Het Duitse “VW-gate”

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Het Duitse “VW-gate”

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 november 2015, 19:53

Ze hebben er even op moeten wachten maar na Watergate in de VS heeft Duitsland nu eindelijk z’n eigen “VW-gate”. En dat ben je natuurlijk aan je stand als grootste economie van Europa eigenlijk ook wel verplicht. Het Duitse VW-concern kan z’n ‘plezier’ zo onderhand niet op met al die media aandacht. Zo langzamerhand is het niet meer de vraag van “wat ging er zoal fout bij VW” maar meer van “wat ging er nog wél goed bij VW”. Het aantal landen wat claims indient bij VW neemt toe. Ook veel Audi’s en Porsche’s blijken besmet te zijn met de sjoemelsoftware van VW. En als klap op de vuurpijl: de Duitse fiscus is een onderzoek gestart naar belastingontduiking door VW in verband met de sjoemelsoftware.

Een geruststelling: Rusland heeft maandag laten weten dat de met deze software uitgeruste auto’s wél voldoen aan de Russische norm. Een gebaar van Poetin naar Merkel?


Alweer een nieuw sjoemelschandaal bij Volkswagen
Volkswagen lijkt het sjoemelschandaal nog steeds niet onder controle te hebben. Er blijken nog eens tussen 2009 en 2015 85.000 extra auto’s van Audi getroffen te zijn. De autofabrikant zegt dat het miljoenen euro’s gaat kosten om de software in de wagens te herstellen.

Het bedrijf stopt met de verkoop van de wagens tot er meer informatie bekend is. Eerder werd al bekend dat er zo’n 800.000 auto’s getroffen waren door de sjoemelzaak, waarbij de software gemanipuleerd werd.

Labtest toont aan: Volkswagen kan ook EU-tests manipuleren
Dat Volkswagen zich heeft misdragen in de Verenigde Staten was wel duidelijk, maar over de tests van Volkswagens in de EU is nog veel onduidelijk. Een labtest toont nu aan: de autofabrikant kan ook uitslagen van EU-tests gemanipuleerd hebben.
Het Britse televisieprogramma BBC Panorama heeft in een laboratorium aangetoond dat diesel-Volkswagens met sjoemelsoftware officiële uitslagen van Europese tests in haar voordeel kan beïnvloeden.

Auto-software
Volkswagen zegt in een reactie tegen de BBC dat het met bepaalde types auto’s inderdaad mogelijk was om de labtest te herkennen en daarmee kon overschakelen naar andere uitstootniveaus. Volgens het televisieprogramma is hiermee aangetoond dat niet alleen wegomstandigheden, maar ook de auto-software van invloed is op testuitslagen.

Goedkeuring voor softwareupdate
Volkswagen heeft vandaag goedkeuring gekregen voor het installeren van een softwareupdate in auto's van eigen makelij die zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Volgens topman Matthias Müller is de Duitse toezichthouder KBA akkoord met een update voor auto's met een dieselmotor met een inhoud van 2 liter en is er op hoofdlijnen een akkoord bereikt voor de installatie van nieuwe software bij auto's met een 1.6-literdieselmotor.
Ook zijn er afspraken gemaakt met autoriteiten in de Verenigde Staten om twijfelachtige software in 85.000 auto's opnieuw te beoordelen. De extra kosten daarvan raamde Volkswagen op tientallen miljoenen euro's.

Müller sprak gisteren circa duizend kaderleden van het bedrijf in Wolfsburg toe. In zijn toespraak zou hij hebben aangegeven dat de kosten en de complexiteit van de reparaties in 90 procent van de getroffen gevallen "beheersbaar" zijn.

Nóg een schandaal: liet Volkswagen autokopers belasting ontduiken?
De consequentie van Volkswagen's sjoemelschandaal is dat autokopers in feite te weinig belasting hebben betaald, omdat achteraf blijkt dat hun auto's meer uitstoten dan Volkswagen opgaf.

De problemen voor Volkswagen lijken nog lang niet voorbij. Er is nu een onderzoek begonnen naar vermeende belastingontduiking in verband met het emissieschandaal. Dat bevestigt een Duitse officier van justitie.
Autokopers zouden achteraf meer belasting hebben moeten betalen over hun auto, omdat die meer uitstoot dan Volkswagen opgaf.

