V&D: wie doet als laatste het licht uit?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#16 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 24 december 2015, 15:26

prajak schreef:Mijn indruk en niet alleen van V&D is dat die grote winkelpanden meer lucht hebben dan handel. En lucht betaal je ook in de bouwkosten, onderhoud, verzekering, etc. Maak die panden de helft kleiner en je verkoopt net zo veel alleen stukken goedkoper.

Triest voor de werknemers, die hebben een slechte kerst.
Inderdaad Prajak, dat is dikwijls DE oplossing. Je ziet in de Nederlandse winkelstraten heel veel panden leeg staan en toch zijn veel verhuurders nog steeds niet bereid om hun huur te verlagen. Niet zelden vloeit dat voort uit de angst om dan zelf om te vallen.

Om dan je kosten te drukken zie je meer en meer eigenaren hun zaak opsplitsen. Vaak in een boven- en benedenverdieping. In het vrij komende deel vestigt zich vervolgens een niet-concurrerende andere winkelier. Maar ook drie van mijn klanten zijn inmiddels verkast naar een kleinere huisvesting. De een is importeur en groothandel in hengelsportbenodigdheden en betrekt veel handel uit China. En dan maakt het niets uit waar je bedrijf in Nederland is gevestigd. De twee andere kopen, restaureren en verkopen vervolgens Old Timers. De auto’s worden ingekocht tot zelfs in Zweden, terwijl hun klanten dikwijls uit Polen, Duitsland, België en Frankrijk komen. Dus ook voor hen was de plaats van vestiging minder belangrijk.

Als je dus als ondernemer niet je ‘lucht’ (zoals jij schrijft) tijdig afstoot, dan kan het best zo zijn, dat je niet lang meer ondernemer bent.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#17 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 24 december 2015, 15:35

prajak schreef:Moet ik geloven dat V&D omvalt omdat het te warm is om de wintercollectie te verkopen?

Sorry hoor. :mrgreen:
Dat schijnt inderdaad het geval te zijn Prajak. Het blijven zitten met de wintercollectie heeft tot een verlies en uitstroom van kasmiddelen geleid van ettelijke miljoenen. De Amerikaanse aandeelhouder en groot-financier was vervolgens niet bereid om opnieuw geld in de zaak te steken. Dit laatste was uiteraard nodig om ook weer een voorjaars- en zomercollectie aan te laten rukken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#18 Bericht door RuudThai » donderdag 24 december 2015, 16:00

Vijftig jaar geleden (een halve eeuw! wat word ik al oud!) heb ik 5 jaar lang bij V&D gewerkt. Inclusief mijn militaire diensttijd, want dan werkte ik daar op zaterdag zoveel als mogelijk was.
Het was nog in de tijd dat de Dreesmann-familie de dienst uitmaakte. De broers Willem en Anton waren toen de baas, échte bazen! Willem was socialer dan zijn jongere broer Anton die keihard bij CAO-onderhandelingen was. Ik heb als 21-jarige toen nog wel eens meegedaan aan een werkonderbreking omdat de familie niets wilde toegeven aan de vakbonden en er geen cent bij ons loon bijkwam.

Tot die werkonderbreking die in dat bedrijf ongehoord was. Anton Dreesmann kwam zelf uit zijn directiekantoor - was in de vestiging Den Haag centrum waar ik ook werkte - en probeerde met dreiging van ontslag de mensen weer aan het werk te krijgen. Dat verloor hij, de demonstranten bleven standvastig en werden bijgestaan door een afvaardiging van de vakbonden. We kregen er uiteindelijk een paar procent bij, dus hij was toch overstag gegaan.

Tja, dat waren nog eens tijden.... Je kreeg een schijtsalaris, een verkoper kreeg het minimumloon, een 1e verkoper 10 % hoger en de afdelingschefjes 20 %. Het werd pas interessant als je inkoper werd, dat verdiende wel leuk begreep ik, plus mooie reisjes om in te kopen voor het bedrijf.

