Zongedroogde tomaatjes

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Zongedroogde tomaatjes

#1 Bericht door brake034 » maandag 27 juni 2016, 17:05

Een tijdje geleden kochten we voor Pun's zus een soort net met ijzeren ringen, om vis te drogen in de zon zonder dat de vliegen mee kunnen genieten. Zus gebruikte dat net ding niet, te modern. Dus het mocht met ons mee terug naar huis.

Na een week of drie in de keuken geslingerd te hebben bedacht ik me dat het een goed systeem is om zongedroogde tomaatjes mee te maken, de zon is toch gratis.....

Gisterenochtend een bak kleine tomaatjes van de markt gehaald, gewassen en in 4en gesneden, de meeste pitjes eruit gehaald en op drie borden in die zonnedroger.
We hadden er wat over, die heb ik ook in 4en gedeeld en een bad van mooie olijf olie en zout gegeven, daarna op kleine schoteltjes ook de zonnedroger in.

Gisteren was het de hele dag stralend weer en na inval van de duisternis het net in de keuken opgehangen, vanmorgen was het bewolkt maar toch het spul buiten opgehangen, om pakweg10 uur brak de zon toch door en heeft het spul vandaag ook goed kunnen drogen, morgen nog een paar uurtjes en dan zijn de tomaatjes klaar voor de diepvries en op de pasta/pizza.

Vandaag stiekum wat van die olie/zout tomaatjes geproefd, zo ga ik ze volgende keer allemaal doen :asian22:
Marcel

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: Zongedroogde tomaatjes

#2 Bericht door gjastip » maandag 27 juni 2016, 17:46

Je gebruikt toch wel oregano op de tomaatjes, want dat geeft nou net de specifieke smaak.
Lege potjes bewaren en hier wat olijfolie in met wat knoflook, daarna in de koelkast bewaren deze blijven weken goed.
eet smakelijk

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Zongedroogde tomaatjes

#3 Bericht door brake034 » dinsdag 28 juni 2016, 05:17

Dank je voor de tip gjastip, het is waarschijnlijk toch te vochtig want vanmorgen zag ik er een aantal met schimmel. Dus de hele hap op de composthoop en binnenkort een nieuwe batch, met oregano.
Marcel

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: Zongedroogde tomaatjes

#4 Bericht door gjastip » dinsdag 28 juni 2016, 13:23

Hier heb je even de juiste werkwijze:
Tomaatjes door 4 -en, en leeghalen , daarna uit laten lekken om ze daarna op een rooster te leggen en licht bestrooien met zeezout en oregano.
Dit geheel enkele dagen laten drogen in de zon.
Je houdt dan bijzonder weinig over van 1 kg, maar wel een top product.
Dit in potjes met olijfolie en een teentje knoflook tot aan de rand vullen en dan zijn ze in de koelkast echt weken houdbaar.
Je kan ze ook i.p.v. in de zon in de oven op 100 gr.laten drogen maar dat vind ik persoonlijk niet zo smaakvol.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Zongedroogde tomaatjes

#5 Bericht door brake034 » woensdag 29 juni 2016, 06:05

Dank je voor het recept gjastip. Daar ging het ook mis, het leeghalen stond niet in het recept dat ik had [|(
Zodra de zon weer volop schijnt ga ik in de herkansing.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”