Belastingontduiking of fraude
De schade is volgens de officier van justitie 'niet gering'. De fiscus in Duitsland zou miljoenen zijn misgelopen. In eerste instantie richt het nieuwe onderzoek zich volgens hem op belastingontduiking. Maar er zou ook sprake kunnen zijn van fraude, zo gaf hij aan.
Volkswagen gaf begin november toe dat de emissiegegevens van koolstofdioxide (CO2) van zo'n 800.000 voertuigen niet klopten. Die uitstoot van de auto's bepaalt mede hoeveel belasting een autobezitter per jaar moet betalen.

Hoeveel landen zullen de Duitse justitie hierin volgen?

Hoewel vooralsnog wordt gesproken over belastingontduiking zal dit naar mijn mening uiteindelijk uitlopen op belastingfraude van de zijde van het VW-concern.
Bij de autobezitter is dan weliswaar sprake van belastingontduiking, hij heeft immers een foutieve aangifte gedaan voor wat betreft de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), maar dit lijkt me volstrekt verschoonbaar.
Wat VW betreft kan gesproken worden van strafbare ‘uitlokking van een ernstig economisch delict’, wat heeft geleid tot het te weinig belasting betalen door de autobezitter.
Vandaar dat justitie haar blik heeft gericht op medewerkers van VW.

In hoeverre dit vervolgens nog gaat leiden tot een schadeclaim door deze autobezitters volgt thans nog niet te overzien. Maar dat hier sprake is van een door middel van ‘dwaling’ tot stand gekomen koop-/ verkoopovereenkomst is voor mij wel duidelijk.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Het Duitse “VW-gate”

#2 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 november 2015, 18:11

Boete en terugroepactie VW in Zuid-Korea

Nadat ik gister al berichtte over het onderzoek door de Duitse justitie naar belastingontduiking of zelfs -fraude, bleek dat VW inmiddels al een deal heeft gesloten met de Nederlandse fiscus. Om hoeveel euro's het gaat is (nog) niet bekend gemaakt.

Naar vandaag (donderdag) bekend werd heeft ook Zuid-Korea Volkswagen een boete opgelegd en dwong het de grootste Europese autofabrikant daarnaast tot het terughalen van 125.000 auto's. De verkoop van de betreffende Volkswagens en Audi's is opgeschort. Het ministerie van Milieu maakte vandaag bekend het onderzoek naar sjoemelsoftware bij andere modellen van het concern voort te zetten.
Volkswagen, dat een boete kreeg van omgerekend 11,5 miljoen euro, moet auto's van vijftien modellen terughalen waaronder de VW-types Tiguan en Beetle en A4's van Audi. ,,We hebben vooralsnog geen bewijs gevonden dat de software in andere modellen is verwerkt, maar we blijven de zaak onderzoeken'', aldus het ministerie.
Dat onderzoek zal ook worden gedaan bij vijftien andere fabrikanten, waaronder Hyundai en diens dochter Kia, BMW en Mercedes-Benz.

Voor mij is het zo langzamerhand niet meer de vraag "of" VW omvalt, maar meer van "wanneer" zij omvalt, ondanks alle geruststellende woorden van de leiding van het concern.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het Duitse “VW-gate”

#3 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 00:12

VW omvallen? Met die werkgelegenheid? Nee hoor, Frau Merkel trekt wel een blik geld open. En ik zal haar groot gelijk geven mits ze de corrupte top opruimt want je maakt mij niet wijs dat die niks wist......

Schoon schip, men zegt daar neue Besen kehren gut !

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Het Duitse “VW-gate”

#4 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 27 november 2015, 02:24

prajak schreef:VW omvallen? Met die werkgelegenheid? Nee hoor, Frau Merkel trekt wel een blik geld open. En ik zal haar groot gelijk geven mits ze de corrupte top opruimt want je maakt mij niet wijs dat die niks wist......

Schoon schip, men zegt daar neue Besen kehren gut !
:giggle: :giggle: Werkgelegenheid? Ken je deze nog? :giggle3: :giggle3:

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”