Qtr, garages in Thailand "rommelen" net als de meeste "aannemers" dat doen.
Bijvoorbeeld als ze de juiste pakkingen voor het motorblok niet hebben, dan voldoet silicone kit toch net zo goed?
Net als de elektro monteur die alle verbindingen netjes afplakt met zwarte isolatie tape.......

In Thailand ook geen aanrader, auto's die op LPG gereden hebben en terug gemodificeerd zijn naar benzine, altijd drama.
Let overigens op, in Thailand bevat benzine standaard 10% alcohol, E20 is 20% alcohol en E85 (alleen voor hele recente auto's) is 85% alcohol. Oudere auto's en motoren kunnen slecht tegen deze "gasohol" omdat rubbers en plastics in het brandstof systeem opzwellen, die gebruiken de soms wat lastig te verkrijgen RON95 "benzin" of "super", zonder alcohol (let op de boeren met jerrycans die voor hun grasmaaier komen tanken, die kunnen vaak alleen op brandstof zonder alcohol.....).
Daarnaast trekt alcohol water aan wat resulteert in een gummi achtige neerslag bij lange stilstand, wat een probleem is voor het carburatie / injectie systeem.

Het kopen van een tweedehands auto in Thailand is dus een wat hachelijke onderneming, er is tenslotte geen ANWB waar je het bakkie voor een keuring langs kunt brengen. Je zal dus of kennis van auto's moeten hebben om de goede van de citroenen te onderscheiden. Of je moet voldoende tijd hebben om de lokale mechanieker de bak weer dicht te laten smeren met silicone kit.

En vergeet het concept van 3 maanden BOVAG garantie in Thailand, garantie voor nieuwe auto's is al een issue.

Natuurlijk zijn er prima tweedehands auto's, je moet zelf achter over de kennis beschikken om de goede keus te maken.
Misschien is huren een veiligere optie?

Weinig bijkomende kosten, elk jaar een verplichte "APK" voor auto's ouder als drie jaar, kost een paar honderd baht.
Dan door naar de kantoor van de DLT voor de jaarlijkse belasting, reken maximaal 1.000 baht voor een pick up.

Verzekering bestaat in drie klasses:
1) de 3e klasse, minimale verzekering, dit is geen "WA" verzekering maar dekt slechts persoonlijk letsel aan derden!!!!!
Kost voor een oudere pickup minder als 1.00 baht. Schade aan objecten van derden moet je dus uit je eigen zak betalen!!
2) de 2e klasse, de WA verzekering die bovenop de 3e klasse dekking komt en ook schade aan objecten van derden dekt.
Reken voor een oudere pickup pak hem beet 3.000 baht per jaar.
3) de 1e klasse, de All Risk dekking die bovenop de 3e klas polis ook schade aan eigen auto dekt.
Reken voor een 3 jaar oude pickup pakweg 15.000 baht per jaar.

Je hebt dus altijd de 3e klas polis die op kenteken staat, niet op naam! Iedereen die in de auto rijdt met rijbewijs is dus gedekt.
Op enig andere datum kun je aanvullend 2e of 1e klasse verzekering nemen, 2e klas is zoals ik weet op kenteken en 1e klas is voor mijn auto op naam.
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#7 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 juli 2016, 14:59

Een langere periode is minimaal een half jaar maar waarschijnlijk zeker een jaar in Thailand. Ik ga rond reizen dus daarom dat het niet vast staat voor hoelang.

Ik wilde zelf max 200.000 bht spenderen voor een auto.
Als ik dit lees kan je beter over een leasewagen gaan denken zal geen 4x4 3 literbak zijn maar een goede auto moet mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#8 Bericht door joepattaya » woensdag 27 juli 2016, 04:10

THB 200,000 voor een 4x4 SUV?
Dan kom je al snel uit op een Toyota Sports Rider van eind vorige eeuw met 2-en-een-halve-ton op de teller.
https://www.motors.co.th/en/cars/buying ... &keywords=

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Occasion auto kopen in Thailand

#9 Bericht door Hua Thale » woensdag 27 juli 2016, 04:40

Heb deze gevonden joe en Qtr

Rent a car

Is het genoemde bedrag ook net niet genoeg voor een jaar maar daar vallen aanpassingen mee te maken wellicht.
En ja geen 4x4 drie liter natuurlijk maar een 'gewone' auto.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”