Dag van de Mantelzorg

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Dag van de Mantelzorg

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 10 november 2015, 19:08

Mantelzorger van onschatbare waarde

In een tijd dat de overheid het in belangrijke mate laat afweten wordt de rol van de mantelzorger steeds belangrijker. Voor veel mensen zijn mantelzorgers van onschatbare waarde: zij zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving.

Dan is het ook heel terecht om op een dag als vandaag, 10 november, de Dag van de Mantelzorg, stil te staan bij de positie en de rol van de mantelzorger in onze samenleving.
Mantelzorg is onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Mantelzorg kan intensief zijn, vooral naast een baan.

Een bijzondere groep van mantelzorgers zijn zij die hun door Alzheimer getroffen partners verzorgen. Met name deze groep mantelzorgers wil ik er even uitlichten. Zij hebben het extra zwaar. Meestal zelf al op een wat oudere leeftijd hebben zij naast de zorgtaak ook nog eens te maken met verdriet en eenzaamheid.

Na een lang huwelijk is het bijzonder zwaar als partners veranderen en iemand steeds meer zorgverlener in plaats van echtgenoot wordt. Naast hun zorgtaak moeten zij ook nog eens leren omgaan met het verlies. Want verlies is het. Veel van deze mantelzorgers zijn eigenlijk al een beetje in de rouw.

Waar mantelzorgers dag in en dag uit andere mensen ondersteunen, verdienen zij vandaag zelf een extra steuntje in de rug. Dat was dan ook een extra reden voor mij om speciaal vandaag een paar bij mij bekende mantelzorgers te bezoeken en hun in het zonnetje te zetten met een bloemetje.

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Dag van de Mantelzorg

#2 Bericht door printen44 » woensdag 11 november 2015, 11:33

Mooi gebaar, Lammert. Want mijn schoonzus heeft mijn moeder in har laatste jaar veel geholpen. Door wind en weer reed ze elke dag 10km naar de bejaardenflat van mijn moeder om daar alles te verzorgen. Schoonmaken, mijn moeder gezelschap houden, boodschappen doen etc. Die hulp is met geen goud terug te betalen. Ik ben mij schoonzus dan ook echt heel erg dankbaar dat zij die taak op zich nam.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”