Toon je ballen, eunuchen!

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Toon je ballen, eunuchen!

#1 Bericht door prajak » donderdag 17 december 2015, 01:57

Toon je ballen, eunuchen!

De motie van afkeuring voor de houding van het kabinet in de Teeven-deal, waar men gewoon grof heeft staan liegen, is al een bewijs dat er mensen zonder ballen in de Tweede Kamer zitten.

Wees een vent en stuur die kliek naar huis met een motie van wantrouwen. Het parlement besodemieteren geldt immers als een doodzonde? Dat hoor ik tenminste altijd.

OK, naar huis sturen kan de minderheid niet maar het kabinet komt straks weer stemmetjes ophalen in de senaat en hou dan eens je poot stijf!

Maar de titel van dit stukje geeft al aan wat ik denk dat er gaat gebeuren. Zoete broodjes bakken zoals al jaren aan de gang is. Eunuchen hebben nu eenmaal geen ballen.

‘Het aanzicht van de politiek’. Jazeker! Ga zo door, jongens. :crazy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#2 Bericht door printen44 » donderdag 17 december 2015, 05:28

Prajak, dit kabinet strompelt door tot aan het einde van haar rit in 2017. Geen enkele partij, buiten de PVV, wil dit kabinet naar huis sturen. Omdat men doodsbang is dat de PVV de grootste partij gaat worden als er binnen een paar maanden verkiezingen zouden worden gehouden.

Verkiezingen zijn dus pas in maart 2017 en de kiezer heeft een geheugen als een vergiet. Dus in maart 2017 is de kans veel kleiner dat de PVV de grootste partij zou worden. Dat de PVV dan in een kabinet zou komen, dat is een ander verhaal, maar als grootste partij heeft de PVV dan wel wat troeven in de hand en dat willen die andere partijen voorkomen.

Daarom hebben die oppositiepartijen wel een grote mond, maar zullen het kabinet echt niet naar huis sturen. Zonder de opkomst van de PVV, was dit kabinet al lang naar huis gestuurd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#3 Bericht door prajak » donderdag 17 december 2015, 06:30

Het parlement telt 225 zetels en dat de PVV er 76+38 zetels heeft maken wij niet meer mee. Koudwatervrees. Wat ik al zei: geen ballen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#4 Bericht door serpay » donderdag 17 december 2015, 07:22

maar het beleid op het moment is toch wel bagger te noemen zou ik zeggen.
kijk dat men niet wil dat de PVV gaat regeren staat als een paal boven water.
veel mensen vergeten wat printen schrijft, maat ik denk een zeer groot deel ook niet hopelijk.
dat er iets moet veranderen is duidelijk maar of dit met Wilders slim is , denk het niet....
dit kabinet heeft moeten bezuinigen maar waarvoor om hun miskleunen op te vangen
maar zeker niet om nederland beter bestuurbaarder te maken.
daarvoor heb je mensen nodig met verstand van zaken en geen pluche lovers.
ik heb het gisteren met veel ongeloof gevolgd wat is de opstelling van de VVD toch super arrogant.
ik hoop dat dit nu eens afgestraft wordt.
zij zitten daar wel van onze belastingcenten en niet anders.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#5 Bericht door printen44 » donderdag 17 december 2015, 08:01

Het Nederlands parlement telt 150 zetels, dus is 76 een meerderheid.

De PVV zal nooit een absolute meerderheid halen, maar als grootste partij is de PVV de eerste die een coalitie mag smeden en zoals je weet, het pluche lonkt altijd. Ook voor diegene die tot aan de dag van de verkiezingen luidkeels de leuze had: "Nooit met de PVV in zee".

Vandaar dat men liever in 2017 verkiezingen heeft , dan in het begin van het volgend jaar. Want dan zijn andere coalities veel meer te maken dan nu. Is tenminste de verwachting.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#6 Bericht door prajak » donderdag 17 december 2015, 09:48

Printen44, de senaat is er ook nog. Zover ik weet is de PVV ondervertegenwoordigd in de Prov St dus de zetelverdeling in de senaat holt jaren achter bij de vertegenwoordiging in de Tweede Kamer. Ik vind dat de senaat ook rechtstreeks gekozen moet worden, mijn mening is hier bekend. Of schaf hem af.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#7 Bericht door printen44 » donderdag 17 december 2015, 11:23

Prajak, wat de Eerste kamer betreft heb je gelijk. Maar die twee wetgevende lichamen hebben vaak een aparte agenda. Maar de regering moet ook ene meerderheid hebben in die Eerste Kamer. Maar met veel kunst en vliegwerk lukt dat vaak.

