Tokay

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tokay

#16 Bericht door RuudThai » zaterdag 31 oktober 2015, 07:23

Ik denk dat het geen tokeh is maar gewoon een rat of een muis. Wij hebben in ons 1e huis regelmatig een tokeh gehad tot zelfs in de slaapkamer aan toe (midden in de nacht zit je dan ineens rechtop in je bed met die harde roep!) en daar vind je nooit vocht van. Dat zou, als het er al is, in een warm land als Thailand snel opdrogen.
Ik vind het schitterende beesten en die in de slaapkamer heb ik zelfs gevangen en van dichtbij kunnen bekijken, was wel 40 cm. lang. Ik ving hem overigens niet met de blote hand maar door er een doek overheen te werpen, want als ze bijten zijn het net pitbulls, ze laten niet meer los.
Zonde om zo'n dier te vergiftigen.... [|(

Afbeelding

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tokay

#17 Bericht door RuudThai » zaterdag 21 november 2015, 17:08

Vanavond wil Sjoerd gaan douchen en hij slaakt een kreet: een tokeh in de badkamer!
De raampjes staan altijd open, de horren ervoor zijn normaal gesproken dicht maar omdat we de waterpomp momenteel niet kunnen gebruiken omdat een pijp niet goed is gelijmd en dus losgeschoten, douchen we onder de tuinslang die via het raam binnenkomt. Dus staat ook het horretje een stukje open.
En daar is de floeper doorheen gefloept!
We hebben hem met vereende krachten weer naar buiten kunnen jagen met een vegertje.
De foto met de IPhone genomen is niet zo scherp door het zoomen.

Afbeelding

john123456
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 09:13
Locatie: Korat Thailand

Re: Tokay

#18 Bericht door john123456 » zondag 22 november 2015, 05:01

Haha wat een probleem beestje doet niets eet muggen
Heb er wel 50 of meer in en rond me hut
Ben er blij mee

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tokay

#19 Bericht door RuudThai » zondag 22 november 2015, 05:36

50? Ik denk dat je dan die kleintjes bedoelt, de tjintjoks oftewel de tjitjaks. Tokeh's leven veel meer solitair en kunnen wel 40 cm. lang worden.
Tjintjoks eten muggen maar tokeh's eten grote insecten, torren, sprinkhanen en.... tjintjoks !
Je moet zo'n beest niet in je huis hebben want als hij roept zit je recht overeind in je bed, zo hard gaat dat.
En pak hem niet beet want hij kan keihard bijten en laat net als een pitbull niet los.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#20 Bericht door Harm » zondag 22 november 2015, 06:03

RuudThai schreef:50? Ik denk dat je dan die kleintjes bedoelt, de tjintjoks oftewel de tjitjaks. Tokeh's leven veel meer solitair en kunnen wel 40 cm. lang worden.
Tjintjoks eten muggen maar tokeh's eten grote insecten, torren, sprinkhanen en.... tjintjoks !
Je moet zo'n beest niet in je huis hebben want als hij roept zit je recht overeind in je bed, zo hard gaat dat.
En pak hem niet beet want hij kan keihard bijten en laat net als een pitbull niet los.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vergeet de ziektes niet die dat kreng aan bacterieen bij zich heeft
En als hij/zij jou bijt die bacterien maar gelijk aan jou doorgeeft.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

john123456
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 09:13
Locatie: Korat Thailand

Re: Tokay

#21 Bericht door john123456 » zondag 22 november 2015, 06:55

Ja sorry ik heb het over die kleintjes die zie ik echt overal
S,avonds zitten ze buiten bij de tl balk en vreten zich helemaal vol
Dacht dat jullie het daar over hadden
En soms zit er 1 binnen die is heel groot 40cm maar die breng geluk
Nou ik hoop dat de kat hem op een dag pak
Heb er een foto van maar kan hem niet plaatsen

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Tokay

#22 Bericht door Harm » zondag 22 november 2015, 07:37

john123456 schreef:Ja sorry ik heb het over die kleintjes die zie ik echt overal
S,avonds zitten ze buiten bij de tl balk en vreten zich helemaal vol
Dacht dat jullie het daar over hadden
En soms zit er 1 binnen die is heel groot 40cm maar die breng geluk
Nou ik hoop dat de kat hem op een dag pak
Heb er een foto van maar kan hem niet plaatsen

Wat Ruudthai al schreef ALS je een tokay hebt weet je dat meteen die krengen maken zeker 80 db aan geluid als ze hun naam schreeuwen en dat gemiddeld zo'n 5 a 6 keer achter elkaar
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tokay

#23 Bericht door RuudThai » zondag 22 november 2015, 07:44

Harm schreef: Wat Ruudthai al schreef ALS je een tokay hebt weet je dat meteen die krengen maken zeker 80 db aan geluid als ze hun naam schreeuwen en dat gemiddeld zo'n 5 a 6 keer achter elkaar
7 Keer achter elkaar brengt geluk volgens de Thai! :giggle:
Dus als je gelooft in niet onder een ladder doorlopen, geen zwarte katten op je pad en Jomanda dan moet je hier maar op hopen.... :angel:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Tokay

#24 Bericht door wpdl » woensdag 27 april 2022, 03:44

Thaise autoriteiten waarschuwen voor gevangenisstraf voor het vangen of verkopen van beschermde gekko's

Geruchten in Thailand dat gekko's voor maximaal 1 miljoen baht kunnen worden verkocht, afhankelijk van hun grootte, kunnen waar zijn. Veel Thai hebben gekko's gevangen en verkocht als een fulltime baan. Maar nu moeten de gekko-jagers en -verkopers van het land voorzichtiger zijn, aangezien de autoriteiten een waarschuwing hebben afgegeven en hebben gezegd dat sommige gekko's op de lijst van natuurbehoud en bescherming staan. Degenen die betrapt worden op het vangen of verkopen ervan, kunnen gevangenisstraf krijgen.

