Registratie referendum begonnen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Registratie referendum begonnen

#1 Bericht door prajak » zaterdag 07 november 2015, 02:50

Vandaag in mijn email....

Op woensdag 6 april 2016 is er een raadgevend referendum over de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen ook hun stem uitbrengen. Stemmen kan alleen wanneer u zich bij de gemeente Den Haag als kiezer registreert. Voor elke verkiezing voor de Tweede Kamer, het Europese Parlement of een referendum moet u zich opnieuw registreren, ook als u zich voor eerdere verkiezingen al heeft geregistreerd.

Zo registreert u zich:

1. Vul het digitale registratieformulier op http://www.denhaag.nl/kiezersbuitenland helemaal in, ook uw dossiernummer 000000;

2. Print het formulier uit en onderteken het;

3. Scan het formulier en voeg een kopie van uw bewijs van Nederlanderschap bij;

4. Stuur de twee documenten op: via een e-mail aan kbn.verkiezingen@denhaag.nl met 2 bijlagen: een scan van het ondertekende registratieformulier (bijlage 1) en een scan van uw bewijs van Nederlanderschap, bijvoorbeeld een kopie van een Nederlands paspoort (bijlage 2). Of per post naar (etc).

Uw registratieverzoek moet uiterlijk 24 februari 2016 zijn ontvangen bij de gemeente Den Haag of een Nederlandse ambasssade of consulaat.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#2 Bericht door printen44 » zaterdag 07 november 2015, 04:10

Kreeg dat gisteren ook in mijn mailbox.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 november 2015, 11:39

Ik kwam het vanmorgen ook tegen. Ik laat me wel registreren want dan tel ik mee bij de geregistreerde kiezers en daar moet tenminste 30% van hun stem uitbrengen om het raadgevend referendum geldig te doen zijn.
Als uit peilingen blijkt dat dat percentage niet gehaald wordt dan stem ik ook niet want dit onzin-onderwerp moet gewoon kelderen.
Mocht uit die peilingen blijken dat het opkomstpercentage zeker wordt gehaald dan zal ik wel stemmen, voor het associatieverdrag.
Ik hoop dat het op 6 april sneeuwt en ijzelt, de hele dag, haha ! :angel: :worshippy:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Registratie referendum begonnen

#4 Bericht door Jeanette » zaterdag 07 november 2015, 11:55

Van mij mag Europa even pas op de plaats maken en eerst de huidige kikkers in de kruiwagen proberen te houden voor er meer landen toegevoegd gaan worden.

Ik vind ook dat dit referendum waarschijnlijk geen duidelijk effect zal hebben maar het wel de politici er aan zal helpen herinneren voor wie ze werken. :idea:


[|)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#5 Bericht door printen44 » zaterdag 07 november 2015, 14:33

Jeanette schreef:Van mij mag Europa even pas op de plaats maken en eerst de huidige kikkers in de kruiwagen proberen te houden voor er meer landen toegevoegd gaan worden.

Ik vind ook dat dit referendum waarschijnlijk geen duidelijk effect zal hebben maar het wel de politici er aan zal helpen herinneren voor wie ze werken. :idea:


[|)
Jeanette, het gaat helemaal niet of Oekraine lid wordt van de EU. De EU heeft met veel landen een associatieverdrag. Oekraine wordt er dan een van de velen. Lidmaatschap van de EU is helemaal niet aan de orde.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 november 2015, 15:47

Ik vind het wel grappig, de anti-EU referendummeute loopt nu te hoop tegen dat verdrag met Oekraïne maar de 2 andere verdragen, met Georgie en Moldavië gaan geruisloos door per 1 januari a. s.
Voor mij het bewijs dat men volkomen willekeurig tegen de EU aan het schoppen is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Registratie referendum begonnen

#7 Bericht door prajak » zaterdag 07 november 2015, 16:11

Is Georgië niet dat land dat ook grond kwijt is aan een Russische republiek na de aanval op de Russische federatie en de afstraffing door Moskou? Maar met associatie haal je dan toch een probleem met Putin binnen? Net als bij de Oekraïne waar De Krim door Rusland en een paar regio's door separatisten zijn afgepikt.

Dus zullen beide landen pas een EU-lid kunnen worden als die problemen voorbij zijn. En dat gaat niet in 12 en niet in 22 jaar. Ik vind dat die beoordeling beter aan de hele EU gelaten kan worden dan aan NL.

Maar over registratie, en daar gaat dit item over, heb ik geen twijfel. Ik ben een trouw stemmer want voor het kiesrecht is bloed gevloeid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#8 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 november 2015, 16:28

En om het volledig te maken: Moldavië heeft ook een stukje afgescheiden land, Transnistrie. Zouden ze beter Sinistrie kunnen noemen want het wordt geregeerd door de Russische maffia.

Maar dat men die 3 landen een associatieverdrag aanbiedt is hogere politiek. Het is Poetin pesten door die landen EU-steun te geven en zo ze aan de Russische invloedssfeer te onttrekken.

Dus voordat ze ook maar kandidaat-lid kunnen worden duurt nog wel heel veel jaartjes, laat staan een volwaardig lidmaatschap.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Registratie referendum begonnen

#9 Bericht door prajak » zaterdag 07 november 2015, 16:44

Transnistrië?

Je bedoelt natuurlijk Transsylvanië, het land van Graaf Dracula. Of zijn die stiekem al EU lid en hebben we met z'n allen zitten pitten? Nou, haal die Recep Tayyip Erdoğan dan ook maar binnen. :mrgreen:

Maar de waardevolle discussies van vandaag maken wel een topdag voor het forum.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#10 Bericht door RuudThai » zaterdag 07 november 2015, 17:01

Google maar eens op Transnistrie en zie dan de Nederlandse Wikipedia.
Dan word je alles duidelijk.

