Nederland subsidieert Russische journalistiek

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Nederland subsidieert Russische journalistiek

#1 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 19 november 2015, 14:34

Ik heb al eens uitgelegd dat, wanneer je met alleen maar een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een AOW-partnertoeslag, je in Thailand meer belasting betaalt dan de belasting en premie volksverzekeringen gezamenlijk, als je in Nederland woont. Ik kan me voorstellen dat dat een aantal Thailandgangers behoorlijk heeft gestoken. Voor hen heb ik vandaag goed nieuws: hun 'min of meer' gedwongen bijdrage aan de Nederlandse Staatskas wordt doorgaans goed besteed.

Nederland heeft een nieuw 'goed doel' ontdekt: zij gaat de Russische 'onafhankelijke' journalistiek subsidiëren. Dat hiervoor subsidies voor o.a. culturele doelen in Nederland kortgeleden hebben moeten wijken laat ik dan maar even buitenbeschouwing!

Voor het nieuwe goede doel trekt Nederland 1,3 miljoen euro uit. Hiermee wil minister Koenders van Buitenlandse Zaken de onafhankelijke journalistiek in Rusland ondersteunen. Dat dit toch wel een heel eind richting 'buitenlandse inmenging in binnenlandse aangelegenheden' gaat laat ik voor wat het is.

Zie voor meer nieuws over deze zaak:

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/n ... rnalistiek
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#2 Bericht door prajak » donderdag 19 november 2015, 14:50

Dat belastingbedrag mag je herzien, en dat komt door de verhoging in schijf 1 van 5,15 naar 8,35 procent in 2015. Voor 2014 kon het kloppen bij een inkomen boven de 10 k euro.

Het nieuws overigens doet me denk aan Radio NL Wereldomroep dat volgens mij nog steeds mensen in den vreemde het vrije woord biedt. VRIJ zoals wij denken dat VRIJ moet zijn waar daarentegen in NL de politiek zit te suffen bij de trein Fyra en Joint Strike Fyra. Vrij of niet, ook in NL word je belaaitafeld.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 19 november 2015, 15:00

Kan Derk Sauer misschien nog wat meer tegengas bieden aan Poetin c.s. hoewel hij eigenlijk al de handdoek in de ring had gegooid.
Zie http://nos.nl/artikel/2050399-derk-saue ... ichot.html

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#4 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 19 november 2015, 16:53

prajak schreef:Dat belastingbedrag mag je herzien, en dat komt door de verhoging in schijf 1 van 5,15 naar 8,35 procent in 2015. Voor 2014 kon het kloppen bij een inkomen boven de 10 k euro.

Het nieuws overigens doet me denk aan Radio NL Wereldomroep dat volgens mij nog steeds mensen in den vreemde het vrije woord biedt. VRIJ zoals wij denken dat VRIJ moet zijn waar daarentegen in NL de politiek zit te suffen bij de trein Fyra en Joint Strike Fyra. Vrij of niet, ook in NL word je belaaitafeld.
Hoe heb ik het nou met jou Prajak? Welk belastingbedrag bedoel je? De berekeningen die ik een keer geplaatst heb in het forum gaan uit van de nieuwe tarief en bedragen voor de heffingskortingen. Ga je nu een topic starten: "M'n zakjapanner naar de gallemiezen"? :giggle: :giggle2:
Ik neem hieronder even de berekening op, zoals ik die begin dit jaar heb gestuurd naar m'n Thaise en Filippijnse klanten (als voorbeeld de ongehuwde AOW-er). Daarin zie je ook de tarieven en de bedragen voor de heffingskortingen.

Afbeelding

Deze berekening bevat dus iets meer informatie dan wat ik al heb opgenomen in het forum.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#5 Bericht door prajak » donderdag 19 november 2015, 23:21

Dan hebben we het over andere dingen.

AOW in NL belast, en een AOW zou die belast zijn in Thailand. In het ene geval heffing in Thailand nul, in het andere geval heffing in NL nul.

