Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 24 oktober 2015, 03:25

Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

Ik heb al eens over OTOP gesproken en anderen ook en steeds weer zie je bewondering voor wat de lokale ambachtsmensen en kunstenaars kunnen. En zij komen niet van de kunstacademie.

OTOP is een jaar of 10 geleden gestart door de toenmalige regering. OTOP betekent ‘One tambon, one product’ en hoewel je dat ‘one’ niet te serieus moet nemen, de achtergrond is dat je je concentreert op waar je echt goed in bent en andere producten over laat aan andere tambons.

Landelijke organisatie

OTOP is strak geregeld in wetten en de uitvoering daarvan. Niks lokaal geklungel en gedoe. Strakke regels en leiding en testpanels voor wat wordt aangeboden.

En tenslotte komt er een ‘starred OTOP product’ uit die molen en dan weet je dat je het beste voor je hebt wat Thailand uit lokale producten kan aanbieden.

En wat biedt men aan?

Voedingsmiddelen en dranken, ook licht-alcoholisch.
Textiel en kleding.
Geweven en andere ambachtsartikelen.
Producten uit kunstbeoefening.
Huishoudelijke en decoratieve zaken.
Niet-eetbare kruiden en flora zoals welriekend spul.

Nongkhai

Wij hebben een grote OTOP-winkel en echt, Stiefbeen & Zoon hadden hun ogen uitgekeken naar de ‘handel’ al is dit nieuw spul. Of ik geen foto’s wil maken. Weet ik, dat doet de overheid zelf en daar verdient iemand zijn brood mee.

Maar een paar dingetjes, ach, ik heb mijn huis vol met OTOP schilderijen en dingen en men knijpt een oog dicht. (De schilderijen thuis zitten achter glas en dat fotografeert zo lastig, ook in daglicht buiten.)

Schilderijen door lokale mensen waaronder van een zwaar autistische mevrouw die alleen communiceert met verf:
Afbeelding
En dan het kneed- en bakspul waarvan ze zeggen dat de eerste Shiva is, de vader van Ganesh:
Afbeelding
En hier komen wij niet uit:
Afbeelding
Natuurproducten

De winkel staat vol met lokale honing, vruchtensappen en -op-sap, lokale wijnen, snoep en ander lekkers en met grote zaken als houtsnijwerk. De eetbare zaken zijn goedkoop maar iets duurder dan op de markt, de kunstzaken zijn voor de gewone Thai te duur.

Cosmetische producten

Een verhaal in de Bangkok Post trof mijn blik.

Na de malaise in 1997 heeft een familie zich kunnen redden met traditionele middelen voor verzorging en genezing, zeg maar zoals destijds Klazien uut Zalk, een bekende kruidenmevrouw.

Ik ga hier de discussie niet aan over homeopathie en allopathie (die tegenwerkende geneesmiddelen voorschrijft) maar na de vroege volkeren met hun kruidenkennis is de mensheid wel blijven bestaan...

Na testen en testen door panels is er een ruim assortiment beschikbaar dat het predikaat ‘starred OTOP product’ mag dragen en ik verwijs naar het artikel voor detail-informatie.

Trouwens, wie Thailand wat beter kent weet dat kruiden en smeerselen een belangrijk deel uitmaken van de dagelijkse pijntjes en kuchjes en hier en daar kent men nog de dorpsmedicijnman.

Weblink met foto, en tenslotte mijn advies: loop er gewoon eens binnen, ’t is er gezellig en een ‘bakkie’ kun je er vaak ook doen.

http://www.bangkokpost.com/business/new ... of-success

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#2 Bericht door Ben » zaterdag 24 oktober 2015, 07:23

OTOP is een lachertje .

Op vele markten staan op vele zelfbrouwsels ook OTOP ,kwestie van een sticker maken .
Controle .WIE :crazy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#3 Bericht door prajak » zaterdag 24 oktober 2015, 07:30

Dus heb ik het over de OTOP winkels, Ben. Zekere merken horloge en kleding hebben ook een goedkoop stickertje op de markt. Horloges Olex voor 400 baht, ik zie het helemaal zitten. :giggle:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#4 Bericht door brake034 » zaterdag 24 oktober 2015, 07:34

Nou, misschien zijn de regel naleving voor OTOP een lachertje maar ik vind het een prima initiatief.