En niet stemmen bij een referendum is ook stemmen maar dan heet het tactisch stemmen om te voorkomen dat het geldigheidscriterium wordt gehaald.
Dus dan heeft het bloed ook niet voor niets gevloeid prajak!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Registratie referendum begonnen

#11 Bericht door Jeanette » zaterdag 07 november 2015, 17:20

Een duidelijk Nederlands en Europeesch probleem toch?
Wat is er dan zo boeiend aan voor jullie?

"Jeanette, het gaat helemaal niet of Oekraine lid wordt van de EU", zegt de een en een ander toont aan - "maar de 2 andere verdragen, met Georgie en Moldavië gaan geruisloos door per 1 januari a. s." - dat het wel duidelijk een eerste stap is.

Dan heb ik ook nog zo'n idee dat Turkije ook in de wachtkamer zit. :happyno:

Voor al die landen met een geschiedenis van devaluatie mogen wij dan zorgen dat ze op ons financiële niveau komen en blijven?
Lekkere jongens zijn jullie daar in verweggistan.
Met nog een half jaar te gaan is dit een totaal oninteressante discussie voor mij dus dat zou helemaal voor jullie moeten gelden.

:roll:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#12 Bericht door printen44 » zaterdag 07 november 2015, 17:37

Jeanette, ik ben Nederlander en ik mag stemmen voor het Nederlands Parlement, Het Europees Parlement en nu ook in dat referendum. Stemmen in een verkiezing of referendum vind ik een groot recht. Net zoals Prajak schreef, daar is veel bloed voor gevloeid.

En ik groeide op in een land waar daadwerkelijk veel bloed vloeide omdat 80% van de bevolking niet mocht stemmen, omdat ze een andere huidskleur hadden, dan de machthebbers. Voor dat recht te mogen hebben, hebben redelijk wat mensen hun leven verloren.

Vandaar dat voor mij dat referendum geen oninteressante discussie is, maar een discussie over stemrecht en deelneming aan een discussie het nut of geen nut van een referendum, ook al woon je in het buitenland.

Wonen als Nederlander in het buitenland, wil niet zeggen dat geen geen mening mag hebben over zaken die in Nederland spelen. Mijn bron van inkomsten komt uit Nederland en ik betaal elk jaar trouw wat belasting aan Nederland.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Registratie referendum begonnen

#13 Bericht door Jeanette » zaterdag 07 november 2015, 18:04

Voor mij gaat dit op een hoop met ...

Vrouwenkiesrecht, hebben we voor gevochten ....

Mijn kuil, me fiets terug en me radio ook, zilverpapier sparen, groente 3 kwartier koken .... enzovoort.
Kortweg de geschiedenis.

Over 30 jaar .... wat is dan nog belangrijk.

Maar het had mij wel geboeid als het over TTIP was gegaan.

[|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Registratie referendum begonnen

#14 Bericht door prajak » zondag 08 november 2015, 01:28

printen44 schreef:Mijn bron van inkomsten komt uit Nederland en ik betaal elk jaar trouw wat belasting aan Nederland.
Meer dan dat alleen, Printen44, en ik vind het jammer dat niet iedereen dat inziet. Wij hebben groot belang bij wat in NL en de EU gebeurt alleen hebben we nu al minder rechten dan mensen in NL. Wij hebben geen enkele inbreng in de samenstelling van de senaat want die wordt nog steeds gekozen via dat achterhaalde systeem van getrapte verkiezingen en wij mogen niet stemmen voor Provinciale Staten.

Ons belang:

- bescherming van onze pensioencenten (en wie daar een goed stuk over wil lezen, een zeker NL-talig blog afgelopen week over koopkrachtverlies van pensioenen)
- immigratiebepalingen in 'Schengen' want onze partner zou NL eens willen zien
- belastingwetten en verdragen; herinner je je de 63 procent belastingverhoging voor ons in heel veel buitenlanden afgelopen 1 januari?
- het depositogarantiestelsel want velen van ons hier hebben geld in de bank in Nederland
- AOW-regeltjes, WAO behouden buiten NL en EU.
- wel of geen ambassade of consulaire service in ons woonland
- de 4+8 regeling; stel je voor, het wordt 8+4 ?
- en vast nog wel het een en ander.

En daarom ben ik geregistreerd en benadert men me om te stemmen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#15 Bericht door printen44 » zondag 08 november 2015, 05:21

Daarom denken schrijvers in dit forum, die niet permanent in het buitenland wonen, dat wij, die wel permanent in het buitenland wonen, op een eiland leven en geen enkele communicatie met het thuisland hebben, ons niet druk moeten maken met zaken, zeker politieke zaken en dat wij heerlijk in onze hangmat, tussen twee kokosnotenbomen, liggen en leven als God In Thailand. En dat wij ziende blind en horende doof zijn wat er in Nederland gebeurt.

Dat wordt ons vaak voor de voeten geworpen als we een mening hebben over zaken in Nederland. "Jij zit ver van Nederland en daarom weet je niets wat zich hier in Nederland afspeelt". Dat is geijkte kreet die je krijgt.

Maar ik denk dat wij soms beter ge-informeerd zijn over zaken in Nederland, als de meeste schrijvers die in Nederland wonen. [$) [$)

Overigens is het hangen of zitten onder een kokosboom redelijk gevaarlijk. Je zou maar zo'n kokosnoot op je hoofd krijgen.... [$) [$)

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”