In die tijd moest je als je hogerop wilde komen in ieder geval rooms-katholiek zijn en het liefst ook uit het familienest komen, dus direct uit de Dreesmannen of uit de grootaandeelhouders die bezit hadden in één van de filialen. Mijn chef was bijvoorbeeld de zoon van Cecile Dreesmann, een kunstzinnige zus van Willem en Anton. Hij is dan ook op een gegeven moment opgeschoven naar de directie van V&D Den Haag.

Ze hadden het nooit moeten verkopen aan een Amerikaans bedrijf, dat is net een hedgefund, alleen maar uit op winst winst winst zonder enig sociaal gevoel en gevoel voor de Nederlandse cultuur.
Waarschijnlijk is het nu te laat, dalende verkopen en daardoor geen geld meer in de al kleine kas. Webshops slokken al veel handel op en de formule is overleefd. Erg jammer, want juist in deze periode was het altijd gezellig winkelen in de stad met de mooi aangeklede warenhuizen en andere winkels. :(

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#19 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 24 december 2015, 16:18

RuudThai schreef: Ze hadden het nooit moeten verkopen aan een Amerikaans bedrijf, dat is net een hedgefund, alleen maar uit op winst winst winst zonder enig sociaal gevoel en gevoel voor de Nederlandse cultuur. :(
Dat is een waarheid als een koe, RuudThai. De Amerikaanse eigenaar werkt op dezelfde wijze als de beruchte hedgefunds: als ze de kans krijgen dan wordt de onderneming eerst leeggeroofd om het vervolgens als een baksteen te laten vallen. En dat is zeker niet de Nederlandse cultuur. Daarvoor moet je in de Amerikaanse 'heilstaat' zijn. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#20 Bericht door hutspot » woensdag 30 december 2015, 05:00

RuudThai schreef:
Ze hadden het nooit moeten verkopen aan een Amerikaans bedrijf, dat is net een hedgefund, alleen maar uit op winst winst winst zonder enig sociaal gevoel en gevoel voor de Nederlandse cultuur.
Waarschijnlijk is het nu te laat, dalende verkopen en daardoor geen geld meer in de al kleine kas. Webshops slokken al veel handel op en de formule is overleefd. Erg jammer, want juist in deze periode was het altijd gezellig winkelen in de stad met de mooi aangeklede warenhuizen en andere winkels. :(
http://suneuropeanpartners.com/?page_id=10

Toch anders als een hedgefund..
PE backed investments gericht op de middenmarkt..

VEND was in 2010 toen ze het overnamen al geen diamant in de kroon, het werd voor 50 miljoen verkocht, de waarde van de omzet, een lage prijs, en dat op zich geeft aan dat er andere termen in het verkoop contract zijn ingebracht als gebruikelijk. Als er door 1 van de partijen niet aan de voorwaarden is voldaan, en er werd verwacht dat een reorganisatie en upgrading een onderdeel was, dan kan deze partij alsnog claimen...
Daarna is het economisch slechter gegaan als verwacht, tegenvaller voor iedereen en zeker VEND omdat ze net uit een dalletje klommen

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#21 Bericht door driver » woensdag 30 december 2015, 08:23

Ffe zien of ze nog open zijn in Ede ik heb nog een geschenkbon liggen om in te wisselen.
Lukt dat niet bewaar ik hem als aandenken ;)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#22 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 30 december 2015, 09:05

driver schreef:Ffe zien of ze nog open zijn in Ede ik heb nog een geschenkbon liggen om in te wisselen.
Lukt dat niet bewaar ik hem als aandenken ;)
Helaas, helass, Driver. Geschenkbonnen worden niet meer geaccepteerd. Die had je moeten inleveren voordat je met vakantie naar Thailand ging. Dit maakt jouw vakantie naar Thailand wel extra duur. ;) Jammer. :happyno: (zal wel niet om een zo hoog bedrag gaan, hoop ik).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#23 Bericht door driver » woensdag 30 december 2015, 09:50