Het Kabinet Rutte moet elke keer weer de boer op gaan om die meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen. En dat zal ze tot en met maart 2017 wel lukken. Ook hier vaak veel geschreeuw, maar weinig wol.

De PVV heeft in de laatste provinciale verkiezingen een zetel verloren in de Eerste kamer. Men had er tien, nu hebben ze er negen. Bij winst van de PVV in de volgende Tweede Kamerverkiezingen is het zo, zoals je beschrijft, een ondervertegenwoordiging in de Eerste Kamer.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#8 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 17 december 2015, 22:01

prajak schreef:Toon je ballen, eunuchen!

De motie van afkeuring voor de houding van het kabinet in de Teeven-deal, waar men gewoon grof heeft staan liegen, is al een bewijs dat er mensen zonder ballen in de Tweede Kamer zitten.

Wees een vent en stuur die kliek naar huis met een motie van wantrouwen. Het parlement besodemieteren geldt immers als een doodzonde? Dat hoor ik tenminste altijd.

OK, naar huis sturen kan de minderheid niet maar het kabinet komt straks weer stemmetjes ophalen in de senaat en hou dan eens je poot stijf!

Maar de titel van dit stukje geeft al aan wat ik denk dat er gaat gebeuren. Zoete broodjes bakken zoals al jaren aan de gang is. Eunuchen hebben nu eenmaal geen ballen.

‘Het aanzicht van de politiek’. Jazeker! Ga zo door, jongens. :crazy:
Toen ik de titel van dit bericht las dacht ik eerst: "Nou, dat zal dan wel een komische act zijn van een potloodventer." :giggle2:
Maar, het bericht lezende, kwam ik al heel snel tot inkeer: "Het aanzicht van de politiek". Dat is werkelijk geen gezicht. Het is zo langzamerhand niet meer om aan te zien. :mrgreen: Buiten de PVV om is er niemand die aan zo'n politieke halsmisdaad consequenties durft te verbinden. Maar aan de PVV heb je trouwens ook niets: zij is vrijwel overal tegen zonder ooit ook maar één haalbare oplossing te hebben aangedragen. Dus dat schiet ook niet echt op. :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#9 Bericht door prajak » vrijdag 18 december 2015, 00:42

Geld en macht, en een vette baan voor de rest van je leven. Kijk maar waar de politici later naar toe gaan. Die Kameel uit Limburg, weet je nog waar die terecht kwam? En natuurlijk de man van het beroemdste kwartje ooit.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Toon je ballen, eunuchen!

#10 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 18 december 2015, 19:37

prajak schreef:Geld en macht, en een vette baan voor de rest van je leven. Kijk maar waar de politici later naar toe gaan. Die Kameel uit Limburg, weet je nog waar die terecht kwam? En natuurlijk de man van het beroemdste kwartje ooit.
“De man van het beroemdste kwartje ooit.”

Hoewel ik het niet zeker weet vermoed ik dat jij hier de voormalige prominente PvdA politicus Wim Kok mee bedoeld. Maar zeker weten doe ik het dus niet en waarom niet?

Het ‘kwartje van Kok’ is een hardnekkige mythe. En eigenlijk had jij dat behoren te weten. Zij heeft nl. nooit bestaan en dat zal ook beslist niet meer gebeuren. Zijn rol als politicus is immers al even uitgespeeld.
Maar toch steekt deze mythe regelmatig de kop weer op. En eigenlijk ben je daar een ‘beetje’ te vroeg mee. Normaal vindt dat plaats in verkiezingstijd en dan van puur populistische zijde. Pim Fortuin is daar ooit mee begonnen met z’n partij LPF. Hier werd uiteraard vervolg aan gegeven door Geert Wilders, eerst als eenmansfractie "Groep" Wilders en later als ‘politieke groepering’ PVV. En Geert Wilders weet uiteraard dat hij onzin zit uit te kramen, maar binnen zijn populistisch optreden past dit uiteraard uitstekend. Hoe bind hij anders van niets wetende Nederlanders aan zich? Alleen maar door populistisch gebral zonder inhoud en dan ook nog eens met veel succes!

