Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lakeland
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 28 januari 2016, 05:02

Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#1 Bericht door Lakeland » vrijdag 29 januari 2016, 12:24

Hoi,

Ik ga 4 maart alleen naar Thailand toe (vrouw, 51 jaar). Start in Phuket, Khao sok, koh Phangan, Krabi, koh Lanta, Phuket. Hier heb ik 4 weken de tijd voor. Heb de hotels an geboekt via booking.com omdat ik zoveel mogelijk laag wil zitten.
Mijn handicap is dat ik een gedeeltelijk verlamd rechterbeen heb door bestraling die ik heb gehad, op zich goed meet te leven, ben er al 4x mee naar Bali geweest met een reisgenoot en in 2012 1x mee naar Thailand in mijn uppie. De mensen zijn over het algemeen best behulpzaam als ze zien dat je moeilijk loopt.
Het probleem is dat ik afgelopen januari 2015 gevallen ben (vlak voor ik naar Thailand zou gaan :cry: ) en toen mijn knie gebroken heb. Ik ben wel weer op de been nu, maar heb jammer genoeg toch ietsje aan kracht ingeboet en ben wat onzekerder geworden met lopen.
Dus ik zal nu meer gebruik moeten gaan maken van de tuk-tuk, txi etc.

Mijn vraag is:
& Wat kost gemiddeld een tuk-tuk in Patong om van a naar b te kome, bijv van het strand naar jungceylon shoppingcenter? Zodat ik met onderhandelen een beetje weet wat de richtprijs is. Het word allemaal al wat duurder nu door de keuze van hotels etc.

& Ik heb in 2012 mijn duikbrevet gehaald op Tao, moest toen 3 boten oversteken om op de "duikboot" te komen, ik werd daarbij wel geholpen hoor, maar weet iemand misschien of dat makkelijker kan, of er duikscholen zijn die makkelijker te bereiken zijn voor iemand met een handicap.

Ik kijk er ontzettend naar uit, zeker omdat ik vorig jaar de reis heb moeten annuleren. Ik weet dat ik het prima zal gaan redden en wil me door mijn handicap niet tegen laten houden om naar dit mooie land te gaan. Scooter huren zal niet gaan door evenwicht, dus moet het gaan hebben van tours, taxi en tuk tuk

Alle tips of ideeen voor uitjes zijn welkom

Groetjes Lakeland

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#2 Bericht door Harm » zaterdag 30 januari 2016, 19:13

Hoi, ik ben door een motor ongeluk na een fiks aantal operaties mijn rechter knie kwijtgeraakt (heb een stijf gezet rechterbeen) inmiddels is mijn linker knie totaal versleten door verkeerde loophouding en deze is vervangen door pvc plastic oid.
Maw ik loop beroerd, wat ik je kan aanraden is neem een walker mee zo'n karretje met handremmen en een klein bagage mandje voorop. Ben je moe dan kun je op dat ding ook gaan zitten om uit te rusten
In het begin schaamde ik me voor het gebruik van dat ding maar heb daar inmiddels sch...t aan gekregen In NL zijn die dingen zo'n 60 euro en regelmatig in de aanbieding bij de Aldi en de Lidl.
Ik zou niet echt meer kunnen lopen zonder dat ding
Ik heb wel van die knipperlichtjes erop gemonteerd zodat ik voor het overige verkeer toch wat meer opval dan normaal.
De walker kan gratis mee in het vliegtuig.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#3 Bericht door pong » zondag 31 januari 2016, 02:47

@Lakeland
1.TUk-daar gelden toeristenprijzen en die zijn torenhoog. Kwestie van onderhandelen, reken niet op <200. Maar ik voeg toe dat ik bepaald geen Phuket-fan ben. Gewoon in HTL navragen. Als je geregeld-daags, dezelfde rit maakt, kan het soms (wat) schelen een vaste rijder te kiezen-bespaart tenminste dat elke keer dealen.
2.In het algemeen geldt in heel TH, dat speciale voorzieningen er amper zijn, maar mensen zat en altijd bereid tot extra hulp-soms spontaan, soms door verlegen kijken, soms door vragen. Ik zie hier in BKK wel kreupele bejaarden 1 mtr hoog de stadsbus in gehesen worden.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#4 Bericht door Harm » zondag 31 januari 2016, 03:04

Voor OP misschien niet van toepassing maar NL kan nog een puntje zuigen aan de openbare toiletten bij de meeste benzine station . Mn die van PTT waar ook altijd een invaliden toilet aanwezig is en meestal redelijk schoon.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#5 Bericht door printen44 » zondag 31 januari 2016, 05:31

Ja Harm, dat is zo. Als ik op weg ben en ik "moet",dan rij ik, als het even kan, naar een PTT benzinestation. En de invalidetoilet is er prima. Met een parkeerplaats voor invaliden en vlak voor. Maar helaas is deze parkeerplaats vrijwel altijd bezet door valide mensen.

Overigens is het in Thailand bedroevend gesteld voor diegene die slecht ter been zijn. Trottoirs waar je de horlepiep moet dansen om voorbij alle obstakels te komen. Hoge trottoirranden. Bij winkels veelal alleen maar trappen, kortom, er moet nog veel veranderen, wil je als invalide in Thailand je "normaal" kunnen bewegen.

Lakeland
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 28 januari 2016, 05:02

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#6 Bericht door Lakeland » vrijdag 12 februari 2016, 02:54

Nou, ik ga het gewoon maar uitproberen, heb in elk geval een invouwbare wandelstok gekocht. Maar niet veel op de stoepen lopen maar meer op het asfalt. In elk geval bedankt voor de tips!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#7 Bericht door prajak » vrijdag 12 februari 2016, 02:59

Lakeland schreef:Nou, ik ga het gewoon maar uitproberen, heb in elk geval een invouwbare wandelstok gekocht. Maar niet veel op de stoepen lopen maar meer op het asfalt. In elk geval bedankt voor de tips!
Daar word je van je sokken gereden! Kijk maar uit. Loop sowieso het verkeer tegemoet dan heb je nog een beetje zicht. Dit is geen lekker land als je je op twee voeten of twee wielen verplaatst.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Reizen door Zuid-Thailand met een handicap

#8 Bericht door stevenl » vrijdag 12 februari 2016, 03:53

De duikboten hier vertrekken allemaal vanaf dezelfde plek, dus de kans is zeker aanwezig dat je over 2 boten naar de derde moet klimmen, bij wie je ook gaat duiken.

Maar geef je probleem door bij boeking, hoe eerder de boot aan de pier is, hoe groter de kans dat het de eerste boot is. Zorg wel voor een medische verklaring dat er geen medische bezwaren zijn om te gaan duiken.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”