Brr! The haunted house.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Brr! The haunted house.

#1 Bericht door prajak » woensdag 28 oktober 2015, 01:12

Brr! The haunted house.

In hun broek doen Thais het; geesten, spoken, aardmannetjes en trollen.

Alsof ze de hele dag in de gaten worden gehouden. Geesten die op het huis passen, of juist niet, geesten die op de drempel wonen (‘til je voeten op asjeblieft...’) en uiteraard nabij ieder huis een ‘spirit house’ waar een voorgeschreven verzameling beeldjes staat die voorstelt de geesten die huis en haard beschermen.

Er zijn mensen die de geesten daar dagelijks verwennen met lekkers; zo zie ik vaak een flesje cola staan waar de mieren zich van de geesten aan tegoed mogen doen.

De geesten huilen....

Ik had lang geleden een Nederlandse bezoeker en zijn vrouw, Thaise, en hij is nu ook Thai trouwens, en zij hoorde de geesten huilen en klagen. Bleek mijn huisje verwaarloosd want mijn toenmalige vriendin gaf er niets om.

Nu is het huisje ook verwaarloosd maar de geesten huilen niet. Ik hoor ze althans niet. Het huisje staat er, Kai zet er een blommeke neer en verder wordt het huisje bezocht en gesloopt door de katten die er liggen te pitten. Dat zal met permissie zijn?

En iemand vermoord of dood door zelfmoord?

Ril-films, lugubere verhalen, spoken van kwaad tot erger, er zijn zat films om te griezelen. Juist die huizen geven ruimte aan geesten die rondspoken uit wraak.

Er is een groeiende belangstelling voor het geestenrijk en dat tot verdriet van de traditionele leer dat je spoken spook moet laten. Zoals een monnik het uitdrukt ‘deze spoken zitten vast in hun gedaante en kunnen niet worden gereïncarneerd. Ze hebben vaak een nog niet afgewerkte taak of hebben een grote tragedie meegemaakt.’

Weet je dat in Thailand exorcisme nog voor komt? Deze ceremonie moet echter niet het spook vernietigen maar juist aansporen de plaats te verlaten en rust te brengen aan huis en bewoners.

Spoken jagen wordt trendy

Een populair radioprogramma in Thailand is The Shock waar luisteraars kunnen inbellen met hun ervaringen of om te vertellen waar je nog spookhuizen kunt vinden. Wij zijn niet bang hoor!

De heer Kapol host dat programma en presenteert ook een TV programma dat spookverschijnselen onderzoekt in het land. De rijdende spookrechter.

De groep Hunters

Deze groep komt in beeld als ze een huis bezoekt waar een vrouw zelfmoord heeft gepleegd omdat haar baby stierf. Het huis staat al jaren leeg en niemand durft er in.

Ze waarschuwen de buurt en de politie om niet tegen inbrekers en drugverslaafden aan te lopen en gaan op waarheidsvinding. Ze laten de boel intact en kijken naar sporen.

Zo waren ze laatst in dat huis en vonden niets, en al helemaal geen bovennatuurlijke verschijnselen. En toch, op weg naar huis in de auto, hoorden ze door de muziek heen op de autoradio een baby zuchten... :oops:

Weblink met foto’s:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... -for-truth

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Brr! The haunted house.

#2 Bericht door Harm » woensdag 28 oktober 2015, 07:06

Toen wij nog zoekende waren naar een koophuis hebben wij een huis bezocht waar een politie agent zich had verhangen, dat was al een veeg teken.
Huis stond al 7 jaar leeg en niemand wilde erin
Huis stond in een redelijk krappe en onoverzichtelijke bocht van de smalle weg
Men had daar al vaker een recht door rijder gehad die dan in de tuin tot stilstand kwam
Tractor erachter wat trekwerk en het leed was weer geleden
Men was dat rechtdoor rijden toch wat zat geworden en had een stevige betonnen paal in die bocht laten plaatsen
Dus geen ongenode gasten meer in de tuin was de gedachte

Huiswaarde was inmiddels aangepast van 5 mio naar 1.5 mio. als ze het maar kwijt waren
Huis had inmiddels ook dringend wat onderhoud nodig
Ik had er wel zin in was een redelijk groot huis met een behoorlijke tuin rondom
Hebben een paar dagen bedenktijd gevraagd alvorens te beslissen
Ik had al wel bedongen dat als ik het zou kopen men de buitenboel voor mij zou schoonmaken en de kozijnen voor zover van hout opnieuw zou schilderen
Daar was men het wel mee eens dus de schoonmaak werd direct mee gestart.
Hogedrukspuit emmers sop paar bezems en de familie was een dag zoet.

Tot in de nachtelijke uurtjes een dronken automobilist de betonnen paal als roos van de schietschijf had uitgekozen om daar zijn pick up te parkeren.
Gedeeltelijk is het hem gelukt om de pick up bovenop de betonnen paal geparkeerd te krijgen, maar na vertellen hoe hij dat had gedaan was hem niet gegeven

Toen vriendin dit hoorde wilde ze zelfs niet eens meer naar het huis om te kijken, laat staan om naar binnen te gaan.
Als ik het huis toch wilde kopen dan moest ik daar maar alleen gaan wonen, zij zette zelfs geen voet meer op het erf

Hier hielpen zelfs geen 10 geestenhuisjes meer.
Hier waren te veel boze geesten.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”