Voor het ontstaan van deze mythe moeten we een tijdje terug in onze geschiedenis, maar dan ook het complete verhaal weergeven. Ik zal proberen dat zo kort mogelijk te doen, zonder de waarheid geweld aan te doen.

In 1991 was het noodzakelijk om het tekort op de rijksbegroting terug te dringen. De plannen daartoe werden vervolgens uitgewerkt in de Tussenbalans 1991 van het toenmalige kabinet –Lubbers III, waarvan overigens ook de PvdA deel uitmaakte. In dit kabinet was Wim Kok (PvdA) Minister van Financiën en Marius van Amelsvoort (CDA) Staatssecretaris van Financiën. Je weet dat er binnen een departement duidelijke afspraken worden gemaakt van wie waar verantwoordelijk voor is en in dat dossier dus de bevoegde bewindman is. Daarbij kreeg de staatssecretaris de rol van verantwoordelijke op zich ter zake van de uitvoering van het plan tot accijnsverhoging. Dit plan werd dan ook met verve door hem verdedigd in het parlement.

Overigens is de hele motor achter de accijnsverhoging Verkeersminister Hanja Maij-Weggen (CDA). Zij wilde het autogebruik aanpakken door de variabele kosten te laten stijgen: een schoolvoorbeeld van actieve belastingpolitiek, zoals bijvoorbeeld ook de alcoholaccijns er een is.

De accijnsverhoging per liter ongelode benzine bedroeg 18,3 guldencent (8,3 eurocent) en 7 guldencent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. En dat alleen al klinkt toch wel iets anders dan het maar steeds weer opkomende ‘kwartje van Kok’. En zeker als we het dan ook nog eens in de tijd plaatsen. Wat zou daar nu, na alle inflatie, nog van over zijn? Dat lijkt mij geheel te verwaarlozen.

Maar daarmee ben ik er nog niet. Door bevriezing dan wel verlaging van de accijns gedurende de jaren na invoering van ‘het kwartje van Kok’ ging de eerder genoemde accijnsverhoging dan ook nog eens ruimschoots teniet en dat geldt met name voor de dieselrijder. De benzinerijder heeft hier inderdaad minder profijt van getrokken.

In 2003 besloot het kabinet-Balkenende II echter om ‘het kwartje van Kok’ van benzinerijders extra aan de infrastructuur te besteden. Zo werd in 2011 in Nederland 5,7 miljard liter benzine verkocht. Het ‘kwartje van Kok’ leverde dus in dat jaar 473 miljoen euro op. In die zin is de 530 miljoen euro die jaarlijks als opbrengst van ‘het kwartje van Kok’ naar het infrastructuurfonds gaat aan de ruime kant. En dit was dus inderdaad de tweede compensatie. Het kabinet huldigde kennelijk toen al de stelling "2 halen - 1 betalen". Binnen de Nederlandse supermarkten was daar toen nog niet of nauwelijks sprake van.

En dat Geert Wilders bij de volgende verkiezingen weer ‘het kwartje van Kok’ in z’n act zal opvoeren is zonder meer te verwachten: dit past geheel binnen z’n populistisch optreden. Maar ik zal me hier niet schuldig aan maken.

Opvallend punt daarbij is nog dat de PVV gedurende het kabinet-Rutte tegen teruggave van het al lang niet meer bestaande kwartje was. Is hier sprake van ‘voortschrijdend inzicht’. Nee, daar geloof ik echt niet in. Hier was veel eerder sprake van pluche-plakken!

“Kennis verschaft inzicht”. Maar ik laat me niet wijsmaken dat Geert Wilders niet over deze kennis zou beschikken. Natuurlijk weet ook hij van de hoed en de rand, alleen scoort dat niet binnen z’n populistische politiek.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”