Ook hier in de buurt hele mooie en eerlijke lokale producten en af en toe een gezellig OTOP marktje met dans en muziek.
Er zijn regelmatig dorpsbijeenkomsten waar serieus gepraat wordt over OTOP en wie, wat en waarom maakt.
Een nieuw plan moet eerst voorgelegd worden aan de dorpsraad.

In Chiang Rai zijn (naar mijn weten) twee grote OTOP winkels waar wij met enige regelmaat wat gaan halen.
En tijdens het bekende Chiang Rai bloemenfestival van 24-12 tot 31-01 zullen weer heel wat OTOP producten van over het hele land te koop zijn.

Overigens, ik meen dat de OTOP regelgeving een idee was onder het bewind van die meneer die nu in het buitenland vertoeft?!
Dus onder de huidige regering is het op een laag pitje gezet en er was geloof ik zelfs sprake van dat het anders zou gaan heten?!
Marcel

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#5 Bericht door printen44 » zaterdag 24 oktober 2015, 08:10

Bij de warmwaterbronnen tussen Chiang Mai en Chiang Rai is een moderne, nou ja moderne, OTOP gebeuren. Het is een prima stopplaats voor koffie en wat te eten en je kun er mooie plaatselijke producten kopen. Ook zilverwaar is er te koop. Ik stop er altijd bij mijn vertrouwde restaurant voor een kop koffie en wat te eten. Ik kom er al tien jaar.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#6 Bericht door Hua Thale » zaterdag 24 oktober 2015, 08:19

De revolutie eet haar eigen kinderen op.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#7 Bericht door pong » zaterdag 24 oktober 2015, 13:45

Zelfde spul als je overal als origineel kan kopen-maar dan duurder.
In BKK stond jarenlang een oud warenhuis leeg (zegt niks-daar zijn er vele van) in Ramkamhaeng, dat werd in de nadagen van de Taksin roojen weer eens gerenoveerd en als OTOP outlet heropend. Nou was er dus een reden dat dat warenhuis niet liep-net te ver van een winkelbuurt en daar komen eigenlijk enkel nogal berooide studenten die als ze baatjes hebben, liever een nieuwe mobile kopen. Dus dat liep ook al niet en nu is het weer toe.
Aan de andere kant lopen die zaken van Naraya Phand (gesponsord door de royal family en allerlei kunstnijverheid van hilltribes) wel uitstekend-vooral verkoop aan Aziatische toeristen- en tegen beslist vrij hoge prijzen. Ziet er vaak nogal oilily uit-allerlei frutsels+fratsels, dus heel erg ''cute''=snoeperig. Iets als ala Hello Kitty.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#8 Bericht door brake034 » zaterdag 24 oktober 2015, 13:47

Pong, je bedoelt zoiets als de Doi Tung producten?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#9 Bericht door prajak » zondag 25 oktober 2015, 04:42

Onder dank :clap: aan een lezer, de derde foto is Krishna, de herdersjongen met fluit.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kopen bij de OTOP, doe jij dat ook?

#10 Bericht door RuudThai » maandag 26 oktober 2015, 17:28

We gaan, meestal om medische redenen, nog wel eens naar Khon Kaen en dan rijden we via Somdet en Kalasin. Tussen Sakon Nakhon en Somdet ligt het national park Phu Phan en daar is langs de weg een grote Otopmarkt. We stoppen er altijd want behalve wat algemene artikelen hebben ze er lokale spullen als honing, Mao-wijn en -sap(moerbeisoort) en voor de Thaise liefhebbers bepaalde lekkere knapperige insecten (brrrr).

In de stad zit een Otopwinkel met lokale kunstnijverheid en eetbare dingen. We gaan er wel eens kijken of er een leuk cadeautje te bemachtigen is voor een jarige en soms lukt dat. Mooi om te zien in ieder geval. :thumbsup:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”