Wat vragen over onze reis eilanden onder phuket

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rob W.
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 04 maart 2016, 12:35

Wat vragen over onze reis eilanden onder phuket

#1 Bericht door Rob W. » maandag 07 maart 2016, 22:48

Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen en hoop dat jullie me willen helpen.
In 2010 zijn wij op huwelijksreis rondgetrokken in Thailand. Destijds het bekende rondje Bankok, chang mai, phuket, Phi Phi, Khau Sok, Koh samui en daarna weer terug naar bangkok en naar huis. Geweldige reis. Inmiddels hebben we een dochter van 3 en willen lekker naar de zon in april mei. Gezien Thailand destijds zo ontzettend makkelijk en veilig bleek, hebben we weer gekozen voor Thailand en onze tickets geboekt voor 3 weken half april tm de eerste week van mei.

Omdat we echt heel veel rondreizen met een kleintje van 3 ook niet zien zitten, hebben we een rechtstreekse vlucht naar Phuket geboekt en de eerste hotelnacht daar. Mogelijk blijven we nog een tweede nacht om daar het waterpark te bezoeken. Persoonlijk vind ik het zonde van de tijd, waterglijbanen hebben we hier ook maar mijn dochter heeft ook wat te zeggen natuurlijk :-)
Daarna zitten we te denken om naar Koh Lanta te gaan met een ferry en daar een dag of 5 te verblijven. Waarom Koh Lanta? Het schijnt mooi en gezellig te zijn maar zeker niet te druk en overbevolkt met toeristen (iets minder bekend), snorkelen schijnt er ook prachtig te zijn en dat doen wij heel graag op vakantie, het is een wat groter eiland dus wellicht is er ook wat meer te beleven aan excursies e.d. Vooraf willen we niks aan hotel boeken. Als het namelijk niet bevalt daar willen we een bootje richting Phi Phi kunnen nemen, dat vonden we in 2010 namelijk het hoogtepunt van de reis. Daarnaast zit ik te denken om na Koh lanta te reizen naar Khao Lak omdat je vandaar wel een vlot tocht door de jungle kan doen (vonden we bij Khao Sok ook erg mooi, echter een hike van 3 dagen gaat nu niet met onze dochter) en wellicht dat we iets met olifanten e.d. kunnen doen maar dan wel iets diervriendelijk. Je kan daar toch net even wat meer van Thailand proeven dan alleen de eilanden, en dat willen we onze dochter ook graag meegeven. Vanuit Khao Lak kunnen we ook dagexcursies doen naar de Similan Islands wat ook prachtig schijnt te zijn. Daarna waarschijnlijk nog 2 dagen Phuket en dan naar huis. Al met al willen we vooral zon, zee strand, mooie natuur zien, diertjes bekijken, beetje wandelen maar geen echte hikes, en dus maar wel geschikt ook om met onze dochter van 3 te doen.

Vanuit deze achtergrond heb ik de volgende vragen aan de die hard Thailand kenners:
- Hoe klinkt onze reis tot dusver? Maken we goede keuzes of zeggen jullie bijv, nee je moet echt naar ..... eiland gaan voor prachtige stranden, snorkelen, gezellige restaurantjes etc.
- Onze dochter kennende slaapt ze de vakantie bij ons in bed. Wij hoeven geen hele luxe hotelkamers. Schoon met eigen douche en tweepersoonsbed en op een schappelijke loopafstand van strand e.d. is wat we graag willen. Indien mogelijk met zwembad. Wat zijn dan een beetje prijzen waar we op moeten rekenen per nacht in onze periode (ik begrijp dat het dan laagseizoen is). En hebben jullie tips voor gezellige hotels voor de plekken die wij aandoen. Wij houden van contact opdoen met andere toeristen (toen we alleen waren gingen we het liefst naar backpackers lodges).
- Van 2010 weet ik nog dat je 2 soorten tuc tucs had. De commerciele die je iedere keer het liefst een juwelier, lederhandel etc. laten zien als ze je ergens naar toe brengen en waarbij je moet onderhandelen over de rechtstreekse prijs. Daarnaast had je tuc tucs die vanuit de overheid waren en die je rechtstreeks brachten voor een fractie van het geld en die vooral de opdracht hadden om Thailand te promoten. Je kon ze herkennen aan de kleur. Ik weet alleen niet meer hoe ik die nou kon herkennen, weet iemand dat hier?
- In 2010 zijn we met name de eerste dag besodemieterd door de taxichaufeur. Gevraagd om ons naar een x deel van Bangkok te brengen van het vliegveld, blijkt de volgende dag dat we in een compleet ander deel zaten (waarschijnlijk kreeg hij daar commissie), voor het hotel 3 x teveel hadden betaald en voor de taxirit idem. Wat is een normale prijs voor een taxi vanuit phuket airport naar een hotel op Phuket? tussen welke prijzen zit dat voor het dichtsbijzijnde en het hotel wat het verst weg ligt. dan heb ik een beetje een idee wat we moeten afrekenen.
- Laatste vraag: Ik ben totaal vergeten hoe fooi geven ook al weer in zijn werk ging op thailand. In Zuid Afrika hebben we hier op de eerste dag een keer gezeik mee gehad. Wij dachten genoeg gegeven te hebben (ik geloof 10%) en daar bleek dat veel te weinig te zijn (25% gebruikelijk). Dat wil ik graag voorkomen in Thailand door te weten wat normaal is. Kan iemand dat uitleggen voor tuc tucs, restaurants en hotels?

Jullie zouden me er enorm mee helpen. Alvast ontzettend bedankt aan hen die de moeite hiervoor nemen.

Met vriendelijke groet,

Rob

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Re: Wat vragen over onze reis eilanden onder phuket

#2 Bericht door peter westerbaan » dinsdag 08 maart 2016, 17:58

Dag Rob,
Wat betreft je reisplannen. Ik vond Ko Lanta heel leuk, leuke sfeer. Denk ook aan Krabi Leuke stad) en Ao Nang, mooie stranden met uitzicht op fraaie rotspartijen.
Ik hoorde toevallig dat de militaire regering bezig is met de taxi's , het zou dan nog voor een taxichauffeur verboden zijn om zonder meter te rijden. Voor je instapt kun je het beste vragen: /khoo peut mie`ter , Khrap! Als hij weigert, dan neem je een andere. Neem nooit taxi's die staan te wachten voor een hotel!!!
Wat tuctucs betreft, dat is afhankelijk van de plaats waar je bent, in sommige steden (bijv in de Isaan) is tuctuc een gewoon vervoermiddel, maar bijv in Bangkok moet je er nooit instappen, want dan maak je ongewild een tocht langs juweliers en kleermakers.
Fooien: die zijn niet hoog: Thai geven slechts weinig, als je je houdt aan 10% , dan zijn ze zeker tevreden. Wens je een hele leuke reis

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”