Tilapia

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hanshu

Tilapia

#1 Bericht door hanshu » zaterdag 19 december 2015, 07:21

Afbeelding

Wie ooit wel eens op een thaise markt heeft rondgewandeld kent deze vis wel die zowel levend als volgestopt met kruiden van de BBQ aangeboden word. Volgens bronnen is het de nr3 meest gegeten vis in de wereld en ik zal verklappen..hij is niet Thais maar komt uit Z-Afrika en dat is te zien aan de naam Pla nin oftewel nijlbaars.
Ooit als geschenk aan de Thaise koning binnen gebracht door de Japanse kroonprins. Hij smaakt er niet minder om....Even een weetje: ondersoort Tilapia uit de chiclide familie en ook bij ons in nederland soms verkrijgbaar in de supermarkt.In ons vijvertje hier zwemmen er zo,n 3000 rond in afwachting van.....

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Tilapia

#2 Bericht door Hua Thale » zaterdag 19 december 2015, 07:33

Veel Thai landers zijn er gek op.
Een van de buurvrouwen op het marktje verkoop die dingen opgevuld met kruiden vanaf de BBQ
Ben geen echte visman maar witvlees is wel lekker graten zijn jeweetwel minder dus.

Hobby of kan je je tweede huis er van bekostigen.
Restaurant beginnen kan natuurlijk ook.
Marktkraampje. :?: :?:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

hanshu

Re: Tilapia

#3 Bericht door hanshu » zaterdag 19 december 2015, 07:39

Hua Thale schreef:Veel Thai landers zijn er gek op.
Een van de buurvrouwen op het marktje verkoop die dingen opgevuld met kruiden vanaf de BBQ
Ben geen echte visman maar witvlees is wel lekker graten zijn jeweetwel minder dus.

Hobby of kan je je tweede huis er van bekostigen.
Restaurant beginnen kan natuurlijk ook.
Marktkraampje. :?: :?:
hobby Hua...ik vind het leuk, als het niet te heet is, om een hengeltje uit te gooien in de achtertuin...en als het de moeite waard is dan gaat het op de BBQ. Ik vind de smaak iets naar schol neigen en erg lekker. Het probleem met Tilapia van de professionele viskwekers is dat ze veel antibiotica gebruiken om ziekten te voorkomen in de overvolle kweekbakken. Dat is bij mij niet omdat ik ze inkoop als visje van 4 a 5 cm en zelf opkweek.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tilapia

#4 Bericht door Gardensafari » zaterdag 19 december 2015, 09:41

Aan de kust heb ik liever de echte red snapper, maarin het binnenland is dit een waardig vervanger.
Als goed gaar, heb je van de graten geen last.
En zoals op de foto gemaakt zijn ze overheerlijk.

In Nederland in diepvries bij elke supermarkt verkrijgbaar (helaas als filet), bijna altijd gekweekt in Vietnam.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: Tilapia

#5 Bericht door hanshu » zaterdag 19 december 2015, 09:48

Klopt helemaal, Garden :thumbsup:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Tilapia

#6 Bericht door serpay » zaterdag 19 december 2015, 11:04

nou ik koop nog wel eens tilapia in nijmegen op de markt of red snapper als die er is.
ik weet nog dat jaren geleden de tilapia 3kg voor 10 euro was maar nu deze op de kaart gezet is betaal je tegenwoordig een 6 a 7 euro per kilo!!
en ja het is een heerlijk visje om te eten. moet je eens een keer proberen in zoetzure saus ปลานิลราดซอสสามรส
mijn vrouw heeft het zo opgeschreven wist het niet in het nederlands.(en/of duits).
maar laat het maar lekker smaken.

hanshu

Re: Tilapia

#7 Bericht door hanshu » zaterdag 19 december 2015, 12:00

Afgelopen week, vanwege verjaardag, met de familie hier in het visrestaurant wezen eten langs de snelweg Khon Kaen-Udon Thani.
Met 2 volwassenen en een kind...2 grote Tilapia,s, een hele groentetuin, gebakken rijst,kleefrijs, noedels en alle drankjes...net aan 300 baht..we kregen nog korting maar geen idee waarom, en een zak met gezoete appelschijfjes mee voor onderweg.
jaja......dat zijn prijzen...laat de euro maar stijgen :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”