Jammer, maar de bon koste me niks dus voor mij geen verdere gevolgen. Gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#24 Bericht door RuudThai » woensdag 30 december 2015, 09:52

Er wordt geadviseerd om die bonnen (er is voor 9,3 miljoen in omloop!) nog niet weg te gooien, misschien wordt er nog een regeling getroffen bij een doorstart van het bedrijf.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#25 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 30 december 2015, 10:28

RuudThai schreef:Er wordt geadviseerd om die bonnen (er is voor 9,3 miljoen in omloop!) nog niet weg te gooien, misschien wordt er nog een regeling getroffen bij een doorstart van het bedrijf.
Bewaren kan natuurlijk altijd. Dat zou ik, evenals Driver, ook doen. Toch een 'leuk' aandenken moet je maar denken.

Maar ik denk dat bij een doorstart, waarvan ik hoop dat hij er komt maar waar ik grote twijfels over heb, de vakbonden als eerste op de stoep zullen staan van de nieuwe eigenaar. Nu dreigen 400 medewerkers, die in de herfst in het kader van de bezuinigingen zijn afgevloeid, hun exit-premie te verliezen. En daar zou ik liever voorrang voor vragen, omdat het voor deze mensen om een wezenlijk inkomensbestanddeel gaat, dan aan houders van cadeaubonnen, alhoewel daar wellicht meer goodwill is te behalen.

Gister werd trouwens, een paar uren nadat de DA-keten failliet werd verklaard, ook al de naam van de nieuwe eigenaar bekend gemaakt. Maar dan hebben we het wel over een wat andere omvang.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#26 Bericht door driver » woensdag 30 december 2015, 12:46

RuudThai schreef:Er wordt geadviseerd om die bonnen (er is voor 9,3 miljoen in omloop!) nog niet weg te gooien, misschien wordt er nog een regeling getroffen bij een doorstart van het bedrijf.
Ik bewaar de bon ook ben niet zo van het weggooien eigenlijk ...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#27 Bericht door RuudThai » donderdag 31 december 2015, 15:36

Je zult dit als werknemer van V&D maar op oudejaarsdag te horen krijgen.... :( :evil: [|( :

V&D failliet verklaard, ontslag voor 10.000 werknemers

VANDAAG 31 december 2015, 15:28ECONOMIE

ANP
De V&D Groep is failliet verklaard door de rechtbank Amsterdam. De keten vroeg ruim een week geleden uitstel van betaling aan omdat het in acute geldnood verkeerde.
Het faillissement van V&D en La Place betekent het ontslag van 10.300 mensen. Het concern heeft 62 warenhuizen. Daarnaast zijn er nog de 55 La Place-filialen binnen de warenhuizen en tientallen losse La Place-restaurants langs snelwegen, op stations, in winkelcentra en bij outlets.

Achter de schermen wordt met geïnteresseerde kandidaten gesproken over een mogelijke overname en doorstart. De verwachting is dat daarbij de helft van de vestigingen verloren gaat.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#28 Bericht door driver » donderdag 31 december 2015, 16:00

Je werk kwijtraken is nooit leuk en zeker niet als je dat vandaag te horen krijgt.De bitterballen zullen vanavond niet echt smaken bij veel mensen. Jammer dat ze alsnog failliet gaan maar dit zat er al aan te komen nadat enige maanden geleden nog een reddingspoging op het laatste moment lukte maar ook toen waren er al de nodige strubbelingen aan vooraf gegaan. V&D... was toch een vertrouwd beeld in vele steden vindt ik.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#29 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 31 december 2015, 16:35

En dan te bedenken dat de reeds eerder ontslagen medewerkers nu kunnen fluiten naar hun exitpremie. Ook voor hen zijn het zure appelflappen dit jaar. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#30 Bericht door yandre » vrijdag 01 januari 2016, 03:57

goed personeel en bonden niet acoord gegaan met verlaging
van salaris .anders was de appel nog zuurder.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”