Dat je na emigratie in NL meer betaalt dan voorheen is evident want de faciliteiten vallen weg als je buiten EU, EEU, Zwitserland en BES woont. Al weet je dat de SVB en zelfs de belastingdienst ('geachte mevrouw K...') daar anders over denkt..... :giggle2:

Wordt een spannend voorjaar, Lammert.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#6 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 20 november 2015, 00:05

prajak schreef:Dan hebben we het over andere dingen.

AOW in NL belast, en een AOW zou die belast zijn in Thailand. In het ene geval heffing in Thailand nul, in het andere geval heffing in NL nul.

Dat je na emigratie in NL meer betaalt dan voorheen is evident want de faciliteiten vallen weg als je buiten EU, EEU, Zwitserland en BES woont. Al weet je dat de SVB en zelfs de belastingdienst ('geachte mevrouw K...') daar anders over denkt..... :giggle2:

Wordt een spannend voorjaar, Lammert.
Ik begrijp je niet helemaal (of helemaal niet), Prajak. AOW is uiteraard helemaal in Nederland belast en niet in Thailand. Woon je in Nederland dan betaal je per saldo € 96,-- maar omdat je in Thailand woont 'mag' je € 1.187,-- betalen.
Nog even een aanvullende opmerking t.a.v. deze voorbeeld-berekening: ik het er lang over getwijfeld of ik de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wel of niet zal meenemen in de berekening. Maar uiteindelijk heb ik hem wel meegenomen met in m'n achterhoofd: anders gaat een enkeling daar weer over in discussie (jij weet ook nog wel hoe dat destijds verliep). Maar voor hetzelfde geld had ik hem ook weg kunnen laten. In Thailand ben je immers niet meer verzekerd voor zorgkosten vanuit Nederland en zul je zelf hierin moeten voorzien. En dan zou het verschil zelfs oplopen van € 452,-- naar € 1.141,--.
In het bij deze berekening behorend advies aan klanten heb ik daar dan ook tekst en uitleg over gegeven.

En of het een spannend (zeg maar: heet) voorjaar gaat worden, dat is wel haast zeker. Ik ben vooral benieuwd hoe de reacties zullen zijn in een ander, niet Thailand gericht, forum zullen zijn. Toen wij daar probeerden tekst en uitleg te geven werd dat bestempeld als 'bangmakerij'. In Thailand dus een heet voorjaar, maar daar een 'koude kermis '. :giggle: En ik gun het ze van harte. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#7 Bericht door prajak » vrijdag 20 november 2015, 00:54

Laat ik het anders zeggen: verplaats de AOW naar Thailand en doe alsof het daar belast is en niet in NL.

Je weet, even een grapje, dat er een blog over Thailand is waar men zegt 'je mag kiezen waar je belasting betaalt'. Nou, dan zou ik het wel weten hoor! :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Nederland subsidieert Russische journalistiek

#8 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 20 november 2015, 01:26

prajak schreef:Laat ik het anders zeggen: verplaats de AOW naar Thailand en doe alsof het daar belast is en niet in NL.

Je weet, even een grapje, dat er een blog over Thailand is waar men zegt 'je mag kiezen waar je belasting betaalt'. Nou, dan zou ik het wel weten hoor! :giggle:
Oooooh ja, als je dat bedoeld. Ja: ik ken inderdaad de discussie daar en vond het best wel komisch. Een forum mag ook best wel eens wat 'humor' bevatten, ook al betreft het een serieus onderwerp. :giggle3: Moeten we hier ook maar eens doen, maar dan iets uitgebreider nog: iedereen mag zelf uitzoeken waar hij belast wil worden. En degene die het goedkoopste land heeft gevonden, die krijgt een prijsje. :idea:

Maar nu ga ik even een paar uurtjes slapen (het is bijna half twee). Voor mij dus: tot morgen. Maar voor jullie: tot later op de dag.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”