De autoriteit zei dat het aanvallen, vangen of zelfs aaien van gekko's zonder toestemming een schending was van de Wildlife Conservation and Protection Act, die 19 soorten gekko's op de bewaarde lijst van beschermde dieren in het wild omvat. Bewoners die de wet overtreden, kunnen een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar of een boete van 40.000 baht krijgen, of beide.


full story by The Thaiger

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Tokay

#25 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 27 april 2022, 06:57

En niet alleen gekko's! Wat die zo opgehemelde Chinese natuurgenezing aan dieren kost is ongelooflijk en we kennen er allemaal wel een paar van. In de USA worden vogeltjes uit Mexico binnengesmokkeld in handbagage voor dikke dollarbiljetten. Honden, ook zo'n geliefde activiteit van malafide lieden. Tja, 't is handel.....

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Tokay

#26 Bericht door Kees » woensdag 27 april 2022, 09:12

Mooi dan zijn we rijk :mrgreen:
Hier lopen er al drie rond het huis, waarvan één een flinke jongen.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Hagedissen in Thailand

#27 Bericht door wpdl » donderdag 25 mei 2023, 10:03

Deze op het handvat van onze vuilnisbak, ze zijn redelijk 'tam' hoewel dichter bij als een halve meter kom je niet, en dan zijn ze razendsnel.
Noem ze voor het gemak, maar Thea en Theo ware naam is mij onbekend.
Heb ook de gladde uitvoering nog in de tuin, en natuurlijk de kleine en de grote muur wandelaars Gekko gecko [tokeh] en de kleine uitvoering hier van de tjing tjok die je van de muggen afhelpt.
De varaan uitvoering ben ik van verschoond gelukkig, hoewel er hier in Korat bij de waterzuivering heel wat leven tussen de lisdodde (Typha latifolia) plant uit de lisdoddefamilie (Typhaceae).
Wie er wat meer over weet mag het zeggen.
Dus kom er maar in Ronny?


Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Tokay

#28 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 25 mei 2023, 10:54

Willem, is dat wel een gekko? Heeft die niet een veel bredere bek? En zijn die niet groter?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Tokay

#29 Bericht door wpdl » donderdag 25 mei 2023, 11:27

Klopt Erik het is een hagedis eentje die van kleur kan veranderen minimaal dat wel.
Ze lopen altijd op de grond nat als die gladde hagedissen.
Reptielen dus in huis en tuin.
Mijn vrouw heeft het over Kingka
Een soort kameleon.

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Tokay

#30 Bericht door Ronny010 » donderdag 25 mei 2023, 12:22

Nou vooruit dan maar weer:
De Eutropis macularia, ook wel bekend als de Bronzen skink of mangroveskink. Deze prachtige hagedis heeft enkele unieke kenmerken en is een boeiend onderdeel van de Thaise biodiversiteit.

De Eutropis macularia is een middelgrote hagedis die gemiddeld ongeveer 12 cm lang wordt. Ze hebben een slank lichaam met een gladde bronskleurige huid, versierd met donkere vlekken en strepen. Deze patronen zorgen voor een opvallende camouflage, waardoor ze moeilijk te detecteren zijn tussen de begroeiing waarin ze leven.

Deze skinkensoort komt vaak voor in Thailand en wordt regelmatig waargenomen in tuinen, struiken en rotsachtige gebieden. Ze zijn zeer aanpasbaar en kunnen verschillende habitats bewonen, van drogere omgevingen tot meer vochtige gebieden, zoals mangroves. Het zijn dagactieve hagedissen die genieten van de warmte van de zon om hun lichaamstemperatuur te reguleren.

Wat betreft voeding zijn Bronzen skinks opportunistische jagers. Ze voeden zich hoofdzakelijk met insecten, zoals kevers, sprinkhanen en spinnen, maar ze kunnen ook kleine ongewervelde dieren zoals wormen en slakken eten. Deze skinkensoort speelt een belangrijke rol in het ecosysteem door bij te dragen aan de bestrijding van schadelijke insectenpopulaties.

Wat gedrag betreft, zijn Eutropis macularia over het algemeen vreedzaam en vermijden ze contact met mensen. Ze zijn snel en behendig, waardoor ze snel kunnen ontsnappen als ze zich bedreigd voelen. Bij verstoring kunnen ze hun staart laten vallen als een afleidingsmechanisme om hun overlevingskansen te vergroten.

Het behoud van deze skinkensoort is belangrijk, aangezien ze een integraal onderdeel vormen van de lokale ecosystemen. Gelukkig worden ze momenteel niet beschouwd als bedreigd, maar het is nog steeds van essentieel belang om hun natuurlijke habitats te beschermen en hun populaties te behouden.

Als je geluk hebt om een Eutropis macularia in je tuin of tijdens je reizen in Thailand tegen te komen, bewonder ze dan op een respectvolle afstand en laat ze ongestoord hun natuurlijke gedrag voortzetten.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”